Motorrookie
Rookie
- 12 sep 2018
- 8
- 0
Omdat ik nieuw ben op dit forum en tevens als doel heb om mijn weinige technische kennis op te spijkeren, heb ik helaas inhoudelijk nog niks toe kunnen voegen op dit forum. Hopelijk willen jullie mij alsnog wel helpen met mijn eerste technische uitdaging. Ik heb een Kawasaki ER 5 uit 1998 die momenteel helaas niet de weg op kan.
Nadat mijn motor tijdens de winterstalling een tijdje stil heeft gestaan, heb ik begin van de zomer een week prima op de motor kunnen rijden zonder issues. Pas bij het bijna bereiken van mijn eindbestemming tijdens de laatste rit begon de motor te haperen en verloor hij kracht tijdens het optrekken. Even dacht ik dat hij niet meer wilde rijden, totdat hij ineens weer het gas pakte en ineens (te) goed op snelheid kwam. Na eea op internet te hebben gelezen dacht ik dat het wellicht met vervuilde bougies te maken zou kunnen hebben en had ik op de planning gezet om deze zsm te vervangen. Toen ik enkele weken daarna weer wilde wegrijden merkte ik al aan de benzinemeter op dat er weinig meer benzine in zat, terwijl ik hem daarvoor met veel meer benzine had 'achtergelaten'. Direct tijdens het starten en wegrijden begon de motor al enorm te haperen en op de eerste 200m verloor hij een mengsel van benzine en olie, waarna hij stopte met rijden. Sindsdien staat hij stil.
Wederom op internet zie ik allerlei verhalen voorbij komen over mogelijke oorzaken. Van defecte benzinekraan, tot carter, en carburateur. Een vriend van mij denkt wel wat van motoren af te weten en zegt dat er een buisje ("Kawasaki 921901421 - TUBE,FITTING-FILTER") mist tussen het luchtfilter en carter. De exploded view van het luchtfilter geeft deze inderdaad aan, echter vraag ik mij af of dit het echte probleem wel is. Die vriend baseerde zijn mening op de foto onderin deze post, waarin hij dus denkt dat die tube mist.
Ik ben dan ook benieuwd naar jullie mening wat betreft die tube. Ook ben ik benieuwd of iemand bekend is met dit probleem (wellicht specifiek met dit type motor) en wat jullie dan ook aanraden als mogelijke oplossing en te volgen stappen.
Alvast ontzettend bedankt voor jullie input!
Nadat mijn motor tijdens de winterstalling een tijdje stil heeft gestaan, heb ik begin van de zomer een week prima op de motor kunnen rijden zonder issues. Pas bij het bijna bereiken van mijn eindbestemming tijdens de laatste rit begon de motor te haperen en verloor hij kracht tijdens het optrekken. Even dacht ik dat hij niet meer wilde rijden, totdat hij ineens weer het gas pakte en ineens (te) goed op snelheid kwam. Na eea op internet te hebben gelezen dacht ik dat het wellicht met vervuilde bougies te maken zou kunnen hebben en had ik op de planning gezet om deze zsm te vervangen. Toen ik enkele weken daarna weer wilde wegrijden merkte ik al aan de benzinemeter op dat er weinig meer benzine in zat, terwijl ik hem daarvoor met veel meer benzine had 'achtergelaten'. Direct tijdens het starten en wegrijden begon de motor al enorm te haperen en op de eerste 200m verloor hij een mengsel van benzine en olie, waarna hij stopte met rijden. Sindsdien staat hij stil.
Wederom op internet zie ik allerlei verhalen voorbij komen over mogelijke oorzaken. Van defecte benzinekraan, tot carter, en carburateur. Een vriend van mij denkt wel wat van motoren af te weten en zegt dat er een buisje ("Kawasaki 921901421 - TUBE,FITTING-FILTER") mist tussen het luchtfilter en carter. De exploded view van het luchtfilter geeft deze inderdaad aan, echter vraag ik mij af of dit het echte probleem wel is. Die vriend baseerde zijn mening op de foto onderin deze post, waarin hij dus denkt dat die tube mist.
Ik ben dan ook benieuwd naar jullie mening wat betreft die tube. Ook ben ik benieuwd of iemand bekend is met dit probleem (wellicht specifiek met dit type motor) en wat jullie dan ook aanraden als mogelijke oplossing en te volgen stappen.
Alvast ontzettend bedankt voor jullie input!