Kawa GPZ 1100 B1 (?) opknappen.

tribute

MF veteraan
Donateur
7 sep 2008
1.225
622
enschede
Hallo allen,

Ik heb afgelopen weekend een oude Kawa opgehaald. Het is een Amerikaanse of Canadese import die in '89 naar Nederland is gekomen. De fiets is van 1981 en stond al 17 jaar in een schuur te wachten op wat TLC.
De benamingen zijn een beetje verwarrend. Volgens mij heet deze fiets in Europa een GPZ 1100 B1. De Amerikanen zouden het een Z 1100 GP noemen of een KZ1100.

Het eerste dat ik aanpak zijn de remmen. Volgens het wphb zouden de voorremschijven 280 mm moeten zijn. Er zitten echter 270 mm schijven op. De remblokken vallen dus iets over de remschijf en slijten dus maar "half" af. Dit wordt op termijn natuurlijk gevaarlijk.
De klauwen en blokken zijn (volgens mij) gewoon origineel.
De gebruikte schijven die ik o.a. op ebay tegen kom zijn allemaal 270mm. Weet iemand of ik bij het verkeerde typeaanduiding kijk, of dat er misschien het e.e.a. veranderd is aan deze fiets.
Hoe zit het met die typeaanduidingen?

Eigenlijk is alle info over mijn nieuwe project meer dan welkom.
Hoe langer ik naar de fiets kijk, des te mooier dat ik 'm ga vinden.
 

Bijlagen

  • 20210529_181031.jpg
    20210529_181031.jpg
    384,1 KB · Weergaven: 121
  • 20210530_212953.jpg
    20210530_212953.jpg
    172,1 KB · Weergaven: 120
  • 20210530_212726.jpg
    20210530_212726.jpg
    321,1 KB · Weergaven: 112
  • IMG-20210514-WA0002.jpg
    IMG-20210514-WA0002.jpg
    150,9 KB · Weergaven: 123
De slijtage op de schijf en de blokken...
 

Bijlagen

  • 20210602_222708.jpg
    20210602_222708.jpg
    129,6 KB · Weergaven: 69
  • 20210602_222725.jpg
    20210602_222725.jpg
    234 KB · Weergaven: 66
Leuk, ik ga volgen!
Ik heb zelf net een '84er GPz1100 weer rijklaar gemaakt die een tijd stil had gestaan.

Ik zag dat Japparts voor de mijne nieuwe voorremschijven in de aanbieding had voor €100 p.s. die passen denk ik ook op de jouwe.
 
Ff gekeken bij Japparts, vreemd want voor het B model staat 270mm...
Zou ik er dan toch klauwen van een ander model op hebben?

Wel een hele mooie prijs trouwens voor die schijfjes, dát dan weer wel.
 
Mooie modellen dat,hoop alleen voor je dat deze motorisch nog goed is,het waren
beruchte olieverbruikers,wat dat betreft was de B2 of monoshock een betere keuze geweest.
Officiële naam is KZ1100B1.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: AWH
Mooie modellen dat,hoop alleen voor je dat deze motorisch nog goed is,het waren
beruchte olieverbruikers,wat dat betreft was de B2 of monoshock een betere keuze geweest.
Officiële naam is KZ1100B1.
Ja` ik heb vroeger ook eens zo`n ding gehad ,, kon je de zuigers bijna in omdraaien en dingen zopen ook nog als de knetter .
Evengoed nog succes met je kwalijkzaki ;)
 
Leuke fiets en redelijke basis :-) Ik heb nog een Owners Manual te koop voor dit model. Mocht je interesse hebben stuur maar een PM
 

Bijlagen

  • B1-1.jpg
    B1-1.jpg
    143,9 KB · Weergaven: 13
Leuke berichten van diegene die nog spul over hebben van deze fiets. Bedankt voor het aanbod, maar op dit moment nog niet echt nodig, maar ik houdt het in gedachte.

Ik mocht deze fiets voor een prikkie ophalen bij een collega van mij. Daar zeg ik geen nee tegen natuurlijk. Hij heeft in 2004 een bedrijfsongevalletje gehad en van rijden/knutselen is het nooit meer gekomen.
Hij is er in het begin erg druk mee geweest. Zo zijn de cilinders gehoond en nieuwe zuigers en veren gemonteerd.
De remklauwen heeft hij toen gereviseerd en na 17 jaar stilstand ziet het er allemaal nog zeer redelijk uit.
De fiets heeft na "revisie" nog iets van 1000 km gereden en toen was het dus over met de pret.
Leuke uitdaging om er weer een nette, en technisch goede, vertoning van te maken.
 
Vond dit nog,best kans dat het 1 en ander door elkaar gebruikt is,

Brakes[edit]​

The front disks of the B1 are 10 mm smaller in diameter and 1 mm thinner than the B2, the front calipers are also different but the disk brake pads are the same. The rear disks are identical in both models.

The front forks are slightly different between the two models. Both models feature air assistance, but the B1 model uses an air valve located at the top of the fork leg while the B2 uses an equaliser tube linking the two tube with a single air valve. By using an equaliser tube, each inner fork tube requires a small hole to allow the air in. The lower legs are different as the different brake disk diameter used on the two models require the mounting points to be different.
 
Het viel mij op dat er op jou remklauwen Kawasaki staat,bij de B1 zat er niets op,bij de B2 zat dat er wel op.
Dus zou je denken dat er B2 klauwen op je motor zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: AWH
Jemig de pemig wat een excellent speurwerk! Met die info ga ik zeker aan de slag, daar kan ik wat mee 👍
Dank!
 
De uitlaten zijn nog knetter hard, misschien niet de mooiste , maar met een beetje kachelpoets is er vast nog wel wat van te maken.
 
:PJe kunt het zo " gek " maken als je wilt.
Soms loopt het een beetje uit de hand.
Zo dan, daar zitten aardig wat knutsel uurtjes in! Chapeau :}
Ik ben met mijn ZXR al vreselijk uit de band gesprongen en wil deze GPZ (denk ik:P) zo origineel mogelijk houden. Nou moet ik wel zeggen dat ik altijd een zwak heb gehad voor een ELR. Mannenfiets met karakter!
Heb je problemen gehad met de injectie en daarom omgebouwd naar carbs?
 
Carbs op B1 zetten is lastiger dan op B2, andere cilinderkop.
Beide gehad (B1 en B2) Als er weer eens een project langs komt voor de verkoop zou ik geïnteresseerd zijn, helemaal zoals jij 'voor een prikkie'.

Dit gaan we volgen.
 
Leuke fiets en mooi dat je voor origineel gaat met je project. Geen fan van vierkante koplampen maar alle Z’s van de jaren ‘80 zijn zo “in your face” dat het kan. Volgen staat aan!
Eigenlijk is alle info over mijn nieuwe project meer dan welkom.
Ok een stukje achtergrond info - altijd leuk om te lezen! In de bijlage, voor de liefhebbers.
8800CD89-E7BF-4857-85FE-B453C0F76594.jpeg
 

Bijlagen

  • EA6773DB-4F21-44ED-A2EC-70B83E283CD3.jpeg
    EA6773DB-4F21-44ED-A2EC-70B83E283CD3.jpeg
    272,7 KB · Weergaven: 24
  • 27F1CE16-BC55-48F0-B53C-03D375E92722.jpeg
    27F1CE16-BC55-48F0-B53C-03D375E92722.jpeg
    313,6 KB · Weergaven: 28
  • F07F88AE-99C6-46D9-A91D-3C9A89F22E07.jpeg
    F07F88AE-99C6-46D9-A91D-3C9A89F22E07.jpeg
    249,3 KB · Weergaven: 24
Geen fan van vierkante koplampen maar alle Z’s van de jaren ‘80 zijn zo “in your face” dat het kan.
Hahaha, mijn vriendin zei; het lijkt wel een bouwlamp!

Het zou ook niet mijne 1e keuze zijn maar als je (ik dus) wat ouder wordt ga je het originele spul toch wat meer waarderen, zo lijkt het.

Bedankt voor al het leesvoer. Leuk!
 
Tja in die tijd was het helemaal in,persoonlijk vind ik een ronde ook mooier
en ook de tellerunit had wat meer ronder mogen zijn,maar zoals je al aangeeft
is het beestje zo ontworpen,dus zo laten is wel het beste als je de motor zo ori
mogelijk wil houden,ik heb zelf een ELR 1000 gehad,best een fijne motor,maar
roestte al op de folder,echt een slechte kwaliteit staal gebruikt bij Kawa in die tijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan