Kawasaki ER-6N (2010) puft maar wilt niet starten

Tokje

Rookie
1 apr 2019
17
1
Goedenavond mensen met kennis,

Sinds december 2017 ben ik de eigenaar van een Kawasaki ER-6N ABS uit 2010. Het afgelopen jaar heeft dit beestje heel soepel gelopen zonder enige merkbare mankementen. Maar sinds begin januari van dit jaar (2019) heeft zij moeite met starten.

Kleine historie voordat het helemaal niet meer wilde lukken:
De eerste keer was op 16 januari. De motor startte gemakkelijk en na ¬500 meter rijden, met halverwege een stoplicht, kon ik geen gang maken en sloeg de motor af. Deze kon ik toen niet meer starten, ik dacht een accu probleem. 'S avond heb ik de motor naar huis geduwd en volgende dag wilde de motor wel weer starten. Dit was de start van het fenomeen waar ik nu last van heb. Na dat akkefietje heb ik nog een aantal keer gereden zonder problemen met het starten.

Voor de zekerheid heb ik de accu vervangen door een nieuwe en opgeladen accu (motobatt mbtx12u). Eenmaal omgezet wilde de motor niet direct starten en had ik er ook geen zin meer in, maar de volgende dag wilde de motor wel gewoon starten en heb ik hem ongeveer 20 minuten laten draaien. De volgende dag wilde de motor ook weer gewoon starten en heb ik een rondje gereden. Daarna heeft die 3 dagen stil gestaan en wilde die niet meer starten. Toen heb ik de motor een tijdje in de zon laten staan zodat die kon "opwarmen". Na een paar keer sputteren wilde die wel weer starten. Na een paar dagen weer stil gestaan te hebben had die weer problemen met staren en aangezien er geen zon was heb ik de fohn op het inlaatspruitstuk gericht. Na een paar keer sputteren wilde die weer starten. Maar na een weekje vakantie wil die helemaal niet meer meewerken, zelfs niet na een het opwarmen.


Het fenomeen wat ik heb:
Ik steek de sleutel in het contact en draai het om. Ik hoor de brandstof pomp (is een injectie motor) en het kalibreren van de luchttoevoer. ik wacht totdat alles gereed is. En dan druk ik op de starter. Ik hoor de starter motor en hoor/voel de ontbranding (lucht uit de uitlaat) maar het lijkt alsof de motor niet een volledige slag kan maken en dus niet stationair wilt lopen.

Het volgende heb ik al bekeken / geprobeerd:
  • controleren van de noodstop -> niet het probleem anders wilt de startermotor überhaupt niet draaien;
  • starten van de motor met zowel de standaard in en koppeling ingedrukt in zijn vrij of 1 -> geluid blijft precies hetzelfde;
  • Controleren van de brandstofpomp. De tank eraf gehaald en gemeten of er genoeg brandstof gepompt wordt tijdens het opstarten -> klopt 3 seconden aan en ~60 ml aan benzine (kleur zag er goed uit met geen verontreinigingen erin);
  • Standaard tank ik 95 maar een keer 98 gedaan -> geen merkbaar positieve invloed;
  • controleren van de bougies -> deze vonken en is goed zichtbaar in het daglicht (volgens een auto technicus vonkt die wel goed), de kleur is licht bruin niet zwart o.i.d. De bougies heb ik dan nog even voor de zekerheid schoongeborsteld;
  • Accu vervangen en volledig opladen;
Ik zou het zeer waarderen en leuk vinden om zelf dit euvel te kunnen verhelpen alleen mijn kennis tot nu toe is niet toereikend genoeg. Vandaar deze post en met de vraag of mensen dit eerder hebben gehad of een idee hebben wat het zou kunnen zijn.
Als er nog vragen zijn stel ze gerust, ik probeer ze dan zo snel mogelijk te beantwoorden. In ieder geval alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Remco
 
Bougies en bobines zijn eruit gehaald vandaag.
De bobines na gemeten en deze vallen binnen de specificaties (1,4 en ~13k ohm).
De bougies meet ik op ~4.5k. Ik zit in de buurt van de waarde die zot noemt in de checklist. Voor de rest zie ik niks abnormaals aan de bougies (geen scheuren of zwarte afzet). Ik kan het niet heel precies nameten maar de opening tussen de massa en punt van de bougie is 0.8 mm (spec is 0.8-0.9 mm).

Ligt waarschijnlijk aan mijn ontbrekende kennis, maar ik zou zeggen dat de ontsteking zelf wel goed zou moeten zijn.
 
Ik heb nooit iets over de bougie waardes geschreven
Sorry klopt, ik heb even verkeerd gelezen.
Maar ik kan inderdaad op ongeveer een 1cm nog steeds een vonk genereren. Dan zie ik zowel een vonk van de punt naar de mantel als van de bougie naar het motorblok. Als ik dit dan goed geïnterpreteerd heb.
 
Toch maar besloten om haar naar een pro te brengen :). Iets te raar/sporadische gedrag waar ik geen apparatuur voor heb. In ieder geval bedankt voor de reacties, als ik het niet vergeet zal ik de oorzaak wel weer hier posten als die gevonden is.
 
O wow, glad helemaal vergeten. Het heeft ook lang geduurd voordat het uiteindelijke euvel gevonden was|(. Om een lang verhaald kort te houden: Ja het probleem is gevonden.

Uitleg (ben geen motor technicus, kan dus soms raar klinken):
Blijkbaar heeft mijn motor (Kawasaki ER-6N) een slipkoppeling tussen het vliegwiel en krukas. Wanneer om een of andere reden teveel kracht gezet wordt op de krukas door het vliegwiel (oftewel wanneer je wilt starten) dan slipt de koppeling en kan de slag niet gemaakt worden om de motor te starten. Toen dit bekend was, was de reparatie ook eenvoudig. Ze hebben de slipkoppeling buitenwerking gesteld door deze vast te lassen (hoe ze dat precies hebben gedaan weet ik niet, maar als je dat wilt weten kan ik het navragen).

Oftewel, volgens hun, een overbodige luxe die totaal overbodig zou zijn voor een injectiemotor.
 
Ik denk dat ze het je iets anders verteld hebben dan jij nu beschrijft, of je hebt de allergaafste Redneck-engineer van Nederland gevonden.

Klinkt als meer een kapotte startkoppeling die ze vervangen hebben namelijk en daar heeft een normale monteur geen lasapparaat voor nodig.
 
Zoals ik al eerder zei, ik ben niet zo up to date met mijn motorische kennis (behalve elektra dan :)).

Tenzij ze hebben gelogen, hebben ze wel wat vast gelast. Kan zomaar zijn wat @Janbros gepost heeft. Alles zat alweer in elkaar toen ik de motor ging ophalen (was er natuurlijk wel benieuwd naar, maar om dan weer helemaal uit elkaar te halen vind ik zund. Ik rij liever dan). Ze hadden namelijk al geprobeerd de startmotor en de volledige koppeling te vervangen. Maar wanneer beide vervangen waren bleef het euvel bestaan. Uiteindelijk na iets vast gelast te hebben, is de werking van de slipkoppeling te niet gedaan.

@Zeroground het is een extra koppeling die erin zit, dus naast de normale startkoppeling. Zoals zij het mij hebben uitgelegd is het nut van zo'n slipkoppeling alleen handig als je een motor met carburateur hebt. Dan bestaat de kans dat je je motor verzuipt. Wanneer je je motor dan wilt starten geef je de cilinders zo'n opdreun omdat het vloeistof bijna niet te comprimeren is. Wat dus resulteert in een zwaar beschadigde motor. Wanneer zo'n slipkoppeling er nog op het laatste moment erin zit, en je wilt de motor starten terwijl die verzopen is. Doordat er dan teveel weerstand is slaat de slipkoppeling door en bescherm je je motor op verder schade.

Dit is zo mij verteld. En ze waren royaal in de gemaakte kosten, hoefde niet alle uren te betalen anders was het nog een leuk prijsje geweest. Dus op basis hiervan neemt ik wel aan dat het klopt wat ze mij hebben verteld (heb al ergere verhalen gehoord).
 
Dat klinkt logischer, maar als ze dan al zover zijn dat ze aan dat tandwiel kunnen lassen, waarom dan niet het onderdeel vervangen? Er rijden bakken van die blokjes rond en volgens mij zelden met serieuze problemen.

Ik hoop dat je weer jaren vooruit kunt nu.
 
Motor die niet wil starten nadat hij goed lopend is weg gezet Is ......
Wat te doen
Controleer of de bougies hun werk doen . Bij ja verder
Controleer of er benzine binnen komt. Zijn de bougies vochtig , Bij ja verder
Controleer of de ontsteken goed werkt ( ecu ) ontsteking tijd stip nog goed staat . bij ja verder
Controleer of lucht toevoer goed is ,geen valse lucht ,filter schoon. bij ja verder
Controleer of er voldoende compressie is bij ja verder
Controleer of uitlaat niet verstop is .bij nee verder
Controleer de accu spanning, 12,5 V minimaal. meet of deze tijdens het starten niet onder de10 V komt Bij nee verder
Controleer of bij het straten wel de motor rond draait. Bij ja verder
Controleer benzine is deze niet vervuilt. E10 benzine niet te oud .Water in tank Bij nee verder
Controleer tijdens het starten of de spanning bij de ontsteking niet weg valt . Is een andere controle als zijnde controle punt 1
Zelf ga ik voor schone benzine .bij nader inzien
 
  • Haha
Waarderingen: Zot
Terug
Bovenaan Onderaan