Kawasaki en 500 start bediening

18 jan 2021
2
0
Hallo ik ben een bobber aan het bouwe nu heb ik mijn startbediening van mijn kawasaki en 500 losgeknipt aan en uit had 2 kabels en start had 2 kabels kan ik de motor starten door simpel weg de kabels te verbinden door middel van een simpelen schakelaar krijg het namelijk niet voor elkaar mvg steyn
 
Hallo ik ben een bobber aan het bouwe nu heb ik mijn startbediening van mijn kawasaki en 500 losgeknipt aan en uit had 2 kabels en start had 2 kabels kan ik de motor starten door simpel weg de kabels te verbinden door middel van een simpelen schakelaar krijg het namelijk niet voor elkaar mvg steyn
Als ik de kabels bij elkaar houd krijg ik een geluid wat klinkt als een kapotte claxon bij mijn accu, zekeringen en relais
 
Ja als je weet welke draden bij elkaar hoorde, dan kan dat. De start/stop-schakelaar kan je doorverbinden. De originele startknop kan je vervangen voor elk willekeurig drukknopje.

Zoals Halflive al zegt, kijk wel in een draadschema zodat je zeker weet dat je de juiste draden bij elkaar hebt.

Als de motor het nog niet doet, en alleen een klik geeft, dan is zoals Janbros aanhaalt, de accu de eerste verdachte. Bij een te lage accuspanning, of een accu niet meer sterk genoeg is (kapot), hoor je soms alleen het startrelais klikken. Er is dan alleen te weinig spanning/kracht om de startmotor ook rond te laten draaien tegen de compressie van de motor in.
 
Als ik zo op een Kawa diagram kijk is het startknopje een geschakelde plus van een zwart/rood draadje. Als je dat tegen zwrt houdt moet hij starten. Dat kan dus met een simpel knopje, desnoods een deurbel.
1611065728135.png

Als je tussen geel en zwart schakelt kan je ook de dodemansknop weglaten.
 
Hang me er niet aan op maar volgens mij zit er in een kawa contactslot vaak een weerstandje die doorverbinden van de draadjes niet mogelijk maakt. Dit om diefstal te bemoeilijken.
Bij mijn GPZ 500 ging het in ieder geval niet, hier heb ik het originele, versleten, contactslot moeten vervangen maar ik kon mooi het elektrische binnenwerk over zetten want 1 op 1 de draadje aansluiten op het vervanging contactslot (zonder dat weerstandje) ging echt niet werken.
Vraag me niet hoe het precies werk want ik ben geen electra wizzard.
 
Een beetje offtopic, want de TS had het alleen over de startknop en dodemansknop.

Maar uit nieuwsgierigheid: had je een origineel GPZ500 vervangend contactslot? Zo niet, dan is er kans dat het vervangende contactslot niet op dezelfde manier schakelde als het originele contactslot. In het draadschema is te zien dat het OEM contactslot een hoofdvoeding schakelt naar de voeding voor alle verlichting, en een aparte voeding voor de hele ontsteking. Ook maakt het een brug in het stadslicht. Dit i.vm. de parkeerlichtstand.
Als het draadschema goed gevolgd wordt, dan is het voor een GPZ500 mogelijk om het contactslot te vervangen voor een simpele aan/uit-schakelaar. Een weerstand komt er niet in voor. Hooguit overgangsweerstand door zwaar gecorrodeerde contacten ;)
 
Een beetje offtopic, want de TS had het alleen over de startknop en dodemansknop.

Maar uit nieuwsgierigheid: had je een origineel GPZ500 vervangend contactslot? Zo niet, dan is er kans dat het vervangende contactslot niet op dezelfde manier schakelde als het originele contactslot. In het draadschema is te zien dat het OEM contactslot een hoofdvoeding schakelt naar de voeding voor alle verlichting, en een aparte voeding voor de hele ontsteking. Ook maakt het een brug in het stadslicht. Dit i.vm. de parkeerlichtstand.
Als het draadschema goed gevolgd wordt, dan is het voor een GPZ500 mogelijk om het contactslot te vervangen voor een simpele aan/uit-schakelaar. Een weerstand komt er niet in voor. Hooguit overgangsweerstand door zwaar gecorrodeerde contacten ;)

Och, crap... Inderdaad, ik las bobber en doorgeknipt draden dus ging ervan uit dat dit het contactslot was, mea culpa, niet goed gelezen... |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan