Kawa zxr750 laadt niet meer bij

Thumper

MF veteraan
13 apr 2003
4.863
816
Net een Kawa zxr750 van 1989 gekocht.
En nu laadt de accu dus niet meer bij,hebben deze motors mischien een bekend kwaaltje ?
Is het in 9 van de 10 gevallen de spanningsregelaar ?

kawazxr.jpg


Bijlage: kawa zxr.jpg
 
Laatst bewerkt:
Komt ie idd vandaan,en voor alle duidelijkheid ik wist dat ie zoiets kon hebben en als ik er zelf niet uitkom zal ik het idd met hun wel oplossen.
Maar wou het dus toch eerst zelf proberen ;)
 
heb ik met mijn 400 ook gehad... was idd de spannings regelaar. Het zou natuurlijk ook de dynamo kunnen zijn, maar ik gok op de sopanningsregelaar. Peperduur die dingen helaas. Probeer er 1tje bij een sloop oid te halen. ze zijn altijd wel ergens te vinden 2e hands.
 
Heb ik bij een fzr600 ook gehad.
Volgens mij heeft die hetzelfde systeem als de zxr400 waar je 3 draden uit het blok naar je spanningsregelaar krijg,de spanningsregelaar "vreet" het teveel aan stroom op.
Zover als ik nu ben (met behulp wphandboek) heeft de zxr750 de spanningsregelaar in de dynamo.
Dus (correct me if i'm wrong) moet ik op 1 draad stroom vanaf m'n contactslot krijgen en op de andere draad die naar m'n startrelais loopt ? de voeding voor m'n accu ?

Heb ik dus wel stroom vanaf m'n contact maar geen stroom op die andere draad is de dynamo naar Timboektoe ?
Of mischien als ik er stroom op zou hebben maar geen 14.5 volt met draaiende motor is de dynamo evengoed naar de euwige jachtvelden ?
 
heeeeeeee prutser :P

zover mijn kennis gaat haha moet een dynamo in iedergeval 14/14,5 volt laden.
anders ff aan mark vragen.
je weet zolang ie advies geeft met z'n handen in z'n zak kost het niks :P

jaaaaahhaaaaaaa maar die slaapt en ik wil NU rijden niet straks :P
En hoeveel ie moet laden is m'n probleem nu trouwens ook niet,heb nu namelijk 11.8 volt.
 
Heb ik bij een fzr600 ook gehad.
Volgens mij heeft die hetzelfde systeem als de zxr400 waar je 3 draden uit het blok naar je spanningsregelaar krijg,de spanningsregelaar "vreet" het teveel aan stroom op.
Zover als ik nu ben (met behulp wphandboek) heeft de zxr750 de spanningsregelaar in de dynamo.
Dus (correct me if i'm wrong) moet ik op 1 draad stroom vanaf m'n contactslot krijgen en op de andere draad die naar m'n startrelais loopt ? de voeding voor m'n accu ?

Heb ik dus wel stroom vanaf m'n contact maar geen stroom op die andere draad is de dynamo naar Timboektoe ?
Of mischien als ik er stroom op zou hebben maar geen 14.5 volt met draaiende motor is de dynamo evengoed naar de euwige jachtvelden ?

heb geen flauw idee waar je het over hebt :P

Ik weet niet hoe zo'n zxr750 elkaar zit, maar qua opbouw van het blok zal het niet sper veel verschillen met de 400. Aan je linker kant heb je je yynamo zitten (datdeksel dat door de kuip zit) hier uit komen 3 (bij mij gele) draden die dus van de dynamo af komen. Deze draden verdwijnen in de kabelboom en komen er bij de gelijkrichter/spanningsregelaar weer uit. (bij mijn 400 zit die tegen de avvu aan onder je zadeltje)

sim-pel

Zo zit het tenminste bij een 400
full
 
Hier een piccie van het dynamo gedeelte van de zxr750 het gedoe in het vierkantje is de dynamo.
De dynamo is eigenlijk net als bij een auto een los rond ding dat met een v-snaar :? vanuit het blok aangedreven wordt.

full
 
Hier een piccie van het dynamo gedeelte van de zxr750 het gedoe in het vierkantje is de dynamo.
De dynamo is eigenlijk net als bij een auto een los rond ding dat met een v-snaar :? vanuit het blok aangedreven wordt.

(Afbeelding)

hmmm... das wel vaag jah...

Bij mij is de dynamo iig een permanete magneet die (volgens mij) op de krukas vast zit. De spoelen zitten dan op het dynamodeksel geschroeft. weelicht dat bij jou de spannings regalaar daar ook binnenin vast geschroeft zit? ga anders eens bij je motor kijken hoeveel draatjes en welke kleuren) er uit je dynamodeksel komen.
 
overgens lijkt mij dat een vreemde oplossing, het dynamodeksel zit namenlijk vol met olie. die olie is heel heet, en spanningsregelaars zijn daar niet dol op
In dit systeem wordt veel minder energie in warmte omgezet.
De regelaar regeld hier d.m.v. magnetisme. Als de spanning te ver daalt wordt de stroom door de stator verhoogt waardoor het magnetisme sterker wordt. Het voordeel is dat de stroom door de stator veel minder sterk is dan die van het anker.
 
In dit systeem wordt veel minder energie in warmte omgezet.
De regelaar regeld hier d.m.v. magnetisme. Als de spanning te ver daalt wordt de stroom door de stator verhoogt waardoor het magnetisme sterker wordt. Het voordeel is dat de stroom door de stator veel minder sterk is dan die van het anker.
slim bedacht systeem!

maar wel klote als het kapot gaat dan volgens mijn :P
 
In dit systeem wordt veel minder energie in warmte omgezet.
De regelaar regeld hier d.m.v. magnetisme. Als de spanning te ver daalt wordt de stroom door de stator verhoogt waardoor het magnetisme sterker wordt. Het voordeel is dat de stroom door de stator veel minder sterk is dan die van het anker.

Yeppes *D

En dus is mijn conclusie dat als ik stroom op mijn stator heb maar geen stroom/voldoende spanning bij de uitgang ik achter een nieuwe dynamo aan moet :P
Morgen ff snel aan het meten.
 
Zo vandaag de boel doorgemeten. Krijgt spanning vanaf contact maar alleen 12 volt richting startrelais conclusie dynamo stuk B|

Maar no worry's de bastard was er met 10 minuten vanaf *D
Vanavond ff op zoek naar een elektroboer en dan maar weer verder kieken.

dynamozxr.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan