Kawasaki ER 5 1998 - olie/benzine mengsel lekkend

Motorrookie

Rookie
12 sep 2018
8
0
Omdat ik nieuw ben op dit forum en tevens als doel heb om mijn weinige technische kennis op te spijkeren, heb ik helaas inhoudelijk nog niks toe kunnen voegen op dit forum. Hopelijk willen jullie mij alsnog wel helpen met mijn eerste technische uitdaging. Ik heb een Kawasaki ER 5 uit 1998 die momenteel helaas niet de weg op kan.

Nadat mijn motor tijdens de winterstalling een tijdje stil heeft gestaan, heb ik begin van de zomer een week prima op de motor kunnen rijden zonder issues. Pas bij het bijna bereiken van mijn eindbestemming tijdens de laatste rit begon de motor te haperen en verloor hij kracht tijdens het optrekken. Even dacht ik dat hij niet meer wilde rijden, totdat hij ineens weer het gas pakte en ineens (te) goed op snelheid kwam. Na eea op internet te hebben gelezen dacht ik dat het wellicht met vervuilde bougies te maken zou kunnen hebben en had ik op de planning gezet om deze zsm te vervangen. Toen ik enkele weken daarna weer wilde wegrijden merkte ik al aan de benzinemeter op dat er weinig meer benzine in zat, terwijl ik hem daarvoor met veel meer benzine had 'achtergelaten'. Direct tijdens het starten en wegrijden begon de motor al enorm te haperen en op de eerste 200m verloor hij een mengsel van benzine en olie, waarna hij stopte met rijden. Sindsdien staat hij stil.

Wederom op internet zie ik allerlei verhalen voorbij komen over mogelijke oorzaken. Van defecte benzinekraan, tot carter, en carburateur. Een vriend van mij denkt wel wat van motoren af te weten en zegt dat er een buisje ("Kawasaki 921901421 - TUBE,FITTING-FILTER") mist tussen het luchtfilter en carter. De exploded view van het luchtfilter geeft deze inderdaad aan, echter vraag ik mij af of dit het echte probleem wel is. Die vriend baseerde zijn mening op de foto onderin deze post, waarin hij dus denkt dat die tube mist.

Ik ben dan ook benieuwd naar jullie mening wat betreft die tube. Ook ben ik benieuwd of iemand bekend is met dit probleem (wellicht specifiek met dit type motor) en wat jullie dan ook aanraden als mogelijke oplossing en te volgen stappen.

Alvast ontzettend bedankt voor jullie input! :)

image1-1.jpeg
 
dat buisje tussen het luchtfilter en het carter is er voor de ventilatie van het carter zodat dampen en olie resten die daar uit komen meegezogen worden de motor in en daar worden verbrand. maar zonder dat pijpje ventileer je gewoon naar buiten en kan de olie eventueel op je band komen maar daar gaat je motor niet slechter van lopen. en als er een benzine olie mengsel in het carter zit is er iets mis in de benzine toevoer. als er een vacuüm gestuurde kraan op zit dan sluit die niet af dat komt meestal door een kapot membraan of vervuiling. verder sluit de vlotter in de carburateur ook de toevoer niet goed af als de carb vol is. dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door of vervuiling of slijtage.
plan van actie is
1 olie benzine mengsel vervangen door olie want benzine smeert niet en door de benzine wordt de olie te dun waardoor je geen oliedruk meer opbouwt.
2 probleem van de benzinetoevoer oplossen. kraan checken, carbs reinigen en controleren of de naald en de zitting niet versleten zijn.
3 uitzoeken of het probleem met de gasreactie (wegvallen van vermogen en weer terug komen) weg is en anders dat probleem ook oplossen.
 
Laatst bewerkt:
Dankjewel voor deze input! Super handig :)

Heb ondertussen al contact opgenomen met een garage die carbs ultrasoon reinigen eu300,- laat kosten. Duur geintje wel. Kan ze helaas niet zelf loshalen en schoonmaken denk ik.
 
Het huidige oliepeil zal ik zsm even checken, kom ik nog op terug.

Naar ons idee uit de openingen op de foto, aangezien (zoals ook op de foto te zien) daaromheen alles smerig van het mengsel was geworden. Het lekken gebeurde tijdens het wegrijden waardoor ik een heel spoor achter de motor aankreeg. Eenmaal die stilstond kreeg ik hem al niet meer aan de praat en ook geen 'live' lekken op een andere plek kunnen constateren.
 
Staat de motor op een goed geventileerde plaats? Anders had je zeker veel benzine lucht moeten ruiken. En ook een flinke plas benzine onder de motor terug moeten vinden. Dus hoe komt het nu dat je de motor wegzet met veel benzine en vervolgens de benzine verdwijnt?
 
Staat de motor op een goed geventileerde plaats? Anders had je zeker veel benzine lucht moeten ruiken. En ook een flinke plas benzine onder de motor terug moeten vinden. Dus hoe komt het nu dat je de motor wegzet met veel benzine en vervolgens de benzine verdwijnt?

Hij staat in een goed geventileerde (boerderij)schuur. Lag geen plas benzine onder de motor bij het wegrijden, want daar had ik nog naar gekeken toen ik het bijzonder vond dat de benzinemeter weinig benzine aangaf. Er staan overigens wel meerdere voertuigen waardoor enigszins een benzinelucht(je) niet per se aan mijn motor gerelateerd hoeft te worden.

En ja die vraag... idk! haha. (Misschien ben ik gewoon scheel en vergeetachtig. Maar dat lijkt me stug want ik zou de motor niet wegzetten terwijl die bijna leeg is.. haha)
 
Heb ondertussen al contact opgenomen met een garage die carbs ultrasoon reinigen eu300,- laat kosten. Duur geintje wel. Kan ze helaas niet zelf loshalen en schoonmaken denk ik.

€300 lijkt me rijkelijk veel voor zo'n klusje, het zou inhouden dat 'ie er vijf uur mee bezig is? Als je echt heel rustig en secuur werkt, mag dat zelfs als hobbyist niet meer dan drie uurtjes kosten.
 
Klinkt een beetje als vlotternaalden die niet meer lekker afdichten. Als de motor dan lange tijd stil heeft gestaan kan er zomaar benzine ( mits de inlaatklep openstaat ) de cilinder inlopen. Als dat proces niet heel hard gaat, kan er benzine langs de zuigerveren het carter inlopen. De vraag van Rambabbel is dan ook heel legitiem. Eerst checken wat je oliepeil is, ( het liefste via een peilstok ipv peilglas ) en eventueel aftappen en vervangen. Dan weet je direct meer meer. Het zou namelijk ook kunnen verklaren waarom de motor beroerd loopt. Dit is in ieder geval een goedkopen en eenvoudige diagnose voordat je direct de carburateurs demonteerd en voor een godsvermogen laat reinigen.
 
Dat olie/benzinemengsel zal vast naar buiten zijn gekomen door de opening in het carter. Had er een slang op gezeten, dan had je waarschijnlijk geen lekkage gehad, doorgereden tot ie het echt niet meer deed en daarna erachter gekomen dat benzine (inderdaad) niet echt smeert.

Hoop goeie tips hierboven trouwens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan