Kawa ZX10 of ZZR1100 of GSX750/1100F als eerste motor?

sanger

Die hard MF'er
16 mrt 2010
577
31
Heemskerk
Hallo allemaal, redelijk nieuw op gebied van motor rijden en nu is het zover! Ik ga een motor kopen. NIet helemaal de eerste, ik heb al een Kawa 450 LTD staan maar nog niet op gereden (ben nog aan het wachten op mijn rijbewijs pasje).

Nu wil ik naast de 450 LTD nog en sportieve toermotor hebben. Ik zal deze voornamelijk gebruiken om met een maatje toertochtjes te rijden. Denk hierbij aan een tocht door de Ardennen of de Eifel. Of gewoon in NL een dagje naar de TT of Superbike toe.

Nu heb ik een drietal modellen gezien die me aanspreken:
  • Kawa ZX10 - bouwjaar 1990 met 51k op de teller. Vraagprijs zeg maar €1.000. Zier er op foto's mooi uit en is volgens verkoper goed onderhouden en recent allemaal gedaan. Voorband gloedjenieuw, achterband is heel jong.

  • Kawasaki ZZr1100 - bouwjaar 1990 met 34k op de teller. Vraagprijs is € 1.150, bodemprijs is €1.000. Ziet er netjes uit en is voorzien van sportuitlaten (twee dempers), Dynajet stage 3 kit. Onderhoud is netjes gedaan, boekjes erbij. Banden zijn nog 90% en 80%.

  • Geen concreet model gezien nog, staan er best veel te koop. Vraagprijzen liggen wat hoger als je het nieuwere model wilt. Km stand is dan vanzelf wat lager.

Wat is naar jullie mening de beste om mee te beginnen? Een maat van me heeft een ZX10 en die is daar zeer enthousiast over. De ZZR is daarmee vergelijkbaar eigenlijk.
 
Wat is naar jullie mening de beste om mee te beginnen? Een maat van me heeft een ZX10 en die is daar zeer enthousiast over. De ZZR is daarmee vergelijkbaar eigenlijk.


Waarom vraag je dan niet of je een keer op die motor mag rijden?
Kan maar zo dat je op slag genezen bent van zo'n PK-pakhuis.
 
Laatst bewerkt:
Wat is naar jullie mening de beste om mee te beginnen? .

Die LTD !


Rijd daar eerst eens een poosje op en kijk daarna weer eens verder.
Ik weet niet waar je op lest, maar je lesmotor is waarschijnlijk een lichtvoetige brommer in vergelijking met toch wel zware fietsen als de ZX10 en ZZR (en dan heb ik het echt over het gewicht, leuke fietsen, maar behoorlijk log)
 
Laatst bewerkt:
@Dropje73.

Maar jij weet zelf ook dat rijden op zo'n LTD niet te vergelijken valt met een sport/toer machine.
Bovendien is het gewichtsverschil tussen een ZZR en de LTD een goede 30 kilo, dus dat valt eigenlijk ook best mee. Een ZX 10 weegt inderdaad een dikke 60 kilo meer.
 
Zo'n PK powerpakhuis uit 1990 is het nou ook weer niet hoor. Gewoon kopen welke je mooi vind en een goed gevoel bij hebt.
De rest zit tussen je oren (en recht pols). Op een zware motor rijden is opzich niet gevaarlijk, maar wat je er mee kunt doen.
En anders bestaat er altijd nog de CBR600f :Y
 
Zo'n PK powerpakhuis uit 1990 is het nou ook weer niet hoor. Gewoon kopen welke je mooi vind en een goed gevoel bij hebt.
De rest zit tussen je oren (en recht pols). Op een zware motor rijden is opzich niet gevaarlijk, maar wat je er mee kunt doen.
En anders bestaat er altijd nog de CBR600f :Y

Dat is waar, zo'n ZX10 heeft er maar 137 en misschien zijn daar al wat paarden van overleden. Ik zou dan idd eerder een 600tje nemen. Iets met minder gewicht.
 
Laatst bewerkt:
Zzr1100 had toch 148pk zonder ram-air en op snelheid met ram-air dus nog een beetje meer en was de eerste bike die op de tellert over de 300km/u liep.
Was zo'n beetje de oervader van de huidige superbikes als de gsxr1000 enz enz enz
 
Bovendien is het gewichtsverschil tussen een ZZR en de LTD een goede 30 kilo, dus dat valt eigenlijk ook best mee. Een ZX 10 weegt inderdaad een dikke 60 kilo meer.

Zwaartepunt van een LTD ligt veel lager dan bij die andere twee.


Maar het sleutelwoord is in dit topic nog niet gevallen, zie ik.
Namelijk ; Proefrijden !!



Edit; en ja, ik weet dat Sanger nog geen rijbewijs heeft.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij was de Honda Black Bird de eerste die op de teller 300 haalde?

Maar wat een laf gedoe allemaal dit soort jongens hoord toch te starten met een Ha............

Ach laat ook maar.
 
Zzr1100 had toch 148pk zonder ram-air en op snelheid met ram-air dus nog een beetje meer en was de eerste bike die op de tellert over de 300km/u liep.
Was zo'n beetje de oervader van de huidige superbikes als de gsxr1000 enz enz enz

Meer de voorloper van de Hayabusa
 
Als je de OP leest denk je "O daar is er weer 1 van een jaar of 20 die denkt dat 200+ het belangrijkste van het motorrijden is". En dus de zwaarste motor voor weinig wil...liefst om mee te beginnen... :X
Maar zie in je profiel dat je wel wat ouder bent en dan is er meestal al wel een stukje verstand ingedaald....
Kan je alleen meegeven om te gaan kijken bij een motor, kan soms zwaar tegenvallen, op foto's van MP ziet iedere motor er mooi uit, mede dankzij de veel te lage resolutie.
Neem iemand mee die verstand heeft van motoren en proefrijden!! :Y

En dan lekker kopen wat je leuk vind, 99% wil na 1 jaar toch weer een andere en dan gaat ie er weer uit. :P
 
Laatst bewerkt:
Als hij 20 was mocht hij zo'n zware fiets niet rijden.

Sanger ik bedoelde Hayabusa.

He koop lekker wat je leuk vind elke fiets kan een "beginnersfiets" zijn?
 
ik ben ook begonnen met een ZZR1100, heerlijke motor. Het is een sport Tour. Je zit er dus redelijk ontspannen op en kunt met 80 al rustig in zijn 6 toeren. Ga je hem opentrekken en lekker doorhalen in elke versnelling dan heb je echt wel het idee op een kanon te zitten.
Daarnaast is het een gemakkelijke motor om aan te sleutelen, is de ZZR club behoorlijk actief en zijn er genoeg onderdelen beschikbaar om relatief goedkoop je ondehoud te doen.
 
Als je de OP leest denk je "O daar is er weer 1 van een jaar of 20 die denkt dat 200+ het belangrijkste van het motorrijden is". En dus de zwaarste motor voor weinig wil...liefst om mee te beginnen... :X
Maar zie in je profiel dat je wel wat ouder bent en dan is er meestal al wel een stukje verstand ingedaald....

Wat ouder, was het maar waar ;)

Ik denk niet aan snelheid en vermogen ofzo. Ik denk aan lekker toeren op een wat zwaardere motor met wat reserve vermogen. En een keer wat harder rijden zal ook vast wel gebeuren hoor, maar ik heb geen doodswens en als ik het doe en alsnog niet doodrij dan vermoord vrouwlief me wel :')

Kan je alleen meegeven om te gaan kijken bij een motor, kan soms zwaar tegenvallen, op foto's van MP ziet iedere motor er mooi uit, mede dankzij de veel te lage resolutie.
Neem iemand mee die verstand heeft van motoren en proefrijden!! :Y

En dan lekker kopen wat je leuk vind, 99% wil na 1 jaar toch weer een andere en dan gaat ie er weer uit. :P
En zo geschiedde..... Jammer van de bijna 400 km's.....

De verkoper hield me voor dat hij niet van nieuw was te onderscheiden, en op de foto's die hij meestuurde leek dat ook echt zo. Ook de detailfoto's..... Jammer alleen dat hij slechts detailfoto's had van de mooiste delen :')

Motorisch leek hij goed in orde, een maat van me heeft er op gereden ook omdat hij ook een ZX10 heeft, en net vrijwel helemaal uit- en inelkaar heeft gezet. Alleen liep de voorrem aan, stond vast. Meenemen zou dus al niet helemaal soepel gaan. Daarnaast was het cosmetische dusdanig dat ik weinig vertrouwen meer had in de verkoper. Teveel kleine plekjes op de kuip, mogelijk zelfs een kuipdeel vervangen ivm (weliswaar minimaal) kleurverschil. Paar krassen en scheurtjes in een kuipdeel, naadjes die niet aansloten zoals het hoort.

Dan kwam nog het verhaal over de prijs. Vooraf vertelde verkoper dat hij absoluut niet lager wilde dan € 950. Dat zakte redelijk snel naar € 700... En dat terwijl hij reeds een bod zei te hebben gehad van € 850.....
Ook het overschrijven ging niet meer lukker. Vooraf wilde hij er niets van weten dat ik dan eventueel vandaag zou overschrijven en de vrijwaring aan hem aangetekend zou opsturen. Maar toen puntje bij paaltje kwam ging hij zelfs het overschrijvingspunt bellen of die wat langer open wilde blijven, en toen dat niet mogelijk was kon ik wel ineens nasturen.

In mijn ogen wilde hij er te graag vanaf, en was er niets over van het verhaal dat hij bij minder dan €950 er zelf op zou blijven rijden...
 
Laatst bewerkt:
En zo geschiedde..... Jammer van de bijna 400 km's.....

De verkoper hield me voor dat hij niet van nieuw was te onderscheiden, en op de foto's die hij meestuurde leek dat ook echt zo. Ook de detailfoto's..... Jammer alleen dat hij slechts detailfoto's had van de mooiste delen :')

Motorisch leek hij goed in orde, een maat van me heeft er op gereden ook omdat hij ook een ZX10 heeft, en net vrijwel helemaal uit- en inelkaar heeft gezet. Alleen liep de voorrem aan, stond vast. Meenemen zou dus al niet helemaal soepel gaan. Daarnaast was het cosmetische dusdanig dat ik weinig vertrouwen meer had in de verkoper. Teveel kleine plekjes op de kuip, mogelijk zelfs een kuipdeel vervangen ivm (weliswaar minimaal) kleurverschil. Paar krassen en scheurtjes in een kuipdeel, naadjes die niet aansloten zoals het hoort.

Dan kwam nog het verhaal over de prijs. Vooraf vertelde verkoper dat hij absoluut niet lager wilde dan € 950. Dat zakte redelijk snel naar € 700... En dat terwijl hij reeds een bod zei te hebben gehad van € 850.....
Ook het overschrijven ging niet meer lukker. Vooraf wilde hij er niets van weten dat ik dan eventueel vandaag zou overschrijven en de vrijwaring aan hem aangetekend zou opsturen. Maar toen puntje bij paaltje kwam ging hij zelfs het overschrijvingspunt bellen of die wat langer open wilde blijven, en toen dat niet mogelijk was kon ik wel ineens nasturen.

In mijn ogen wilde hij er te graag vanaf, en was er niets over van het verhaal dat hij bij minder dan €950 er zelf op zou blijven rijden...

Tja, je 'moet' het denk ik ook wel in de juiste verhoudingen zien, 'niet van nieuw te onderscheiden'met een vraagprijs van Euro 950,00. Dan kun je toch ook wel op je vingers natellen dat je het meer moet lezen als; "ziet er niet slecht uit voor zijn leeftijd"
Voor 950,00 euro koop je geen 1100 in showroomstaat.

Dat hij voordien roept dat hij al een bod heeft van 950,00 euro, kan ook bluf zijn om er zo veel als mogelijk uit te slepen.
Van een motor van zo'n bedrag, zou ik ook zo snel als mogelijk af willen, als ik hem verkoop. Wellicht dat hij de verkoop de verkeerde kant op zag draaien en toch maar besloot zich wat meewerkender op te stellen.

Ik denk zelf dat je iets te kritisch bent (scheurtjes/kleurverschil), maar ik heb hem natuurlijk niet IRL gezien.

Aan de andere kant, als je gevoel niet goed is, dan kun je hem idd ook maar beter laten staan.
 
Tja, je 'moet' het denk ik ook wel in de juiste verhoudingen zien, 'niet van nieuw te onderscheiden'met een vraagprijs van Euro 950,00. Dan kun je toch ook wel op je vingers natellen dat je het meer moet lezen als; "ziet er niet slecht uit voor zijn leeftijd"
Voor 950,00 euro koop je geen 1100 in showroomstaat.

Dat hij voordien roept dat hij al een bod heeft van 950,00 euro, kan ook bluf zijn om er zo veel als mogelijk uit te slepen.
Van een motor van zo'n bedrag, zou ik ook zo snel als mogelijk af willen, als ik hem verkoop. Wellicht dat hij de verkoop de verkeerde kant op zag draaien en toch maar besloot zich wat meewerkender op te stellen.

Ik denk zelf dat je iets te kritisch bent (scheurtjes/kleurverschil), maar ik heb hem natuurlijk niet IRL gezien.

Aan de andere kant, als je gevoel niet goed is, dan kun je hem idd ook maar beter laten staan.
Ik snap heus wel dat hij nooit helemaal nieuw is, dat er gebruikerspoortjes zijn. Ik had dan ook gewone/nette gebruikssporen verwacht. Maar dat is wat anders dan krassen (diep ook nog), scheuren in kuipdelen, naden die verlopen, corrosie op het frame etc. En als je al die (weliswaar) kleine puntjes bij elkaar optelt dan is mijn conclusie dat hij verre van de nieuwstaat is die werd beloofd door de verkoper.

Mijn maatje zijn ZX10 ziet er echt vele malen beter uit, en die was zelfs nog wat goedkoper :)

Ach, nu gewoon lekker verder kijken wat er voorbij komt aan aanbod :)
 
Ik snap heus wel dat hij nooit helemaal nieuw is, dat er gebruikerspoortjes zijn. Ik had dan ook gewone/nette gebruikssporen verwacht. Maar dat is wat anders dan krassen (diep ook nog), scheuren in kuipdelen, naden die verlopen, corrosie op het frame etc. En als je al die (weliswaar) kleine puntjes bij elkaar optelt dan is mijn conclusie dat hij verre van de nieuwstaat is die werd beloofd door de verkoper.

Mijn maatje zijn ZX10 ziet er echt vele malen beter uit, en die was zelfs nog wat goedkoper :)

Ach, nu gewoon lekker verder kijken wat er voorbij komt aan aanbod :)

Daarom schreef ik ook;
maar ik heb hem natuurlijk niet IRL gezien.


Gewoon lekker verder zoeken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan