Kawasaki ER-5 (25KW) aankoopadvies

Motormuis-020

Rookie
2 jan 2021
13
0
Amsterdam
Beste motormuizen,

Ik ben van plan een Kawasaki ER-5 uit 2004 aan te schaffen voor om en nabij 1200 euro. De proefrit staat gepland.
Dit zal mijn eerste motor zijn. Ik ben momenteel in het bezit van een A2 rijbewijs met code 80, dus 35KW is mijn limiet.
Ik koop deze motor om te leren motorrijden als hobby (waarschijnlijk wel het hele jaar door zo nu en dan rijden, dus niet alleen in de zomer).

De motor heeft circa 70.000 kilometers gelopen en is afgelopen zomer voor het laatst van onderhoud voorzien;
- Nieuwe radiateur
- Uitlaat tussenstuk gelast
En verder in het verleden:
- 2 x carbs schoongemaakt
- Benzinefilter ertussen gezet
- Tank roestvrij behandeld
- Takoni uitlaat

De huidige eigenaar zegt dat er op korte termijn niet direct onderhoud nodig zal zijn.

Ik heb een aantal vragen:
- Zou ik zelf de begrenzer eraf kunnen halen? En hoe? Ik ben "redelijk" handig (instructies lezen gaat me goed af).
- Wat vinden jullie van (deze) ER-5 als beginnersmotor? (op basis van deze geringe informatie...)
- Enige bekende mankementen waar ik op moet letten tijdens de proefrit?
- Ik ben zelf 1.88m, zal deze motor te laag zijn? Ik ben overigens specifiek op zoek naar een naked bike met (GS500, ER-5 oid).

Alvast bedankt voor alle reacties!
 
Weinig reacties. ;)
Heb je al eens gesleuteld aan motoren? Ik verwacht dat het iets is met inlaatrubbers, sproeiers, gasnaalden etc.
De ER-5 is een prima startersmotor, ik vond alleen de remmen matig (vergeleken met motoren van de laatste jaren).
Het is een vrij basic motor, ik heb er nooit gezeik mee gehad.
 
Een ER5 zie ik als het kwalitatief iets mindere broertje van een honda CB500. 70K km's en 17 jaar oud is ook best al wat ervaring. Wat mij direct opvalt is dat de uitlaat is gelast ipv vervangen en dat er een takoni demper op zit. Dat zijn werkelijk de goedkoopste oplossingen/demper die er bestaan. Persoonlijk vind ik dat een slecht teken omdat er dan vaak op de rest van het onderhoud ook is bezuinigd.
Als ze er maximaal 500 euro voor vragen én de motor ziet er nog redelijk uit dan kan je een gokje wagen en gaan sleutelen, maar anders zou ik zelf toch even verder kijken.
 
Dat lassen, ligt er aan waar dat is. Misschien is er een linkpijp tussen gelast, origineel zit dat er tussen, bij vervanging niet altijd.
 
Dat zou inderdaad kunnen. Maar dan nog blijft het goed kijken bij een motor met deze leeftijd. Goedkope onderdelen, zoals die demper, zijn alarmbellen.
 
Iedereen bedankt voor de reacties.

De motor heb ik uiteindelijk op de kop getikt voor 875 euro (best een zacht prijsje naar mijn weten).
Verder heb ik de motor inmiddels twee weken in bezit en heb er al ruim 350km mee gereden zonder grote problemen (die mij opvallen).
Vandaag breng ik 'm naar een lokale motorzaak voor een "aankoopkeuring". Ben benieuwd wat hier uit voort komt, de resultaten zal ik later hier neerzetten. Dan kan ik eventueel direct vragen hoe de motor eventueel ontgrenst kan worden (de motor tikt met gemak 11000 toeren aan dus ik twijfel eigenlijk of die wel écht begrenst is...)

Zelf heb ik de accu inmiddels vervangen (vorige was ruim 5 jaar oud en hield geen stroom meer vast...).
Verschil is direct te merken bij starten van koude motor, in de sneeuw gaat hij met alle gemak brommen.

Tot zo ver, zeer tevreden met mijn eerste motor, hij is heel vergevingsgezind en prima om op te leren motorrijden.
Alhoewel ik nu al weet dat ik volgend jaar voor iets zwaarders ga (dan heb ik officieel m'n A zonder beperkingen).

Wat betreft de remmen, deze zijn inderdaad best matig (zeker in vergelijking met de CB650 waar ik op gelest heb).
Wat betreft de uitlaat, ik wist niet dat dit de goedkoopste oplossing was, maar had wel al een vermoeden dat de vorige eigenaar niet heel veel van onderhoud af wist.

Wat mij verder opvalt, is dat op dit "nieuwere model" uit 2004, doorgaans een benzinemeter hoort te zitten. Gek genoeg ontbreekt deze bij mij, hier zit nu een een "ER-5" logootje. Niet heel erg, ik kan gewoon op de kilometerteller rijden.

Wanneer ik terugkoppeling heb van mijn lokale motorzaak, plaats ik een nieuwe reactie.
 
Wat betreft zelf sleutelen, ik heb in het verleden nog niet eerder gesleuteld aan motoren (wel aan fietsen maar dat is heel wat makkelijker...).
Haynes Manual is inmiddels onderweg, als het wat warmer weer is, zal ik de motor proberen wat liefde te geven, ik heb zelf helaas (nog) geen schuur om binnen te zitten. Uiteraard wel een motorhoes gekocht en ben van plan een afdakje te bouwen in m'n tuin.
 
Benzinemeter zit er sinds 1998 op. Dus de km-stand is compleet onbekend, ben benieuwd wat de motorzaak er van zegt.
Jaren terug eens wat over mijn ER-5 geschreven op mijn site, daarin heb ik per jaar de wijzigingen genoemd;

Heb je een foto van je ER-5? Ben wel benieuwd. Ook benieuwd waar het kabeltje dan is verstopt van de sensor voor de tankinhoud. Bizar om dan een oudere cockpit te nemen. Dat is duidelijk geld besparen, want dat soort cockpitjes met benzinemeter waren in 2004 al zelfs volop leverbaar 2e hands. Dan is nog de vraag, waarom zit er een andere op? Schade? Remmen op een CB650R zijn inderdaad perfect. Ik heb mijn ER-5 weggedaan, met name vanwege de remmen. Ik reed vanwege mijn website jaarlijks op diverse nieuwe modellen en ik had een idee dat mijn ER-5 nooit veilig een noodstop zou kunnen maken. Toen een MT-03 660cc gekocht, met remmen van de Fazer 600 / FZ6N (nog zonder ABS). Als je je pink al op het rempedaal zou leggen, stond je al bijna stil en dat was nog maar het kleine schijfje achter. ;) Heb nu een ER-6N (2016). Prima dingetje, mag nog wat meer koppel hebben, maar geen zin om een 1000cc oid te kopen. Die dingen zijn zwaarder en duurder in onderhoud.

Wat betreft vermogen, de 25kW gaat niet echt boven de 160 km/u, mijn vol vermogen ER-5 ging ongeveer 175 km/u (denk wel met beetje tegenwind, maar dat is te lang geleden).
 
Na een tijd van stilte, kom ik terug met "goed" nieuws: de motor is gekeurd en er bleek "niet veel" mis mee te zijn.

De volgende punten zijn naar boven gekomen:
- Spanningsregelaar defect, de oude gaf 18v af ipv 12v. Deze is vervangen.
- Spijker in achterband (spijker was zo dun als een naald...). Waarschijnlijk gebeurd tijdens de rit naar de zaak. Band is gerepareerd.
- Cockpit is inderdaad ooit vervangen, waarschijnlijk door schade. Verder werkt alles naar behoren, alleen de benzinemeter mist. Op de dagteller rijden is geen groot probleem, lekker ouderwets! De kabel die is weggewerkt, is hen niet opgevallen overigens. De vorige eigenaar heeft de motor zo gekocht.
- Motor slaat niet af in z'n 1 met zijstandaard naar beneden. De pin die de motor laat afslaan, is ooit verwijderd. Op zich geen groot probleem, hier was ik al gewend aan geraakt.
- Te veel olie in blok (ca 1L).

Al met al, naar mijn mening, niet heel grote punten voor een motor van deze leeftijd en prijsklasse. Het blijft natuurlijk m'n eerste motor waar ik lekker op ga leren rijden!
Het ontgrenzen van de motor bleek een dure grap te worden, dit heb ik dus achterwegen gelaten.
De banden, kettingset, remmen en vloeistoffen (behalve te veel olie in blok) waren in orde. Testrit verliep goed volgens de medewerker van Horeon in Zwanenburg. Op de uitlaat heb ik geen commentaar gekregen. In de tussen tijd, heb ik ook enkele onderhoudshistorie ontvangen van een zaak waar de motor in onderhoud is geweest in de voorbije jaren. Al met al, kan ik concluderen dat de vorige eigenaar niet helemaal bespaard heeft op onderhoud. Hij was eigenlijk ook van plan om de motor door te geven aan zijn zus, dus logisch dat de motor niet "afgeracht" is, en een goede meevaller voor mij uiteraard.

Ondertussen heb ik mijn afdakje in de tuin afgemaakt en is de Haynes manual binnen gekomen. Ben van plan, in medio mei/juni, de motor een grote beurt te geven en zeker tot de zomer 2022 te gaan rijden. Wellicht kijk ik daarna voor een zwaardere motor, aangezien ik dan volledig A kan rijden. Foto's ben ik wederom vergeten, bij interesse zal ik die hier plaatsen.

Al met al, ben ik tevreden met m'n motortje en een trotse rijder! Bij vragen over deze motor of betreffende m'n volgende aankoop, zal ik de archieven van motor-forum induiken.
 
Toch wel van een beunhaas geweest, als ik het zo lees. Of de motorzaak had beunhazen aan het werk. Btw, check ook je luchtfilterhuis, met 1 liter teveel olie, gooit ie het er ook daar uit.

Veel plezier er mee, nu in elk geval in orde! Ben nog wel benieuwd naar wat foto's, dit topic heeft er al niet zo veel de laatste tijd. 😁
 
Ik heb nog een prachtige A2 motor te koop. 1500€.

Cruiser/chopper.
 

Bijlagen

  • IMG_20210208_162451_637.jpg
    IMG_20210208_162451_637.jpg
    475,5 KB · Weergaven: 19
Terug
Bovenaan Onderaan