Kawasaki ER-5 met een vreemde hik

17 dec 2004
14
0
Zwolle
Een stukje achtergrond:
Dit voorjaar heb ik een Kawasaki ER-5 (2002) gekocht om woon-werk mee te gaan rijden. De motor had tijden stil gestaan en liep niet echt lekker. Ik heb toen de kleppen gesteld, carburateur schoongemaakt met een spuitbus carburateurreiniger en vervolgens synchroon gesteld. Hierna liep de motor weer goed :)

Zo rond de zomer begon de motor alleen in te houden bij accelereren met een koude motor. Dit was eerst heel klein tot op een gegeven moment ik niet meer naar mijn werk kon rijden (ca. 35 km). Wanneer ik echter goed warm reed is er niks aan de hand en accelereert de motor prima.

Hierna heb ik na veel op zoeken op o.a. dit forum de volgende dingen gedaan:
• Kleppen gesteld
• Nieuwe bougies
• Nieuw bezinefilter
• Nieuw luchtfilter
• Carburateur vervangen
• Carburateur utrasoon gereinigd
• Inlaatrubbers vervangen
• Synchroon gesteld
• Olie ververst

Door het vervangen van de carburateur ging de motor wel iets mooier lopen maar het probleem bleef. Hetzelfde gold voor het ultrasoon reinigen. Na laatst de inlaatrubbers vervangen te hebben loopt hij nu rustig stationair. Wel slaat hij zo nu en dan om. De motor gaat dan slechter stationair lopen, ca. 500 toeren lager. Tijdens het rijden houdt hij dan soms in met accelereren om ineens op te pakken en vooruit te schieten.

Omdat een filmpje soms meer zegt dan duizend woorden: https://youtu.be/LmCGSe8Sxy8. Deze is van een paar weken geleden. De motor loopt nu door de nieuwe inlaatrubbers wat beter maar het soms wel goed/soms niet goed lopen is gebleven.

Tijdens het vlot openen van de choke valt de motor eerst terug in toeren of zelfs uit om vervolgens sneller te gaan lopen. Heeft er iemand misschien een idee waar dit aan kan liggen? Moet ik de carburateur beter afstellen of is er misschien iets anders aan de hand?
 
op 19, 45 en 1.21 schiet de 2de cylinder ook in gang, daarbuiten draait hij maar op 1 cylinder.
carbu of mechanisch kan het zo plotse inschakelen/uitvallen van een cylinder niet liggen. je moet het dus in de ontsteking gaan zoeken.
 
Ik hoor ook wat geratel/getik lijkt het wel? en wat geplof?

Loopt hij wel goed op 2 cilinders als hij in de toeren zakt? Als hij helemaal niet mee doet kan je dit testen door dan een van de bougiedoppen even er af te halen.

Heb je de mixture screws wel goed gezet na ultrasoon reinigen?
 
Ik heb voor dat het inhouden begon wel problemen gehad met starten. Dit bleek aan de spanningsregelaar te liggen. Na het vervangen hiervan en een nieuwe accu startte hij weer goed. Zou dit misschien meer kapot hebben kunnen maken en heb je een idee hoe ik dit zou kunnen opsporen/uitsluiten? Ik heb onlangs nog wel alle elektrische aansluitingen schoongemaakt met contactreinigerspray maar dat leverde helaas niets op.

Ik ga zo eens even kijken naar de tip van de bougiedoppen. Heb ook een colortune geregeld en wil kijken of ik hiermee mengselschroef beter kan afstellen.
 
op 19, 45 en 1.21 schiet de 2de cylinder ook in gang, daarbuiten draait hij maar op 1 cylinder.
carbu of mechanisch kan het zo plotse inschakelen/uitvallen van een cylinder niet liggen. je moet het dus in de ontsteking gaan zoeken.

Heb ik een keer gehad met een cilinder die te weinig compressie had. Deed stationair en af en toe hoog in de toeren wél mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan