Kawasaki ER-5 die te lang heeft stil gestaan

Hollender

MF veteraan
23 jul 2015
5.180
2.928
Erps-Kwerps
Ik heb hier een Kwasaki ER-5 staan die ik binnenkort zou willen gaan gebruiken. Het probleem is dat ze zeker drie jaar niet meer gedraaid heeft. Uiteraard wil ze niet meer starten maar dat had ik al wel verwacht. In eerste instantie dacht ik er zelf aan te beginnen maar omdat ik nogal druk ben met verbouwen is dat een beetje lastig. Ik ben dan ook bij een plaatselijke motordealer langs geweest om eens te informeren of zij de klus konden klaren.
Om een lang verhaal kort te maken; ze vertelden me daar dat het een dure grap gaat worden eens een motor meer als twee jaar stil heeft gestaan. Blijkbaar zijn de carburateurs er dan ver aan. Dus de lijst die ze daar opsomden was:
- nieuwe accu
- onderhoud in de vorm van nieuwe olie en alle filters
- demontage en reiniging carburateurs
- nieuwe vlotters, naalden en dichtingen carburateurs
- alle brandstof aflaten en verse er in

Dat is ongeveer wat ik me herinner toch. Klinkt allemaal aannemelijk.
Maar ze vertelden me er ook bij dat de kans op pannes/pech achteraf redelijk groot was en er in het ergste geval twee nieuwe/andere carburateurs geplaatst moesten worden.
Al met al een nogal kostelijke grap voor een redelijk impopulaire motor van die leeftijd.

Ik ben nu zelf niet helemaal a-technisch. Het lijkt me dan ook een beetje overdreven om de motor maar direct helemaal op te geven en bij het oud-ijzer te zetten.
Klopt het verheel een beetje of heb ik nog hoop?
 
Het meeste geld is toch al uitgegeven aan olie, filter, bougies, remvloeistof, kettingreiniger en kettingvet. Grote kosten verwacht ik dus niet echt meer. Dit weekend ga ik het brandstofniveau in de vlotterkamers eens inspecteren. Eigenlijk verwacht ik daar een probleem. Dat is normaalgezien niet zo lastig om op te lossen, zal alleen wat tijd en moeite kosten. Ik ga er een beetje vanuit dat ik hem dit weekend dus aan de gang krijg. Moest dat nu niet naar tevredenheid lukken dan gaan de carburateurs er af en laat ik ze ultrasoon reinigen.
Je stationairsproeiers zaten iig dicht. Beide.
 
Een paar jaar geleden heb ik zo'n ER5 van een collega gekregen. T ding stond al een paar jaar stil en daarvoor ook nauwelijks gereden.(stond in n half open stalling).

Ik wist dat ie voordat ie stilgezet werd nog n oliebeurtje en nieuwe bougies had gehad(zelf gedaan toen voor de eigenaresse :P ) dus bandjes opgepompt, andere accu dr in en na 3 pogingen liep ie alsof hij een uurtje daarvoor voor t laatst had gereden.
 
Je stationairsproeiers zaten iig dicht. Beide.

Blijkbaar! Maar dat probleem zou nu opgelost moeten zijn.. Ik hoop ze vandaag binnen te krijgen.


Een paar jaar geleden heb ik zo'n ER5 van een collega gekregen. T ding stond al een paar jaar stil en daarvoor ook nauwelijks gereden.(stond in n half open stalling).

Ik wist dat ie voordat ie stilgezet werd nog n oliebeurtje en nieuwe bougies had gehad(zelf gedaan toen voor de eigenaresse :P ) dus bandjes opgepompt, andere accu dr in en na 3 pogingen liep ie alsof hij een uurtje daarvoor voor t laatst had gereden.

Hier moest ik toch echt wel wat meer moeite doen. Carbs waren aan een grondige reiniging toe. Verder verwacht ik niet meer veel problemen



Brengt me wel bij iets raars waar ik vandaag achter ben gekomen. Ik was een beetje aan het snuffelen op Ebay naar ER-5 onderdelen, kom ik daar een koelvloeistofreservoir tegen...
Huh? Dat zit er toch helemaal niet op?
Met de boel uit elkaar te halen vond ik het al vreemd dat ik dat nergens vond, zit ook geen pijpje onder de dop waar normaal het slangetje voor het reservoir op zit. Ik ging er dus gemakshalve maar vanuit dat het er gewoon niet op zat, tot ik vandaag dus overal koelvloeistofreservoirs tegenkom. Heb ik nu een gemodificeerd model? Is er ooit een aanpassing geweest waarbij er een model was zonder en daarna misschien met?
Iemand een idee?
 
De ER-5 is officieel altijd vloeistofgekoeld geweest.
Het reservoir zit achter de rechter zijkap, als je achter de motor staat. Je kan er bij door het zadel er af te doen. tenminste, bij het nieuwere model vanaf +/- 2001 of 2002 oid.

Als je ook geen slang ziet lopen tussen radiateur en blok, vraag ik mij af of je wel een ER-5 blok er onder hebt liggen. :+
 
Ik mag omvallen als daar een waterreservoir zit. Aan beide kanten liggen de kappen er af en ik heb toch geen reservoir gezien. Straks ga ik er nog eens naartoe en zal goed kijken...
(twijfel nu ineens wel erg aan mezelf!
 
Blijkbaar! Maar dat probleem zou nu opgelost moeten zijn.. Ik hoop ze vandaag binnen te krijgen.Hier moest ik toch echt wel wat meer moeite doen. Carbs waren aan een grondige reiniging toe. Verder verwacht ik niet meer veel problemen



Brengt me wel bij iets raars waar ik vandaag achter ben gekomen. Ik was een beetje aan het snuffelen op Ebay naar ER-5 onderdelen, kom ik daar een koelvloeistofreservoir tegen...
Huh? Dat zit er toch helemaal niet op?
Met de boel uit elkaar te halen vond ik het al vreemd dat ik dat nergens vond, zit ook geen pijpje onder de dop waar normaal het slangetje voor het reservoir op zit. Ik ging er dus gemakshalve maar vanuit dat het er gewoon niet op zat, tot ik vandaag dus overal koelvloeistofreservoirs tegenkom. Heb ik nu een gemodificeerd model? Is er ooit een aanpassing geweest waarbij er een model was zonder en daarna misschien met?
Iemand een idee?
foto's van je blok?

Tekening van radiateur ER%:
kawasaki-2001-er500-c1-er5-radiator_bigkar033179210_35d2.gif
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hehe

Ik herken echt nog wel een waterkoeling...

En ja, het blok is het originele blok van de ER-5, ik heb de manual er naast liggen en alles komt tot dusver overeen. Enkel de overdrukleiding onder de dop... Die zit er niet. Expansievaatje ook niet...
 
Bij deze geef ik toe dat ik mij diep maar dan ook diep schaam en een virtuele spanking verdien...

Er zat dus toch een overlooppijpje onder de dop en ja, van daaruit ging er een slang naar... een expansievaatje. Ik verwachtte hem echter in het midden onder de zijkap, ze zat dus helemaal van achter onder een zijkapje, en die was er nog niet af geweest. Had daar ook nog niet echt gekeken...

Enfin, de schone carbs er onder gezet, eerst eens geprobeerd met een infuus (los tankje er naast) en nagenoeg direct lopen. Dan de boel weer fatsoenlijk aangesloten, koelsysteem gespoeld, tank gemonteerd na een reiniging. Nieuwe koelvloeistof er op, ontluchten. Dan even laten warmdraaien en terwijl ik typ is de olie af aan het lopen. Dadelijk nieuwe olie er op, filtertje vervangen en dan nog even de remolie vervangen.
Motor loopt nog niet helemaal zoals hij moet maar dat is voor later. Nu eerst rijklaar maken.
 
Nu kwam ik er gister achter dat het benzinekraantje met momenten lekt. Ene moment wel, andere weer niet. Ik vermoed dat de dichting rond het draaiende gedeelte niet meer helemaal koosjer is.
Enfin, tijdens mijn zoektocht naar een vervanger of revisiesetje kwam ik ook nog een brandstofpomp tegen voor de er-5. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat in er een ben tegengekomen bij de mijne en ook in de handleiding vind ik er niets van terug. Nu wil dat niet zoveel zeggen getuige mijn vorige akkefietjes. Dus wie kan mij hier wijzer maken?
 
Vandaag de er-5 opgehaald. Liep ze eerst nog redelijk goed was er vandaag op zijn eerste rit toch wel een probleem. Liep erg hard stationair, zo'n dikke 3000 toeren. Liep ook maar op 1 cilinder. Beetje doortrekken en dan begon de tweede wel mee te lopen ergens rond de 4000. Ook niet echt soepel draaien. Naarmate de rit vorderde wilde ze met momenten wel wat beter maar er was toch enigszins sprake van tegenzin. Zeker onderin bleef het puinhoop.
Eenmaal thuis aangekomen liep de benzine uit mijn luchtfilterhuis. Benzinekraantje is dus definitief kapot en sluit dus helemaal niet meer af, hoewel ze geen uitwendige lekkage meer heeft. Heb nu dus een gebruikt exemplaar gekocht bij Boonstra, komt deze week hopelijk binnen. Verder verdenk ik een van de twee vlotternaalden ervan niet fatsoenlijk te werken waardoor de benzine in een van de carburateurs blijft doorlopen. Kan dit bovengenoemde symptomen veroorzaken?
 
Vandaag de er-5 opgehaald. Liep ze eerst nog redelijk goed was er vandaag op zijn eerste rit toch wel een probleem. Liep erg hard stationair, zo'n dikke 3000 toeren. Liep ook maar op 1 cilinder. Beetje doortrekken en dan begon de tweede wel mee te lopen ergens rond de 4000. Ook niet echt soepel draaien. Naarmate de rit vorderde wilde ze met momenten wel wat beter maar er was toch enigszins sprake van tegenzin. Zeker onderin bleef het puinhoop.
Eenmaal thuis aangekomen liep de benzine uit mijn luchtfilterhuis. Benzinekraantje is dus definitief kapot en sluit dus helemaal niet meer af, hoewel ze geen uitwendige lekkage meer heeft. Heb nu dus een gebruikt exemplaar gekocht bij Boonstra, komt deze week hopelijk binnen. Verder verdenk ik een van de twee vlotternaalden ervan niet fatsoenlijk te werken waardoor de benzine in een van de carburateurs blijft doorlopen. Kan dit bovengenoemde symptomen veroorzaken?
Lekkende benzine kraan heeft niets te maken met benzine lekken uit luchtfilterhuis,
maar eerder met je vlotter/vlotternaald/vlotternaaldzitting combinatie.
 
Zoals ik al aangaf in bovenstaande post.
Het feit dat de benzine na stilstand nog uit het luchtfilterhuis loopt kan enkel omdat de benzinekraan niet meer afdicht. Uiteraard loopt het uit het luchtfilterhuis omdat de vlotternaald(en) niet meer afsluiten.
Mijn vraag was dan ook of het lopen op een cilinder hierdoor veroorzaakt kan worden
 
Als je luchtfilterhuis vol met benzine zit na stilstand komt dit inderdaad door dat je benzinekraan niet volledig afsluit. Maar ook je vlotter(s) sluiten niet volledig af. Het slechte lopen in lage toeren kan hier aan liggen omdat je een te grote hoeveelheid benzine aan het motorblok geeft. Ik zou eerst eens kijken naar de vlotters of deze afsluiten. Let ook op dat je vlotters best wel kunnen afsluiten maar dat de bus waarin je vlotter zit ook kan lekken aan de zijkanten.
 
Nogmaals de kraan is niet de hoofd oorzaak, maar je vlotternaalden sluiten niet af.
Ik heb 17 jaar lang een cb900 f van de eerste generatie gereden en die had nog geen vacuum bediende kraan.
Die moest je handmatig bedienen.
Met andere woorden, bij mij stond hij altijd open en lekte ook niet.
En jawel daar zaten ook vlotternaaldjes in de carburateur.
Ik wil er mee zegen, dat wanneer je het vlotter probleem oplost, je waarschijnlijk geen lekkage meer zal hebben.
 
Kraantje gaat vandaag binnen komen. Als die vervangen is kan ik gemakkelijker mijn tank er af halen. Dan de Carbs er af en het probleem met de vlotternaald(en) oplossen. Hopelijk ben ik dan van mijn problemen verlost.
 
Kraantje is gisteren aangekomen. Vandaag vervangen. Daarna de tank er af, boel losgegooid en carbs los gehad. In de vlotterkamer van de linker carb zat een beetje vuil en ook was het veertje van de vlotternaald geblokkeerd waardoor de naald de bezinetoevoer niet meer afsloot. Veertje weer gangbaar gemaakt, carb goed gereinigd en de boel weer in elkaar gezet. Ook nog een filtertje gezet tussen kraantje en carbs. Motor start weer, loopt op twee poten en doet weer wat hij doen moet. Stationair is ook weer in orde. Straks even een testritje in de buurt doen om te zien of alles nu werkt zoals het moet.
 
Eergisteren mijn eerste testrit gemaakt. Liep op zich wel goed hoewel ik het idee heb dat ze iets te rijk staat. Stationair blijft wel een beetje een probleem. Als ik stationair afstel met de stelschroef dan lijkt het we alsof het gas wat blijft hangen. Als ik het gas loslaat blijft het toerental zo rond de 3000 hangen om dan langzaam terug te vallen naar het afgestelde toerental. Dit duurt meer als 5 seconden. Draai ik de stelschroef helemaal terug dan loopt de motor te langzaam stationair. Zo tussen de 750 en 900 toeren en slaat dan ook soms af.
Het gas blijft dan niet meer hangen en hij valt netjes terug in zijn toeren.
Verder is het heel moeilijk om de motor koud te starten. Ik krijg hem niet aan de gang, enkel met startpiloot of iets dergelijks. Met choke wil hij zelfs helemaal niet starten.
Ondertussen is het slangetje van de reserve nog gescheurd en is de tank op 1 nacht volledig meegelopen, het vuil in de tank probleem zal hiermee wel deels verholpen zijn denk ik...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan