Kawasaki EL 250

kawaEL250

Rookie
22 jun 2022
29
17
Hallo, allemaal....nieuw op dit forum, althans qua inschrijven. Wel heel vaak heel veel goede tips hier vanaf gepikt en succesvol gebruikt.
Vandaar dat ik maar eens hulp moet vragen. Ik ben zeker geen onbekende ten aanzien van het werken aan je eigen motorfiets. Heb ook nog nooit een motorfiets niet aan de praat gekregen afgezien van een Citta Gilera en nu dus....een EL250.
2 jaar terug aangeschaft met het bekende lekkende vlottertje en lege accu, wat ik ook daarna aantref maakt mij niet veel uit want ik fix het toch wel.
Het lekkende vlottertje heeft veel tijd gekost en daarnaast bleek de tank ook flink doorgerot.
Bij de EL is de vlotterzitting niet verwijderbaar en uiteindelijk heb ik het probleem weten op te lossen door meerdere malen te polijsten met een stukje hout en polijstmiddel. Voordat dit een heel lang verhaal wordt zal ik gewoon een opsomming maken van de verrichte werkzaamheden
Kop revisie inc kleppen slijpen
carbs geheel ultrasoon ( in het bezit van) en geheel nieuw opgebouwd met alles nieuw behalve de naald en de schuif zelf
Open luchtfilters experiment gehad wat veel succes had maar uiteindelijk weer terug gebouwd naar oude opstelling ivm afstel problemen
carb/cilinder rubbers nieuw
carb/luchtfilterrubbers nieuw
geen enkel spoor van valse lucht te vinden
nokkenas timing is spot on
bougies nieuw en mooie vonk
carbs krijgen benzine op juiste vlotter afstelling en komt dus ook in de cilinder ( te zien op bougie)
motor heeft vaker gelopen en super mooi, maar feest duurde altijd maar 1 dag, de dag daarna was het weer uit elkaar halen en zoeken wat altijd resulteerde in een lopende motor en een vicieuze cirkel.
Ben nu op het punt dat de motor geheel niet meer start, krijgt dus vonk, benzine, geen valse lucht en schone carburateurs, start motor draait en accu is nieuw en vol, kleppen staan niet te strak en allemaal vaker gecheckt.....ik zie iets over het hoofd, maar wat?
Iemand suggesties? Of een betrouwbaar adres omgeving Winschoten (Bellingwolde) die deze puzzel wel kan oplossen?
Mijn dank is groot
 
Compressie test was al gebeurd, vandaar de kop revisie, en is nu mooi, startpilot ga ik even proberen, had al wat getracht met remreiniger zonder luchtfilter, maar zonder succes....maar even een busje van die troep halen.
bedankt voor de tip
 
Als je nu eens de electroden van de bougies iets dichter naar elkaar drukt, en dan nog eens start?
Een vonk buiten de cylinder betekend niet met zekerheid een -goede- vonk tijdens compressie.
 
remmenreiniger is even goed als startpilot. als hij daar zelfs geen teken van leven mee geeft scheelt er iets met
de ontsteking (geen/slechte timing)
het blok (compressie/timing nokkenassen

en dan mag je wel zeggen dat die in orde zijn, 1 van deze zal toch niet goed zijn
 
remmenreiniger is even goed als startpilot. als hij daar zelfs geen teken van leven mee geeft scheelt er iets met
de ontsteking (geen/slechte timing)
het blok (compressie/timing nokkenassen

en dan mag je wel zeggen dat die in orde zijn, 1 van deze zal toch niet goed zijn
Oke, scheelt weer een busje startpilot....ga morgen ff een compressietest doen, blok is letterlijk eergisteren geheel op timing gecontroleerd. merktekens op nokkenas 1 perfecte lijn en 33 schakels komen perfect overeen.
Bougies gap had ik inderdaad niet gecheckt, dom dom....was 0.15 en moet 0.07 zijn....de spanning dat die zou starten was intens, maar helaas. Zelf denk ik richting spanningsverlies tijdens het startproces, maar mijn kennis qua meten en het zoeken waar te meten is mijn zwakste punt. Eerst maar even een compressietest...bedankt voor het meedenken mannen.
 
Dat is idd een punt. Je hebt de kop er af gehad... timing misschien 180 graden verkeerd?
Was het maar waar, maar nee, de kop heb ik 1,5 jaar geleden al gedaan ivm lage compressie welk door niet sluitende kleppen werd gecreëerd, Motor heeft vaak genoeg gelopen maar altijd maar tijdelijk. Maar bedankt voor het meedenken, had zomaar gekund.
 
Kijk toch eens of de vonk wel gebeurd bij het BDP van de compressieslag.
Verder kan je een 250je ook wel in de 2 aanduwen om startmotor/spanningsvaltrubbels te elimineren..
 
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Duss, bougies er uit, klepdeksel er af. Rondtornen met contact aan.. inlaatklep gaat open, inlaatklep gaat dicht, en VOOR de uitlaatklep gaat lichten moet je op die pot een vonk hebben.
 
Duss, bougies er uit, klepdeksel er af. Rondtornen met contact aan.. inlaatklep gaat open, inlaatklep gaat dicht, en VOOR de uitlaatklep gaat lichten moet je op die pot een vonk hebben.
zo'n 180° voor die gaat lichten.
is het niet simpeler om te zeggen dat de vonk exact op het moment van het ontstekings-merkteken moet komen ?
 
Nogmaals bedankt voor al het meedenken, heb toch weer ff daardoor alles goed nagelopen.
ja nokkenassen zijn niet verwisseld, beide hebben idd zelfde merktekens maar duidelijk wanneer je op de nokken zelf let, deze moeten beide naar buiten wijzen op cilinder 2, dus deze zitten echt goed.
Kleppendeksel is momenteel los maar snap niet geheel wat je uitlegt? moet ik de motor met de hand draaien, contact aan en krijg ik dan een vonk? Of gewoon startknop gebruiken wat me nog al sterk lijkt ivm snelheid, of zie ik dit verkeerd? Het niet snappen ligt bij mij aangezien ik dit nooit heb weten te checken

Compressie toch net nog gemeten en is gewoon goed.
Aanduwen werd ook geen succes aangezien ik de motor niet in de 2de versnelling krijg zonder dat hij aanstaat, weet niet of dit een kawa ding is of dat ik straks nog een probleem heb om op te lossen.....in zijn 1 werd natuurlijk niks, daar drukte we hem niet door heen maar wel een lekkere workout gehad.
Laat het nog ff weten Sammie wat je bedoelt ( ik ga uit van gewoon met de hand), dan is dat het laatste wat ik test en dan eist mijn zoon ( voor wie de motor wordt) dat ik hem naar een garage breng....een aanslag op mijn trots, aangezien ik al 12 jaar geen auto of motorgarage heb gezien...behalve voor APK natuurlijk.
hartelijk bedankt voor al jullie input, zelfs nu heb ik al weer wat bijgeleerd.
 
een 250 krijg je ook in de 1 wel door de compressie , maar je kan niet schakelen ? als je wat heen en weer beweegt met de motor in de '1' kan je hem zo naar 2 / 3 /4 drukken . en dan weer proberen . heb je al eens een andere (grote) accu geprobeerd ? en misschien een andere bobine , wellicht dat hij vonkt , maar onder 'druk' niet vonkt in de kop . toevallig de motor overgespoten ? slechte massa ergens ?
Kill switch defect ? die ff omzeilen , net als de standaard - beveiliging (als die erop zit)
 
Ken je nagaan hoe goed de compressie is...mijn zoon is ook maar een licht ventje maar we hebben ons eigen zeiknat gerend door de straat heen, hij op de motor en ik maar duwen....daarnaast ben ik geen jonge sterke god meer.
En yes, alles getracht maar wil niet naar zijn 2, schommelen met koppeling spelen....ik ken de truken wel dus vandaar denk ik dat de koppeling waarschijnlijk ook op de lijst komt, grotere accu heb ik niet liggen en deze is net een maand oud, bobines heb ik nagemeten en (zouden) goed moeten zijn, heb ook alleen bobines op mijn 4 cilinder die ik waarschijnlijk niet zomaar kan overzetten ( of wel?)
Motor is niet overgespoten en zelfs 1 bobine is geaard wat overgens niet op het bedradingsschema is terug te vinden...kil switch defect zal moeten resulteren in geen draaiende startmotor? Standaard ook ingeklapt tijdens startpogingen, maar zeker even de moeite waard om deze geheel even buiten spel te zetten nu ik toch nog even Sammie's tip ga proberen....thanks.
 
een 250 krijg je ook in de 1 wel door de compressie , maar je kan niet schakelen ? als je wat heen en weer beweegt met de motor in de '1' kan je hem zo naar 2 / 3 /4 drukken . en dan weer proberen . heb je al eens een andere (grote) accu geprobeerd ? en misschien een andere bobine , wellicht dat hij vonkt , maar onder 'druk' niet vonkt in de kop . toevallig de motor overgespoten ? slechte massa ergens ?
Kill switch defect ? die ff omzeilen , net als de standaard - beveiliging (als die erop zit)
Kawasaki's Positive Neutral Finder zorgt ervoor dat je bij stilstand niet naar z'n 2e versnelling kan schakelen, daarom kan je vanaf z'n 1e versnelling lomp omhoog tikken en altijd in zijn neutraal terecht komen, topuitvinding tenzij je hem aan wilt rennen... maar zelfs dat is me geloof ik weleens gelukt met een vaartje van 10 a 15 km/h, het is een soort centrifugaalmechanisme.
 
Mannen, allemaal bedankt voor het meedenken, dankzij alle tips heb ik nogmaals veel zaken extra gecheckt en voila, ik weet nu waar het probleem zit. Er zit dus een electra storing in, aangezien ik vanmorgen alle stekkers nogmaals in en uit elkaar heb lopen bewegen en de motor start in ieder geval weer....electra is niet mijn sterkste kant en het uitzoeken of het een massa probleem of en dip in spanning is.....dat mag een motorgarage met hun kennis even bekijken. Bedankt allemaal voor ieder zijn advies!!
 
Hoi, leuk dat je ook een kawasaki el 250 rijdt, ikzelf rij al 27 jaar op deze motor. mocht je in de toekomst info of een werkplaatshandboek, electrisch schema of adressen voor onderdelen nodig hebben laat het dan maar even weten.
Zelf ben ik sinds afgelopen zaterdag klaar met revisie van cilinderblok en cilinderkop en ben begonnen met het opnieuw inrijden van de motor, groetjes Huub Morren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan