Kawa Z1000 bj 2009 cilinderkop schade

Biker93

Rookie
13 sep 2019
7
2
Beste forum Leden,

Mijn Kawasaki Z1000 met bj 2009 heeft een schuiver gemaakt waarbij de cilinderkop is gescheurd (zie foto). Het blijft toch een raadsel hoe dit heeft kunnen gebeuren met de gemonteerde valdoppen.

Het laten repareren gaat klauwen met geld kosten, dus heb ik besloten om het zelf te repareren en zo ook nog eens de motor van binnen en van buiten te leren kennen! Daarnaast kan ik mezelf ook wel handig noemen, vroeger altijd alles aan mn eigen brommert/auto gedaan :t

In mijn ogen heb ik 3 opties:
  • De scheur in de cilinderkop iets terug buigen en lijmen met vloeibaar staal (loctite 3450 tot 100 gr C)
  • De scheur in de cilinderkop laten lassen (dat is best lastig met gietalu, met een x verschillende metalen)
  • De cilinderkop vervangen voor een tweedehands (bv uit een schade blok/motor)
Mijn eerste idee (goedkoopst en makkelijkste) was om het te lijmen met vloeibaar staal. Wat is jullie advies en hebben jullie hier ervaring mee?
Ik wil eigenlijk aan de binnen zijde van de cilinder kop kijken (de deksel er af halen) om enerzijds te kijken of er geen metaal/gietalu is afgebroken en om het iets terug te buigen. Maar wat zit alles onwijs dicht op elkaar zeg….

Het liefst laat ik het motorblok er onder hangen gezien deze erg zwaar is. Ik sta op het punt om de radiator te demonteren om zo de cilinder kop deksel los te kunnen halen maar ik ben benieuwd of dit op die manier gaat lukken. Tijdens het demotoren zag ik dat het (reserve)koelvloeistof reservoir onder niveau staat. Dit wil ik tijdens het opbouwen dan ook maar direct oplossen en verversen. Waar kan je eigenlijk het koelvloeistof netjes aftappen? Anders wordt het z’n kliederboeltje 8)7

Laat de tips maar binnen stromen :}
 

Bijlagen

  • 20190910_190436.jpg
    20190910_190436.jpg
    47 KB · Weergaven: 22
  • 20190912_195138.jpg
    20190912_195138.jpg
    190,7 KB · Weergaven: 25
  • IMG-20190903-WA0005.jpg
    IMG-20190903-WA0005.jpg
    93,4 KB · Weergaven: 24
  • IMG-20190903-WA0006.jpg
    IMG-20190903-WA0006.jpg
    106,2 KB · Weergaven: 20
koelvloeistof weet ik niet voor jouw brommer, maar die cilinderkop zou ik zeker weten niet vervangen maar repareren!

Terugbuigen is altijd risicovol maar zal toch moeten gebeuren. Proberen warm te fohnen (met zo'n verfding) kan al helpen. Ik ben er van overtuigd dat als je het terug gebogen krijgt en je netjes een soort V-groef dremelt aan de binnen en buitenkant, dat er vloeibaar metaal zal zijn dat de boel bij elkaar gaat houden. Maar ik zou gaan voor lassen. Kop uitbouwen (geen idee of dat gaat zonder het blok te demonteren) en laten lassen.

Zorgen dat je bij iemand terrecht komt die goed alu kan lassen en gewend is om auto/motor onderdelen te lassen. Mag geen probleem opleveren. Ik heb wel gelaste onderdelen aan (oude) motoren gezien die veel kritischer waren dan het zijkantje van jouw cilinderkop!

Zet hem op, repareren dat ding en hobbelen. Vervangen van de kop kan altijd nog....

Later,

Loek
 
Als ik het zo zie is de tunnel van de nokkenasketting ingedrukt. Daar zit helemaal geen koelvloeistof. Dus als je besluit om de scheur te repareren met epoxy hoeft de kop er niet af en kan je koelvloeistof blijven zitten.
Ik zou inderdaad iets van (kneed)epoxy gebruiken en niet lassen. Ik zou ook niet terug proberen te buigen. Wel heel goed voorbereiden en schoon maken.
 
Haha, Dit is er ook wel eentje voor in het boekje :D

De eerste reactie zegt vervangen, de tweede lassen en de derde lijnen met epoxy/vloeibaarmetaal ;)
Maar in ieder geval bedankt voor jullie feedback!

@halflive, volgens mij heb je gelijk. Als ik naar de (onderdeel)bouwtekening kijk lijkt het idd de nokkenasketting tunnel te zijn. Dat hier de koelvoeistof niet in zit begrijp ik! Maar dat zit wel in de radiator die ik wil demonteren, verversen en afvullen.

Wat ik nu als plan heb is om de radiator te demonteren. Zodat ik hopelijk de cilinder kop deksel los kan maken. Ten eerste om te kijken of er geen alu deeltjes zijn afgebroken aan de binnenkant (die dan lost in het blok kunnen zwerven). Ten tweede ook om met een staal balkje en een lijmtang de boel voorzichtig onder spanning te zetten en langzaam te verwarmen. Als laatste stap alles schoon/vetvrij maken en vloeibaarmetaal/ epoxy toepassen. Mocht blijken dat het uiteindelijk toch niet sterk genoeg is dan kan altijd de cilinderkop nog in z’n geheel vervangen worden!

Mocht er nu toch iets (kleins) afgebroken zijn (wat ik niet verwacht gezien de scheur) aan de binnenkant, waar kan dit dan allemaal naartoe? Ik neem aan dat het een nat blok is, m.a.w. de krukasketting draait in een bak met olie voor smering/koeling.

Alvast bedankt voor jullie feedback heren. Van het weekeind ga ik hier weer mee aan de gang en ik zal jullie op de hoogte houden!
 
Ik zou zeker geen kneedbaar alu of iets dergelijks aan de binnenkant gebruiken, als het loslaat kun je lachen.
Maar niet heus.

Dit was ik ook eerlijk gezegd om precies die reden niet van plan om te doen. Iets proberen om terug te buigen en aan de buitenzijde opvullen lijkt me voor nu de beste optie. Werkt dat niet, dan gaan we de kop er compleet af halen en laten lassen/vervangen voor een tweedehands exemplaar.
 
Eerst maar eens kijken of er intern niets vitaals afgebroken/gescheurd is.
Vervolgens aan het begin/eind van de scheur een klein gaatje boren tegen verder scheuren.
Scheur uit slijpen in een v-vorm. Goed ontvetten en vervolgens repareren/opvullen met devcon vloeibaar aluminium.
Niet gaan lopen rommelen met bouwmarkt spul.
Of laten lassen. Dat is de beste oplossing.
 
mijn Fazer 1000 heb ik een donorblok in liggen waar de ketting door het carter is gegaan..
Kon 2 dingen doen, mijn eigen blok leeghalen en alles overzetten, of donorblok volplempen met vloeibaar alu van loctite...
voor 2e optie gekozen, eerst hier en daar een las er op gelegd, zelfs over de carterhelften heen, en daarna loctite er op, rijdt ik al zeker 10 jaar mee rond
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Hier ook een recente schuiver op de rechter zijde met een 09 z1000. Het lijkt wel of ie door de valbeugel meer over zijn kant gekanteld is. Bij mij zit de schade op de blokbeugel er onder en de voorste kuipdeel meer naar onderen. Ook de koppelings en pulser deksel waren geschaafd. Tank ook geraakt? Technisch gezien kan ik je helaas niet helpen...
 
Valdoppen gevaarlijk! dynamodeksel of koppelingsdeksel zijn niet zo duur! heb gezien bij iemand had valdop op alu frame.. scheur in frame, weg frame!

teveel krachten op 1 plek! gewoon zonder rijden!

:t

Mijn idee, gezien bij een bmw f800gs dat de aanwezigheid van een valnok de schade alleen maar groter maakt. Brak daardoor een constructief deel af...
 
Wellicht een gekke opmerking maar is een tweedehands kop zo duur?! Bij vervanging (ervanuitgaande dat de kop is) ben je klaar en "gegarandeerd" goed.

Vraag voor de topicstarter: stel je laat dit maken door de dealer (en die vervangt natuurlijk) wat kost dat? Gewoon benieuwd...
 
je vroeg alleen maar wat een kop koste. niet de montage.

Je hebt gelijk. Kortom, je bent een rooitje of drie kwijt wanneer je zo'n frikandel naar de dealert brengt.

Ik denk dat ik voor een 2e hands kop ging en zelf monteren. Lassen, etc dat lijkt me niks zeker niet omdat zo'n blok altijd werkt onder tempverschillen.....
 
Bij boonstra hebben ze een blok te koop.
Past op jouw bike is 07 - 09. Kost je € 1000,--.

Das al beter dan € 2200 voor alleen een kop.

Kan je de cilinderkoppen uitwisselen en is je bike weer in orde.
En je hebt plenty onderdelen mocht je in de toekomst nog wat nodig hebben.

Met een WPH prima zelf te doen.
Weet natuurlijk niet of je beetje handig bent en dit aandurft.

https://www.boonstraparts.com/nl/on...-z1000-zr1000b-c-motorblok-2007&ID=B10002FPFA
 
Kun je beter het complete blok vervangen, is makkelijker dan alleen de kop vervangen..

Bewaar je je huidige blok voor reserve.

Maar in dat geval kun je ook dit eerst proberen te repareren, mocht het niet lukken kun je alsnog een ander motorblok aanschaffen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan