Kawa VN800 beter laten remmen

Bitchin

MF veteraan
22 jan 2007
2.229
250
Hallo
Ik wil eigenlijk dat mijn 800 beter gaat remmen, heb er al een stalen leiding op, goede remblokken, gereviseerde remklauw, maar ik ben er nog steeds niet wild van. Remdruk is goed, dus geen lucht of oude remvloeistof.
Ik zit mij dus een beetje aftevragen of ik ongestraft een andere remklauw kan monteren, met wat meer zuigers dan die enkele de ik nu heb. Ik hoef er geen stoppie mee te maken, maar ik wil er wel vertrouwen in hebben dat dat ding doet als het nodig is en het liefst zo goed mogelijk. Ik moet dus nu op zoek naar een klauw die redelijk 1 op 1 te monteren of moet ik maar genoegen nemen met wat ik heb?
 
Blokken zijn gesinterd of organisch..?
Gesinterd remd doorgaans wat beter

Eventueel kun je gietijzeren schijven monteren ipv rvs
Deze remmen doorgaans ook iets beter
Krijg je in de regen wel bruine velgen van ;)
 
Is het remmende vermogen bij dat type motoren wel te verbeteren door de voorkant aan te pakken?
Kennis van mij rijdt met een VT1100C en remt voornamelijk met de achterrem omdat de voorkant weinig vertragend werkt. Hij kan de voorband laten piepen maar echt stevig vertragen ho maar.
 
Is het remmende vermogen bij dat type motoren wel te verbeteren door de voorkant aan te pakken?
Kennis van mij rijdt met een VT1100C en remt voornamelijk met de achterrem omdat de voorkant weinig vertragend werkt. Hij kan de voorband laten piepen maar echt stevig vertragen ho maar.
andere band en waarschijnlijk voorvering aanpassen
 
Hallo
Ik wil eigenlijk dat mijn 800 beter gaat remmen, heb er al een stalen leiding op, goede remblokken, gereviseerde remklauw, maar ik ben er nog steeds niet wild van. Remdruk is goed, dus geen lucht of oude remvloeistof.
Ik zit mij dus een beetje aftevragen of ik ongestraft een andere remklauw kan monteren, met wat meer zuigers dan die enkele de ik nu heb. Ik hoef er geen stoppie mee te maken, maar ik wil er wel vertrouwen in hebben dat dat ding doet als het nodig is en het liefst zo goed mogelijk. Ik moet dus nu op zoek naar een klauw die redelijk 1 op 1 te monteren of moet ik maar genoegen nemen met wat ik heb?
kun je ermee langs komen rijden?
 
Idd staal moet zijn RVS leidingen, maar goed, het moge duidelijk welke ik bedoel. De achterrem is van het type trommelrem, en das leuk als je er vol op gaat staan, of zodanig dat die gelijk blokke, in beide situaties niet zo handig, ik gebruik dat ding zelden, rem voornamelijk met voor.
Nu weet ik wel dat zo'n 280 kg met een enkele remschijf niet de best remmende combinatie is, maar het moet wel remmen en langzaam snelheid verminderen.

Zot, als ik eens door de week de gelegenheid heb, kom ik zeker eens naar het altijd mooie Zeist
 
Idd staal moet zijn RVS leidingen, maar goed, het moge duidelijk welke ik bedoel. De achterrem is van het type trommelrem, en das leuk als je er vol op gaat staan, of zodanig dat die gelijk blokke, in beide situaties niet zo handig, ik gebruik dat ding zelden, rem voornamelijk met voor.
Nu weet ik wel dat zo'n 280 kg met een enkele remschijf niet de best remmende combinatie is, maar het moet wel remmen en langzaam snelheid verminderen.
Zot, als ik eens door de week de gelegenheid heb, kom ik zeker eens naar het altijd mooie Zeist

Daar maak je dus een grote denkfout. Choppers hebben nu eenmaal meer gewicht aan de achterkant, dus is de achterrem de primaire rem. De voorrem gebruik je om de zaak in het spoor te houden en voor wat extra stopkracht.

Overigens zijn het ook geen RVS leidingen, maar kunststof, staalomvlochten.
 
Als ik hard moet remmen gaat het gewicht dus echt wel naar de voorkant, en dan drukt er dus meer gewicht op de voorrem dan bij een sportfiets, daarbij de wat "slappere" vering (langere veerweg), de achterkant wordt relatief lichter en het achterwiel blokkeert dus net zo gemakkelijk en heb je een kwispelende motor.
De definitie van de remleidingen is wel keurig en correct
 
Laatst bewerkt:
Als ik hard moet remmen gaat het gewicht dus echt wel naar de voorkant, en dan drukt er dus meer gewicht op de voorrem dan bij een sportfiets, daarbij de wat "slappere" vering (langere veerweg), de achterkant wordt relatief lichter en het achterwiel blokkeert dus net zo gemakkelijk en heb je een kwispelende motor.
De definitie van de remleidingen is wel keurig en correct

Weet je wat? Jij hebt gelijk.
 
Laatst bewerkt:
Jij zult het vast beter weten dan de andere chopperrijders. Jouw keuze.
kawasaki-vn800.jpg


gewoon ongeveer 60 a en 40 voor met berijder, met remmen ga je naar 40 achter 60 voor.

Anders dan SS maar de voorrem blijft belangrijk
 
Laatst bewerkt:
bij het gebruik waar deze motoren voor gemaakt zijn heb je er geen last van.
als je last hebt van die beperkingen, kun je beter een wat sportiever model zoeken.

je zegt zelf al dat de voorband gaat piepen. Dat wil voor mij zeggen dat je schijfrem voldoende vertraagt. Een veel sterkere remklauw/grotere schijf gaat er dan alleen voor zorgen dat je met minder knijpkracht de band gaat laten piepen.
 
bij het gebruik waar deze motoren voor gemaakt zijn heb je er geen last van.
als je last hebt van die beperkingen, kun je beter een wat sportiever model zoeken.


Dan heb ik er ook geen moeite mee, maar je heb altijd van die ongelofelijke etterlijers in een koekblik die dus bewerkstelligen dat ik net effe remkracht te kort kom.En dat heeft niets met mijn rijstijl te doen, hard rijden hoeft niet meer zo nodig, dan kom ik maar 5 minuten later ter plaatste.
 
Als ik hard moet remmen gaat het gewicht dus echt wel naar de voorkant, en dan drukt er dus meer gewicht op de voorrem dan bij een sportfiets, daarbij de wat "slappere" vering (langere veerweg), de achterkant wordt relatief lichter en het achterwiel blokkeert dus net zo gemakkelijk en heb je een kwispelende motor.
De definitie van de remleidingen is wel keurig en correct
Door de stand van de voorvork (naloop)

Zou het niet kunnen dat je dan sneller een blokkerend voorwiel gaat krijgen?
En met een enkele schijf zou je dan wel eens heel snel een grondige (=met je neus erbovenop) inspectie van de weg kunnen uitvoeren....
Door de stand van voorvork (naloop) gaat de voorband bij hard remmen zich minder 'ingraven' in het wegdek. En zal dus eerder blokkeren, oftewel grip verliezen. Oplossing: altijd met voor + achterrem remmen. Leer het jezelf aan, oefenen op parkeerterrein oid.
 
Hoewel ik mijn RBW bij een pakje boter heb gekregen in 1982 (jezus ik wordt echt oud) weet ik nog wel iets van het remmen, als het nodig is rem ik voor en achter, het gaat mij om de normale remmerij in het normale verkeer, mss ben ik verwend door de 2 ZZR1100 en de GTR 1400, maar mijn 1500 classic remde toch lekkerder hoewle die een kleine 70 kilo zwaarder was. Ik zal het eens gaan proberen met andere remblokken, maar daar geloof ik niet zo in dat dat een heel verschil zal gaan uitmaken. Het is mss ook een kweste "van tussen de oren hebben zitten"
 
Laatst bewerkt:
Hallo
Ik wil eigenlijk dat mijn 800 beter gaat remmen, heb er al een stalen leiding op, goede remblokken, gereviseerde remklauw, maar ik ben er nog steeds niet wild van. Remdruk is goed, dus geen lucht of oude remvloeistof.
Ik zit mij dus een beetje aftevragen of ik ongestraft een andere remklauw kan monteren, met wat meer zuigers dan die enkele de ik nu heb. Ik hoef er geen stoppie mee te maken, maar ik wil er wel vertrouwen in hebben dat dat ding doet als het nodig is en het liefst zo goed mogelijk. Ik moet dus nu op zoek naar een klauw die redelijk 1 op 1 te monteren of moet ik maar genoegen nemen met wat ik heb?


:+
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan