Kawasaki ER-5 valt uit tijdens rijden

motorfemke

Rookie
24 aug 2022
3
0
Goedemorgen!

Al een tijdje rijden ik en mijn man een Kawasaki ER-5. Allebei geen super technische mensen, maar weten wel wat we doen.
Nu is het al een tijdje zo dat de motor soms tijdens het rijden uitvalt. Eerder was dit het geval toen we terugschakelden, nu gebeurt het juist vaak op momenten dat we al een tijdje eenzelfde snelheid rijden. Vandaag reed ik al ong. 30 minuten, waarvan 15 op een zelfde snelheid van 80 km/h zonder te hoeven schakelen, gas te geven of actief te remmen. Daarna viel het vermogen van de motor opeens in z'n geheel weg. We rijden in PRI, omdat de garage bij ons in de buurt zei dat het potentieel door het vacuum in de benzinetank kon komen, en kleine afstanden doet hij goed - maar daarna lijkt het toch weer weg te vallen. Opnieuw opstarten lukt niet meteen, maar na een paar tellen en de choke te gebruiken gaat hij gewoon weer goed van start.

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
 
Pri hoor je niet gebruiken om te rijden,heeft ook niks met vacuüm in de tank te maken,
als er een vacuüm kraan op zit trekt het vacuüm een membraan in de kraan open en zo stroomt
de benzine door,vacuüm in de tank kan komen doordat de tankdop ontluchting niet werkt.
Wat je beschrijft heb ik ook meegemaakt bij een motor,bleek achteraf in het benzinefilter te zitten die was zo vervuild dat
als je langere afstanden reed en een keer wat meer gas gaf de motor te weinig benzine kreeg en afsloeg,nu heeft een ER5
geen los benzinefilter maar wel filters op de benzinetoevoer aansluitingen,als die vervuild zijn krijgt de motor
ook te weinig benzine,bij een ER5 zitten er 2 in de tank,1 voor de normale toevoer en 1 voor de reserve.
Zou dus eerst maar eens controleren of die zeefjes nog schoon zijn.
NR49019,
1661326719925.png
 
Laatst bewerkt:
Pri mag je niet gebruiken om te rijden,heeft ook niks met vacuüm in de tank te maken,
als er een vacuüm kraan op zit trekt het vacuüm een membraan in de kraan open en zo stroomt
de benzine door,vacuüm in de tank kan komen doordat de tankdop ontluchting niet werkt.
Oh, nou dan zijn wij verkeerd geïnformeerd door onze motor-man over de PRI-stand. Bedankt voor de input!
 
Je kan de vlotterbakken eens aftappen om te kijken idd of er vuil uitkomt.
Ga nog eens rijden, wacht tot het weer gebeurd en open dan de tankdop. Als de motor erna meteen start weet je hoe't komt.
 
Als het vermogen ineens weg is, is een elektrische boosdoener meer waarschijnlijk. Mogelijke veroorzakers: accupolen controleren of ze nog goed vast zitten, side-stand switch smeren (of eventueel tijdelijk overbruggen).
 
Of als alles goed blijkt te zijn bobines ook (laten) controleren. O.a. met een föhn de weerstand checken. Bij warmte en een bij een interne breuk kan de boel uitzetten en net even geen contact meer maken. Kan in het begin, vlak na het ontstaan van het probleem, heel sporadisch optreden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan