Kawa ZX-12R projectje

Status
Niet open voor verdere reacties.

dr. Kawa

MF veteraan
13 feb 2004
4.972
9
Nieuwerkerk aan den IJssel
Natuurlijk lees ik hier al langer mee over de streetfighters en het leek me wel eens tijd om er een Kawasaki ZX-12R aan toe te voegen, want daar wordt nog niet zoveel over geschreven zie ik.
Ik weet dat er nog een paar jongens met de ombouw van een 12 bezig zijn, dus laat ik maar beginnen; misschien volgen zij dan ook met een leuk verslag van hun werk.

Na zo'n 20 jaar motorrijden ben ik 2 jaar geleden op een zilver-grijze Kawasaki ZX-12R uit 2000 beland. Hij had pas ca. 20.000 km op de teller en verder een Yoshimura RS-3 uitlaat en heldere knippers. Inmiddels staat de kilometerteller op 32.000 km en de boeteteller op een heel hoog bedrag ...

full


De 12 haalt snelheden met een gemak dat dodelijk is voor je rijbewijs; zonder er iets van te merken rij je veel te snel.

Inruilen werd moeilijk (weinig interesse) dus - na lang twijfelen - heb ik besloten de hele tupperware zooi eraf te halen en er een naked 12 van te maken. De kuipdelen waren snel verkocht (naar Belgie) dus er was budget voor de verbouwing ! *D
De Yoshi RS-3 werd ook verkocht ondanks het prachtige geluid, maar ik gebruik de 12 voor dagelijks woon-werk verkeer en kreeg er bijna koppijn van ! De standaard demper lag nog in de schuur dus die kon er voorlopig wel even op.
Wat moet het uiteindelijk gaan worden, in z'n geheel ? Nog geen idee ...

Het doel is wel om de 12 te gaan verbouwen met alleen maar Kawasaki onderdelen !

De stijl zal dicht tegen dat van mijn vorige motor liggen; een Kawa ZRX1100R. Het mag een forse, bullige motor worden/blijven qua uiterlijk.
Hij mag duidelijk uitstralen dat er een bike met 190 pk staat !

Tijdens de verbouwing loop je wel eens tegen dingen aan die anderen vast al eens hebben meegemaakt, dus advies van mee-lezers is welkom !
 
Laatst bewerkt:
Ik moet trouwens wel zeggen dat een andere ZX-12R rijder me over de streep heeft getrokken om er een naked van te maken; Obsession heeft me foto's en tips gestuurd waardoor het allemaal wat minder "eng" werd om de 12 te ontmantelen !
Zie ook zijn topic; Lang gezocht....wel gevonden ZX12R

Hier wordt de 12 uitgekleed onder het wakend oog van Bo, onze stafford.

full


Het slopen ging heel vlot - wat een gewicht was die volle kuip, vooral de dubbele koplampen. Dat beloofde in elk geval een mooie gewichtsbesparing !
Wat voor koplampen er dan opkwamen .... hmmm ik had toen nog geen idee ...

Ondertussen had ik een Superbikestuur, staal-omvlochte remleidingen en wat klein spul besteld om de SBK kroonplaat die ik al had liggen te kunnen gaan gebruiken. Ik had ooit een complete ZX12R voorvork met SBK-kroonplaat erbij gekocht om die op mijn ZRX1100R te monteren. Dat is er nooit van gekomen, maar de kroonplaat kwam nu goed van pas.
De voorvork was via marktplaats zo verkocht (is ook een mooi dik ding) dus; budget voor leuke spulletjes !
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig eindelijk weer een Kawasaki en nog een dikke ook.
Maak er iets leuks van (en wordt ie ook groen,ja toch )
 
ben ook benieuwd :) ben een echte kawa man O-) maar ik vind de kuipen van een zx12r wat té dus dan kan je er wel een hele vette fighter van maken :)
 
Zijn standaard erg brute fietsen (kennis van me rijd precies zo eentje, ook met Yoshi).

Ben benieuwd hoe die eruit komt te zien..

Bjorn
 
Iedereen bedankt voor de positieve reakties ! :)

Een ZX12R is inderdaad een brute motor, maar dankzij een mooi koppel bij lage toerentallen ook goed handelbaar. Alleen vind ik 'm wat zwaar van gewicht (213 kg droog) dus deze verbouwing zal 'm alleen maar goed doen !

OK, na het weghalen van alle kuipdelen stond dit als eerste op mijn lijstje:
  • Superbike kroonplaat van LSL en SBK stuur erop
  • Staalomvlochten remleidingen
  • Kawa stuurkuipje erop (welke ?)
  • Sportuitlaat (liefst carbon) met dB-killer
  • Kleine stuurspiegels
De volgende delen wilde ik in carbon uitvoering hebben:
  • een kleiner voorspatbord
  • fuse cover bovenop de tank
  • ramair covers
Dat werd dus rondbellen en op internet zoeken .. je kent dat wel !
Qua budget moest het wel leuk blijven want ik had nog een forse boete voor te hoge snelheid te betalen ... :(
Degene die al eerder mijn extra ZX12R voorvork had gekocht, had ook interesse in mijn reserve voorwiel en hij had weer een kompleet ZRX1100R stuurkuipje met koplamp over van zijn verbouwde ZRX, dus een ruil was snel gedaan.
Een andere 12 rijder - Kawaramon - nam voor mij een carbon voorspatbord mee van een motorbeurs in Duitsland, met een leuke beurskorting.
Het verzamelen van parts ging lekker, dus monteren maar !

full


SBK stuurtje van ABM - staat al een stuk beter dan de clip-ons ! :Y
 
Laatst bewerkt:
Via marktplaats een mooie Sebring gescoord:

full


Ik was op zoek naar een carbon demper, maar die zijn er praktisch niet voor een 12.
Deze is wel wat minder dik dan ik zou willen - en korter zou ook mooier zijn.
Ach, het is zeker beter dan de standaard kanons-loop. ;)
 
Laatst bewerkt:
Uit het frame komen van die luchthappers voor het ramair systeem onder de koplampen (ook wel de brievenbus van de ZX12R genoemd), plus wat stekkers en bekabeling lopen in het oog zonder kuip.
Via een Kawa specialist in NL heb ik uit Duitsland deze ramair covers van carbon :9~ besteld:

full

 
Ik zoek nog een oplossing waarmee ik dit lelijke ding kan vervangen:

full


Het liefste zou ik zo'n mooi blauw lachgasflesje monteren aan de zijkant, waarin de koelvloeistof zit, in plaats van dit plastik gedrocht.

Heeft iemand een beter idee ?
Zijn er nog voorwaarden waaraan zo'n reservoir moet voldoen ?
Het ziet er simpel uit; slangetje aan onderkant erin, slangetje aan bovenzijde eruit.

 
Zo simpel is het ook! ;)

Je kunt ook bovenin de dop van de bidon,etc twee gaten boren. Eén slang duw je helemaal naar beneden en de ander laat je wat hoger zitten. Een paar klemmen onder de dop en dan zou het moeten werken heb ik me laten vertellen. Ik heb het ook zo gedaan.

Dan hoef je tenminste geen gat aan de onderkant te boren.
 
Je kunt ook bovenin de dop van de bidon,etc twee gaten boren. Eén slang duw je helemaal naar beneden en de ander laat je wat hoger zitten. Een paar klemmen onder de dop en dan zou het moeten werken heb ik me laten vertellen. Ik heb het ook zo gedaan.

Dan hoef je tenminste geen gat aan de onderkant te boren.
Goede tip, bedankt !
Ik heb de link van SuperKris hierover ook gelezen, is erg nuttig.

Heeft de "krul" omhoog vanaf de bovenste slang nog enige funktie ? (nr. 1 op de foto) Deze slang loopt naar beneden en eindigt onder het motorblok als afvoerleiding.
Slang nr. 2 gaat omhoog naar de radiatordop.

full


Is het nodig om die krul omhoog erin te houden als ik dit ding door een plastik fles (bidon/NOS flesje) wil vervangen ?
 
gewoon overloop, maar het zorgt er ook voor dat er geen druk in ontstaat, en je water de kans krijgt erin te komen/uit te zetten
..dacht ik ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan