kawa gt550 touren

Ciko

MF'er
9 okt 2010
108
64
Utrecht
Dag motorliefhebbers,

Ik heb de mogelijkheid een Kawasaki gt550 uit 1990 te kopen met slechts 25.000km op de teller. De klassieker ziet er zo goed als nieuw uit en rijdt heerlijk relaxed. Het grootste deel van zijn tijd lijkt hij binnen te hebben gestaan. Alleen zit er een scheurtje in de voorband, die moet vervangen worden (maat 100 - 90 - 19). Wat is een goede band voor dit soort motor?

Nu heb ik gelezen dat de gt550 wel meer dan 100.000 kilometers mee kan gaan en heel betrouwbaar is. Ik wil de motor gebruiken om zowel in de stad mee te rijden als om een lange tour mee te maken, bijvoorbeeld naar Noorwegen of Oost-Europa. Weten jullie of deze motorfiets daarvoor geschikt is. Ondanks zijn lage kilometerstand is het niet de jongste. Ik snap dat het vermogen niet geweldig is maar het gaat me meer om de betrouwbaarheid dat deze motor het aan kan zonder me halverwege te laten staan. Bovendien zit hij heel comfortabel.

Ik hoor graag jullie ervaringen met een Kawasaki GT550.

Groetjes,
Ciko
 
Hoi Ciko

Metzeler Lazertac heb ik .bevalt me goed.
Fijne van de fiets is dat ze, ondanks 6 versnellingen, je toch schakellui kan toeren.
In de stad moet je natuurlijk vaker schakelen.

Ik heb de stuursteunen, (als dit het goede woord is ) met wat aanpassingen, rechter gezet, zodat je polsen niet gedraaid zijn. en je dus nu iets meer naar voren gaat leunen.
Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Deze motor heb ik nog niet lang in bezit . Dus weinig vakantie ervaring ermee.

Blokken schijnen goed te zijn.

De motor van mij heb nog maar 38.000 km gelopen
 
Laatst bewerkt:
Zijn oerbetrouwbaar. Werden ook heel veel door koeriers gebruikt afgebeuld. Als je niet snel op je vakantieplek hoeft te zijn (200+) is er niets mis mee, mits goed onderhouden. Zelf ben ik nogal gecharmeerd van Bridgestone BT45, heel fijne banden. Als je de motor voor vertrek even een beurtje geeft/laat geven en goed nalopen, kom je overal waar je wezen moet. Vraag maar eens aan Meanbleuman (voorheen Baksteen), die heeft ook nog een tijdje met zo een ding gereden, en als ik mij goed herinner was hij verbaasd over de mate van mishandeling die zo een ding kan verdragen.


Kijk ook hier even

Kawasaki Z400/Z500/Z550/GT550/GT750


Deze mag je ook niet missen, de meest eerlijke en hilarische advertentie die ik ooit heb gezien.

TK: Kawasaki GT550 '84
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties!

Die advertentie... haha, geweldig!
Ik ga hem als het goed is morgen ophalen, dan laat ik er een nieuwe voorband onder zetten en dan rustig aan een keer voor de vakantie bij Motoport Rotterdam laten nakijken. Ik ben van plan in de zomer ruim 4000km te gaan rijden.

Heb verder gelezen dat mensen wel eens problemen met de vering hebben gehad. Gelukkig voelde die in ieder geval heerlijk aan.

Ik zal dat topic eens in de gaten houden. Bedankt voor de tips.
 
Overigens, zo een kawa heeft geen duizelingwekkende topsnelheid, maar dat wil niet zeggen dat je de snelweg dus maar moet mijden. Je kunt prima mee komen met het verkeer, maar de meeste lol heb je op de secundaire wegen, op je gemak en genietend naar je bestemming. En terug.
 
Heb zelf 5 jaar op een GT550 van 1989 gereden. Was een olieverbruiker maar dat kwam door verharde klepseals. Na revisie niet meer te meten olieverbruik.

Zoals hiervoor al gezegd lekker schakellui te berijden, pakt vanaf 2500 t/min lekker op. Banden bij mij waren BT45 waar ik makkelijk meer dan 25000 km op kon rijden voordat ze vervangen moesten worden.

Met op tijd zijn natje en droogje hebben ze bijna het eeuwige leven.
 
Overigens, zo een kawa heeft geen duizelingwekkende topsnelheid, maar dat wil niet zeggen dat je de snelweg dus maar moet mijden. Je kunt prima mee komen met het verkeer, maar de meeste lol heb je op de secundaire wegen, op je gemak en genietend naar je bestemming. En terug.
Ik weet niet wat jij snel vindt maar 130 houdt de GT550 uren lang vol :Y
 
Dat zeg ik, je kunt er in het verkeer, dus ook op de snelweg, prima mee meekomen, maar verwacht geen 200 km/u rit naar Spanje of zo.
 
Ik heb de motor inmiddels 2 dagen geleden overgenomen. Bevalt super. Rijdt heerlijk wendbaar en heeft toch voldoende vermogen. Alhoewel de gt550 in zijn 1 niet accelereert zoals ik bij andere motoren gewend ben. Daar tegenover staat dan wel dat hij in de hogere versnellingen voldoende koppel heeft en inderdaad ook bij weinig toeren het gewoon prima doet.
De vriendin is ook heel tevreden met de comfortabele zithouding, vergeleken bij mijn ouwe gsx600f.

Een minpuntje die ik heb opgemerkt, waarvan ik me afvroeg of jullie daar iets van weten:
De motor start niet consequent. De ene keer start hij met 1 druk op de knop en loopt hij meteen stationair. De andere keer moet ik wel 7 keer drukken voordat ie uiteindelijk door start, en dan overigens ook meteen stationair loopt. Ik vind het een beetje vaag. Het lijkt ook niet uit te maken of de motor warm of koud is. Hij startte gisterochtend bijvoorbeeld in een keer perfect. Maar na een ritje van 10 km stond ie 30 minuten stil en daarna deed ie weer moeilijk.

Iemand een idee wat het is?
 
Wat bedoel je met niet starten :?

De startmotor wil niet ronddraaien bij drukken op de startknop, of
De motor wil niet aanslaan terwijl de startmotor wel draait.
 
dat rare starten komt doordat de motor veel te arm stationair staat afgesteld.
ook de hoge toeren bij gebruik van de choke en het slechte doseren van de choke komt daardoor.
 
Als de motor nog (beetje) warm is : starten met een klein beetje gas open.
Als de motor koud is : choke half en een beetje spelen met de gas hendel.
Als de motor lang niet gereden heeft : even de benzinekraan op de "PRI"stand, starten.

Alles een beetje dus. !
Je moet de motor nog leren "kennen"
 
Terug
Bovenaan Onderaan