Kawa Z750 Zephyr loopt onregelmatig bij >110km/

Arend

MF veteraan
1 sep 2006
8.167
42
Gouda
Goeiendag allemaal!

Ik ben pas net geregistreerd en een kersverse motorrijder.
Heb circa 5 weken geleden mijn rijbewijs gehaald en nu vandaag mijn eerste motor gekocht. :]

Het is een Kawasaki Z750 Zephyr geworden uit 1991 met 45000 op de teller, heb 1200,- betaald.

Het 'probleem':
Het beestje loopt heerlijk, trekt goed (vind ik.. maar goed, ik ben pas nieuw) en rijdt goddelijk, totdat je de snelweg opgaat.
Je kan lekker naar de 100 km/u toe, dat gaat vlot en soepel. Als je dan echter even wil inhalen en je trekt het gas open, zou hij snel naar de 120 ofzo moeten gaan, maar dat doet hij dan niet met een constante versnelling maar een beetje in stappen zeg maar. Hij trekt ff, dan weer minder, dan weer meer. Deze wisselingen zijn ongeveer 1x per seconde schat ik.

Vermogen is er wel (al weet ik niet hoeveel.. er hoort 72pk in te zitten, maar ik heb niet de ervaring hoe dat hoort te voelen)/ Heb hem ook al eens doorgetrokken naar de 140, maar dan blijft het probleem. In een versnelling lager doet hij het ook, bij circa 80/u. De motor draait dan trouwens 6-7.000 toeren bij deze haperingen.

Wie weet wat er allemaal mis zou kunnen zijn er waar ik als eerste naar zou kunnen kijken? Mijn dank ik groot

Zelf al bedacht:
-Verkeerde bezine/lucht mix?
-Kleppen?
-Bougies?
-Luchtfilter, maar die is nieuw.

Groeten,
Arend-Jan

PS Is het verstandig om een keer V-Power te tanken om de motor te 'reinigen', of is dat niet slim op een oudere motor?

edit:
zie aanvulling drie posts verderop

edit2:
Probleem nagenoeg helemaal opgelost, zie een stuk verderop.
 
Laatst bewerkt:
Eerst maar eens naar de ontsteking kijken.
Ik heb andersom ooit gehad met een kawa z1000. Na veel gezoek en gepruts bleken dat de bougiekappen te zijn. Zolang ik vermogen vroeg ging het prima maar bij constant rijden was het drama. Voor de grap eens kijken of je het in het donker ziet vonken onder de tank. Anders gewoon de bougies eens vervangen.
 
Zou iets met de onsteking idd kunnen wezen, iets met de vervroeging bij hogere toerentallen.
Zou ook kunnen dat de motor te weinig benzine krijgt, heb je al eens geprobeerd om de choke iets open te zetten als je power wilt hebben.Loopt de motor ineens beter dan staat deze te arm afgesteld .
Misschien zit een filter bv die in je tank halfdicht met prut.
Vuil in je carburateurs zou ook kunnen.

De motor hoort snel naar de > 160 + te klimmen.
 
Bedankt voor de tips alvast. :}

Ben ook nog langs mijn rijschool geweest (eigenaar ervan is een enorme sleutelaar - Jaap Schulz uit Haarlem) en die zei: het zijn je inlaatrubbers, die zijn uitgedroogd (scheuren) en zuigen waarschijnlijk valse lucht aan, waardoor je motor te arm loopt.

Kortom: ik ga (zoals hierboven geadviseerd) de choke eens aanzetten op een N-weg bij 80 en kijken of dat helpt! Zoja: rubbers vervangen. Zonee: ook rubbers vervangen en verder zoeken.

Carburateurs schoonmaken, is dat te doen? Ik ben erg technisch, maar heb alleen nog maar aan twee brommers gesleuteld.
Er is niet iemand die toevallig een digitaal werkplaatshandboek heeft van mijn motor?

UPDATE:
Heb de rubber tijdelijk omwikkeld met tape om valse lucht uit te sluiten en dat maakt niets uit, helaas '( Choke vol open maakt ook geen verschil.
Vrees dus dat ik verder moet zoeken, zal ik eens beginnen met nieuwe bougies?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips alvast. :}

Ben ook nog langs mijn rijschool geweest (eigenaar ervan is een enorme sleutelaar - Jaap Schulz uit Haarlem) en die zei: het zijn je inlaatrubbers, die zijn uitgedroogd (scheuren) en zuigen waarschijnlijk valse lucht aan, waardoor je motor te arm loopt.

Kortom: ik ga (zoals hierboven geadviseerd) de choke eens aanzetten op een N-weg bij 80 en kijken of dat helpt! Zoja: rubbers vervangen. Zonee: ook rubbers vervangen en verder zoeken.

Carburateurs schoonmaken, is dat te doen? Ik ben erg technisch, maar heb alleen nog maar aan twee brommers gesleuteld.
Er is niet iemand die toevallig een digitaal werkplaatshandboek heeft van mijn motor?

UPDATE:
Heb de rubber tijdelijk omwikkeld met tape om valse lucht uit te sluiten en dat maakt niets uit, helaas '( Choke vol open maakt ook geen verschil.
Vrees dus dat ik verder moet zoeken, zal ik eens beginnen met nieuwe bougies?

check je luchtfilter ook maar eens ,als die dicht zit krijg je ook een beetje dit, alleen loopt ie dan te rijk, dus dan zal de choke niet helpen om het op te lossen :)
 
Tankfilter heb ik nog niet nagekeken op verstoppingen. Zou misschien wel de oorzaak kunnen zijn. Er is namelijk ook hetvolgende:
Op stand "on" valt hij uit en start de motor niet. Stand "res" idem. Ik rij nu dus op stand "pri". Gewoon kwestie van kraantje losmaken, zit het filter daaraan? Dan moet de tank wel eerst leeg denk ik?

Luchtfilter is denk ik ok, omdat de verkoper zei dat hij die pas vernieuwd had. Deze zal ik echter ook checken. Ga ook de bougies eens losdraaien om te zien wat voor kleur deze hebben. Hoop dit allemaal morgen of overmorgen te doen, maar heb het best druk. Bedankt voor alle adviezen!
 
Zou idd kunnen dat de vacuumslang eraf ligt , stand pri dan loopt de benzine gewoon door en bij stilstand loopt als je pech hebt de carburateurs zelfs over .
Dus eerst kijken of je vacuum slang erop zit , zo ja dan kijken of deze lek is of een scheurtje vertoont .Is alles ok dan het filter, deze zit meestal idd aan de kraan vast , tank leeg laten lopen is het beste ff een jerrykan regelen , draai rustig de twee bouten los, en trek de kraan los van de tank , misschien gelijk slim om je tank eens goed door te spoelen met verse benzine. Vergeet niet bij montage de rubberen ring van de benzinekraan en maak de plek waar de kraan komt ff schoon (ontvetten) bv amoniak, of een ontvetter . Heb je ook nog een filter tussen de benzine leiding deze ook nakijken op smurrie. :W
 
Ok, zal dit topic eens omhoogschoppen, het probleem is nu voor 50% verholpen.

Heb nieuwe inlaatrubbers gemonteerd en de O-ringen tussen deze rubbers en de cilinders vervangen. (leuk klusje trouwens, die imbusboutjes kan je lekker bij maar niet heus :P )

Dit trekt nu veel lekkerder door en loopt een stuk constanter. Zal ook binnenkort eens bougies verversen, kleppen laten stellen en de carbs laten synchroniseren. Denk dat hij dan weer 100% is.

Vacuumslang hing inderdaad los trouwens. Maar met dat ding erop loopt hij toch minder soepel dan op de pri stand, ook wil hij nog wel eens afslaan op 'on'. Denk dat ik de kraan maar eens moet schoonmaken zoals aangeraden hierboven.

Allen bedankt voor het meedenken! :}


EDIT:
Dyno600.png


Wel koppel (55Nm) maar bij weinig toeren.
42 Pk bij weinig toeren, hoort 72pk te geven bij vel meer toeren uiteraard
Bagger boven 6500, catastrofe boven 7500rpm
Inmiddels gedaan: inlaatrubbers&O-ringen, kleppen en synchroonstellen.

Die vent van die bank zei: "je cilinders vallen gewoon weg boven de 7000, krijgen geen benzine of ontsteken niet" Hij raadde me aan om de carbs eens grondig schoon te maken, want hij "mat geen enkele benzine".
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan