Kawasaki 350 S2

MoMoNero

Die hard MF'er
7 mrt 2014
408
717
Arnhem
Dik twee maanden geleden een leuke Kawa 350 van een vriend over kunnen nemen. Een driepitter in vrijwel geheel originele staat. De lage kilometerstand van 8.500 km komt niet onrealistisch over. Op wat gebruikssporen na is er niet veel mis met de S2. E301D9BB-51A5-4113-81E5-BF093428AED0.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Wat doet deze Kawasaki bij de projecten zullen sommige mensen zich afvragen. Ach de winter komt er aan en ik vind het leuk om deze motor weer helemaal mooi te maken. Als je goed kijkt hebben de bijna 50 jaren aan leeftijd wel de nodige sporen achter gelaten dus er kan nog wel een en ander opgefrist worden.
 

Bijlagen

  • F78098F2-76C7-4FB5-ABC0-CE06D3A5DD9B.jpeg
    F78098F2-76C7-4FB5-ABC0-CE06D3A5DD9B.jpeg
    238,5 KB · Weergaven: 58
  • A722EAAE-4990-4214-9E50-EBAB777C4811.jpeg
    A722EAAE-4990-4214-9E50-EBAB777C4811.jpeg
    196 KB · Weergaven: 58
  • C3189579-2326-4F99-93DB-EFFD78D81C8E.jpeg
    C3189579-2326-4F99-93DB-EFFD78D81C8E.jpeg
    228,1 KB · Weergaven: 61
Laatst bewerkt:
Inmiddels is de hele motor geslacht, alle boutjes, moertjes en spaken liggen bij de verzinker. Frame en alle zwarte delen worden gestraald en in de primer gespoten. Lakset was een twijfelgeval want de originele lak zag er best redelijk uit. Omdat het rode spatbord een keer gewisseld is voor een verchroomd exemplaar en het kontje er matig uitzag toch maar besloten alles opnieuw te laten lakken. De juiste transfers zijn besteld in Engeland.
 

Bijlagen

  • AD2DF4C3-70DD-45B4-915C-4787676427D6.jpeg
    AD2DF4C3-70DD-45B4-915C-4787676427D6.jpeg
    134,4 KB · Weergaven: 44
  • 7317B10C-8E3E-4DDA-BA01-55B4362D8EF6.jpeg
    7317B10C-8E3E-4DDA-BA01-55B4362D8EF6.jpeg
    268,8 KB · Weergaven: 46
  • 8AF5CD85-34EB-4DB1-9162-4C1C8BD5262B.jpeg
    8AF5CD85-34EB-4DB1-9162-4C1C8BD5262B.jpeg
    298,9 KB · Weergaven: 43
  • 4E9CD006-4CB9-4CFE-9ACA-F3EC22B10F5A.jpeg
    4E9CD006-4CB9-4CFE-9ACA-F3EC22B10F5A.jpeg
    302,1 KB · Weergaven: 47
Direct na de aanschaf de carburateurs schoongemaakt, ontsteking afgesteld en een kort ritje gemaakt. Het blijft een heerlijk geluid zo’n driecilinder tweetakt. Het bekende rammeltje was ook aanwezig. Weer een reden om de hele fiets uit elkaar te trekken en ook het motorblok aan te pakken. Een van de vorige eigenaren had wat creatieve oplossingen bedacht om geen onderdelen te hoeven kopen. Koppakkingen gemaakt van 2mm (!!!) dikke koperplaat en een kapot verbindingsrubber tussen bocht en uitlaatdemper vervangen door, in dit geval erg dunne, koperstrip aan mekaar geplakt met een lapmiddel voor lekke auto uitlaten.

De rechter (nee NIET de middelste 😂) zuiger had zo te zien een klemmetje gehad.
 

Bijlagen

  • 458486D1-6668-4C5B-AFC3-605BB9E7A235.jpeg
    458486D1-6668-4C5B-AFC3-605BB9E7A235.jpeg
    165,5 KB · Weergaven: 106
  • 792F20B2-D23D-47D1-8CAE-73CEDF546CE0.jpeg
    792F20B2-D23D-47D1-8CAE-73CEDF546CE0.jpeg
    188,7 KB · Weergaven: 106
  • D1EF51CA-EF35-4D1B-9373-059B5F7BD085.jpeg
    D1EF51CA-EF35-4D1B-9373-059B5F7BD085.jpeg
    445,8 KB · Weergaven: 105
Laatst bewerkt:
Kawasaki heeft deze motor waarschijnlijk eind 1971 in elkaar gezet als een 350 S2 model jaar 1972. Dit is ook te zien aan diverse onderdelen met merktekens welke de productie datum weergeven. Velgen, lichtschakelaar en claxon zijn alle geproduceerd in april 1971. Apart is dat de achtervelg 1-4 als datumaanduiding heeft en de voorvelg 1D, beide 1971 en 4e maand.

Frame- en bloknummer zitten rond de 1800, niet extreem laag maar wel uit de eerste serie. Vreemd dat de eerste toelating van januari 1973 is, winkeldochter die een jaartje in de showroom heeft gestaan? Het kenteken wat bij de motor hoorde toen ik hem kocht begon met MF, leuk hier op MotorForum maar een kenteken wat meer in het tijdsbeeld past had toch mijn voorkeur. Het MF kenteken was in 1983 als vervangend kenteken afgegeven. Bij de RDW geïnformeerd of het oorspronkelijk kenteken nog beschikbaar was en jawel dat was mogelijk. Wel even € 42 overmaken en ‘t was zo gefikst. Nu een mooie donkerblauwe plaat beginnend met VR.
 

Bijlagen

  • D5ADF256-600B-4E87-88E8-4E2F531FC15D.jpeg
    D5ADF256-600B-4E87-88E8-4E2F531FC15D.jpeg
    187,1 KB · Weergaven: 35
  • 26ACCCE7-FE91-43F3-8924-60D64BA16DAE.jpeg
    26ACCCE7-FE91-43F3-8924-60D64BA16DAE.jpeg
    264,6 KB · Weergaven: 38
Laatst bewerkt:
Kawasaki heeft deze motor waarschijnlijk eind 1971 in elkaar gezet als een 350 S2 model jaar 1972. Dit is ook te zien aan diverse onderdelen met merktekens welke de productie datum weergeven. Velgen, lichtschakelaar en claxon zijn alle geproduceerd in april 1971. Apart is dat de achtervelg 1-4 als datumaanduiding heeft en de voorvelg 1D, beide 1971 en 4e maand.

Frame- en bloknummer zitten rond de 1800, niet extreem laag maar wel uit de eerste serie. Vreemd dat de eerste toelating van januari 1973 is, winkeldochter die een jaartje in de showroom heeft gestaan? Het kenteken wat bij de motor hoorde toen ik hem kocht begon met MF, leuk hier op MotorForum maar een kenteken wat meer in het tijdsbeeld past had toch mijn voorkeur. Het MF kenteken was in 1983 als vervangend kenteken afgegeven. Bij de RDW geïnformeerd of het oorspronkelijk kenteken nog beschikbaar was en jawel dat was mogelijk. Wel even € 42 overmaken en ‘t was zo gefikst. Nu een mooie donkerblauwe plaat beginnend met VR.

Altijd leuk om de blauwe plaat te mogen rijden!
 
Soms ben je op het ergste voorbereid en valt een en ander best mee. De binnen poten van de voorvork bleken geen pitten of afgebladderd chroom te hebben. Meevaller.

Bij aankoop had ik al rekening gehouden een revisie van de krukas, in ieder geval vervangen van de beruchte centrale keerringen en dan gelijk de hoofdlagers. Het krukasje bleek echter in prima staat, keerkringen nog lekker stak, hoofd en big-end lagers geen noemenswaardige speling. De tussenbussen waar de keerringen op gemonteerd zijn zaten nog stevig vast en hadden niet mee gedraaid. Krukas voorlopig nog maar niet uit elkaar laten persen.
 

Bijlagen

  • 32AB9CA0-A9FB-4AEC-960A-6A152A6A3769.jpeg
    32AB9CA0-A9FB-4AEC-960A-6A152A6A3769.jpeg
    126,2 KB · Weergaven: 41
  • 916AAED8-F279-4797-B2CA-5D51FA74A755.jpeg
    916AAED8-F279-4797-B2CA-5D51FA74A755.jpeg
    227,6 KB · Weergaven: 41
Ondertussen ook wat onderdelen opgelapt.
 

Bijlagen

  • 8F6975F3-DA3F-44EA-972E-DA747A1C3599.jpeg
    8F6975F3-DA3F-44EA-972E-DA747A1C3599.jpeg
    169,2 KB · Weergaven: 58
  • D829D1AB-A6EE-4583-A0FA-4E7A600FA49E.jpeg
    D829D1AB-A6EE-4583-A0FA-4E7A600FA49E.jpeg
    315 KB · Weergaven: 60
  • 12CFE7C7-A208-4E69-98BB-8C88F0F05641.jpeg
    12CFE7C7-A208-4E69-98BB-8C88F0F05641.jpeg
    175,5 KB · Weergaven: 57
  • 92F7AA8B-0CEB-4D7D-B9DD-F44506580F5C.jpeg
    92F7AA8B-0CEB-4D7D-B9DD-F44506580F5C.jpeg
    234,8 KB · Weergaven: 58
  • 87BE06AB-3CFB-490A-A476-65B4B8D9CB8C.jpeg
    87BE06AB-3CFB-490A-A476-65B4B8D9CB8C.jpeg
    206,1 KB · Weergaven: 60
  • 54913BCF-E68E-4D0B-AD15-080B0079219D.jpeg
    54913BCF-E68E-4D0B-AD15-080B0079219D.jpeg
    204,2 KB · Weergaven: 57
Cilinders en koppen kon ik nog redelijk schoon krijgen, maar echt mooi wordt het pas als ze bij SmitBros in de polijsttrommel gaan. Alsof ze zo uit de fabriek komen!
 

Bijlagen

  • 7F9664B0-8082-4169-9DB8-0650F563CD90.jpeg
    7F9664B0-8082-4169-9DB8-0650F563CD90.jpeg
    144 KB · Weergaven: 82
  • 56251054-2FDC-4D6C-BA24-38954A099579.jpeg
    56251054-2FDC-4D6C-BA24-38954A099579.jpeg
    260,9 KB · Weergaven: 83
  • E694D174-88AF-4ECA-BEEE-FF3A9DAEC777.jpeg
    E694D174-88AF-4ECA-BEEE-FF3A9DAEC777.jpeg
    251,4 KB · Weergaven: 83
Een paar jaar terug had ik ernstig verweerde carters van een ‘74 500 H1E op Texel laten wetblasten, was erg mooi geworden. De carters van de oudere driecilinders zijn van een ander soort aluminium wat iets makkelijker zelf op te poetsen is. Inspuiten met Dasty, even laten staan, al het vuil er af borstelen en afspoelen met KOUD water.
 

Bijlagen

  • 701795F4-1421-4774-9D9E-F93F0AB1F755.jpeg
    701795F4-1421-4774-9D9E-F93F0AB1F755.jpeg
    196,3 KB · Weergaven: 81
Ik volgde ook al

Leuk je vanmiddag ontmoet te hebben

En succes met de triple
 
Dank je Kermit, het genoegen is wederzijds. Ondertussen weer wat spullen ontvangen dus kan weer foto’s uploaden.
Altijd leuk om weer een bak met shiny onderdelen terug te krijgen van de verzinker.
970A9373-CC0E-4758-9413-A1550D47F56E.jpeg
Helaas zijn een paar onderdelen die geel moesten worden toch zilverkleurig (blauw noemen ze dat) verzinkt.
894B3BFF-8DFB-4F47-A9A4-B94CD32C6EC0.jpeg

Geel is trouwens ook niet meer wat het geweest is. Door de milieuregels is de kleur erg flets.
De tapeinden zijn weer in de carters gedraaid dus ik kan het blok binnenkort sluiten.
 
De buddy had een paar kleine scheurtjes. Een overtrekje uit Engeland laten komen maar dat was uiteraard net weer anders dan het origineel. Het zadel van mijn motor had geen nep stiksels en de nieuwe overtrek heeft deze wel.
44D2E12E-CA64-4B3E-8EFF-EFA150FA4B4A.jpeg6945C8A5-A7E7-477D-B101-11B5A2B2A82E.jpeg
Een vriend van mij vertelde dat hij een 350 S2 buddy heeft die wel ‘stiksels‘ heeft. Denk dat ik de overtrek toch maar ga gebruiken.
 
tjee, wat een mooi project!
ik ben altijd fan van de kawa driecylinders geweest.
mooi om te zien dat deze zo grondig onder handen wordt genomen
 
Ik heb in het verleden ook een S2 gehad, en die had ook van die dikke koppakingen. Exact hetzelfde als die van jouw. Zouden die dingen er met een reden ingezet zijn?
Misschien is jouw oude ex wel bij mij terecht gekomen.😃
Heb dit soort pakkingen nog niet eerder gezien, worden ook nergens aangeboden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan