Kawasaki ER-6N / ER-6F Topic: Deel 7

Als je met "die grote" de as bedoelt; Die moet wel los, maar niet eruit.
Dan die 2 kleine stellers iets aandraaien. Let op dat je ze dezelfde slagen geeft. Dus als je links 1,5 slag geeft, dan rechts ook. Anders komt je achterwiel scheef te staan.

:W

Bedankt voor je reactie.

Ja idd de as bedoelde ik. Dus gewoon losjes draaien?

de stellers aan beide kanten aandraaien ken ik ook wel.

Denken jullie dat ik het zonder paddock kan doen? Effe naar de winkel om van die ringsteeksleutels te halen en met 3-4 man eventjes die achterband op te tillen. (ik heb 3 man die me kan helpen + mezelf.)

Man man, ik mis mijn gs500 zo.. ;( dus nu snel even de er6n van pa in orde maken zodat ik daarop weer kan rijden :]
 
Bedankt voor je reactie.

Ja idd de as bedoelde ik. Dus gewoon losjes draaien?

de stellers aan beide kanten aandraaien ken ik ook wel.

Denken jullie dat ik het zonder paddock kan doen? Effe naar de winkel om van die ringsteeksleutels te halen en met 3-4 man eventjes die achterband op te tillen. (ik heb 3 man die me kan helpen + mezelf.)

Man man, ik mis mijn gs500 zo.. ;( dus nu snel even de er6n van pa in orde maken zodat ik daarop weer kan rijden :]

Vergeet die ringsleutels en koop een goeie ratel met doppenset. (Thank me later ;) )

En waarom zou je het niet met een paddockstand doen?! Investeer die €25,- gewoon.
HBM Paddockstand voor het Achterwiel
Ook handig voor onderhoud aan je ketting ;)
:W
 
Een momentsleutel gebruik je om een bout zo strak te zetten dat ie niet knapt maar ook niet losloopt. Opzich kan je dit zelf ook wel aanvoelen. Als je het uiteindelijk toch niet vertrouwd kan je altijd nog langs een zaak.

Een stuur is ook best cruciaal op een motor hoor :+Erg mooi ja :Y

Ehm.. Nee.. B|

Een momentsleutel gebruik je daar niet voor. Dat is "een kwart slag voor afbreken"-methode. Een momentsleutel gebruik je vooral om alle bouten met dezelfde kracht vast te zetten om krom of scheeftrekken te voorkomen. En bijvoorbeeld bij assen om te voorkomen dat deze te vast worden gezet ivm lagers ed. Het aanhaalmoment is vaak gebaseerd op het materiaal waar de bout in gedraaid wordt en niet op de trekkracht van de bout.
:W
 
Ehm.. Nee.. B|

Een momentsleutel gebruik je daar niet voor. Dat is "een kwart slag voor afbreken"-methode. Een momentsleutel gebruik je vooral om alle bouten met dezelfde kracht vast te zetten om krom of scheeftrekken te voorkomen. En bijvoorbeeld bij assen om te voorkomen dat deze te vast worden gezet ivm lagers ed. Het aanhaalmoment is vaak gebaseerd op het materiaal waar de bout in gedraaid wordt en niet op de trekkracht van de bout.
:W

Meh sorry hoor was een kort door de bocht antwoord. Tuurlijk spelen er 100andere zaken mee voor het aanhaalmoment maar dit gaat om een boutje voor in het stuur. die kan je makkelijk vastzetten zonder momentsleutel. Goed dat je me aanvult. *D
 
Vergeet die ringsleutels en koop een goeie ratel met doppenset. (Thank me later ;) )

Ok dan zal ik dat maar doen :X

En waarom zou je het niet met een paddockstand doen?! Investeer die €25,- gewoon.
HBM Paddockstand voor het Achterwiel
Ook handig voor onderhoud aan je ketting ;)
:W

Eyyyy, mooie link, is die goed genoeg? Ik had andere zaken een paddockstand zien verkopen voor ten minste 50 euro. 25 valt goed mee. Bedankt voor de link.


Ik zat te denken, die paddockstand gaat onder de as van het achterwiel als je die ketting wilt aanspannen / smeren. Maar je moet die as toch los (niet eruit) draaien? Kan die dan nog gewoon op die paddockstand staan als ie met al dat gewicht op een losse as?

Een goeie ratelset moet ik nog gaan vinden, alles is zo duur :(
 
Tja, duur is wel goed. Goedkoop gaat een keer stuk, been there.. done that. Goed spul is veel waard en gaat langer mee.
 
Ja dat weet ik. Ik moet toch sowieso nog mijn motorblok verwisselen op m'n gs500.

Maar misschien dat ik nog effe wat gereedschap bij familie kan lenen :P, die hebben alle gereedschap die al 30 jaar mee gaan.

Anders koop ik wel een mooi setje ;)
 
Laatst bewerkt:
Meh sorry hoor was een kort door de bocht antwoord. Tuurlijk spelen er 100andere zaken mee voor het aanhaalmoment maar dit gaat om een boutje voor in het stuur. die kan je makkelijk vastzetten zonder momentsleutel. Goed dat je me aanvult. *D

Kan inderdaad, maar ook hier is belangrijk dat de bouten even vast staan. Als je zelf wil sleutelen dan zul je toch goed gereedschapmoeten hebben. En een momentsleutel hoeft niet heel de wereld te kosten.

Maar uiteraard kun je dat boutje vastzetten zonder momentsleutel. :Y

:W
 
Ok dan zal ik dat maar doen :XEyyyy, mooie link, is die goed genoeg? Ik had andere zaken een paddockstand zien verkopen voor ten minste 50 euro. 25 valt goed mee. Bedankt voor de link.


Ik zat te denken, die paddockstand gaat onder de as van het achterwiel als je die ketting wilt aanspannen / smeren. Maar je moet die as toch los (niet eruit) draaien? Kan die dan nog gewoon op die paddockstand staan als ie met al dat gewicht op een losse as?

Een goeie ratelset moet ik nog gaan vinden, alles is zo duur :(

Koop niet de duurste ratelset.. Duur is niet altijd goed. :X
Je kunt ook eerst een goedkopere set kopen (misschien wel bij dezelfde zaak). Als dat bevalt en je blijft sleutelen, dan koop je een goeie set. Let in ieder geval op dat je zeskantige doppen koopt en geen twaalfkantige. Iets met grip op de bout/moer hebben :/

Je zet de paddockstand onder je achterbrug en niet onder je as. ;)

:W
 
Koop niet de duurste ratelset.. Duur is niet altijd goed. :X
Je kunt ook eerst een goedkopere set kopen (misschien wel bij dezelfde zaak). Als dat bevalt en je blijft sleutelen, dan koop je een goeie set. Let in ieder geval op dat je zeskantige doppen koopt en geen twaalfkantige. Iets met grip op de bout/moer hebben :/

Je zet de paddockstand onder je achterbrug en niet onder je as. ;)

:W

Geloof me, ik ga niet de duurste set kopen. :P

6 kantig, zal ik onthouden.

Op foto's dacht ik gezien te hebben dat ie op de achterste as stond, maar idd nu zie ik ook dat ie op het frame rust. Dan weet ik dit ook weer :W
 
Sommige sets hebben inderdaad een slechte passing, echter twaalfkantig kan in sommige gevallen juist wel weer goed uitkomen. (niet vaak)
Let bij aanschaf ook op de garantie. Een aantal fabrikanten geven levenslange garantie.
 
Net even naar de dealer geweest voor een klein beurtje en de ketting spannen.

Bleek het toch dat de ketting al versleten was. Dus dit ga ik binnenkort zelf vervangen.
105€ incl. verzending, mooie prijs.
Kettingset DID Kawasaki ER-6N ER-6F ER6N 2005-2016 | mPartz.nl

Op de terugweg merkte ik echt een duidelijk verschil. Vaster & directer met gas geven sinds dat ie ketting weer strak staat. Rijdt lekker :]

Wel heeft het gashendel wat speling. Dus ietsje meer dan 1cm ongeveer dat ie geen gas geeft. Beetje irritant met schakelen en rotondes. Iemand die weet of ik dit kan aanpassen (hoef je nu nog niet uit te leggen, is toch voor later)
 
full


Kijk eens aan :D
 
Wat betreft de gashendel; is dat geen ER6 kwaaltje?
Ik had namelijk het zelfde "probleem" maar nooit echt aandacht aangegeven of hinder van ondervonden.
 
Ik heb momenteel ook een euveltje aan de er6. Hij geeft een hoog fluittoontje uit de uitlaat. Heb al even op mijn telefoon rondgesnoept op het forum maar kon het verlossende antwoord helaas niet vinden.
Het is iets van de laatste tijd maar begin me er steeds meer aan te ergeren dus wil erg graag op zoek naar de oplossing. Ga hem van de week even bij de schoonouders op de brug zetten, maar heeft een van jullie nog suggesties waar naar te kijken /zoeken? Ik zit zelf te denken aan iets van valse lucht? Ergens anders een lekje bij de uitlaat of aanverwante onderdelen?
 
De kabel van je gashendel is waarschijnlijk versleten of aan het slijten.
Deze moet na zoveel kilometers vervangen worden. Althans dat moest destijds bij mijn ER6 gebeuren. Ze kunnen hem ook gedeeltelijk bijstellen.
 
Ik heb momenteel ook een euveltje aan de er6. Hij geeft een hoog fluittoontje uit de uitlaat. Heb al even op mijn telefoon rondgesnoept op het forum maar kon het verlossende antwoord helaas niet vinden.
Het is iets van de laatste tijd maar begin me er steeds meer aan te ergeren dus wil erg graag op zoek naar de oplossing. Ga hem van de week even bij de schoonouders op de brug zetten, maar heeft een van jullie nog suggesties waar naar te kijken /zoeken? Ik zit zelf te denken aan iets van valse lucht? Ergens anders een lekje bij de uitlaat of aanverwante onderdelen?

Ik meen ooit een keer te hebben gelezen dat bij de eerste generatie er6, de uitlaat flens wel eens scheurt (lasnaad?). Bij de aansluiting van de demper.

kawasaki versys 650 standaard uitlaat Lassen?

gespierde spijker in "Kawa ER6 Topic *Deel VI*"
 
Laatst bewerkt:
Door dat ik vaak andere motoren onder mijn kont heb met gear indicator, mis ik 'm toch wel op de ER-6. Vandaag dan maar eentje besteld met witte LED. Vroeger had ik zoiets van 'dat is totaal overbodig', maar het is toch ook wel makkelijk. :)
 
Mijn er6 staat te koop, dus als jullie nog iemand kennen die er een zoekt, mijne heeft net een grote beurt gehad + nieuwe voorband! (zie link in signature)
 
Hoeveel olie zou een 2006 ER6f normaal moeten/mogen gebruiken. Is met 3500km van ongeveer maximum naar bijna het minimum normaal? En zoniet, is dit erg? (ik heb nog garantie) Of klopt dit gewoon wel ongeveer?
 
Het is nog niet bijgevuld, hij zit nog een klein stukje boven minimum. Wel is het zo dat als ik hem aanzet dat het peil een stuk omhoog gaat. Maar je moet juist kijken wanneer de motor koud en uit is toch?
 
Terug
Bovenaan Onderaan