Kawasaki 4-takt ééncilinders 1977-1985 — Z250 / KL250

Kizmiaz

Born to be mild
20 aug 2020
800
975
Limbürg
Een draadje speciaal voor deze geinige luchtgekoelde staande ééncilinder!

1617039253283.png


1617039271660.png


Omdat er in andere topics wel een beetje wordt gepraat over deze dingen, en ik ze zelf wel erg leuk vind, wou ik een draadje opstarten voor andere liefhebbers. Je ziet ze niet zoveel meer, maar als je een lichte, makkelijke motor zoekt met een charmante UJM-look dan is het de moeite waard om je ogen ervoor open te houden.

Zie Wikipedia of hier en hier en hier voor specs.

Ik heb er zelf een (Z250LTD, zonder apehangers, zie mijn signature) en vond de volgende threads op Motor-Forum wel interessant. Hier wordt leuk geluld over de Kawa, een project getoond, of technisch advies gevraagd en gegeven. Ik heb zelf met enige regelmaat deze threads weer opgezocht ter info, dus vandaar dat ik ze hier even centraal link:


Dit is ook wel een actief "KZ" forum, waar ook de 200/250 modellen vaker voorbij komen: Technical Forums - KZRider Forum - KZRider, KZ, Z1 & Z Motorcycle Enthusiast's Forum
 
Laatst bewerkt:
Oh, die is ook welkom, hoor. Had 'm niet in hetzelfde straatje gezet, want ander blok (kickstart) en toch wel een andere fiets dan die andere twee.

1617047610508.png
 
Toevallig kom ik dit tegen. Videoblog van een gast die een Z250 (C?) gaat ombouwen.

Sympathieke kerel, mooi gefilmd, en laat best veel zien. Inclusief het blokje openmaken, carb cleanen, en wat custom onderdelen maken zoals (natuurlijk) het eigen zitje. Soms een beetje beunhazig (frame spuiten met spuitbus met druipers, en direcy daarna de slijptol erin om het frame in te korten), maar dat zie ik dan weer als een tip voor de kijkende beunhaas. Ik dus!

 
Laatst bewerkt:
@Dhr. Bosso Overigens heb ik straks niet één maar twee van deze fietsjes, als @Rob RD op de koffie is geweest :-)

Zojuist nog een "Clymer Kawasaki KZ200 250 Singles Service Repair Manual 1978-1983" op de kop getikt. Die wil ik t.z.t. inscannen en delen.
 
Ja, de Yamaha's hebben haar op straat gestampt. Maar ze is heel erg welkom bij mij. Kan niet wachten tot ze d'r is!
 
Ze komt heel goed terecht, ik heb het andere stuur er op geprobeerd maar ken niet aan de houding wennnen

Ga nu voor een FZR600 "Ratbike"...

1617109715728.png
 
Deze 600 was te koop wegens een electrisch probleem, maatje van mij wist 'm te koop.
Contact opgenomen en gezegd dat ik wel de spullen had om 'm te repareren, nou als ik het kan kon zij het ook, dus nou magtie niet meer weg

maar als die de deur uit gaat istioe voor mij

 
Ik werd afgelopen week attent gemaakt op het feit dat ik op m'n achterveren rij. Dat er totaal geen olie meer in de schokbrekers zit. Omdat dit mijn eerste motor is, en ik eigenlijk heel lekker wegcontact voel, heb ik dat totaal niet gemerkt. Pfff.

Nou kan ik vanalles vinden, in prijsklasses 3x de waarde van mijn motortje. Maar ook deze voor €90. Volgens de specs passend op de 250 LTD. Iemand ervaring met dit? Zoals ik het begrijp wordt het rijgedrag/wegcontact sowieso beter dan rijden op veren, dus ik ga erop vooruit ook al zijn ze kut 😆

@rw Wat gebruik jij bij je projecten?
 
Ik werd afgelopen week attent gemaakt op het feit dat ik op m'n achterveren rij. Dat er totaal geen olie meer in de schokbrekers zit. Omdat dit mijn eerste motor is, en ik eigenlijk heel lekker wegcontact voel, heb ik dat totaal niet gemerkt. Pfff.

Nou kan ik vanalles vinden, in prijsklasses 3x de waarde van mijn motortje. Maar ook deze voor €90. Volgens de specs passend op de 250 LTD. Iemand ervaring met dit? Zoals ik het begrijp wordt het rijgedrag/wegcontact sowieso beter dan rijden op veren, dus ik ga erop vooruit ook al zijn ze kut 😆

@rw Wat gebruik jij bij je projecten?
Ik heb dit type schokbrekers vroeger op een HONDA CX 500 gehad . Gewoon goed :]👍 zeker voor dat geld .
 
Ik heb dezelfde schokdempers op m'n cb400f zitten. Ze zijn verstelbaar, en ik heb er goeds over gehoord.
Mij bevallen ze ook goed. Had ze liever in het chroom gehad, maar dat is slechts bijzaak natuurlijk.
 
@Dhr. Bosso De Kleine Schoonheid staat nu in Limburg. (Staat, want ze wil even niet wakker worden). En er mag wat gepoetst worden voor ze weer echt een schoonheid is 😆
 
Ik werd afgelopen week attent gemaakt op het feit dat ik op m'n achterveren rij. Dat er totaal geen olie meer in de schokbrekers zit. Omdat dit mijn eerste motor is, en ik eigenlijk heel lekker wegcontact voel, heb ik dat totaal niet gemerkt. Pfff.

Nou kan ik vanalles vinden, in prijsklasses 3x de waarde van mijn motortje. Maar ook deze voor €90. Volgens de specs passend op de 250 LTD. Iemand ervaring met dit? Zoals ik het begrijp wordt het rijgedrag/wegcontact sowieso beter dan rijden op veren, dus ik ga erop vooruit ook al zijn ze kut 😆

@rw Wat gebruik jij bij je projecten?
Leuk Item👍
Net wat ik kan vinden, laatste keer eentje van een honda sc28. Persoonlijk vind ik kwaliteit vering van pas komen bij race of verre reizen. Voor een uurtje rijden vind ik alles best als het maar niet lek is.
 

Bijlagen

  • 20210325_183235.jpg
    20210325_183235.jpg
    211,6 KB · Weergaven: 26
Whoa, dat ding herken je bijna niet terug! Komt er nog een zadeltje op of zit je kaal op dat ijzer 😱
 
Nou kom eens door met foto’s van die kleine schoonheid? En hoe rijdt zo’n mormel? Ben stiekem op zoek naar een z250 of een KL250 - 900cc’s zijn tof voor de N-wegen maar voor een zondagse scheurtocht tussen de velden is zo’n 1-pitter toch meer op z’n plaats.

Kwam laatst nog een muntfrisse KL250 voorbij mét lang spatbord achter en hele papierwinkel inclusief brochure en aankoopfactuur - maar ik was nét te laat. Heb dan toch maar al de brochure en enkele oude boekjes met artikels over de KL gescoord, nu MOET er wel een KL250 komen. En alleen al voor de gegoten trommelrem vóór MOET er een Z250 bij.

A9143068-CB9F-4222-A694-D3E5A0C66421.jpeg
9FEAD1D5-1DCA-4037-9D19-E9D54B7005F6.jpeg
3164D936-BC3A-41DD-9E98-921A6255F6FA.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan