Synthetic.
MF veteraan
Na een aantal keer gereageerd te hebben in een ander topic heb ik toch maar besloten om m'n eigen topic aan te maken over het knutselen aan mijn plof.
Het gaat om een Kawasaki Z250LTD uit het jaar 1981 met bijna 30.000 km op de teller. Ik heb hem voor 50 euro van m'n zwager overgenomen, waar hij al ruim een jaar in de tuin stond weg te rotten.
Voordat mijn zwager hem kreeg, heeft hij een hele tijd bij een vriend van hem gestaan, waar er ook zeer weinig op gereden werd. De eigenaar daarvoor heeft er meer aan gesleuteld (lees: verneukt) dan op gereden. Al met al is er de afgelopen 3 jaar bijna niet op gereden.
Tijdens het afgelopen jaar is de accu leeggelopen, de carborateur vuil geworden en is de staat van het metaal- en verfwerk niet beter geworden.
Hier dan enkele foto's van hoe hij was toen ik hem kocht:
Zoals te zien is heeft de vorige eigenaar geprobeerd er een chopper van te maken. Helaas is dat zeer amateuristisch gebeurd (hij was monteur notabene!). Om de tank op te hogen zat er een hele stellage op de originele montagepunten geschroefd/tiewrapt. Ook zijn alle schroeven die in de moto gebruikt zijn doorgedraaid. Verder heeft hij een stellage met de stuur-risers in elkaar gelast, waardoor de risers niet meer bruikbaar zijn. Gelukkig heb ik deze mee kunnen geven aan mijn broer (ingenieur) die er een bus en schroefdraad aan vast bakt.
De carborateur heb ik er onder vandaan geschroefd en alle sproeiers een nacht in een bak cola-light gehad. De volgende ochtend zat er meer drab in het bakje dan cola. Nog even doorgespoten en weer gemonteerd.
De lege accu heb ik na bijvullen naar de plaatselijke garage gebracht om een nachtje aan de lader te hebben. Na het monteren van de accu deed de verlichting het wel, maar de motor wilde niet starten. Uiteindelijk heb ik de draden uit het knopje getrokken (ook een apart knopje voor ontsteking, niet geintegreerd) en tegen elkaar aan gehouden. Na een aantal keer proberen wilde hij nog niet starten. Uiteindelijk geprobeerd om wat te klooien met z'n choke, en het leefde weer!
Op het moment is die stellage onder de tank vandaan gesloopt en heb ik de motor tot op het frame compleet en zorgvuldig kaalgestript. Van de huidige status zal ik binnenkort wat foto's neerzetten.
Ook ben ik heftig bezig geweest met het uitboren van alle schroeven in het motorblok. Deze worden allemaal vervangen door bouten.
Aankomende week heb ik een afspraak staan bij de zandstraler om het frame en het motorblok te stralen. Hierna kan ik plamuren, in de primer zetten en spuiten. Daarna alles weer monteren en kijken of het loopt en of ik wat van de elektronica kan vernieuwen (lichtknopjes, knipperlichtjes, etc.)
En dan nog niet , eerst maar eens rijlessen nemen. Ik sta ingepland voor eind mei, dan kan ik nog even doorsparen (ben nog maar een arme student).
Het gaat om een Kawasaki Z250LTD uit het jaar 1981 met bijna 30.000 km op de teller. Ik heb hem voor 50 euro van m'n zwager overgenomen, waar hij al ruim een jaar in de tuin stond weg te rotten.
Voordat mijn zwager hem kreeg, heeft hij een hele tijd bij een vriend van hem gestaan, waar er ook zeer weinig op gereden werd. De eigenaar daarvoor heeft er meer aan gesleuteld (lees: verneukt) dan op gereden. Al met al is er de afgelopen 3 jaar bijna niet op gereden.
Tijdens het afgelopen jaar is de accu leeggelopen, de carborateur vuil geworden en is de staat van het metaal- en verfwerk niet beter geworden.
Hier dan enkele foto's van hoe hij was toen ik hem kocht:
Zoals te zien is heeft de vorige eigenaar geprobeerd er een chopper van te maken. Helaas is dat zeer amateuristisch gebeurd (hij was monteur notabene!). Om de tank op te hogen zat er een hele stellage op de originele montagepunten geschroefd/tiewrapt. Ook zijn alle schroeven die in de moto gebruikt zijn doorgedraaid. Verder heeft hij een stellage met de stuur-risers in elkaar gelast, waardoor de risers niet meer bruikbaar zijn. Gelukkig heb ik deze mee kunnen geven aan mijn broer (ingenieur) die er een bus en schroefdraad aan vast bakt.
De carborateur heb ik er onder vandaan geschroefd en alle sproeiers een nacht in een bak cola-light gehad. De volgende ochtend zat er meer drab in het bakje dan cola. Nog even doorgespoten en weer gemonteerd.
De lege accu heb ik na bijvullen naar de plaatselijke garage gebracht om een nachtje aan de lader te hebben. Na het monteren van de accu deed de verlichting het wel, maar de motor wilde niet starten. Uiteindelijk heb ik de draden uit het knopje getrokken (ook een apart knopje voor ontsteking, niet geintegreerd) en tegen elkaar aan gehouden. Na een aantal keer proberen wilde hij nog niet starten. Uiteindelijk geprobeerd om wat te klooien met z'n choke, en het leefde weer!
Op het moment is die stellage onder de tank vandaan gesloopt en heb ik de motor tot op het frame compleet en zorgvuldig kaalgestript. Van de huidige status zal ik binnenkort wat foto's neerzetten.
Ook ben ik heftig bezig geweest met het uitboren van alle schroeven in het motorblok. Deze worden allemaal vervangen door bouten.
Aankomende week heb ik een afspraak staan bij de zandstraler om het frame en het motorblok te stralen. Hierna kan ik plamuren, in de primer zetten en spuiten. Daarna alles weer monteren en kijken of het loopt en of ik wat van de elektronica kan vernieuwen (lichtknopjes, knipperlichtjes, etc.)
En dan nog niet , eerst maar eens rijlessen nemen. Ik sta ingepland voor eind mei, dan kan ik nog even doorsparen (ben nog maar een arme student).