kawa gpz1100 unitrack achterbrug vraag

chrisjemol

MF veteraan
24 okt 2007
9.343
136
Geertruidenberg
hoi ik heb hier een gpz1100 achtebrug liggen voor mono-schock
we willen die eigenlijk in een suzuki gt550 bouwen.
De vraag is nu, volgens kawasaki moet er een naaldlager en daarnaast een kogellager.

Wij willen nu (omdat de suzuki achterbrug-as wat dunner is) een binnenbus plaatsen die precies in de naaldlagers past en waar de achterbrugas in past. Deze bus wordt dan tussen het frame gekneld en de achterbrug draait dan om deze bus. Aan het einde wordt een metalen ring met kraag geplaatst met rubberen inleg als stofkap voor de lagers. Als we de boel in deze setting installeren hebben wij naast het naaldlager geen kogellager nodig toch??
Bij een yamaha xjr1300 zit het ook zo, met een naaldlager per kant en een binnebus met stofkap-ring.

Ik ben onder de indruk dat dit prima kan, en is veel goedkoper want anders ben je een vermogen kwijt voor alleen de lagers, en het wordt toch een verbouwing omdat het niet in een kawa frame gaat.

Ik zou graag jullie mening over dit vraagstuk horen

gr chris
 
Je kan niet zomaar die naaldlagers op een bus laten lopen,
zo,n lager loopt normaal op een bus die hardverchromed is,
laat je die lagers op gewoon metaal lopen gaan ze kapot.
Alleen op naaldlagers laten draaien komt wel meer voor bij motoren,
dus zou geen probleem moeten zijn.
 
hoi ik heb hier een gpz1100 achtebrug liggen voor mono-schock
we willen die eigenlijk in een suzuki gt550 bouwen.
De vraag is nu, volgens kawasaki moet er een naaldlager en daarnaast een kogellager.

Wij willen nu (omdat de suzuki achterbrug-as wat dunner is) een binnenbus plaatsen die precies in de naaldlagers past en waar de achterbrugas in past. Deze bus wordt dan tussen het frame gekneld en de achterbrug draait dan om deze bus. Aan het einde wordt een metalen ring met kraag geplaatst met rubberen inleg als stofkap voor de lagers. Als we de boel in deze setting installeren hebben wij naast het naaldlager geen kogellager nodig toch??
Bij een yamaha xjr1300 zit het ook zo, met een naaldlager per kant en een binnebus met stofkap-ring.

Ik ben onder de indruk dat dit prima kan, en is veel goedkoper want anders ben je een vermogen kwijt voor alleen de lagers, en het wordt toch een verbouwing omdat het niet in een kawa frame gaat.

Ik zou graag jullie mening over dit vraagstuk horen

gr chris

Hee Chris,

Ik heb (zoals je misschien nog weet) die witte Gpz 750 Unitrack. En ik heb een GT550 gehad.
De originele bus in de Kawa brug gat over de hele lengte en is in diameter groter dan de GT. Het enige wat je m.i. moet doen is het verschil in diameter weghalen door een stalen vulbus en je bent klaar.

Hierbij een foto van de Gpz750 brug (na modificatie met brace)

Misschien is zo'n 750 bruggetje dan makkelijker dan die van een 1100 ?

Gr.

Rob
 
piccie
full
 
hoi, dat is de achterbrug die wij ook hebben, alleen dan zonder brace natuurlijk.
ik moet toch een bus laten draaien (want de bus voor de kawa brug heb ik niet, en dan kan ik meteen de goede binnen en buiten diameter laten draaien dus moet goed komen
iig bedankt!!
 
Hey Chris,

In de regel is zo'n lager constructie niet voor niets bedacht.
Zo heeft de SC 33 Firebladebrug in mijn Honda Boldor aan de kettingkant een naaldlager, en aan de andere kant twee kogellagers.

Na het versmallen van de brug moesten we de gaten verder/dieper gaan kotteren, en op die manier werden de lagers weer exact op hun plek terug gebracht..
Pasbussen laten draaien om de orginele as weer te kunnen gebruiken, en de boel weer gemonteerd.... inclusief stofringen.

Het is even werk, maar wel de goede manier...

full
 
Laatst bewerkt:
Wat een ijver trouwens om tien voor twaalf...s'nachts _O-

full
 
Laatst bewerkt:
Dasimo.

Even een vraag.
Heb 2 stuks gpz 750 aangeschaft via het forum.
Is de brug met de brace de standaard brug ?
Kun je de brace er op lassen zonder dat deze aan gaat lopen ?
Ben je toevallig in het bezit van de maten?
Bedankt alvast
 
Piccie van Dasimo is genomen op mijn werkbank,heb die brace voor hem erop gelast.
 
Dasimo.

Even een vraag.
Heb 2 stuks gpz 750 aangeschaft via het forum.
Is de brug met de brace de standaard brug ?
Kun je de brace er op lassen zonder dat deze aan gaat lopen ?
Ben je toevallig in het bezit van de maten?
Bedankt alvast


Je hebt een PB ! ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan