Kawa gpz500s houdt in

jelle visser

MF veteraan
21 jun 2004
1.165
3
noord holland
Goedendag,

Ik ben hier bezig met een gpz500s van 1991. Is van een vriendin van die hem heeft gekocht afgelopen jaar. Hij liep niet lekker omdat hij ook jaren stil had gestaan.
Ze heeft hem toen weg gebracht en kreeg van de garage een dikke rekening en hij startte alsnog slecht/Niet en kreeg als advies mee dat er dan toch een ander blok in zou moeten want 1 cilinder deed niet mee en zou een verbrande klep oid zijn.
Heb toen aangeboden er eens naar te kijken.

Toen ik hem thuis had eerst maar eens kijken wat hij nu niet deed en hij liep idd op 1 cilinder.
Bougie gecheckt en ik had een vonk, toen compressie test gedaan en was bij allebei de cilinders gelijk dus heel erg lekken via de kleppen kon het niet zijn om op 1 cilinder te lopen.
Toen die carburateur eraf gehaald en die was redelijk vuil en iig zat die venturi? Dicht die afsluit op je gasnaald die erboven zit.
Andere sproeier etc die ik los kon halen schoongemaakt en weer in elkaar gezet.
Liep gelijk weer netjes behalve dat hij enorm inhield tussen de 5500 en 7000 toeren en vanaf daar weer als een raket doorliep richting de 11000 toeren.
Ik die andere carburateur toch ook even open gehaald maar die was redelijk schoon. Wel zat er een klein scheurtje in die rubber manchet die voor het vacuüm moet zorgen om de gasschuif omhoog te laten gaan.
Ik helemaal euforisch een andere gasschuif geregeld en gelijk de carburateurs maar ultrasoon laten reinigen.
Thuis de carburateurs maar weer in elkaar gezet en gelijk een brandstof filtertje ertussen gezet.

Resultaat?. Nog steeds hetzelfde probleem alleen nu valt hij soms ook weg bij hogere toerentallen alsof je geen brandstof meer hebt.

Dingen die ik verder heb gedaan:
Nieuwe vacuumslang voor de benzine kraan (waarbij ik het heel vreemd vind dat de kunststof bovendeksel vd carb de vacuüm aansluiting op de benzine kraan bijna helemaal afkneld.

Nieuwe benzineslang

Met een losse slang gecheckt of die vacuumkraan werkt door eraan te zuigen. Ging gelijk benzine lopen.

Vlotterniveau gecheckt. Hoogte komt net boven de vlotterbakken uit (Weet de officiële waarde niet) maar lijkt mij okee

Inlaatrubber op lek gecheckt dmv remmenreiniger erop te spuiten terwijl de motor loopt, reageert hij helemaal niet op.

Losse vacuumslang vanaf de benzine kraan in mijn mond gestopt en gecheckt of het niet aan een tekort vacuüm kon liggen via het inlaatkanaal, exact hetzelfde resultaat...

Luchtmengschroeven stond op 1,5 rondje open dus ook weer zo terug gezet.

Ik weet ondertussen ff niet meer wat er nog meer mis kan zijn. Motortje loopt tot aan de 5000 rpm als een zonnetje, daarna houd hij heel erg in tot aan de 7000rpm om er daarna weer vol tegenaan te gaan met boven de 10.000rpm af en toe een dipje dat ie echt even helemaal wegvalt om vervolgens weer verder te gaan. Naar mijn idee valt ie dan ook helemaal weg en niet dat ie op 1 cilinder gaat lopen.
Ik verdenk nog steeds het inlaat gebeuren maar misschien denk ik verkeerd?.

Heeft iemand een idee?. Alvast bedankt!

Mvg Jelle
 
Controleer de gasnaald en gasbuis eens op slijtage en/of onrondheid, is wel het toeren gebied waar deze het meeste invloed hebben.

Ik heb er toen een dynojet kitje in gezet, kon ik de gasnaalden mee afstellen.
 
de Emulsie buisjes (Waar je gasnaald in op en neer gaat) kan ovaal uitslijten.
hij moet van het bovenaanzicht dus nog perfect rond zijn.
emuwr3.jpg
 
Ik was er ff klaar mee maar morgen er weer even mee aan de slag. Ga dan naar die gasnaald buisjes kijken en er schijnt iets mis te kunnen zijn met de vlotterbak ontluchting.

Het lijkt mij echt een carburateur verhaal omdat ie het op een vast punt slecht doet maar wie weet zit ik er helemaal naast.
Mooiste zou zijn als iemand een setje carbs heeft die net van een goed draaiende fiets af komen maar is redelijk zeldzaam ben ik bang.
Nadeel is dat er met deze fiets al best veel is gerommeld ben ik bang en heb er ook geen werkplaats handboek bij....

We gaan morgen weer vol goede moet aan de slag!
 
Tank had ik ondertussen al leeg gereden en nieuwe brandstof in gedaan.
Wat ik trouwens wel vreemd vond is dat toen ik het vlotterniveau ging controleren ik er een slangetje op het tuutje had geschoven en de schroef omdraaide en eerst wat benzine het slangetje in kwam en toen een gedeelte lucht en daarna weer benzine....
 
Begin gek van dit ding te worden, andere set carbs kunnen regelen maar 0,0 verbetering...
Stekkers op de cdi gecheckt maar waren als nieuw....stukje vd bougiekabels afgeknipt er de doppen er weer op gedraaid.
Het valt me op dat hij bij half gas redelijk door zijn toerengebied heen loopt maar bij volgas echt af en toe inhoudt alsof je het contact uit zet...
Iemand nog andere dingen die ik kan checken?
 
Als die inhoud volgas dan denk ik dat je hoofdsproeier de verkeerde maat is.
zit de standaard sproeier erin?

Als ik het goed heb.... 130 hoofdsproeier, 35 stationairsproeier

De O ringetjes en pakkingen zijn ook nog goed ? mischien een herstelkitje kopen. kost wel ongeveer 30 euro.

Artikelnummers
SKU:
KK-0189NR
Beschrijving
dichting vlotterkamer
- Keyster = K-35
- OEM = 92055-1222

vlotternaald
- Keyster = KVN-16R30
- OEM = 16030-1007
- OEM = 16030-028

set mengselschroef
- Keyster = KHSS-493
- OEM = 16014-1054

gasnaald D818 (N36N)
- OEM = 16009-1342

sproeier gasnaald
- OEM = 16017-1277

hoofdsproeier #130
- Keyster = KHM-110130

stationair sproeier #35
- Keyster = KHS-05C035

2x o-ring
- OEM = 92055-1004

2x o-ring
- OEM = 92055-1223
 
Laatst bewerkt:
Als die begint in te houden volgas, probeer dan is de choke erop te zetten of, net voordat je volgas geeft.
Het zou kunnen dat die dan beter gaat rijden.

Verder lees ik dat je vacuüm van de benzine kraan bekneld zit, dit kan natuurlijk wel invloed hebben op de benzine toevoer.
Zover je daar nog niks aan gedaan heb, zou ik dat als eerste gangbaar maken, zodat er geen weerstand zit in je vacuüm slang
 
Laatst bewerkt:
Als die begint in te houden volgas, probeer dan is de choke erop te zetten of, net voordat je volgas geeft.
Het zou kunnen dat die dan beter gaat rijden.

Verder lees ik dat je vacuüm van de benzine kraan bekneld zit, dit kan natuurlijk wel invloed hebben op de benzine toevoer.
Zover je daar nog niks aan gedaan heb, zou ik dat als eerste gangbaar maken, zodat er geen weerstand zit in je vacuüm slang
Dat zou ik ook doen.
 
Nou heren, weer bedankt voor het meedenken iig.
Alhoewel de vacuumaansluiting op de benzine kraan op een vreemde plaats blijft zitten (strak tegen de bovenkant vd linker carb is het naar mijn idee geen vacuüm probleem.

Maar vandaag even naar de kawa dealer en wat tekeningen van de luchtfilter kast gezien....
Daar zit rechts achter een aanzuigpunt vd lucht. Daarnaast zit ook rechts aan de andere kant ook een gat met een soort flexibele buis aan de binnenkant van die filter kast.

Nu heb ik geen wpl handboek maar toen ik hem kreeg zat die buis niet aan de binnenkant maar aan de buitenkant!!. Wist niet dat dat niet hoorde aangezien ik geen vergelijkings materiaal heb

Als het daaraan zou liggen heb ik wel een heleboel werk voor niks zitten doen.....
We gaan het zo mee maken!
 
Nou, afgezien dat mijn testritten erg kort was ivm de regen lijkt het euvel idd te zijn opgelost *O*.
Ik heb het pijpjewat uit de binnenkant van de airbox omhoog stak dus omgedraaid. Dat pijpje zit nu dus in de airbox en alleen een klein "tuutje" steekt buiten de airbox....
Loopt weer als een zonnetje!.

Op hoeveel rondjes moet ik die luchtmengsel schroeven afstellen?. Een rondje is in mijn optiek 360 graden en een slag is 180 graden.

Mvg Jelle
 
Nou, afgezien dat mijn testritten erg kort was ivm de regen lijkt het euvel idd te zijn opgelost *O*.
Ik heb het pijpjewat uit de binnenkant van de airbox omhoog stak dus omgedraaid. Dat pijpje zit nu dus in de airbox en alleen een klein "tuutje" steekt buiten de airbox....
Loopt weer als een zonnetje!.

Op hoeveel rondjes moet ik die luchtmengsel schroeven afstellen?. Een rondje is in mijn optiek 360 graden en een slag is 180 graden.

Mvg Jelle
slag is rondje is 360gr
 
Nou, vandaag een serieus rondje gereden en hij loopt weer zoals het hoort!!.
Had veel eerder effe een Exploded view bij de dealer moeten bekijken achteraf maar ja...
Heb die schroeven 1,75 rondje open gedraaid en hij loopt zo prima.

Bedankt iedereen voor het meedenken!!

Gr Jelle
 
Terug
Bovenaan Onderaan