Kawasaki 454 verbouwen tot bobber

GerardP

MF'er
10 feb 2015
35
0
In 1993 heb ik een Kawasaki 454LTD aangeschaft, ik vond/vind dit een mooi afgewerkte motor.
Om hem toch een beetje persoonlijk te maken heb ik toen een bagagerekje gemaakt en een tas in de zelfde stijl als de toolrol waar ik het slot in meeneem. Daarnaast heb ik vlammen op de tank laten paintbrushen, iets wat toen in opkomst was. Een windschermpje en een andere uitlaat maakte het plaatje af.
De laatste jaren rijd ik niet zoveel meer. Om mijn hobby nieuw leven in te blazen heb ik besloten mijn chopper om te bouwen tot een Bobber. Op het internet zijn veel omgebouwde 454 modellen te vinden. Langzamerhand heb ik een beeld voor ogen hoe mijn Bobber er uit moet gaan zien.
Ik vind afwerking heel belangrijk. ik zal proberen het ontstaan van mijn Bobber duidelijk te beschrijven waar een ander mogelijk zijn voordeel mee kan doen
full
 
Om van deze 454 een Bobber te maken wil ik de volgende dingen aanpakken
* Een monoseat monteren
* Een ander achterspatbord monteren
* Een ander achterlicht monteren
* Andere knipperlichten monteren
* Ander stuur monteren
* Alle overbodige framedelen verwijderen (uitlaatsteun, stepjes, helmsloten)
Als dit gedaan is onstaat de Bobber welke ik voor ogen heb
full
 
Een Monoseat heb ik gevonden op de website van Dock66, een mooie Monoseat welke naar mijn mening zorgt voor een goede lijn van de 454.

Chopper Sitz large, extra flach, schwarz 11-0085 58,31 EUR

Voor een eerste indruk heb ik de Monoseat even op de motor gelegd, voor een mooie lijn moet
het zitje nog iets naar beneden. De beugel voor de buddyseat heb ik hiervoor weggehaald.
full
 
Zoals je ziet ontstaat er een kier tussen het zitje en het frame
full
 
De kier tussen Monoseat en frame ga ik dichtmaken met een stuk plaat, hiervoor heb ik eerst eenmal gemaakt van een stuk karton. om vervolgens een goed sluitend stuk plaatmateriaal te kunnen maken,

De Monoseat heeft aan de onderzijde een 4-tal draadeinden. De voorzijde laat ik rusten op een buisje welke ik aan het frame las. De achterzijde laat ik rusten op een stuk U-profiel met
daaraan twee lippen (onder dezelfde hoek van de Monoseat) waar de draadeinden aan bevestigd worden.
full
 
Laatst bewerkt:
Van boven gezien valt op dat de chromen kappen bij de tank niet mooi lijnen, hier zullen dus kleine vulstukjes geplaatst moeten worden om de lijn (kier) mooi evenwijdig te laten lopen
full
 
Plaat en vulstukjes gemaakt aan de hand van de kartonnen mallen. Ik heb nog niet geprobeerd
maar op het oog zou de accu moeten passen, straks bij het terugplaatsen.

Alvorens de plaat af te lassen moet eerst de Zadelsteun (pijpje) gemonteerd worden, hier kan ik na het aflassen van de afdekplaat niet meer bij.
full
 
Zoals je ziet dicht de afdekplaat de kier tussen zadel en frame mooi af
full
 
ik zal proberen het ontstaan van mijn Bobber duidelijk te beschrijven waar een ander mogelijk zijn voordeel mee kan doen


Mooi :}

Altijd fijn om te lezen van die gedetailleerde verslagen met foto's
Ga ik volgen, vind je motor wel een vette lijn hebben, ben benieuwd wat voor een stuur je zal kiezen?

Mij lijkt een z bar wel stoer op deze fiets , maar dat is smaak natuurlijk
 
Nog even een paar foto's van de montage van Monoseat.
Aan de tankzijde gaat de centreerstrip in de buis, hiermee kan het zitje niet naar Ls en Rs
en kan het zitje niet omhoog.
Aan de achterzijde is het U-profiel op de bestaande framebuis gelast. De strips zijn in de hoek van het zitje aan het U-profiel bevestigd.
De bevestigingsgaten zijn ietswat ovaal gemaakt omdat het zitje voor demontage naar voren en omhoog moet (dit is lastig omdat de strips onder een hoek bevestigd zijn)
full

full

full

full
 
Vervolgens heb ik me op een ander stuur gericht, belangrijk voor een goede zithouding
en de lijn van de Bobber. Dus het internet afstruinen om een mooie Bobber te vinden welke
aansluit bij de lijn die ik voor ogen heb.
Mijn keuze is gevallen op een stuur van Highway Hawk, welke ik vond op de website van
BR-customs

HANDLEBAR FIGHTER 7/8INCH - euro 49.45

Bij de montage van het stuur zijn de handvaten, schakelaars en hendels over te zetten. De lengte van de kabels en bedrading laten dit toe-
Bij het overzetten van de remcilinder-hendel loopt de remleiding onder een scherpe hoek.
Dit is te veranderen door de bevestiging van de remleiding iets te draaien.
Dit gaat niet zomaar, aan de remcilinder zitten 2 nokken gegoten om de remleiding te centreren
door 1 nok weg te slijpen met een Dremel is de remleiding verder te verdraaien.

Ik ben zelf wel tevreden. Vraag ik me af of de ronde spiegels wel mooi in het gehele plaatje passen. Moeten we later maar kijken of deze nog vervangen moeten worden

full

full
 
Hallo Jeroen,
Leuk dat je reageert ik heb je project in mijn zoektocht op internet voorbij zien komen. het heeft me gemotiveerd zelf ook te beginnen.
 
En dan het achterspatbord, ik heb ze op het internet in vele vormen en lengten voorbij zien komen.
Mijn keuze is gevallen op een Flatfender. Ik heb een heel betaalbare gevonden bij BR-Customs
Een Universeel spatbord voor wielen van 15-17 inch. met een breedte van 6 inch (15 cm.)
zonder gebobt eindstuk
In de Kawa zit een 15 inch wiel dus maar afwachten hoeveel het spatbord zou gaan wijken op mijn achterwiel.

FLAT REAR FENDER, 6 INCH WIDE (505590) - euro44.72

Het achterspatbord is binnen, het spatbord valt ruim om het wiel.
Ik heb op internet een filmpje gevonden waarin ze de radius van een spatbord aanpassen.
Ik heb besloten dit op dezelfde manier te gaan doen.

full

full


Op het filmpje op internet plakten ze een stuk slag op het wiel als afstandhouders
Slepen ze het spatbord op verschillende plaatsen in om het vervolgend met een spanband
om het achterwiel te laten sluiten, hechten, aflassen, slijpen en klaar is kees.

Allereerst de lengte van het spatbord bepaalt en ingekort. Ik heb er voor gekozen om het uiteinde van het spatbord te laten lijnen met de kettingrand

full


Om voldoende ruimte te creeren heb ik gekozen een 10-tal sneden aan te brengen met een dunne slijpschijf 10 lijkt misschien veel maar de ronding wordt er gelijkmatiger van
Gelast worden moet er toch.

Als afstandhouder heb ik luchtslang gebruikt met een buitendiameter van ongeveer 2cm.

full

full

full


Daarna de spanband er om en aantrekken, er ontstaat een mooie ronding

full

full
 
Hallo Patman,
Het spatbord wordt bevestigd aan de Achterbrug ik heb de steunen al gemaakt
Moeten nog worden afgelast. Ik zet het een andere keer op het forum.
 
Natuurlijk moet het ook worden vastgemaakt aan de achterbrug, aan de voorzijde heb ik een beugel gemaakt. Aan de achterzijde heb ik twee steunen gemaakt

Voor de voorzijde heb ik een stuk hoekstaal gebruikt. deze heb ik ingeslepen zodat er twee strips aan de uiteinden ontstaan. Om het spatbord stijver te maken heb ik deze strips in de ronding van het spatbord gebogen zodat de zijwanden van het spatbord ook ondersteund/steviger worden. De strips heb ik gebogen in de bankschroef langs een pijpje met dezelfde ronding als het spatbord.

full

full

full

full


De beugel maak ik vast met twee bouten omdat het spatbord natuurlijk wel demontabel moet zijn. Ik ben niet bang dat de gaten de achterbrug zullen verzwakken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan