jelle visser
MF veteraan
Goedendag,
Ik ben hier bezig met een gpz500s van 1991. Is van een vriendin van die hem heeft gekocht afgelopen jaar. Hij liep niet lekker omdat hij ook jaren stil had gestaan.
Ze heeft hem toen weg gebracht en kreeg van de garage een dikke rekening en hij startte alsnog slecht/Niet en kreeg als advies mee dat er dan toch een ander blok in zou moeten want 1 cilinder deed niet mee en zou een verbrande klep oid zijn.
Heb toen aangeboden er eens naar te kijken.
Toen ik hem thuis had eerst maar eens kijken wat hij nu niet deed en hij liep idd op 1 cilinder.
Bougie gecheckt en ik had een vonk, toen compressie test gedaan en was bij allebei de cilinders gelijk dus heel erg lekken via de kleppen kon het niet zijn om op 1 cilinder te lopen.
Toen die carburateur eraf gehaald en die was redelijk vuil en iig zat die venturi? Dicht die afsluit op je gasnaald die erboven zit.
Andere sproeier etc die ik los kon halen schoongemaakt en weer in elkaar gezet.
Liep gelijk weer netjes behalve dat hij enorm inhield tussen de 5500 en 7000 toeren en vanaf daar weer als een raket doorliep richting de 11000 toeren.
Ik die andere carburateur toch ook even open gehaald maar die was redelijk schoon. Wel zat er een klein scheurtje in die rubber manchet die voor het vacuüm moet zorgen om de gasschuif omhoog te laten gaan.
Ik helemaal euforisch een andere gasschuif geregeld en gelijk de carburateurs maar ultrasoon laten reinigen.
Thuis de carburateurs maar weer in elkaar gezet en gelijk een brandstof filtertje ertussen gezet.
Resultaat?. Nog steeds hetzelfde probleem alleen nu valt hij soms ook weg bij hogere toerentallen alsof je geen brandstof meer hebt.
Dingen die ik verder heb gedaan:
Nieuwe vacuumslang voor de benzine kraan (waarbij ik het heel vreemd vind dat de kunststof bovendeksel vd carb de vacuüm aansluiting op de benzine kraan bijna helemaal afkneld.
Nieuwe benzineslang
Met een losse slang gecheckt of die vacuumkraan werkt door eraan te zuigen. Ging gelijk benzine lopen.
Vlotterniveau gecheckt. Hoogte komt net boven de vlotterbakken uit (Weet de officiële waarde niet) maar lijkt mij okee
Inlaatrubber op lek gecheckt dmv remmenreiniger erop te spuiten terwijl de motor loopt, reageert hij helemaal niet op.
Losse vacuumslang vanaf de benzine kraan in mijn mond gestopt en gecheckt of het niet aan een tekort vacuüm kon liggen via het inlaatkanaal, exact hetzelfde resultaat...
Luchtmengschroeven stond op 1,5 rondje open dus ook weer zo terug gezet.
Ik weet ondertussen ff niet meer wat er nog meer mis kan zijn. Motortje loopt tot aan de 5000 rpm als een zonnetje, daarna houd hij heel erg in tot aan de 7000rpm om er daarna weer vol tegenaan te gaan met boven de 10.000rpm af en toe een dipje dat ie echt even helemaal wegvalt om vervolgens weer verder te gaan. Naar mijn idee valt ie dan ook helemaal weg en niet dat ie op 1 cilinder gaat lopen.
Ik verdenk nog steeds het inlaat gebeuren maar misschien denk ik verkeerd?.
Heeft iemand een idee?. Alvast bedankt!
Mvg Jelle
Ik ben hier bezig met een gpz500s van 1991. Is van een vriendin van die hem heeft gekocht afgelopen jaar. Hij liep niet lekker omdat hij ook jaren stil had gestaan.
Ze heeft hem toen weg gebracht en kreeg van de garage een dikke rekening en hij startte alsnog slecht/Niet en kreeg als advies mee dat er dan toch een ander blok in zou moeten want 1 cilinder deed niet mee en zou een verbrande klep oid zijn.
Heb toen aangeboden er eens naar te kijken.
Toen ik hem thuis had eerst maar eens kijken wat hij nu niet deed en hij liep idd op 1 cilinder.
Bougie gecheckt en ik had een vonk, toen compressie test gedaan en was bij allebei de cilinders gelijk dus heel erg lekken via de kleppen kon het niet zijn om op 1 cilinder te lopen.
Toen die carburateur eraf gehaald en die was redelijk vuil en iig zat die venturi? Dicht die afsluit op je gasnaald die erboven zit.
Andere sproeier etc die ik los kon halen schoongemaakt en weer in elkaar gezet.
Liep gelijk weer netjes behalve dat hij enorm inhield tussen de 5500 en 7000 toeren en vanaf daar weer als een raket doorliep richting de 11000 toeren.
Ik die andere carburateur toch ook even open gehaald maar die was redelijk schoon. Wel zat er een klein scheurtje in die rubber manchet die voor het vacuüm moet zorgen om de gasschuif omhoog te laten gaan.
Ik helemaal euforisch een andere gasschuif geregeld en gelijk de carburateurs maar ultrasoon laten reinigen.
Thuis de carburateurs maar weer in elkaar gezet en gelijk een brandstof filtertje ertussen gezet.
Resultaat?. Nog steeds hetzelfde probleem alleen nu valt hij soms ook weg bij hogere toerentallen alsof je geen brandstof meer hebt.
Dingen die ik verder heb gedaan:
Nieuwe vacuumslang voor de benzine kraan (waarbij ik het heel vreemd vind dat de kunststof bovendeksel vd carb de vacuüm aansluiting op de benzine kraan bijna helemaal afkneld.
Nieuwe benzineslang
Met een losse slang gecheckt of die vacuumkraan werkt door eraan te zuigen. Ging gelijk benzine lopen.
Vlotterniveau gecheckt. Hoogte komt net boven de vlotterbakken uit (Weet de officiële waarde niet) maar lijkt mij okee
Inlaatrubber op lek gecheckt dmv remmenreiniger erop te spuiten terwijl de motor loopt, reageert hij helemaal niet op.
Losse vacuumslang vanaf de benzine kraan in mijn mond gestopt en gecheckt of het niet aan een tekort vacuüm kon liggen via het inlaatkanaal, exact hetzelfde resultaat...
Luchtmengschroeven stond op 1,5 rondje open dus ook weer zo terug gezet.
Ik weet ondertussen ff niet meer wat er nog meer mis kan zijn. Motortje loopt tot aan de 5000 rpm als een zonnetje, daarna houd hij heel erg in tot aan de 7000rpm om er daarna weer vol tegenaan te gaan met boven de 10.000rpm af en toe een dipje dat ie echt even helemaal wegvalt om vervolgens weer verder te gaan. Naar mijn idee valt ie dan ook helemaal weg en niet dat ie op 1 cilinder gaat lopen.
Ik verdenk nog steeds het inlaat gebeuren maar misschien denk ik verkeerd?.
Heeft iemand een idee?. Alvast bedankt!
Mvg Jelle