Kawasaki 250LTD-project

Synthetic.

MF veteraan
21 feb 2008
2.027
307
Velserbroek
Na een aantal keer gereageerd te hebben in een ander topic heb ik toch maar besloten om m'n eigen topic aan te maken over het knutselen aan mijn plof.

Het gaat om een Kawasaki Z250LTD uit het jaar 1981 met bijna 30.000 km op de teller. Ik heb hem voor 50 euro van m'n zwager overgenomen, waar hij al ruim een jaar in de tuin stond weg te rotten.

Voordat mijn zwager hem kreeg, heeft hij een hele tijd bij een vriend van hem gestaan, waar er ook zeer weinig op gereden werd. De eigenaar daarvoor heeft er meer aan gesleuteld (lees: verneukt) dan op gereden. Al met al is er de afgelopen 3 jaar bijna niet op gereden.

Tijdens het afgelopen jaar is de accu leeggelopen, de carborateur vuil geworden en is de staat van het metaal- en verfwerk niet beter geworden.

Hier dan enkele foto's van hoe hij was toen ik hem kocht:
Afb005.jpg


Afb009.jpg


Afb006.jpg


Zoals te zien is heeft de vorige eigenaar geprobeerd er een chopper van te maken. Helaas is dat zeer amateuristisch gebeurd (hij was monteur notabene!). Om de tank op te hogen zat er een hele stellage op de originele montagepunten geschroefd/tiewrapt. Ook zijn alle schroeven die in de moto gebruikt zijn doorgedraaid. Verder heeft hij een stellage met de stuur-risers in elkaar gelast, waardoor de risers niet meer bruikbaar zijn. Gelukkig heb ik deze mee kunnen geven aan mijn broer (ingenieur) die er een bus en schroefdraad aan vast bakt.

De carborateur heb ik er onder vandaan geschroefd en alle sproeiers een nacht in een bak cola-light gehad. De volgende ochtend zat er meer drab in het bakje dan cola. Nog even doorgespoten en weer gemonteerd.

De lege accu heb ik na bijvullen naar de plaatselijke garage gebracht om een nachtje aan de lader te hebben. Na het monteren van de accu deed de verlichting het wel, maar de motor wilde niet starten. Uiteindelijk heb ik de draden uit het knopje getrokken (ook een apart knopje voor ontsteking, niet geintegreerd) en tegen elkaar aan gehouden. Na een aantal keer proberen wilde hij nog niet starten. Uiteindelijk geprobeerd om wat te klooien met z'n choke, en het leefde weer!

Op het moment is die stellage onder de tank vandaan gesloopt en heb ik de motor tot op het frame compleet en zorgvuldig kaalgestript. Van de huidige status zal ik binnenkort wat foto's neerzetten.

Ook ben ik heftig bezig geweest met het uitboren van alle schroeven in het motorblok. Deze worden allemaal vervangen door bouten.

Aankomende week heb ik een afspraak staan bij de zandstraler om het frame en het motorblok te stralen. Hierna kan ik plamuren, in de primer zetten en spuiten. Daarna alles weer monteren en kijken of het loopt en of ik wat van de elektronica kan vernieuwen (lichtknopjes, knipperlichtjes, etc.)

En dan nog niet :] , eerst maar eens rijlessen nemen. Ik sta ingepland voor eind mei, dan kan ik nog even doorsparen (ben nog maar een arme student).
 
Hey kerel, goede plannen hoor ik wel ;)
Waar laat je je frame stralen? en wat kostda? ;)
moet ik ook nog laten doen namelijk, ben benieuwd naar de eerste foto's :W
 
Gaaf dat je 'm voor 50 euro hebt gekocht, dat zijn de prijzen voor een hoop motorplezier :). Mijn cb400t heeft mij ooit 100 euro gekost en nu al meer dan 10.000 km's mee weggetikt. Succes met het opknappen!!
 
En dan hier een kleine update. Ik had wat foto's beloofd, dus hier zijn er enkele:

Afgelopen week de motor er onder vandaan gescheurd:
SANY0081.jpg


Gelijk alle schroeven van het blok uitgedraaid:
Afb042.jpg


Frame verder gestript:
SANY0083.jpg


Frame is nu helemaal gestript:
SANY0089.jpg


Dit is er op het moment over van de motor:
SANY0093.jpg


Vanavond de voorvoork voorbereid en in de eerste laag primer gezet:
SANY0086.jpg


Het is nu de planning om de onderdelen die mogelijk zijn voor te bereiden, in de primer te zetten en te spuiten. De rest van de onderdelen (frame, motorblok, achterbrug) worden aankomende tijd gezandstraalt. Misschien laat ik het spul gelijk poedercoaten, maar dat hangt een beetje af van de prijs.
 
en gisteren ben ik dan bezig geweest met het spuiten van m'n voorvork. ik moet zeggen dat ik uitzonderlijk tevreden ben over het resultaat:

full
 
En hoewel het hier stil geweest is, heb ik evengoed niet stil gezeten. Inmiddels heb ik de spatborden geschuurd, geprimed en in de lak gezet. Op het moment hangt m'n achterbrug te drogen in de schuur en staat de benzinetank te wachten op een laag plamuur om de bevestigingspunten van het logo weg te smeren.

Hier een fototje van m'n 'spuittafel' zoals die er op het moment bijstaat. Inmiddels zijn de spatborden alweer vuil door een grote laag plamuur die ik van de tank afgeschuurd heb.
SANY0099.jpg


Maar even terug naar het begin van de benzinetank. Ik ben begonnen met schuurpapier en kwam zo achter een leuk stukje geschiedenis van de motor. De tank bleek (na een laag grijs en rood weggeschuurd te hebben) van origine zwart met een geel-blauwe penstripe te zijn:
Afb073.jpg


Het schuren duurde me te lang en was teveel moeite, dus heb ik een blik verfafbijt gehaald en een pak handschoenen en ben ik aan de slag gegaan. De benzinetank is toen helemaal kaal gegaan. De onderkant van de tank heb ik zoveel mogelijk de roest verwijderd en hem in de (antiroest) landbouwprimer gezet. Op het moment moet er nog een deuk en bevestigingspunten opgevuld worden, dan kan de tank ook in de verf.

Het frame vind ik een k*tklus om helemaal met de verfkrabber kaal te halen, dus ik zet hem een dezer dagen in een grote laag verfafbijt en haal hem dan onder de hogedrukspuit door bij de plaatselijke benzinepomp. Zodra dit gedaan is kan deze ook in de verf en kan ik alweer wat onderdelen in elkaar gaan schroeven.
 
Goed bezig! ;)

Breng je de motor in de originele staat terug, of doe je er nog wat extra's mee?
Lelijk hoor, zoals die vorige eigenaar de tank had opgehoogd. Zag er niet uit.
 
Lelijk hoor, zoals die vorige eigenaar de tank had opgehoogd. Zag er niet uit.
blij dat je het met me eens bent *O*

Helemaal in de originele staat terugbrengen gaat niet meer lukken ivm het frame. Deze is ingekort (lees: afgezaagd). De montage van de tank ga ik op de manier doen zoals hij officieel was. Verder is de hele achterkant (schokdempers/spatbord) aangepast zodat het meer een chopper lijkt. Het moet alleen nog een custom zadeltje hebben.

Verder maak ik dingen zoals ik het mooi vind. Zo komen ook de originele knipperlichten ook niet meer in de buurt van het hele project, er komen fijn wat kleinere knippertjes op.
Verder wordt ook het stuur iets aangepast. Deze komt wat (cm of 3) hoger te staan dan standaard.
En de verf wordt natuurlijk niet standaard. Op het moment hangen er nog weer wat onderdelen te drogen om mat-zwart gespoten te worden. Natuulijk volgen er genoeg foto's van het eindresultaat.

En nu dan even een kort kostenoverzicht (prijzen zijn ongeveer):
Motor 50,--
3x Motip Primer 18,--
3x Motip Verf 18,--
Schuurpapier 5,--
Afbijt+landbouwprimer 12,50
Plamuur 5,--
-----------
116,50

Het blok moet nog gezandstraalt worden, ik heb nog meer verf nodig en er moeten wat nieuwe onderdelen (electronica) op. Ik denk hiervoor nog ongeveer 150,-- kwijt te zijn.

Toch niet slecht, een motor voor (een geschatte) 270,--
 
En dan nu nog even 2 foto's. Inmiddels heb ik 1 kant van de benzinetank deuk/kras vrij:
Afb009-1.jpg

De andere kant zit nog wat meer werk in door een stomme fout die ik gemaakt heb. Ik dacht slim te zijn en wat roestige plekjes voor te schilderen met landbouwprimer. Daarna heb ik er plamuur opgesmeerd en netjes opgeschuurd. Toen ik alleen de laag Motip primer er op wilde spuiten begon het spul te borrelen en bleek het de landbouwprimer aan te vreten. Heel goed schuren wilde niet, je kon zo je vinger in de plamuur drukken. Alles er weer vanaf gehaald, opnieuw geplamuurd en geschuurd. Nu moeten er nog wat kleine gaatjes opgevuld worden, en dan hoop ik eindelijk te kunnen spuiten.

Ook heb ik m'n koplamp onder handen genomen:
Afb002.jpg
 
En dan hier weer een kleine update.

Ik heb niet stilgezeten afgelopen weken. Inmiddels heb ik het frame en motorblok gespoten.De benzinetank ben ik mee begonnen, maar moeten nog een paar lagen overheen (zeker nadat ik er thinner op had laten vallen). Inmiddels ben ik ook alweer begonnen met het in elkaar schroeven. Het frame bevat nu weer een accubox en luchtfilterbox, en de motor is ook weer op z'n plek gezet.

Hier wat foto's:
SANY0100.jpg


Even de tank er op gezet voor een kleine impressie:
SANY0107.jpg
 
Hoi oma :W

en dan hier een kleine update. ik heb de laatste 2 weken weinig uitgevoerd, omdat ik weinig thuis ben de laatste tijd. Hier nog even 2 foto's van de laatste vooruitgang. Inmiddels is ook de carb geinstalleerd en de tankdop bevestigd.

Ook heb ik wat van de bedrading omgehangen (paar stekkers gemonteerd). Nu nog even een paar liter olie halen en ik kan hem testen.

foto's:
DSCF1675.jpg


DSCF1667.jpg
 
En hier dan na lange tijd weer een update:

Het monster loopt weer! Eindelijk via internet de nodige onderdelen (bougie, mineraalolie, lampjes, oliefilter). Afgelopen zaterdag nieuwe olie in m'n blok gegooid en de bougie vervangen, en hij liep in 1x. Kwartiertje stationair laten draaien en daarna (alweer) de olie en filter vervangen.

Ook gelijk maar even nieuwe knipperlichtjes ingeslagen, nu alleen nog een nieuw relais. To do: zadel, bedrading van het achterlicht, nieuwe koplamp, spiegels, stuurklemmen (risers), zijkappen schuren, primen en spuiten, iets bedenken voor de kentekenplaat.

Hier even wat foto's:
Afb038.jpg


Afb039.jpg


Afb045.jpg


Afb049.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan