Tokje
Rookie
- 1 apr 2019
- 17
- 1
Goedenavond mensen met kennis,
Sinds december 2017 ben ik de eigenaar van een Kawasaki ER-6N ABS uit 2010. Het afgelopen jaar heeft dit beestje heel soepel gelopen zonder enige merkbare mankementen. Maar sinds begin januari van dit jaar (2019) heeft zij moeite met starten.
Kleine historie voordat het helemaal niet meer wilde lukken:
De eerste keer was op 16 januari. De motor startte gemakkelijk en na ¬500 meter rijden, met halverwege een stoplicht, kon ik geen gang maken en sloeg de motor af. Deze kon ik toen niet meer starten, ik dacht een accu probleem. 'S avond heb ik de motor naar huis geduwd en volgende dag wilde de motor wel weer starten. Dit was de start van het fenomeen waar ik nu last van heb. Na dat akkefietje heb ik nog een aantal keer gereden zonder problemen met het starten.
Voor de zekerheid heb ik de accu vervangen door een nieuwe en opgeladen accu (motobatt mbtx12u). Eenmaal omgezet wilde de motor niet direct starten en had ik er ook geen zin meer in, maar de volgende dag wilde de motor wel gewoon starten en heb ik hem ongeveer 20 minuten laten draaien. De volgende dag wilde de motor ook weer gewoon starten en heb ik een rondje gereden. Daarna heeft die 3 dagen stil gestaan en wilde die niet meer starten. Toen heb ik de motor een tijdje in de zon laten staan zodat die kon "opwarmen". Na een paar keer sputteren wilde die wel weer starten. Na een paar dagen weer stil gestaan te hebben had die weer problemen met staren en aangezien er geen zon was heb ik de fohn op het inlaatspruitstuk gericht. Na een paar keer sputteren wilde die weer starten. Maar na een weekje vakantie wil die helemaal niet meer meewerken, zelfs niet na een het opwarmen.
Het fenomeen wat ik heb:
Ik steek de sleutel in het contact en draai het om. Ik hoor de brandstof pomp (is een injectie motor) en het kalibreren van de luchttoevoer. ik wacht totdat alles gereed is. En dan druk ik op de starter. Ik hoor de starter motor en hoor/voel de ontbranding (lucht uit de uitlaat) maar het lijkt alsof de motor niet een volledige slag kan maken en dus niet stationair wilt lopen.
Het volgende heb ik al bekeken / geprobeerd:
Als er nog vragen zijn stel ze gerust, ik probeer ze dan zo snel mogelijk te beantwoorden. In ieder geval alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Remco
Sinds december 2017 ben ik de eigenaar van een Kawasaki ER-6N ABS uit 2010. Het afgelopen jaar heeft dit beestje heel soepel gelopen zonder enige merkbare mankementen. Maar sinds begin januari van dit jaar (2019) heeft zij moeite met starten.
Kleine historie voordat het helemaal niet meer wilde lukken:
De eerste keer was op 16 januari. De motor startte gemakkelijk en na ¬500 meter rijden, met halverwege een stoplicht, kon ik geen gang maken en sloeg de motor af. Deze kon ik toen niet meer starten, ik dacht een accu probleem. 'S avond heb ik de motor naar huis geduwd en volgende dag wilde de motor wel weer starten. Dit was de start van het fenomeen waar ik nu last van heb. Na dat akkefietje heb ik nog een aantal keer gereden zonder problemen met het starten.
Voor de zekerheid heb ik de accu vervangen door een nieuwe en opgeladen accu (motobatt mbtx12u). Eenmaal omgezet wilde de motor niet direct starten en had ik er ook geen zin meer in, maar de volgende dag wilde de motor wel gewoon starten en heb ik hem ongeveer 20 minuten laten draaien. De volgende dag wilde de motor ook weer gewoon starten en heb ik een rondje gereden. Daarna heeft die 3 dagen stil gestaan en wilde die niet meer starten. Toen heb ik de motor een tijdje in de zon laten staan zodat die kon "opwarmen". Na een paar keer sputteren wilde die wel weer starten. Na een paar dagen weer stil gestaan te hebben had die weer problemen met staren en aangezien er geen zon was heb ik de fohn op het inlaatspruitstuk gericht. Na een paar keer sputteren wilde die weer starten. Maar na een weekje vakantie wil die helemaal niet meer meewerken, zelfs niet na een het opwarmen.
Het fenomeen wat ik heb:
Ik steek de sleutel in het contact en draai het om. Ik hoor de brandstof pomp (is een injectie motor) en het kalibreren van de luchttoevoer. ik wacht totdat alles gereed is. En dan druk ik op de starter. Ik hoor de starter motor en hoor/voel de ontbranding (lucht uit de uitlaat) maar het lijkt alsof de motor niet een volledige slag kan maken en dus niet stationair wilt lopen.
Het volgende heb ik al bekeken / geprobeerd:
- controleren van de noodstop -> niet het probleem anders wilt de startermotor überhaupt niet draaien;
- starten van de motor met zowel de standaard in en koppeling ingedrukt in zijn vrij of 1 -> geluid blijft precies hetzelfde;
- Controleren van de brandstofpomp. De tank eraf gehaald en gemeten of er genoeg brandstof gepompt wordt tijdens het opstarten -> klopt 3 seconden aan en ~60 ml aan benzine (kleur zag er goed uit met geen verontreinigingen erin);
- Standaard tank ik 95 maar een keer 98 gedaan -> geen merkbaar positieve invloed;
- controleren van de bougies -> deze vonken en is goed zichtbaar in het daglicht (volgens een auto technicus vonkt die wel goed), de kleur is licht bruin niet zwart o.i.d. De bougies heb ik dan nog even voor de zekerheid schoongeborsteld;
- Accu vervangen en volledig opladen;
Als er nog vragen zijn stel ze gerust, ik probeer ze dan zo snel mogelijk te beantwoorden. In ieder geval alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Remco