Kawasaki ER-5 die te lang heeft stil gestaan

Hollender

MF veteraan
23 jul 2015
5.154
2.896
Erps-Kwerps
Ik heb hier een Kwasaki ER-5 staan die ik binnenkort zou willen gaan gebruiken. Het probleem is dat ze zeker drie jaar niet meer gedraaid heeft. Uiteraard wil ze niet meer starten maar dat had ik al wel verwacht. In eerste instantie dacht ik er zelf aan te beginnen maar omdat ik nogal druk ben met verbouwen is dat een beetje lastig. Ik ben dan ook bij een plaatselijke motordealer langs geweest om eens te informeren of zij de klus konden klaren.
Om een lang verhaal kort te maken; ze vertelden me daar dat het een dure grap gaat worden eens een motor meer als twee jaar stil heeft gestaan. Blijkbaar zijn de carburateurs er dan ver aan. Dus de lijst die ze daar opsomden was:
- nieuwe accu
- onderhoud in de vorm van nieuwe olie en alle filters
- demontage en reiniging carburateurs
- nieuwe vlotters, naalden en dichtingen carburateurs
- alle brandstof aflaten en verse er in

Dat is ongeveer wat ik me herinner toch. Klinkt allemaal aannemelijk.
Maar ze vertelden me er ook bij dat de kans op pannes/pech achteraf redelijk groot was en er in het ergste geval twee nieuwe/andere carburateurs geplaatst moesten worden.
Al met al een nogal kostelijke grap voor een redelijk impopulaire motor van die leeftijd.

Ik ben nu zelf niet helemaal a-technisch. Het lijkt me dan ook een beetje overdreven om de motor maar direct helemaal op te geven en bij het oud-ijzer te zetten.
Klopt het verheel een beetje of heb ik nog hoop?
 
als je de carbs gewoon goed reinigt zou je geen nieuwe naalden en dergelijke nodig moeten hebben.
benzine is een kwestie van proberen en als het niet al te koud is werkt de oude benzine uit de tank meestal nog wel.
ik zou eerder eerst goed in de tank kijken om roestvorming te detecteren dat wil je niet gaan aanzuigen want dan blijf je de carbs schoon maken en filters vervangen.
ook zou ik even behoorlijk wat aandacht aan de remmen schenken de vloeistof is na 3 jaar wel aan vervanging toe en het rubber van de slangen is ook gewoon doorgegaan met verouderen in die tijd.
ook een koppeling wil nog wel eens gaan kleven na zo'n tijd stilstand maar met wat gepast geweld gaat die het meestal wel weer normaal doen.
banden verouderen ook zou ik ook even wat aandacht aan geven. en er is natuurlijk een kans dat er wat platte vlakken aan zitten als hij echt niet bewogen heeft in die tijd.
 
Al gaan sommige mij hier tegenspreken,

ik zou:
1/ nieuwe batterij plaatsen
2/ carburators laten leeglopen
3/ nieuwe benzine erin
4/ proberen te starten...

Dan kijken wat er juist allemaal gebeurd. Het kan best zijn dat hij vlot draait en dat er helemaal niets aan carburatoren moet gebeuren (mss wat carbcleaner)...

en daarna olie+filters + remmen + banden bekijken...

Als blijkt dat hij goed rijdt heb je tenminste geen onnodige moeite/kosten gestoken in carbs.
Als hij niet goed rijdt kan je nog altijd kijken of het je de moeite waard is?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou hem inderdaad graag eerst aan het lopen hebben. Als dat gelukt is kan ik gaan investeren in de andere dingen. Remvloeistof en banden zijn inderdaad dingen die ook nagekeken en eventueel vervangen moeten worden, die was ik zelf nog vergeten op te noemen.
Volgens jullie is dit dus nog geen hopeloos project?
 
Ik snap het verhaalnvan de plaatselijke dealer wel. Je kunt nooit 100% zeker van de buitenkant zien, wat er binnen in allemaal mis is.
Denk dat het een praatje is vanuit de ervaring. In de helft van de gevallen valt het altijd tegen, en dan lopen de kosten heel hoog op.
Bij jouw kan het heel erg meevallen, dat weet je niet tot je ermee aan het werk gaat.
Dus de dealer is slim, hij laat jou gewoon beslissen.

Uitgedroogde rubbers in de carburateurs lijkt me ook een beetje een theoretisch verhaal. Volgens het werkplaatshandboek moet je ook, volgens de fabrikant,elke 4 jaar je remleidingen en rubber slangen van het koelsysteem vervangen.
Niemand die dat doet. Zelfs de dealer heeft dat mij nog nooit voorgesteld.

Ik heb 10 jaar geleden al eens een motorblok gekocht die 17 jaar stil had gestaan. Alle keerringen hadden uitgedroogd moeten zijn. ik heb er nog 6 jaar mee rondgereden en de motor toen verkocht. AAlleen de afdichting van de schakelas zweette een beetje.
Ik heb het nu dus even alleen puur over het motorblok, niet over de carbs.

Mijn mening is dat de dealer zich gewoon indekt, het kan meevallen en tegenvallen.
Ik vind 3 jaar stilstand nog wel meevallen. Ligt erook aan hoe de motor staat. Binnen in een constante temperatuur of buiten in weer en wind.
 
Vlotterkamers aftappen, benzinekraan open en starten met de startkabels aan de auto oid.

Niet zo bang laten maken.

Ik ben misschien een beunhaas maar zo vuil zijn die carburateurs echt niet na 2~3 jaar, is mijn ervaring. Met oude benzine wil starten soms wat lastig gaan, vandaar eerst aan de startkabels. Met een verse accu kan je beter niet een beestje uit zijn winterslaap halen (staat in het boekje dat bij de accu mee komt).
 
Laatst bewerkt:
ik sluit me aan bij de mensen hierboven......dealer zit theoretisch wellicht wel op t goede spoor, maar in de praktijk kan t best meevallen. k heb ook meerdere keren een motor die (soms al veeeeeeeeeeeeel langer) stil stondaan de gang gekregen met startkabels, leeggelopen carbs..en nieuwe benzine....beetje deo desnoods in t luchtfilter spuiten en voila...lopen.

daarna pas kijken naar t reguliere onderhoud....
 
Eerst even kijken hoe hoog het olieniveau is. (Of er geen benzine bij in zit door niet goed afsluitende vlotternaalden)
En even ruiken natuurlijk.
Mankeerd hier niets aan dan tap je de vlotterkamers van de carbs af. Waarschijnlijk komt er niets uit, alle benzine is verdampt.
Hierna de benzinetank aftappen. Even kijken of er troep in de benzine zit. Benzinefilter checken en eventueel vervangen.
Hierna verse peut erin Met een flesje carbreiniger/brandstofsysteemreiniger. Startkabels en de auto eraanhangen en starten maar.
Startknop niet te lang vasthouden, max 10 sec. Na elke startpoging een minuutje wachten.
Wil ie na 5 pogingen nog steeds net niet aanslaan, dan de druk opvoeren door de startknop langer vast te houden. Hou dan wel een langere pauze tussen de startpogingen.
 
Interessante link, die filmpjes ga ik zeker eens allemaal bekijken.
Ik ga de "gok"nemen en haal de motor komende week naar huis om er in mijn vrije uurtjes wat meet te prutsen. Als ik het zo hoor hoeft het dus helemaal niet zo hopeloos te zijn als de betreffende motordealer liet uitschijnen.
Alvast dank voor de hulp zover!
 
Motordealer moet garantie geven / gegarandeerd werk afleveren.

Kan niet zeggen "joh voor 100 euro staat ie weer klaar" ( als het meezit )

En dan bellen dat het tegenzit, en met 800 euro komen om het spul te maken.



Beun/hobby'ist zoeken, of zelf aan beginnen is misschien handiger ja
 
Begrijp ik volledig. Echter gaf de dealer mij een beetje de indruk dat het een hopeloos project was. Na opsomming van alles wat hij dacht dat er moest gebeuren gaf hij aan dat het so wieso al tussen de 600 en 800 euro ging kosten, met een beetje pech kon dat zelfs nog oplopen. In zo'n geval loont het inderdaad niet meer om dat geld te investeren. Maar na wat rondvragen, onder andere hier en ook bij nog wat andere technisch onderlegde mensen, kom ik tot de conclusie dat er een redelijke kans is om het blok weer aan de gang te krijgen.
 
Zit ook nog een verschil in, heeft ie 3 jaar in een schuur gestaan of garage..
Of heeft ie 3 jaar in een weiland gelegen

Gewoon proberen, niet teveel kopen.. eerst eens kijken wat het spel doet
met wat goeie startspanning en een scheut goeie benzine
 
Ik heb hier een Kwasaki ER-5 staan die ik binnenkort zou willen gaan gebruiken. Het probleem is dat ze zeker drie jaar niet meer gedraaid heeft. Uiteraard wil ze niet meer starten maar dat had ik al wel verwacht. In eerste instantie dacht ik er zelf aan te beginnen maar omdat ik nogal druk ben met verbouwen is dat een beetje lastig. Ik ben dan ook bij een plaatselijke motordealer langs geweest om eens te informeren of zij de klus konden klaren.
Om een lang verhaal kort te maken; ze vertelden me daar dat het een dure grap gaat worden eens een motor meer als twee jaar stil heeft gestaan. Blijkbaar zijn de carburateurs er dan ver aan. Dus de lijst die ze daar opsomden was:
- nieuwe accu
- onderhoud in de vorm van nieuwe olie en alle filters
- demontage en reiniging carburateurs
- nieuwe vlotters, naalden en dichtingen carburateurs
- alle brandstof aflaten en verse er in

Dat is ongeveer wat ik me herinner toch. Klinkt allemaal aannemelijk.
Maar ze vertelden me er ook bij dat de kans op pannes/pech achteraf redelijk groot was en er in het ergste geval twee nieuwe/andere carburateurs geplaatst moesten worden.
Al met al een nogal kostelijke grap voor een redelijk impopulaire motor van die leeftijd.

Ik ben nu zelf niet helemaal a-technisch. Het lijkt me dan ook een beetje overdreven om de motor maar direct helemaal op te geven en bij het oud-ijzer te zetten.
Klopt het verheel een beetje of heb ik nog hoop?
Ik heb je een privebericht gestuurd. Mogelijk kan ik iets voor je betekenen.
Lijkt mij nog wel de moeite om de motor weer aan de gang te krijgen.
 
Ik heb ondertussen de tank er af gehaald, leeg gemaakt, carburateurs los gehad en gereinigd en weer gemonteerd, nieuwe accu er op, bougies vervangen... De boel weer in elkaar gezet en proberen te starten. Lukte niet zonder een goeie dot startpiloot. Daarna bleef hij wel lopen maar enkel als ik volgas gaf en dan nog zeer erbarmelijk. Ik heb het idee dat hij verzuipt. Zodra ik het gas loslaat slaat hij af. Een enkele keer krijg ik hem op eigen kracht gestart maar bijna altijd is er startpiloot nodig om hem aan de gang te krijgen. In het begin kwam er ook een sloot benzine uit het luchtfilterhuis, dat doet'ie ondertussen niet meer.
Ik vermoed dat het een probleem met de vlotternaalden gaat zijn waardoor het benzineniveau in de vlotterkamer niet juist is.
Ik zou nu graag het benzineniveau in de vlotterkamer controleren, hoe doe ik dat?
Verder overweeg ik ook de carburateurs nog eens te demonteren en ultrasoon te (laten) reinigen.
Weet iemand waar ik dat kan doen? Of is er hier iemand in de buurt die dat eventueel kan?

*edit
Ik heb juist de methode gevonden om het brandstofniveau in de vlotterkamer te controleren. Waar een uitgebreide gebruiksaanwijzing zoals niet goed voor is!
;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een ietwat vergelijkbaar probleem gehad bij mijn KLE.
Alles wat jij/dealer bijna opnoemt is gedaan en hij loopt weer als een zonnetje. Totale kosten €665,- (mede door coulance van de monteur). Dit is was inclusief een setje banden en binnen banden (michelins). Ik krijg van michelin nog €30 terug dus puntje bij paaltje €635 euro. Als ik alles bij een dealer had gedaan was ik toch echt een heleboel meer kwijt geweest.
Als je nou een heleboel zelf doet dan kan je best nog wel meer besparen.

Ps: Ik moet wel toegeven dat deze niet volledig stil heeft gestaan, maar nog geen 1000km in de laatste paar jaar.
 
Ik heb ondertussen de tank er af gehaald, leeg gemaakt, carburateurs los gehad en gereinigd en weer gemonteerd, nieuwe accu er op, bougies vervangen... De boel weer in elkaar gezet en proberen te starten. Lukte niet zonder een goeie dot startpiloot. Daarna bleef hij wel lopen maar enkel als ik volgas gaf en dan nog zeer erbarmelijk. Ik heb het idee dat hij verzuipt. Zodra ik het gas loslaat slaat hij af. Een enkele keer krijg ik hem op eigen kracht gestart maar bijna altijd is er startpiloot nodig om hem aan de gang te krijgen. In het begin kwam er ook een sloot benzine uit het luchtfilterhuis, dat doet'ie ondertussen niet meer.
Ik vermoed dat het een probleem met de vlotternaalden gaat zijn waardoor het benzineniveau in de vlotterkamer niet juist is.
Ik zou nu graag het benzineniveau in de vlotterkamer controleren, hoe doe ik dat?
Verder overweeg ik ook de carburateurs nog eens te demonteren en ultrasoon te (laten) reinigen.
Weet iemand waar ik dat kan doen? Of is er hier iemand in de buurt die dat eventueel kan?

*edit
Ik heb juist de methode gevonden om het brandstofniveau in de vlotterkamer te controleren. Waar een uitgebreide gebruiksaanwijzing zoals niet goed voor is!
;)
Carbs goed laten reinigen, en van daaruit weer verder gaan.
Je bent al een heel eind :Y
 
Ik heb zelf 2 keer een motor een 2de leven gegeven. Een keer een Suzuki GS 750 uit een boerenschuur gehaald waar hij 3 jaar had gestaan en de motor waar ik nu nog steeds met veel plezier op rij, een Kawasaki ZX10, 3 jaar geleden van straat gevist, waar hij 2 jaar tegen een gevel van een huis had staan rotten in weer en wind. Beestje is nu 27 jaar oud en rijdt (weer) als een zonnetje!

Ik weet dus waar je het over hebt Hollender!

Hopeloos is het nooit. Eerder een uitdaging!

Eigenlijk zijn hierboven al heel wat zinnige suggesties gedaan en de allerbelangrijkste hindernis heb je al genomen: Hij heeft al gelopen. En dat hij zo beroerd loopt is niet zo vreemd als hij 3 jaar in winterslaap heeft gestaan. Verse benzine met eventueel een brandstofsysteemreiniger erin kan al veel doen.
Ook al loopt hij beroerd, hij gaat langzamerhand steeds beter lopen. Laat hem dus zo vaak mogelijk draaien (natuurlijk wel olie en temp checken)

Daarna kun je verder kijken. Geld gaat het altijd kosten, dat is logisch. Vaak zitten remklauwen vast, accu (heb je al gedaan) filters, olie, ketting, etc.

Veel succes!!
 
Het meeste geld is toch al uitgegeven aan olie, filter, bougies, remvloeistof, kettingreiniger en kettingvet. Grote kosten verwacht ik dus niet echt meer. Dit weekend ga ik het brandstofniveau in de vlotterkamers eens inspecteren. Eigenlijk verwacht ik daar een probleem. Dat is normaalgezien niet zo lastig om op te lossen, zal alleen wat tijd en moeite kosten. Ik ga er een beetje vanuit dat ik hem dit weekend dus aan de gang krijg. Moest dat nu niet naar tevredenheid lukken dan gaan de carburateurs er af en laat ik ze ultrasoon reinigen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan