Kawa z1000 '77 klepseals vervangen

niejoh

Rookie
6 jan 2007
7
0
Hallo,

Ben in het bezit van een Kawa Z1000 uit 77. Nu rookt hij ontzettend bij koude start en mijn bougies zijn zeer snel vet, carburateurs staan goed dus waarschijnlijk moeten de klepseals worden vervangen. Wilde dit zelf gaan proberen maar heb een aantal vraagjes.

Kan de cilinderkop gedemonteerd worden zonder dat eerst het hele motorblok uit het frame moet worden gehaald?

Is er een "truc" om de nokkenassen te verwijderen waarbij de nokkenasketting wordt losgehaald op een manier waarbij de nokkenas en ketting later weer kan worden gemonteerd waarbij de motor ook weer "op tijd" staat? (bij mijn weten wordt de nokkenas aangedreven dmv een ketting, heb nl een boek over een z900, die er erg veel op lijkt, waar dit in staat, maar weet het niet zeker)

Is er een manier om de kleppen te demonteren zonder speciaal gereedschap?

Met vriendelijke groet,

Johan
 
Ow, da's gewoon een zuiger met een smal hemd, wist niet dat ze daar slipperzuigers tegen zeiden :o
Trouwens er staat ook bij dat dit type zuigers bij zeer hoog vermogende motoren gebruikt wordt, dit is echter niet waar, top-fuel motoren gebruiken zuigers met een zeer dikke wand en bodem, waarbij in de wand zogenaamde "proppen" gezet worden.

tja je kunt ook niet alles weten....
zo heb ik nog nooit gehoord van tevreden harley rijders :N :N :N
maar dat betekend niet dat ze niet bestaan _O- _O- _O- _O- _O- ,
maar ff serieus, je kunt een top fuel niet vergelijken met een benzine motor, daar komen heel andere krachten op de zuiger dan bij een top fuel. die moeten al een heel stevige constructie hebben , anders zorgt de explosie van de verbranding er al direct voor dat ze rond de pistonpennen afbreken, maar dat had je zelf ook wel kunnen uitdokteren, de kracht van topfuel is namelijk vele male grote als van benzine. En de proppen zijn meestal gewoon teflon dopjes die er in plaats van circlips in gaan, maar dat is weer om te voorkomen dat een circlip er uitvliegt, en zo een beschadiging veroorzaakt aan de zuiger en/of cilinder. Maar dit is niet specifiek iets voor top-fuel hoor BDA en cosworth gebruiken dit al jaren in de getunede blokken.

De pistonpennen van Arias waren trouwens conisch uitgehold, zodat de plaats waar de meeste kracht kwam te staan, het dikste was, en de buitenkanten waren dus een stuk dunner.

Voor wat betreft een eerdere reactie, verwees ik naar een dikkere voetpakking van 2 mm voor het verlagen van de compressie, dit betreft de 1250 wiseco kit, maar daar zijn ( in engeland btw) standaard pakkingen voor te krijgen die voor de orginele kop en de ongewijzigde wiseco kits gemaakt worden

De tandwiel overbrenging weet ik zo ook niet meer, daar zat een zx10 achterwiel in, met een tandwiel dat de ketting nog net voldoende speling gaf om rond de tandwielhouder te passen. Deze tandwielen kocht ik als zgn blinde tandwielen, waar ik zelf de asgaten in draaide, maar die zijn bij technische groothandels voor een habbekrats te krijgen. Wij kochten die altijd bij een bedrijf waar we ook tsubaki per meter konden kopen, scheelde 60 % met de sets uit de motorhandel, en voor zat een ZZR1100 tandwiel op, zo'n komwiel die stond dus een stuk verder naar buiten, anders paste de ketting niet langs de achterband (daar zat ongeveer 3 mm tussen

En inderdaad, een paar tandartshaakjes is een ideale manier om de seals van de geleiders te trekken.

maar ik praat nu over +/- 15 jaar terug en langer, ik ken nog een paar mensen uit die tijd die er ook heel veel mee bezig waren, kwam laatst in maagdenburg b.v. nog Arie v.d.Pauwkraan tegen, die had een Z1000 met een yamaha 1200 blok eronder, dus dat ging dus ook, en M pajic heeft er ook mee geraced dus die weet er ook heel veel van af en deed ook het meeste zelf

Zo zie je maar, een mens is nooit te oud
 
De proppen waarover ik praat zijn niet voor de pistonpennen, deze teflon dopjes gebruikte ik al pakweg 20 jaar geleden.
De proppen van een topfuel dragster zitten in het hemd.
En mbt tot Arie v/d Pauwkraan, ach vraag dat maar eens aan bullfrog................
 
kompressie zegt niets nada noppes over de toestand van de olieschraapveren, dus laat je door niemand iets wijsmaken.

Euhm, moet ik dit nou aannemen of niet :? :P

Maar ik quote dit niet voor niks, ik heb hier een cb staan die na de start gelijk begint te roken. Compressie rond de 9a10 bar met een druppeltje olie (wat weinig verschil maakte) en warme motor, kan het dan toch zijn dat de olieschraapveren de olie doorlaten?
 
Euhm, moet ik dit nou aannemen of niet :? :P

Maar ik quote dit niet voor niks, ik heb hier een cb staan die na de start gelijk begint te roken. Compressie rond de 9a10 bar met een druppeltje olie (wat weinig verschil maakte) en warme motor, kan het dan toch zijn dat de olieschraapveren de olie doorlaten?


Er zitten 2 soorten zuigerveren op een zuiger. De compressieveren en de olieSCHRAAPveren

De compressieveren zorgen voor een afdichting van de zuiger op de cilinderwand, en voorkomen lekkage langs de zuiger van uitlaatgassen. Het verlies van compressie uit zich dan ook meestal in een overdruk in het carter, wat je vaak weer kunt controleren door de oliedop eraf te halen, en blaast het dan flink uit je carter, dan zijn dus vaak de compressieveren versleten.

De olieschraapveren hebben een heel andere taak. De cilinderwand word (meestal) dmv spatsmering lekker volgegooid met olie als de zuiger omhoog gaat. Deze olie moet voorkomen dat de zuigerhemd ernstig gaat slijten op de wanden.
Maar je wilt 2 dingen voorkomen...
1e De olie wil je in het carter houden, dus bij het omlaag gaan neemt de schraapveer de olie weer mee naar beneden.
2e als de compressieveer de olie naar beneden zou slepen, kun je nagaan dat de olie op een gegeven moment langs de opening in de zuigerveer door de hete gassen zou gaan verbranden, en zo een koolaanslag op de zuiger/zuigerveer zou achterlaten, waardoor de zuigerveer vast zou komen zitten, en zo zijn werk niet meer kan doen.

Een olieschraapveer bestaat uit
2 schraapringen, met daarachter een veer die de schraapveren naar buiten duwt, waarbij de olie door de onderste veer naar beneden wordt gesleept, en de 2e ring haalt de restolie van de wand, en die verwijdert hij door de gaatjes in de zuiger naar het midden van de zuiger waardoor het weer in het carter komt. ( in de veergroef van de zuiger zitten dus ook gaatjes waar de geschraapte olie door kan lopen.
olieschraapveren kunnen ook uit een geheel bestaan, waarbij de functie van de onderste en bovenste schraapveer en de expander (de echte veer dus ) is gekombineerd. Dit wordt over het algemeen niet zo gewaardeerd, omdat je de openingen van de veren het liefst 120 graden van elkaar wilt verschuiven om zo doorlekken tot een minimum te beperken.
OH JA OP EEN OLIESCHRAAPVEER STAAT OOK ALTIJD EEN MERKTEKEN HOE HIJ GEMONTEERD MOET WORDEN zie het als een vloertrekker, die werken ook maar een kant op, draai je ze om , dan zal hij de olie omhoog duwen i.p.v. naar beneden halen

Dus om een lang verhaal kort te maken, ja dit is dus serieus, compressie zegt helemaal niet over de toestand van de olieschraapveren.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Heb een aantal maanden geleden geïnformeerd naar het vervangen vd klepseals. Na veel zeer nuttige informatie via dit forum ben ik er aan begonnen. Eigenlijk ging het prima, zonder de cilinderkop te demonteren kreeg ik de seals eruit. Heb bij de plaatselijke automaterialenzaak, waar ik wel eens meer kom, nieuwe besteld. Dit waren echter niet de originele seals, ze leken er wel op maar waren niet exact hetzelfde, hoewel de maten wel overeenkwamen. Voorts kreeg ik ze niet zo ver doorgedruk als dat de oude seals zaten, de onderkant vd seal zat wel over de klepgeleider. Hoewel ik niet helemaal zeker was of het wel de goede seals waren en of ze er wel ver genoeg op zaten heb ik toch alles weer gemonteerd. Gevolg was dat de motor nog steeds rookt, en niet zo'n beetje ook, ook na een aantal minuten draaien.
Heeft iemand nog tips of moet ik gewoon originele klepseals bestellen en deze monteren, weet nu wel hoe het in en uit elkaar moet.

Groeten,
Johan
 
Terug
Bovenaan Onderaan