Of sensor stuk. Of motor draait niet.Als het olielampje brand, heb je
of te weinig olie,
verstopt filter, ( mist die geen bypass heeft)
defecte pomp,
of ergens een flink olielek (inwendig).
en als het olielampje brand is het heel verstandig de machine uit te zetten voordat je meer schade maakt.
defecte oliedruk schakelaar? kabelbreuk?Als het olielampje brand, heb je
of te weinig olie,
verstopt filter, ( mist die geen bypass heeft)
defecte pomp,
of ergens een flink olielek (inwendig).
en als het olielampje brand is het heel verstandig de machine uit te zetten voordat je meer schade maakt.
- De motor schakelt niet meer naar zijn 2 (blijft tussen 1 en neutraal)
- het olie-lampje brand
Zelf verdenk ik de koppeling aangezien hij niet ontkoppelt.
bedankt voor de reacties. de motor draait, dus een groot probleem? een intern lek?ofwel :
draait de motor niet en kan je schakelen tussen neutraal en 1 en dan is het normaal dat het olielampje brandt
draait de motor wel maar dan ontkoppelt hij dus ook, anders kan je niet schakelen tussen neutraal en 1, maar als het olielampje dan nog brandt heb je een groot probleem.
kortom, je zal duidelijker moeten zijn.
ik hoop dat dat het is90'ies Kawasaki's gaan alleen rijdend in 2, dat heet positive neutral find of zoiets. Je zou ff in het boekje kunnen checken of dat bij jouw ER6 ook zo is.
Edit: wat K@w@ zegt dus..
ik meen het gemerkt te hebben toen de motor nog aan stond, maar echt de laatste paar meter het laatste hoekje om. vervolgens de motor stil gezet en met koppeling ingeknepen geprobeerd te schakelen.Wanneer is dit ontstaan? Tijdens t rijden, of bij het doen van controles thuis?
bedankt voor de reacties. de motor draait, dus een groot probleem? een intern lek?
wederom bedankt.dan draait de motor zonder oliedruk, en dat hoeft niet lang te duren voor serieuze mechanische schade aan alle krukas/cylinder/zuiger/nokkenas/...
tenzij je een electrisch probleem hebt (oliedruksensor kapot of draad van sensor ligt ergens aan de massa).
trek de draad los van de olieschakelaar :
blijft het lampje branden maakt de draad ergens kontakt met de massa
gaat het uit is de sensor kapot of heb je effectief geen oliedruk.
zo weinig mogelijk blok laten draaien !! haal de bougies er uit en test met enkel de startmotor. blok niet meer normaal laten draaien voor het oliedruklampje weer normaal werkt. lukt dit niet, heb je een GROOT probleem.
Nee.
Twee dingen.
Olielampje geeft tekort aan oliedruk aan. Asap uitvogelen en oplossen.
Kawa heeft systeem mbt versnellingen. Alleen wanneer achterwiel rolt of draait, kun je naar tweede versnelling. Ongeacht of t blok draait.
Als je blokt start en t olielampje blijft aan, is dat een probleem. En zsm oplossen. Niet blok laan laten!wederom bedankt.
als het olie lampje brand, is de motor dan beveiligd om niet in zijn 2e versnelling te komen?
het s namelijk wel feit dat de motor start en prima aanslaat.
Door de comment over de 'neutral find'was ik eigenlijk van plan om het morgen te proberen met wat gas (lichtjes optrekken).
Ik vond neutral find namelijk wel in de manual, echter niet geheel duidelijk voor mij (zie plaatje).
verder zag ik ook een interessante comment op Quora (zie tweede plaatje), welke ook pleit voor een beetje rollen/koppeling opkomen
@ Janbros, als ik jouw verhaal hoor kan ik dat beter vooral niet doen...
hoop dat het me verder brengt
Bekijk bijlage 1476338
Bekijk bijlage 1476340
Als je blokt start en t olielampje blijft aan, is dat een probleem. En zsm oplossen. Niet blok laan laten!
Dit probleem staat los van de versnellingsbak. Dit laatste zal wss geen probleem zijn, maar juist dat typische van Kawasaki. Kun je ook even testen zonder een blik dat draait.
Ik ben van plan zelf te gaan uitzoeken of het 3 of 4 is.
trek de draad los van de olieschakelaar :
blijft het lampje branden maakt de draad ergens kontakt met de massa
gaat het uit is de sensor kapot of heb je effectief geen oliedruk.
doe nu gewoon eerst dit: