Kawa Supercharger op komst !

Honda heeft ooit een CX500turbo op de markt gebracht,

1980/1985 geloof ik, concept was er toen al. 8-) ;)



[afbeelding]


Deze heb ik vroeger gehad , reed als een speer
Het originele cx blokje was erg traag
Ik weet nog dat ik hem op ging halen , reed bij Eindhoven 200 en het leek 120 , was vooral aan de kuip te danken
Maar motor liep erg goed
Ben echt een fan van turbo's , heb een Abarth met 200 pk , en daar heb je geen last van turbo lag ofzo , gaat als een speer
Denk wel dat het meer iets is voor op een twee als 4 cilinder motorfiets
 
Deze heb ik vroeger gehad , reed als een speer
Het originele cx blokje was erg traag
Ik weet nog dat ik hem op ging halen , reed bij Eindhoven 200 en het leek 120 , was vooral aan de kuip te danken
Maar motor liep erg goed
Ben echt een fan van turbo's , heb een Abarth met 200 pk , en daar heb je geen last van turbo lag ofzo , gaat als een speer
Denk wel dat het meer iets is voor op een twee als 4 cilinder motorfiets
Kun je dat op de een of andere manier onderbouwen:?
 
Ik heb nog niemand hierover gehoord:

Als een motorfietsfabrikant een nieuwe motor met drukvulling ontwerpt, kan hij een aantal "motorfietseigenschappen" van het motorblok overboord zetten.

Door het hoge koppel zijn er geen hoge toerentallen meer nodig om een hoog vermogen te behalen.
Boring- en slagverhouding zullen meer op die van een auto lijken.
Klepbediening kan anders geconstrueerd worden (hoeft niet meer ultralicht te zijn).
Er zijn geen grote inlaatkleppen en geen klepoverlap meer nodig.
Het inlaattraject kan heel anders gekozen worden, wat gevolgen heeft voor de vorm en het totale ontwerp van de motorfiets.
 
Wedden dat de EU straks weer langs komt met pk grenzen enzo...krijgen we dat gezeik weer.

Kawa turbo hahaha

Wie kent Jim nog (kwam wel eens op scheveningen)?

Die gozer die in Kickstart gestaan had met zn mooie kawa turbo.

Als ik achter hem reed, bolle jas, staartje en armen wijd haha

Mooie herinneringen :)
 
Laatst bewerkt:
Wedden dat de EU straks weer langs komt met pk grenzen enzo...krijgen we dat gezeik weer.

Kawa turbo hahaha

Wie kent Jim nog (kwam wel eens op scheveningen)?

Die gozer die in Kickstart gestaan had met zn mooie kawa turbo.

Als ik achter hem reed, bolle jas, staartje en armen wijd haha

Mooie herinneringen :)
Ik dacht altijd dat het een groepje criminelen was met die kawa's. :o
 
Ik dacht altijd dat het een groepje criminelen was met die kawa's. :o
Welnee, ze hadden allemaal keurige banen Maar zagen er ruw uit.


Nou kom maar op met die turbo's of superchargers:)
 
Laatst bewerkt:
Ben benieuwd, vind het eigenlijk sowieso lang duren voordat turbo's en compressoren op motoren standaard worden.
Ik vind dat helemaal niet raar, en wel vanwege de volgende redenen:
- Kosten
- Ruimte
- Betrouwbaarheid/slijtvastheid (bij een lage turbodruk zal dit meevallen maar dan is de vermogenswinst uiteraard ook kleiner)
Vooral het 1e en 3e punt zullen een probleem zijn.
 
We hebben al een paar mensen met een turbo, ik heb een supercharger aan de motor hangen. Er zitten naast alle voordelen ook wel wat nadelen aan een (centrifugaal)supercharger. Grootste nadeel is tevens het grote voordeel voor een motorfiets voor weggebruik, namelijk de lineaire toename van luchtopbrengst t.o.v. toerental. De 'turbolag' waar veel mensen bang voor zijn is in ieder geval niet aanwezig. De motor rijdt hierdoor eigenlijk heel normaal. Als je meer toeren maakt trekt ie alleen steeds een stuk harder, en hoe verder je gaat des te groter het verschil. Het rendement is ook lager als bij een turbo. Bij dezelfde 'druk' geeft een turbo meer vermogen dan een centrifugaalcompressor/supercharger.
Nadeel is dat als je bijv. 5 of 6000 toeren draait bij een constante snelheid, (en je gaskleppen zo goed als dicht staan ), de compressor dezelfde hoeveelheid lucht verplaatst als wanneer je volgas hebt bij dat toerental. Die grote hoeveelheid lucht blaas je gewoon weg via de bypass, maar wordt desondanks wel geleverd. Dat kost iets energie. Bij een turbo heb je dat niet. Groot voordeel is ook dat door de lineaire vermogensopbouw de belasting veelal een stuk kleiner is bij flink gebruik t.o.v een turbo. Voor beide geldt ,denk ik , dat als je er 1x mee gereden hebt wil je nooit meer zonder.

@ Jeroen12 ; ik heb nog een ZX14 EN een losse centrifugaalcompressor (Rotrex c15-60), dus ......
 
Terug
Bovenaan Onderaan