kastjes langs de kant van de weg

Johan

MF veteraan
17 jan 2002
2.852
1
Wat zijn dat toch voor kastjes die ik langs de weg zie staan? Nee niet die grote grijze op een paal maar kleinere (30x30 cm ofzo) op een paaltje, 1 meter hoog.

Bij zo'n paaltje zit ook een of andere sensor in de weg ingebakken in het asfalt.

Je ziet ook wel eens kastjes met een zwarte kabel strak over de weg gespannen. Zijn die dingen om het aantal voertuigen te tellen?

Denk dat die "vaste" kastjes (dus met sensor in het asfalt) ook zijn voor het tellen van voertuigen. Iets anders kan ik niet bedenken maar ik zou niet weten wat je met die gegevens kunt. :?

Iemand hier die verstand heeft van dat soort zaken?
 
Kastjes zijn inderdaad verkeerstellers, maar ik heb ook geen flauw idee wat ze er mee doen...
 
Denk dat het inderdaad is om voertuigen te tellen. Wellicht dat ze de info ook doorgeven aan het stoplicht een paar km verder :?
 
is het niet zo dat ze aan de hand van het aantal voertuigen gaan beslissen of er een nieuwe asfalt laag over moet / nog meer drempels moeten komen?
 
Op deze manier kunnen de verkeersstromen in kaart worden gebracht. Hier hoef je dus niet voor te remmen ;)
 
In Assen zijn op sommige van de plekken waar van die kastjes stonden ineens flitspalen geplaatst!
 
Die kastjes hebben een universele functie, namelijk het herbergen van apparatuur.
Als er een kabel over het wegdek is gespannen bij zo'n kastjes, is dat inderdaad om het verkeer te tellen. Liggen er nou twee kabels over het wegdek, dan zijn ze de snelheden daar aan het meten ( ter voorbereiding op een flitskast of een flitsmobiel ).

Zie je deze kastjes langs de snelweg staan, dan zit er meestal apparatuur in om te controleren of het wegdek nog vorstvrij is, zoniet, dan word naar de betreffende wegbeheerder automatisch een seintje gegeven dat hij moet gaan strooien.

Als je zo'n kastje ziet met gaatjes erin, dan kan er bijvoorbeeld apparatuur inzitten die meet of er mist is, en of daar dan de matrixborden op aangestuurd moeten worden.

Al met al, geen gevaarlijke kastjes dus, maar kom je er nou eentje tegen met twee van die kabels over het wegdek, dan altijd rustig eroverheen, dan krijg je een laag "overtredings gemiddelde" en wordt er dus geen flitskast / flitsauto ingezet.
 
Stomme gewoonte, maar ik probeer met de auto altijd met blokkerende wielen over zo'n kabel heen te gaan in de hoop dat hij losschiet.

Is alleen nog nooit gelukt. '(
 
waar 2 vierkante vakken achterelkaar liggen op een rijstrook word ook de snelheid gemeten dus

als daar vaak te hard gereden word dan komt daar vanzelf een keer een mobiele radar evt een vaste :(

in nijmegen staat er 1 op de neerbosche weg in het midden, ideaal om te scheuren , er staat ook regelmatig een auto in de kant ergens en de flitser erbij :(
 
waar 2 vierkante vakken achterelkaar liggen op een rijstrook word ook de snelheid gemeten dus

als daar vaak te hard gereden word dan komt daar vanzelf een keer een mobiele radar evt een vaste :(

in nijmegen staat er 1 op de neerbosche weg in het midden, ideaal om te scheuren , er staat ook regelmatig een auto in de kant ergens en de flitser erbij :(

Die dingen bedoel ik dus (twee vierkante vlakken).. Nu weet ik ook waarom ze er regelmatig staan te flitsen ;)
Ach.. ik zie ze toch wel staan...
:]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
heel simpel bij alle verdachte kastjes voorzichtig langs...

je hebt met hoge snelheid toch niet meer het reactie vermogen om een kastje/lussen of kabels waar te nemen dus dan is het jammer

tenzij er niemand achter je zit natuurlijk(smilie van stoppie)
 
Stomme gewoonte, maar ik probeer met de auto altijd met blokkerende wielen over zo'n kabel heen te gaan in de hoop dat hij losschiet.

Is alleen nog nooit gelukt. '(
Al is met de handrem geprobeerd?
Flink hard trekken en het gas er vol op, mits je vwa hebt.
Anders een touwtje aan de trekhaak.
That should do the job.
 
Een toutje met een HAAK. })

Ja, zoals op een vliegdekschip maar dan aan de auto op de weg en ongeveer 100 km / pu en dan HAAK LOSSSSSSSS }) }) }) })

Op de motor kan dit ook maar bind dan het touw niet, ik herhaal niet om je middel. Probeer het bij je maatje aan het subframe vast te maken :+
 
Liever geen kabels lostrekken. Ik heb dat een keer gehad op de snelweg. Achter een vrachtwagen schoot de kabel ineens de lucht in (ongeveer een meter of zo). Met hard remmen kon ik de tijd voldoende rekken zodat hij weer op de grond lag toen ik er overheen reed.

Was geen fijne uitzicht een kabel op een meter hoogte vlak voor me :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan