Kawasaki Er 6 n abs aanschaffen

Sanneamy

Rookie
4 jul 2018
24
0
Wormer
Hallo allemaal,

Ik heb interesse in een Kawasaki er6 n abs die bij motorsport Wormerveer te koop staat. Het is een model uit 2009, met 13.255 km gelopen. Hij staat te koop voor €4499,00.
Ik dacht laatst ergens te zien staan dat hij al 3 vorige eigenaren heeft gehad, maar dit kan ik mis hebben. Kan dit iets over de motor zeggen?
De motor ziet er nog echt goed uit.
Hebben jullie tips voor aanschaf? Wat vinden jullie van de prijs?
Omdat het mijn eerste motor is een het eerste voertuig wat ik koop ben ik daar zelf wat onzeker over, en ben ik benieuwd of ik nog wat aan de prijs zou kunnen doen?
Alvast bedankt!

Groetjes Sanne
17676358-A.JPG
 
Drie vorige eigenaren in slechts 13000 km is wel veel., maar het hoeft niets te zeggen. Misschien is het een motor waar men snel op uitgekeken raakt, misschien waren er defecten, misschien niet. Een enkele eigenaar is altijd een goed teken.
Mensen die een motor nieuw kopen, rijden meestal meer kilometers per jaar dan mensen die een gebruikte kopen.
 
De ER-6N is gewoon een doodgewone motor. Blinkt nergens in uit. Gewoon een prima beest om het op te leren of als je gewoon een stukkie wil sturen.
Ik heb het laatste model, wat vanaf 2012 leverbaar is. Die zijn voor ietsje meer te koop. Twee jaar terug een nieuwe gekocht, omdat eentje toen van 4 jaar oud 1500-2000 euro goedkoper was, al 20k achter de kiezen had en weet i kveel wat er voor lelijks aan gedaan was. Alleen de kleur was goed (geel/zwart). Voor 1500-2000 euro meer had ik een nieuwe met 2 jaar fabrieksgarantie en had ik er geen lelijke fratsen op, die ik dan moest vervangen. Overigens rijd ik op die nieuwe echt niet meer dan eentje die tweedehands is. Maar ik rijd op van alles en nog wat in een jaar, dus veel kilometers maakt mijn ER niet. Die maak ik op al die andere motoren.

Ik heb een test geschreven van mijn ER-6N, maar dat is dus wel het laatste model. Het blok is echter hetzelfde, dus ik denk dat als je tussen de regels doorleest, je een beetje een idee hebt wat je van de ER6N mag verwachten. Test: Kawasaki ER-6N A2-rijbewijs 35kW
 
De ER-6N is gewoon een doodgewone motor. Blinkt nergens in uit. Gewoon een prima beest om het op te leren of als je gewoon een stukkie wil sturen.
Ik heb het laatste model, wat vanaf 2012 leverbaar is. Die zijn voor ietsje meer te koop. Twee jaar terug een nieuwe gekocht, omdat eentje toen van 4 jaar oud 1500-2000 euro goedkoper was, al 20k achter de kiezen had en weet i kveel wat er voor lelijks aan gedaan was. Alleen de kleur was goed (geel/zwart). Voor 1500-2000 euro meer had ik een nieuwe met 2 jaar fabrieksgarantie en had ik er geen lelijke fratsen op, die ik dan moest vervangen. Overigens rijd ik op die nieuwe echt niet meer dan eentje die tweedehands is. Maar ik rijd op van alles en nog wat in een jaar, dus veel kilometers maakt mijn ER niet. Die maak ik op al die andere motoren.

Ik heb een test geschreven van mijn ER-6N, maar dat is dus wel het laatste model. Het blok is echter hetzelfde, dus ik denk dat als je tussen de regels doorleest, je een beetje een idee hebt wat je van de ER6N mag verwachten. Test: Kawasaki ER-6N A2-rijbewijs 35kW

Dankjewel! Ik had je testverslag al is gevonden maar nu even goed door genomen! Ik denk nogsteeds dat hert voor mij een goede motor kan zijn. Zou je kunnen zeggen wat en gear indicator kost?
Wat vind je van de prijs van die ik te koop zie staan?
 
Als ik zo even snel op motoroccasion kijk, is de prijs denk ik wel redelijk. Hoewel je ook nieuwere bouwjaren ziet voor minder geld, of het nieuwere model voor een fractie meer. Wat voor demper zit daar onder, zo te zien een Mivv. Kijk wel of er een dB-killer bij zit. Ik heb er een Akra onder zitten en hoewel ik 'm een keer zonder dB-killer heb getest, vond ik dat zelf geen succes. Mooi geluid, maar veel te hard. Krijg je ook een dikke boete voor als ze je aan de kant zetten.

Bij Barbier (geen ervaring mee) staat eentje van 2012 met 12.723km voor 4690 te koop. Dat vond ik de mooiste qua kleur. Maar goed, wie ben ik. ;)
Kawasaki - Er 6 N

Alleen het verschil tussen jong gebruikt en nieuw vond ik zo klein, dat ik 'm dus nieuw kocht. Maar 2e hands is ook niets mis mee.

Een gearindicator van GiPro kost 109 euro. Let wel op dat je een model hebt van 2006-2011 en 2012-2016. Bij het laatste model was het echt stekkertje aansluiten en klaar, niets hoeven leren.

Maar de ER-6N is zeker een goede beginnersfiets en ook leuk voor gevorderden. Je kan er lekker rustig mee rijden of het gas opendraaien en lekker vlot er mee rijden. Ze schijnen 215-220km/u te lopen, ik heb 'm tot iets boven de 200km/u opengetrokken maar textiel begint dan zo lekker te flapperen bij mij, ik moet weer eens aan een leren pak.
 
Ik lees niet dat Sanneamy al een testrit heeft gemaakt op de Er 6 N.
Dat is zekers aan te raden vind ik.
Ik heb namelijk wel eens een proefrit gemaakt op de ER 6 N, en vond het nogal flink trillen en bokkerig rijgedrag vertonen.
Misschien zal het aan het exemplaar hebben gelegen, maar het was voor mij reden genoeg om de motorfiets niet te kopen.
Een uitgebreide proefrit is dus zekers adviseerbaar.
Succes met je keuze.
Vr Gr

PS: zie dat je nog een beginnend rijder bent Sanne.
Niks mis mee, maar laat je niet verleiden door de schoonheid van een motorfiets en dan een te vlotte aankoop. ( want die ER 6 N is wel een hele mooie fiets om te zien )
Je zult mettertijd echt gaan merken dat de meeste motorfietsen die er minder mooi en fraai uitzien toch echt lekkerder rijden en meer comfort bieden met name als je er langer mee onderweg bent.
De meeste motorfietsen zien er machtig mooi uit, maar zodra er meerdere uren op en mee wordt gereden komt men er vaak toch achter dat het niet zo pretttig zit of rijdt.
 
Laatst bewerkt:
Ik lees niet dat Sanneamy al een testrit heeft gemaakt op de Er 6 N.
Dat is zekers aan te raden vind ik.
Ik heb namelijk wel eens een proefrit gemaakt op de ER 6 N, en vond het nogal flink trillen en bokkerig rijgedrag vertonen.
Misschien zal het aan het exemplaar hebben gelegen, maar het was voor mij reden genoeg om de motorfiets niet te kopen.
Een uitgebreide proefrit is dus zekers adviseerbaar.
Succes met je keuze.
Vr Gr

PS: zie dat je nog een beginnend rijder bent Sanne.
Niks mis mee, maar laat je niet verleiden door de schoonheid van een motorfiets en dan een te vlotte aankoop. ( want die ER 6 N is wel een hele mooie fiets om te zien )
Je zult mettertijd echt gaan merken dat de meeste motorfietsen die er minder mooi en fraai uitzien toch echt lekkerder rijden en meer comfort bieden met name als je er langer mee onderweg bent.
De meeste motorfietsen zien er machtig mooi uit, maar zodra er meerdere uren op en mee wordt gereden komt men er vaak toch achter dat het niet zo pretttig zit of rijdt.

Klopt ik heb nog geen proefrit gemaakt. Dit staat woensdag of donderdag op de planning. Sommigen raden me aan om eerst met de prijs overeen te komen voor je gaat rijden, vandaar dat ik eerst even jullie mening vraag.
Ik word inderdaad wel beïnvloed door het uiterlijke plaatje, maar als ik er over 2 jaar inderdaad weer op uitgekeken ben vind ik hem veel geld kosten. Daarom twijfel ik ook nog.
Bedankt voor je mening!
 
Over 2 jaar krijg je er ook weer geld voor terug hoor ;)
Mn vriendin rijd ook die iets nieuwere, ik vind het een goede handzame fiets ! Power genoeg voor vlot rijgedrag, stuurt makkelijk en is lekker licht.

Ik zou er gewoon eens op gaan rijden, zou zelfs motorport vragen welke fietsen vergelijkbaar zijn en daar ook even op zitten/rijden

Wat betreft de 3 eigenaren zou ik me niet druk maken, wij hebben er 1 gekocht van de eerste eigenaar met 3500 km op de klok.. zodra deze fiets weg gaat heeft hij misschien 9000 op de klok.
Niet iedereen rijd 20k per jaar ;)
 
Graag gedaan Sanne.
Zelf rijd ik inmiddels 30 jaar op motorfietsen en in die tijd zo'n 25 stuks gehad van 125cc tot aan 1.250cc en ertussenin.
Daarnaast de nodige proefritjes gemaakt op lichte en zware motorfietsen omdat ik graag ervaar hoe bepaalde motoren rijden.
Dat een motorfiets ten eerste er mooi uit moet zien bij de aankoop ervan hebben we allemaal wel denk ik, en is heel normaal.
Het gaat tenslotte ook om de beleving en het gevoel dat erbij komt en met de aankoop van een motorfiets is dat doorgaans meer dan bij de aankoop van een gemiddelde auto.
Wat ik persoonlijk wel altijd heb gehad is juist het tegenovergestelde van wat sommige mensen jou adviseerden: om eerst met de prijs overeen te komen voor je gaat rijden.
Ik ga juist altijd eerst proefrijden en indien ik een klik krijg met de motorfiets naderhand ga overleggen over de prijs met de verkoper.
Maar dat kan uiteraard heel persoonlijk zijn.

Ik kan je wel zeggen dat ik de laatste 30 jaar die ik motorrijd een aantal flinke miskopen heb begaan.
En dan met name hoe een motorfiets tegenviel nadat de aankoop gedaan was.
Toen ik een stuk jonger was keek ik ook voornamelijk naar hoe een motorfiets eruit zag.
Was toen minder bezig of de motorfiets wel lekker reed en dan met name op de langere stukken.
Door de jaren heen heb ik dat wel bijgesteld en mede daarom rijd ik nu op een best wel saaie motorfiets. ( Honda Deauville 700 )
Niet alleen saai om te zien qua uiterlijk, maar ook saai om mee te rijden.
Maar.......het is een ouwe taaie bes die gewoonweg super goed zit, waarmee ik dagen kan sturen zonder een centje pijn en bovenal ook nog eens betrouwbaar is.
En dat vind ik persoonlijk best wel belangrijke punten.
Om dat gemis te compenseren heb ik erbij een Honda MSX125, oftewel een Honda Grom.
Is slechts een 125cc motorfietsje en met 11pk en een top van rond de 100km per uur geen fiets om lange afstanden mee af te leggen.
Het originele zadel afgelopen zomer laten vermaken omdat het werkelijk niet uit te houden was op het originele zadel en ik na 30 minuten al gigantisch last kreeg van het zitvlak.
Nu met het aangepaste zadel is het beter uit te houden, maar het haalt het bij verre niet zoals mijn Deauville zit.
Dus deze Honda MSX125 gebruik ik voor de fun en voor het rondje om de kerk.
De machine klinkt machtig mooi met de open Yoshimura uitlaat en gromt als een pitbull die zijn bot verdedigt.
Erg veel bekijks van medeweggebruikers en het is met recht een nekketrekker.
Tanken resulteert 9 van de 10 keer in gesprekken van mensen die zich afvragen wat het nou precies voor soort motorfiets is.
Dus zoals je leest heb ik het beste van 2 werelden en op die manier heb ik dat opgelost.

Ik adviseer jou net zoals vele anderen dat ook doen, om met verschillende modellen te gaan proefrijden.
Het is echt een kwestie van bekijken welke modellen jou nog meer aanspreken en wat ook verstandig is om op voorhand eens via Forums en You Tube filmpjes de betreffende motoren van je keuze te bekijken.
Er zijn gewoonweg een aantal motoren die je beter kunt overslaan.
Als jij net zoals ik een motorfiets bij een dealer aanschaft dan zal die betreffende persoon en geen probleem van maken als jij wilt gaan proefrijden op verschillende modellen.
Als die verkoper of eigenaar van de motorzaak wel gaat tegensputteren om jou met verschillende modellen van jouw keuze te laten proefrijden dan kan je echt beter naar een andere motorzaak gaan waar ze wel de tijd en moeite voor je hebben en nemen.
Geloof me, anno 2019 bestaan ze nog en is het echt mogelijk.
Ik ben er een lichtend voorbeeld van.
Ik hoop dat je tzt zult slagen met een fijne motorfiets waar je heel veel plezier mee gaat beleven.
Succes en veel veilige kilometers straks.

Oja...........wat het proefrijden betreft is het vaak niet mogelijk om uren weg te blijven en dat zal jij uiteraard ook wel begrijpen.
Het is en blijft dus helaas een vrij korte momentopname dat jij het model kunt proberen.
Maar........wat ik altijd doe met een proefrit, is binnen dat korte tijdsbestek het onderste uit de kan te halen.
Dus ik zorg er altijd voor dat ik met de motorfiets heb gereden binnen de stad, op 60/80km per uur buitenwegen en uiteraard ook een stukje snelweg en dan even het gas open tot 120km per uur.
Op die manier heb je verschillende momenten meegemaakt en ervaren wat en hoe de motorfiets zich gedraagt.
Je rijdt dan welliswaar niet zo lang qua tijd, maar kan dan binnen 30 tot 45 minuten wel heel goed ervaren hoe de motorfiets rijdt.
 
@dylanpilot bokken en trillen? Vind ik wel meevallen. Of het zou kunnen dat een eerder model meer trilde. Of misschien niet lekker afgesteld.
Ik heb op een oudere ER-6N gereden en op de nieuwste. Daarvoor kwam ik van een MT-03 660cc af, die trilt wat meer. Maar ik rijd jaarlijks diverse motoren en elke keer als ik weer op de ER stap heb ik niet het idee dat ie enorm trilt of bokt.
Wat ik 'm niet vind, wat @ZXRH88 zegt, is dat ie licht is. Dat vind ik niet. Ik vind de mijne met 204kg best een zwaar hok. Maar eenmaal aan de rol gaat het allemaal best. Maar een Z650 is lichter, schakelt soepeler, lichtere koppeling etc. Vind alleen de Z650 niet mooi. Ander alternatief kan nog de Yamaha MT-07 zijn of de Suzuki SV650A, Suzuki Gladius... of kijken naar een 4-cil zoals een Honda CB600S (Hornet) ofzo. Yamaha FZS600 Fazer is ook een leuke beginnersmotor, hoewel die al richting de 100pk gaan en echt vragen om uitgemolken te worden. Ik kon vroeger niet normaal rijden op een 4-cil. Dat moest altijd open. Dat is ook de reden dat ik na 2002 of 2003 geen 4-cil's meer heb gereden. Maar goed, toen was ik nog jong en veel minder ervaring.
 
@Monomuis , bij stilstand is het idd geen licht ding.. ik doelde meer op licht in bediening/rijden.

Vergeleken met mn zx9r is de er6n trouwens wel licht 🤣
 
@Monomuis , bij stilstand is het idd geen licht ding.. ik doelde meer op licht in bediening/rijden.

Vergeleken met mn zx9r is de er6n trouwens wel licht 🤣

Moet je voor de gein eens op een Z650 stappen. Dan merk je dat het nog beter kan. Of een MT-07. :) Die zijn lichter in gewicht en sturen nog een stuk lichter.
ZX9R is inderdaad ook een stuk zwaarder. Ook wat ouder.
 
Klopt helemaal, z650 word haar volgende fiets denk ik.

De 9 is een van de fijnste fietsen uit de jaren 90 ( naar mijn zwaar beïnvloede mening 😋 ) maar je moet wel altijd werken op dat ding en helemaal in vergelijking met een er6n.. die gaat gewoon waar je heen kijkt
 
Moet je voor de gein eens op een Z900 stappen. Als je erop zit, voelt het direct vertrouwd. Opstappen en wegwezen. Nu heb ik 'm alleen met 35kW gereden, maar zelfs met 35kW een prima motortje en loopt dat gaat nog veel prettiger dan een Z650, hoewel de Z650 meer koppel heeft in het 35kW-gebied. Daar waar de Z900 eigenlijk leuk begint de worden, kapt de ECU het af. Verder rijd ik maar weinig op 100+ pk motoren op dit moment. Wel erg leuk, maar in NL niet echt bruikbaar als je rijbewijs je lief is.
 
Moet je voor de gein eens op een Z900 stappen. Als je erop zit, voelt het direct vertrouwd. Opstappen en wegwezen. Nu heb ik 'm alleen met 35kW gereden, maar zelfs met 35kW een prima motortje en loopt dat gaat nog veel prettiger dan een Z650, hoewel de Z650 meer koppel heeft in het 35kW-gebied. Daar waar de Z900 eigenlijk leuk begint de worden, kapt de ECU het af. Verder rijd ik maar weinig op 100+ pk motoren op dit moment. Wel erg leuk, maar in NL niet echt bruikbaar als je rijbewijs je lief is.
Maatje van me heeft er pas een gekocht, fijne fiets maar voor mn vriendin helaas te hoog en breed waardoor de voetjes niet aan de grond komen ;)
 
Maatje van me heeft er pas een gekocht, fijne fiets maar voor mn vriendin helaas te hoog en breed waardoor de voetjes niet aan de grond komen ;)

Dat is wel jammer. De Z800(E) was hoger en breder qua zadel dan de 900. De Z900 was al iets geschikter voor kleinere mensen. Maar goed, gelukkig nog meer dan genoeg motoren voor je vriendin om te proberen, die wel passen.
 
Ik heb vanmiddag proef gereden op de kawasaki!
Lekker geluid (inderdaad door die andere uitlaat, en er zit een demper in, die is goedgekeurd), was lekker te sturen en lekker vlot!
Ik heb nu een offerte. Hij stond voor 4500 te koop, de offerte waar ik over na denk zegt 4400 met 6 maanden Bovag garantie en een volledige afleverbeurt wat anders 300 euro kost. Nadenken dus! Van het weekend nog even naar Groningen om daar te kijken.
Een eis voor bij is trouwens abs. Ik zie meerdere mensen die superfijn met me meedenken en inderdaad met goede opties komen, maar die hebben dan niet allemaal abs :)
 
Je hebt wel garantie, dat heb je bij een particuliere koop niet. Het oudere spul heeft allemaal geen ABS, dat is waar.
Ik heb nu ABS, maar in 18 jaar tijd heb ik het misschien 2x kunnen gebruiken ivm een wegglijdend voorwiel door veel te hard te remmen in een situatie waar hard remmen wel noodzakelijk was (overigens beide keren wel de motor nog weten te houden, was een lichte Honda XR250R). Als de motor er netjes uit ziet en je 'm voor 4400 incl. rijklaarkosten mee kan nemen, is dat denk ik best een leuke prijs. En 13k km (mits dat de echte stand is, gaan we wel van uit) is net ingereden, dus kan je nog heel veel jaren plezier van hebben. Heb je de eerste 6 maanden gezeik, kan je altijd terug naar Motoport.
 
Terug
Bovenaan Onderaan