Kawasaki ER-5 2001, slaat vaak af bij koude start

Puretos

MF'er
10 jan 2018
207
0
Helmond
Beste allemaal,

Ik ben sinds 25 juli 2018 in bezit van mijn 1e motor, een kawasaki ER 5. Leuke motor en rijd echt fijn, maar sinds een week begint er een probleem voor te doen.

Zodra ik 's ochtends de motor start, laat ik deze 5 minuten warmdraaien op de choke. Vervolgens rij ik aan (zowel choke er een paar km op laten, als eraf halen maakt geen verschil) en slaat de motor 6 a 7 keer per rit af. In de eerste paar kilometers vaker dan het laatst stuk van mijn rit. De rit is overigs woon-werk verkeer en is ongeveer 30 kilometer.

Vanochtend ging het als volgt:
Motor gestart op de choke, 5 minuten laten lopen.
Choke een stukje open laten staan en de oprit afgereden, * slaat af *.
Contactsleutel op off draaien, dan weer on, en opnieuw gestart op de choke.
Choke weer een stukje open laten staan en verder gereden, 2 bochten verder * slaat af*.
Etc tot hij niet meer afslaat.

Wat er gebeurd:
Ik rij meestal in de tweede versnelling (al komt het in de 1e en 3e ook voor) als het gebeurd en heb de indruk dat hij afslaat tijdens het op laten komen van de koppeling. Het toerental is rond de 3.000 touren of hoger (ik let hier bewust op 's ochtends omdat ik weet dat hij soms afslaat) en dan zakt het wijzertje ineens zomaar naar 0 en is hij afgeslagen.

-O- Ik ben hiervoor inmiddels al bij de garage geweest, maar hier wordt mij verteld dat dit normaal is bij een motor die je op de choke moet starten. En dat ze hier niets aan kunnen doen.

Dus mijn vraag aan jullie: Is dit inderdaad normaal? En zo niet, hoe kan ik dit oplossen? Want als dit inderdaad normaal is dan ga ik de motor terug verkopen aan de garage. Ik voel mij totaal niet veilig op de motor, omdat ik constant weet dat hij kan afslaan en overig verkeer dat totaal niet verwacht.
 
De motor valt niet uit in neutraal en umm dit is mijn 1e motor dus ik weet eerlijk gezegd niet wat je bedoeld met lus de jiffy schakelaar eens door.

Sorry, zal het proberen te verduidelijken:

De jiffy ( je zij standaard ) heeft een schakelaar die zou moeten zien of hij in of uit staat. Deze gaan nog wel eens stuk, en ik heb bij kawasaki al vaker gehad dat de motor dan niet afsloeg bij het in de versnelling zetten maar bij het op laten komen van de koppeling.

Als deze schakelaar kuren vertoond, kan dat het afslaan verklaren. En ook waarom hij in neutraal niet afslaat.

Als je de 2 draden van de stekker van deze schakelaar doorverbind ( aan de zijde van motor, niet van de schakelaar zelf uiteraard ) en hij valt vervolgens niet meer uit weet je dat je deze schakelaar moet vervangen.

Nogmaals, dit KAN een verklaring zijn, maar het blijft een ( gegronde ) gok.
 
Maakt het verschil of je het licht aan of uit hebt staan?

Dit is een goede vraag, dat ga ik testen. Want hij slaat over het algemeen 's ochtends vaker af dan 's middags (volgens mij heb ik mijn licht dan uit). Ik mis alleen even de logica waarom hij dit met/zonder licht wel/niet doet?

En dankje voor de schakelaar tip, nu snap ik hem. Dit kan ik proberen als het licht geen verschil maakt.
 
Dit is een goede vraag, dat ga ik testen. Want hij slaat over het algemeen 's ochtends vaker af dan 's middags (volgens mij heb ik mijn licht dan uit). Ik mis alleen even de logica waarom hij dit met/zonder licht wel/niet doet?

En dankje voor de schakelaar tip, nu snap ik hem. Dit kan ik proberen als het licht geen verschil maakt.

Het is een empirische bevinding op een '86 GSX400e. Deze had moeite stationair te blijven lopen als ik het licht aanzette bij koude motor: ik merkte heel duidelijk bij aan/uit zetten van het licht een verschil in 't stationair toerental. Ik weet niet precies hoe het fysisch in elkaar steekt, maar ik heb zo'n vermoeden dat er meer stroom gevraagd werd bij licht aan dan de dynamo kon leveren. Misschien zat er een te zware koplamp in. Als je verder geen aanpassingen hebt gedaan aan het elektrisch systeem, dan zou het kunnen dat er ergens gecorrodeerde contacten zijn die de weerstand verhogen.

Ik ben echter ook maar een hobbyist. Als deze verklaring geen hout snijdt zijn er hier vast mensen die dat met veel plezier aanstippen.

Het is echter een eenvoudige test...
 
slaat hij niet meer af als hij eenmaal warm is?

motor moet je niet 5 minuten op de choke laten draaien, kleding aan, op de motor gaan zitten, starten en gedoseerd wegrijden...om meerdere redenen...

Je wilt niet dat de smeerolie door een veel te rijk mengsel door de benzine verschraalt wordt, en zo extra slijtage op je zuigerveren en cilinderwand krijgt...
Bougies zijn nog niet op bedrijfstemperatuur , dus zwartslaan en daardoor een grotere weerstand bevorderd het lopen van de motor niet...

En mijn ervaring met Kawa is dat de choke helemaal open moet met starten, dan gaan ze 3000+ toeren lopen, dan rijden en langzaam de choke dichtzetten
 
Het is niet normaal, ik heb dezelfde motor gehad.
Normaal is het gewoon starten met choke en 10s laten draaien en dan vertrekken.
Binnen minder dan 1 minuut kan je choke al volledig uit.
Ik zou bijna denken dat het een elektrisch probleem is..
 
Mooi dat het opgelost is. Maar als dat het probleem is zou wss ook je dashboard uitvallen. Dit soort informatie zou behoorlijk geholpen hebben ( als tip voor eventuele volgende problemen ).
 
Terug
Bovenaan Onderaan