Kawa ER-6N (2005) gaat niet in 2e versnelling en olie lampje brand

JeReinste

Rookie
21 mrt 2020
8
0
Beste forumleden,

Sinds vandaag mag ik mezelf motormuis noemen :)
Ik heb een Kawasaki ER6N uit 2005 op de kop getikt voor een lage prijs.
Gezien de kilometerstand (48000km) en het verhaal van de verkoper (2e eigenaar, 1000km gereden, naast olie vervangen geen onderhoud gepleegd) was er een sterk vermoeden dat een grote beurt aanstaande was.

Ik had echter niet verwacht dat precies bij thuiskomst (mazzel) de motor al kuren zou gaan vertonen.
De testrit voor aankoop ging immers prima, de rit naar huis ook, en de (zichtbare) slijtonderdelen waren in orde.

Probleem:
  • De motor schakelt niet meer naar zijn 2 (blijft tussen 1 en neutraal)
  • het olie-lampje brand
Het olie peil is tussen min en max, maar ziet er er wel donker uit.

Heeft iemand een idee wat er mis is? of advies wat ik zou moeten nagaan.
Zelf verdenk ik de koppeling aangezien hij niet ontkoppelt. Tijdens het nalopen merkte ik dat er iets speling op de kabel zat, na het stellen is het probleem echter niet weg.
De koppelingsplaten zou ik eventueel nog zelf kunnen vervangen.

Als ik echter in de manual kijk zie ik bij 'brandend olielampje' dingen staan waar ik nier vrolijk van word.

Alvast bedankt,

Groet,

JR
 
Als het olielampje brand, heb je
of te weinig olie,
verstopt filter, ( mist die geen bypass heeft)
defecte pomp,
of ergens een flink olielek (inwendig).
en als het olielampje brand is het heel verstandig de machine uit te zetten voordat je meer schade maakt.
 
Als het olielampje brand, heb je
of te weinig olie,
verstopt filter, ( mist die geen bypass heeft)
defecte pomp,
of ergens een flink olielek (inwendig).
en als het olielampje brand is het heel verstandig de machine uit te zetten voordat je meer schade maakt.
Of sensor stuk. Of motor draait niet.

We moeten meer info hebben.
 
Als het olielampje brand, heb je
of te weinig olie,
verstopt filter, ( mist die geen bypass heeft)
defecte pomp,
of ergens een flink olielek (inwendig).
en als het olielampje brand is het heel verstandig de machine uit te zetten voordat je meer schade maakt.
defecte oliedruk schakelaar? kabelbreuk?
is een breek/massa schakelaar
 
  • De motor schakelt niet meer naar zijn 2 (blijft tussen 1 en neutraal)
  • het olie-lampje brand

Zelf verdenk ik de koppeling aangezien hij niet ontkoppelt.

ofwel :
draait de motor niet en kan je schakelen tussen neutraal en 1 en dan is het normaal dat het olielampje brandt
draait de motor wel maar dan ontkoppelt hij dus ook, anders kan je niet schakelen tussen neutraal en 1, maar als het olielampje dan nog brandt heb je een groot probleem.

kortom, je zal duidelijker moeten zijn.
 
ofwel :
draait de motor niet en kan je schakelen tussen neutraal en 1 en dan is het normaal dat het olielampje brandt
draait de motor wel maar dan ontkoppelt hij dus ook, anders kan je niet schakelen tussen neutraal en 1, maar als het olielampje dan nog brandt heb je een groot probleem.

kortom, je zal duidelijker moeten zijn.
bedankt voor de reacties. de motor draait, dus een groot probleem? een intern lek?

groet
 
bedankt voor de reacties. de motor draait, dus een groot probleem? een intern lek?

dan draait de motor zonder oliedruk, en dat hoeft niet lang te duren voor serieuze mechanische schade aan alle krukas/cylinder/zuiger/nokkenas/...
tenzij je een electrisch probleem hebt (oliedruksensor kapot of draad van sensor ligt ergens aan de massa).
trek de draad los van de olieschakelaar :
blijft het lampje branden maakt de draad ergens kontakt met de massa
gaat het uit is de sensor kapot of heb je effectief geen oliedruk.

zo weinig mogelijk blok laten draaien !! haal de bougies er uit en test met enkel de startmotor. blok niet meer normaal laten draaien voor het oliedruklampje weer normaal werkt. lukt dit niet, heb je een GROOT probleem.
 
dan draait de motor zonder oliedruk, en dat hoeft niet lang te duren voor serieuze mechanische schade aan alle krukas/cylinder/zuiger/nokkenas/...
tenzij je een electrisch probleem hebt (oliedruksensor kapot of draad van sensor ligt ergens aan de massa).
trek de draad los van de olieschakelaar :
blijft het lampje branden maakt de draad ergens kontakt met de massa
gaat het uit is de sensor kapot of heb je effectief geen oliedruk.

zo weinig mogelijk blok laten draaien !! haal de bougies er uit en test met enkel de startmotor. blok niet meer normaal laten draaien voor het oliedruklampje weer normaal werkt. lukt dit niet, heb je een GROOT probleem.
wederom bedankt.
als het olie lampje brand, is de motor dan beveiligd om niet in zijn 2e versnelling te komen?
het s namelijk wel feit dat de motor start en prima aanslaat.
Door de comment over de 'neutral find'was ik eigenlijk van plan om het morgen te proberen met wat gas (lichtjes optrekken).
Ik vond neutral find namelijk wel in de manual, echter niet geheel duidelijk voor mij (zie plaatje).
verder zag ik ook een interessante comment op Quora (zie tweede plaatje), welke ook pleit voor een beetje rollen/koppeling opkomen

@ Janbros, als ik jouw verhaal hoor kan ik dat beter vooral niet doen...

hoop dat het me verder brengt :]

1584826667774.png

1584827319757.png
 
Nee.

Twee dingen.


Olielampje geeft tekort aan oliedruk aan. Asap uitvogelen en oplossen.

Kawa heeft systeem mbt versnellingen. Alleen wanneer achterwiel rolt of draait, kun je naar tweede versnelling. Ongeacht of t blok draait.
 
Nee.

Twee dingen.


Olielampje geeft tekort aan oliedruk aan. Asap uitvogelen en oplossen.

Kawa heeft systeem mbt versnellingen. Alleen wanneer achterwiel rolt of draait, kun je naar tweede versnelling. Ongeacht of t blok draait.

Om precies te zijn, op de UITGAANDE as van de bak zitten 3 kogeltjes die door het ronddraaien naar buiten geslingerd worden, en daardoor kan de wals pas verdraaien als de kogeltjes dit niet meer blokkeren..
dus zonder sec.ketting maar een draaiende as kan er ook doorgeschakeld worden
 
wederom bedankt.
als het olie lampje brand, is de motor dan beveiligd om niet in zijn 2e versnelling te komen?
het s namelijk wel feit dat de motor start en prima aanslaat.
Door de comment over de 'neutral find'was ik eigenlijk van plan om het morgen te proberen met wat gas (lichtjes optrekken).
Ik vond neutral find namelijk wel in de manual, echter niet geheel duidelijk voor mij (zie plaatje).
verder zag ik ook een interessante comment op Quora (zie tweede plaatje), welke ook pleit voor een beetje rollen/koppeling opkomen

@ Janbros, als ik jouw verhaal hoor kan ik dat beter vooral niet doen...

hoop dat het me verder brengt :]

Bekijk bijlage 1476338
Bekijk bijlage 1476340
Als je blokt start en t olielampje blijft aan, is dat een probleem. En zsm oplossen. Niet blok laan laten!

Dit probleem staat los van de versnellingsbak. Dit laatste zal wss geen probleem zijn, maar juist dat typische van Kawasaki. Kun je ook even testen zonder een blik dat draait.
 
Als je blokt start en t olielampje blijft aan, is dat een probleem. En zsm oplossen. Niet blok laan laten!

Dit probleem staat los van de versnellingsbak. Dit laatste zal wss geen probleem zijn, maar juist dat typische van Kawasaki. Kun je ook even testen zonder een blik dat draait.

Klopt inderdaad, rollend schakelt hij wel, bedankt!
Moet je maar net weten, niet erg trots hier op.

Nu dus nog het probleem van de oliefilter oplossen. In de manual lees ik als mogelijke oorzaken:

  1. Engine oil pump damaged
  2. Engine oil screen clogged
  3. Engine oil filter clogged
  4. Engine oil level too low
  5. Engine oil viscosity too low
  6. Camshaft bearing worn
  7. Crankshaft bearing worn
  8. Oil pressure switch damaged
  9. Wiring faulty
  10. Relief valve stuck open
Ik ben van plan zelf te gaan uitzoeken of het 3 of 4 is.
Als ik de deur toch niet uit mag wellicht ook 1, 2, 3, 8, 10 (koppeling en oliepan loshalen)
Voor 9 kan ik ook nog wel een poging wagen
6 en 7 lijkt me te veel van het goede.

Ik laat het tzt wel weten, groet
 
Voor wat betreft het schakelen: Dat is normaal, je kan alleen naar z'n 2e en verder schakelen als de motor rijdt/rolt....

Wat je ook nog even kan proberen vwb de olie druk, is het filter iets losdraaien en dan de motor starten. Er wil nog wel eens lucht vast komen te zitten in/bij het oliefilter bij Kawa's. Dat kan er dan uitgeperst worden, en je ziet ook direct of er olie op druk gepompt wordt.
 
Beste MF'ers

Ok, met de motor uit, contact aan, meet ik een waarde van om en nabij de 130 ohm.
Als ik het onderstaande lees, zou dit ongeveer 0 ohm moeten zijn.
Uitgaande van dat ik het goed heb gedaan, is de oliedruksensor stuk.

1585137400105.png

1585137416520.png


Ik wil nu dus een oliedruksensor bestellen.
Iemand enig idee waar dit kan? lijkt net dat ene onderdeel dat onvindbaar is op:

Kawasaki ER-6N 2006 Spare Parts - MSP

:?

EDIT: hebbes! evengoed bedankt
 
Terug
Bovenaan Onderaan