Kawa Z750 of toch de ER6N?

27 mrt 2023
31
21
Goedenavond allemaal,

Mijn naam is Celine en ik ben redelijk nieuw in de motorwereld maar gelukkig wel een klein jaar trots in het bezit van een motorrijbewijs.

Dan HET dilemma.. welke motor ga ik aanschaffen? Wellicht hebben jullie tips (buiten de bekende proefritjes om) en helpen jullie mij met het maken van de keuze.

Kleine intro:
Ik ben een vrouw van krap 160cm hoog, niet zwaarder dan 60 kilo

Opgedane ervaring:
Mijn lesmotor: kawa z650
Huurmotor: Kawa ninja 650, vanaf minuut 1 al het gevoel dat ik er jaren op reed, echter toch het geluid viel mij tegen en de 2 cilinder vond ik wat onrustig.
Ik kon met beide voeten plat op de grond.
Geleende motor: Ducatie monster 821, pas na 2,5 uur voelde ik mij op mijn gemak, geluid was prachtig en reed rustiger dan de 2 cilinder.
Bij deze fiets kon ik met mijn halve voet op de grond.

Dus ergens denk ik dat ik op een 650 snel ben uitgekeken maar bij een 821 of meer cc zal ik niet helemaal op mijn gemak zijn.

Toen kwam ik uit op de Z750, prachtige motor, heerlijk geluid.. alleen ergens toch onzekerheid vanwege zijn gewicht en 815mm zithoogte. Dat zal niet tijdens het rijden zijn, maar meer de zaken buiten het rijden (stilstaan bij een verkeerslicht, net dat kleine heuveltje, ben ik dan nog wel zo stabiel?)
Ik heb proef gezeten, met normale nikey's kon ik met mijn voorvoeten op de grond komen.

Ook kwam ik de ER6N tegen, ook een mooie motor en ik voel mij na dingen lezen er al zekerder bij dan bij de Z750. Echter wel een 2 cilinder..

Wat voor een tips hebben jullie om op een veilige en vertrouwde manier ervaring op te doen op de weg?
Ik wil voorkomen dat ik een motor koop omdat ik die heel mooi vind maar er niet op rij omdat ik angstig ben voor de randzaken (het stilstaan etc).

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Je komt past tot een goede keuze na een wat langere testrit (wat jij zelf eigenlijk aan aangeeft) Kijk ook eens naar het verlagen van een motor zodat je makkelijk met beide voeten goed aan de grond kan. Geeft toch wat meer vertrouwen dan op je tenen staan; eventueel in combinatie met motorlaarzen zodat je al wat dikkere zolen hebt (iedere centimeter telt immers).

Ook al eens gekeken naar een NC750S? of een soortgelijke motor (al kan ik me er zo 123 niet een bedenken) welke het blok laag hebben liggen?
Zorgt voor wat meer balans/vertrouwen omdat het gewicht laag bij de grond zit. Zou deze zeker eens nader bekijken / testrijden.
 
Weer een topic welke motor moet ik nemen.
Staat er vol mee hier dat soort topics.
Voor jouw @Newbie Celien dat kunnen wij niet bepalen voor jouw.
Jouw keus.
Ik kan nu wel zeggen neem die en die motor maar dat kan niet.
Keuze is aan jouw zelf.
En let maar op een rode hayabussa komt ook weer voorbij.
 
Weer een topic welke motor moet ik nemen.
Staat er vol mee hier dat soort topics.
Voor jouw @Newbie Celien dat kunnen wij niet bepalen voor jouw.
Jouw keus.
Ik kan nu wel zeggen neem die en die motor maar dat kan niet.
Keuze is aan jouw zelf.
En let maar op een rode hayabussa komt ook weer voorbij.
De keuze is inderdaad aan mij zelf, ik vraag ook niet of je een keus wilt maken voor mij, ik vraag om tips zodat ik misschien wel makkelijker een keus kan maken.

Misschien heb jij wel motoren in gedachten die voor de kleinere persoon goed handel baar is waar ik nooit aan gedacht heb😉

Maar bedankt voor je reactie, ik zal vast die rode hayabussa gaan opzoeken.
 
Je komt past tot een goede keuze na een wat langere testrit (wat jij zelf eigenlijk aan aangeeft) Kijk ook eens naar het verlagen van een motor zodat je makkelijk met beide voeten goed aan de grond kan. Geeft toch wat meer vertrouwen dan op je tenen staan; eventueel in combinatie met motorlaarzen zodat je al wat dikkere zolen hebt (iedere centimeter telt immers).

Ook al eens gekeken naar een NC750S? of een soortgelijke motor (al kan ik me er zo 123 niet een bedenken) welke het blok laag hebben liggen?
Zorgt voor wat meer balans/vertrouwen omdat het gewicht laag bij de grond zit. Zou deze zeker eens nader bekijken / testrijden.
Dank je wel voor je reactie Chris!

De NC750S net even opgezocht, ook een mooie fiets! Had daar niet zelf opgekomen omdat ik wss een beetje blind gestaard ben op de Kawasaki
 
Maar op den duur komen er zoveel merken en types voorbij dat je er niet meer wijs van word.
Elk topic met deze vraag ontaard in een opsomming van zoveel types motoren dat je het niet meer weet.
En ieder heeft ze voorkeur.
2 cilinder-3 cilinder-4 cilinder- en ga zo maar door.
Sportmotor met kuip of naked of adventure en zo gaat het dan door.
Beste kan je gewoon een motorzaak inlopen en daar kijken wat er allemaal is.
En eventueel proefrijden.
Wens je alvast succes.
 
De zithoogte van een motor is niet alleen bepalend voor het wel/niet goed aan de grond kunnen komen. De breedte en vorm van het zadel ook 🙂.

Een 2 cilinder is vaak smaller van opbouw en daarmee ook vaker voorzien van een iets smallere tank en zadel. (Die Ducati 821 is trouwens ook een 2 cilinder).

Mijn dochter van 165 cm heeft als eerste motor een oude Ducati Monster 600 en dat is echt een lage motor (rijdt zo licht als een brommer). Wel een beetje weinig vermogen, maar prima als goedkopere opstapper. De 620ie en 695ie versies zijn voor mij met 35 jaar motor ervaring zeker ook nog vlot genoeg voor veel plezier. Ik denk dat zoiets ook bij een Kawasaki 650 twin het geval zal zijn.

Moraal van het verhaal: Staar je vooral niet blind op het vermogen en cilinderinhoud. Je eerste motor zal heel waarschijnlijk over een paar jaar het veld gaan ruimen voor een ander exemplaar. Iets dat je vertrouwen geeft en binnen je budget past is beter dan de ultieme looks en papieren prestaties.
 
Goedenavond allemaal,

Mijn naam is Celine en ik ben redelijk nieuw in de motorwereld maar gelukkig wel een klein jaar trots in het bezit van een motorrijbewijs.

Dan HET dilemma.. welke motor ga ik aanschaffen? Wellicht hebben jullie tips (buiten de bekende proefritjes om) en helpen jullie mij met het maken van de keuze.

Kleine intro:
Ik ben een vrouw van krap 160cm hoog, niet zwaarder dan 60 kilo

Opgedane ervaring:
Mijn lesmotor: kawa z650
Huurmotor: Kawa ninja 650, vanaf minuut 1 al het gevoel dat ik er jaren op reed, echter toch het geluid viel mij tegen en de 2 cilinder vond ik wat onrustig.
Ik kon met beide voeten plat op de grond.
Geleende motor: Ducatie monster 821, pas na 2,5 uur voelde ik mij op mijn gemak, geluid was prachtig en reed rustiger dan de 2 cilinder.
Bij deze fiets kon ik met mijn halve voet op de grond.

Dus ergens denk ik dat ik op een 650 snel ben uitgekeken maar bij een 821 of meer cc zal ik niet helemaal op mijn gemak zijn.

Toen kwam ik uit op de Z750, prachtige motor, heerlijk geluid.. alleen ergens toch onzekerheid vanwege zijn gewicht en 815mm zithoogte. Dat zal niet tijdens het rijden zijn, maar meer de zaken buiten het rijden (stilstaan bij een verkeerslicht, net dat kleine heuveltje, ben ik dan nog wel zo stabiel?)
Ik heb proef gezeten, met normale nikey's kon ik met mijn voorvoeten op de grond komen.

Ook kwam ik de ER6N tegen, ook een mooie motor en ik voel mij na dingen lezen er al zekerder bij dan bij de Z750. Echter wel een 2 cilinder..

Wat voor een tips hebben jullie om op een veilige en vertrouwde manier ervaring op te doen op de weg?
Ik wil voorkomen dat ik een motor koop omdat ik die heel mooi vind maar er niet op rij omdat ik angstig ben voor de randzaken (het stilstaan etc).

Alvast bedankt!
Ik krijg de indruk dat je maar net niet bij de grond kunt komen, veel motoren kun je geloof ik redelijk makkelijk een paar cm lager zetten.
 
De keuze is inderdaad aan mij zelf, ik vraag ook niet of je een keus wilt maken voor mij, ik vraag om tips zodat ik misschien wel makkelijker een keus kan maken.

Misschien heb jij wel motoren in gedachten die voor de kleinere persoon goed handel baar is waar ik nooit aan gedacht heb😉

Maar bedankt voor je reactie, ik zal vast die rode hayabussa gaan opzoeken.
Zou me niets verbazen eigenlijk dat je wel redelijk met je voeten aan de grond komt met een Hayabusa
 
Mijn eerlijke gedacht, als het een kawa moet zijn: wees eerlijkk met jezelf, koop een Z400.
Licht, wendbaar, volwassener dan je denkt, enorm plezierig blokje.

Ik ken meerderen die zwaar begonnen zijn, en jaren later veel meer plezier hebben van het lichtere spul.
1679892887723.png
 
Ik krijg de indruk dat je maar net niet bij de grond kunt komen, veel motoren kun je geloof ik redelijk makkelijk een paar cm lager zetten.
Nee, verkeerde indruk heb je dan! Het is geen topje van de tenen werk, het is voorvoeten werk bij de z750 en bij de andere lukt de hele voet.
 
Geen paniek, voor iemand die een eerste motor zoekt weet je al aardig wat je wil.

Ga kijken wat je mooi vindt en lekker vindt rijden. De meeste motoren kunnen een paar centimeter verlaagd worden als je met je voeten plat op de grond wil. De breedte van het zadel speelt daar trouwens ook een belangrijke rol in
 
Mijn eerlijke gedacht, als het een kawa moet zijn: wees eerlijkk met jezelf, koop een Z400.
Licht, wendbaar, volwassener dan je denkt, enorm plezierig blokje.

Ik ken meerderen die zwaar begonnen zijn, en jaren later veel meer plezier hebben van het lichtere spul.
Bekijk bijlage 1861740
Oprechte vraag: als je hebt gelest en je rijbewijs hebt gehaald op een Z650, waarom moet je dan "eerlijk zijn met jezelf" en een motor kopen met minder inhoud?
Zo'n Z650 of Z750 lijkt mij een prima keuze om rustig mee te beginnen.

Ik sluit me aan bij wat je al hebt gedaan en wat anderen hebben gezegd. Proefrijden en het liefst langer dan een half uurtje om de kerk :). Ga een dag rijden zodat je goed ervaart of de fiets bij je past.
 
Omdat een lichtere motor voor een beginner zo veel meer vertrouwen geeft. Qua snelheid doet het in praktijk amper onder, maar het is zo veel handelbaarder.
Ook ik moet eerlijk zijn: een Z650 is ook wel een hele lage, handelbare motor.
 
Ga een dag rijden zodat je goed ervaart of de fiets bij je past.
Hier sluit ik me bij aan.
Een ervaren motorrijder heeft mij destijds geleerd dat "een motor op maat" de beste is, maar dat dit in de praktijk betekent dat je er een paar moet hebben "gehad" voordat je weet wat echt bij je past.

Bovendien zul je de eerste niet zijn die na een tijdje om wat voor reden dan ook de motor weer weg doet en dan een andere tegenkomt die tot je verassing veel fijner rijd.
 
Kijk eens naar onderhoud wat het kan kosten.
Mss zit daar per motor ook verschil in?

Weet ook niet met parkeren hoe licht of wendbaar het moet zijn. En qua bagage wat fijn is mocht je dat willen meenemen. Of als je later toch een Kuip of scherm wilt of je het dan makkelijk kan modificeren. Mss neem je wel kinderen mee achter op of personen. Welke zit dan beter.

Is het straks ook je all day ride of ga je af en toe rijden. Kijk dan ook vooral naar verbruik.

Pak je ook soms snelweg of juist alleen binnen door?! Dat bepaald ook je comfort level. Lichte motoren kunnen fun zijn, maar weet zelf niet hoe dit kan zijn na uren rijden. Smal zadel is snel pijn in je billen. Steeds maar schakelen omdat je geen power hebt kan ook heel vermoeiend zijn. Dat je denkt wat een slappe hap na een jaar. Gewoon in zijn 3 de rotonde op en er vlot uit trekken kan heel relax zijn. Als of je in 50-60 gebied met een automaat raad. Super relax dorpjes door cruisen.

Alles bo
 
Het is eerder al genoemd, maar het kan een uitkomst zijn om de motor te (laten) verlagen, dat kan net die paar cm opleveren waardoor je goed bij de grond kunt.
Verder is soms ook een verlaagd zadel verkrijgbaar. En anders kun je het zadel ook laten aanpassen zodat het wat lager of smaller is. Met een smaller zadel kun je ook makkelijker bij de grond.

Ik raad je aan om nog eens op een 2 cylinder te gaan proefrijden. Om 2 cylinders af te schrijven omdat je 1x op een onrustige motor hebt gereden vind ik wat kort door de bocht. Je moet er wel rekening mee houden dat die Kawasaki Ninja waar je op hebt gereden wel een sportieve motor is.

Qua motoren zou je ook eens kunnen kijken naar een Suzuki SV of een Suzuki Bandit.
 
Gewicht van een Z750 zou ik me niet zo druk om maken, dat maakt niet zo veel uit. Een Z650 hou je ook niet als je hem schuin houdt. Niet goed bij de grond kunnen heb ik zelf nooit last van maar ik kan me wel voorstellen dat dat vervelend is, maar daar zijn oplossingen voor zoals eerder genoemd
 
Dus ergens denk ik dat ik op een 650 snel ben uitgekeken maar bij een 821 of meer cc zal ik niet helemaal op mijn gemak zijn.
Het kan best nog wel eens zijn dat je helemaal niet zo snel op een 650 bent uitgekeken dan dat je nu verwacht hoor. ;)

2 jaar geleden kocht ik mijn eerste motor en met dezelfde twijfel als jij nu aandraagt toch voor een 660 gegaan. Simpelweg omdat het model wat ik zo graag wilde geen zwaardere uitvoeringen kent.:P
Eerlijk is eerlijk..als er toen bijvoorbeeld ook een 900 uitvoering was geweest had ik dat hoogstwaarschijnlijk gedaan(want is stoerder enzo_O-). Maar heb nog nooit vermogen gemist, en als ik nu wat zou moeten kopen kocht ik wederom dezelfde 660.
 
Het kan best nog wel eens zijn dat je helemaal niet zo snel op een 650 bent uitgekeken dan dat je nu verwacht hoor. ;)
Het zal voor iedereen persoonlijk zijn, maar ik heb ook met heel veel plezier 10 jaar rondgereden met een 650cc
Het duurt idd echt wel effe voordat je een motor door en door kent
 
Mss moeten we stoppen om over cc te praten.

Volgens mij gaat het hier om gewicht. Vermogen zit in je pols. Dus daar zal het niet aan liggen.

Een motor die zenuwachtig rijd of veel bokt in lage rpm dat is natuurlijk wel een selectie dingetje.

Waarom vind ze die 800 to much? Ze zegt minder handelbaar, maar waarom? Haar tenen komen niet bij de grond.

Gewicht of hoek balhoofd met sturen?
Ding weegt net 200kg mooi product dus.

En dat iedereen haar wil beschermen prima, maar niet overdrijven hè. Ze heeft immers haar motor rijbewijs gehaald. En ze wilt iets meer dan haar les motor.

Mijn advies is om zeker nog bij de specs van zo een Ducati te blijven maar verlagen. Wil niet zeggen dat je Ducati moet kopen, maar met de zelfde gegevens. En let op, met verlagen komt ook het zwaarte punt lager. Dan rijd het ook al heeel anders. En een breder stuur geeft ook heel veel meer controle.

Gewicht rond 200kg
Pk nm net wat meer dan je les motor.
Veel Google en proef rijden.
Zorg dat hij laag is of verlaagd. En gaan!
 
Laatst bewerkt:
Omdat een lichtere motor voor een beginner zo veel meer vertrouwen geeft. Qua snelheid doet het in praktijk amper onder, maar het is zo veel handelbaarder.
Ook ik moet eerlijk zijn: een Z650 is ook wel een hele lage, handelbare motor.
De ninja 650 is DE motor waar ik direct vertrouwen had, alsof ik er altijd op gereden heb (tot zover ik dat kan zeggen als newbie). Echter ook de iets oudere modellen liggen wat boven mijn budget. 5500,- is mijn max.
 
Terug
Bovenaan Onderaan