Kawasaki ER-6N / ER-6F Topic: Deel 7

Andere vraag en iets waarbij ik mij afvraag of het bij de motor hoort of niet.

De ER6N lijkt wat nerveus. Dat wil zeggen, hij reageert met name in de 1e versnelling en in midere mate in de 2e versnelling iets wat abrupt op het meer of minder gas geven. Je voelt een soort van kleine klap als je gas geeft en dito als je deze weer loslaat.

Tevens lijkt hij wat te bokken bij een constante snelheid, met name als ik een kilometer of 50 á 60 km per uur rijd. Je voelt dan kleine schokjes, een beetje alsof je zelf met het gas speelt, terwijl ik dit niet doe. Zodra ik harder ga rijden, wordt dit minder.

Nu heb ik de motor even op de paddock gezet, de motor gestart en hem in de 1e versnelling laten draaien. De ketting heeft dan de neiging om erg op en neer te slaan.

De motor komt oorspronkelijk uit Duitsland en heeft elk jaar een beurt gehad bij een officiële Kawasaki dealer, alle bonnen hiervan zijn netjes bewaard. Hij heeft vorig jaar augustus zijn 24.000 km beurt gehad en daarna nog amper kilometers gemaakt, ik heb hem afgelopen april gekocht.

Dus, lang verhaal kort. Is bovenstaande normaal of is er lets aan de hand met mijn ER6N?

Hoor jullie graag!
 
Andere vraag en iets waarbij ik mij afvraag of het bij de motor hoort of niet.

De ER6N lijkt wat nerveus. Dat wil zeggen, hij reageert met name in de 1e versnelling en in midere mate in de 2e versnelling iets wat abrupt op het meer of minder gas geven. Je voelt een soort van kleine klap als je gas geeft en dito als je deze weer loslaat.

Tevens lijkt hij wat te bokken bij een constante snelheid, met name als ik een kilometer of 50 á 60 km per uur rijd. Je voelt dan kleine schokjes, een beetje alsof je zelf met het gas speelt, terwijl ik dit niet doe. Zodra ik harder ga rijden, wordt dit minder.

Nu heb ik de motor even op de paddock gezet, de motor gestart en hem in de 1e versnelling laten draaien. De ketting heeft dan de neiging om erg op en neer te slaan.

De motor komt oorspronkelijk uit Duitsland en heeft elk jaar een beurt gehad bij een officiële Kawasaki dealer, alle bonnen hiervan zijn netjes bewaard. Hij heeft vorig jaar augustus zijn 24.000 km beurt gehad en daarna nog amper kilometers gemaakt, ik heb hem afgelopen april gekocht.

Dus, lang verhaal kort. Is bovenstaande normaal of is er lets aan de hand met mijn ER6N?

Hoor jullie graag!
Ik zou graag antwoord hierop willen geven maar ben slechts een paar weken eigenaar van een mede er6n dus voel mij nog niet bevoegd om hierop advies geven. Hopelijk is er een andere er6n/f eigenaar die duidelijkheid hierover kan geven.

Wel heb ik een andere vraag: met nogal wat passen en meten kan ik mijn kawasaki (bouwjaar 2009) in mijn schuur plaatsen. Probleem zijn echter de zijspiegels die ik iedere keer moet losdraaien/opzij schuiven. Heeft iemand suggesties voor geschikte inklapbare aftermarket spiegels? Dan hoef ik niet iedere keer met steeksleutels in de weer te gaan...

Alvast bedankt!
 
@ThomasWillem
Een aan/uit-reactie bij gas open of dicht hebben wel meer motoren. Ik vind 'm bij mijn ER niet echt duidelijk aanwezig, al gebruik ik mijn gashendel ook niet echt als aan/uit.

Dat bokken bij een constante snelheid kan van alles zijn. Ik heb het laatste model en dan van 2016. Vanwege milieu-eisen moet ie dus minder uitstoot genereren dan bijv. het eerste model en dat kan resulteren in een beetje smorend gedrag bij een bepaald toerental.
Bij mijn ER6N is dat ergens tussen 4000-5000 tpm bij constante snelheid.

Wat betreft de ketting... dat is het makkelijkste met z'n 2en. Jij gaat dan op de motor zitten, een ander meet dan de speling. Deze mag max 2-3 cm zijn. Op Google kan je wel vinden hoe je een ketting moet stellen.

@Vesuvius Geen idee hoe je dat makkelijker kan maken. Zou er niet een systeem zijn waarmee je de spiegels bijv. in een mount kan klikken en er ook makkelijk uit kan halen?
 
Geen idee hoe je dat makkelijker kan maken. Zou er niet een systeem zijn waarmee je de spiegels bijv. in een mount kan klikken en er ook makkelijk uit kan halen?

Ik heb zojuist scharnierbare motorspiegels besteld . De originele kawasaki spiegels vind ik mooier maar met deze scharniertjes zou het probleem in ieder geval moeten zijn opgelost. Dank voor de tip iig
 
Er gebeurt niet veel meer in dit topic, maar ik stel de vraag toch maar;
Ik heb mijn ER6N (2013) nu een paar weken en ik merk dat ie bij constante snelheid een beetje stottert/inhoud. Het maakt niet uit welke snelheid of versnelling.
Als ik gas geef loopt ie vloeiend, het gebeurt alleen als ik een constante snelheid rij.

Is dit iets wat erbij hoort of moet ik 'm laten nakijken?
 
Er gebeurt niet veel meer in dit topic, maar ik stel de vraag toch maar;
Ik heb mijn ER6N (2013) nu een paar weken en ik merk dat ie bij constante snelheid een beetje stottert/inhoud. Het maakt niet uit welke snelheid of versnelling.
Als ik gas geef loopt ie vloeiend, het gebeurt alleen als ik een constante snelheid rij.

Is dit iets wat erbij hoort of moet ik 'm laten nakijken?
Heb ik ook - maar dan alleen in de lage toeren én alleen in de 1,2 of 3. Bij 3K toeren en hoger heb ik daar geen last van.
 
Heb je er niks aan laten doen? Of is het normaal?
Excuus voor de late reactie. Nee, ik heb er niks aan laten doen, toen ik de motor kocht deze zomer heb ik hem laten nakijken en over dit euvel geen opmerkingen gehad. Nu ik aardig wat kilometers met de ER6N heb gemaakt, heb ik geen moeite meer mee - het was dus een kwestie van gewenning en een fluwelen recht hand ontwikkeld. Dus ik hou het op dat dit bij het karakter van de motor hoort en dus normaal is
 
Andere vraag en iets waarbij ik mij afvraag of het bij de motor hoort of niet.

De ER6N lijkt wat nerveus. Dat wil zeggen, hij reageert met name in de 1e versnelling en in midere mate in de 2e versnelling iets wat abrupt op het meer of minder gas geven. Je voelt een soort van kleine klap als je gas geeft en dito als je deze weer loslaat.

Tevens lijkt hij wat te bokken bij een constante snelheid, met name als ik een kilometer of 50 á 60 km per uur rijd. Je voelt dan kleine schokjes, een beetje alsof je zelf met het gas speelt, terwijl ik dit niet doe. Zodra ik harder ga rijden, wordt dit minder.

Nu heb ik de motor even op de paddock gezet, de motor gestart en hem in de 1e versnelling laten draaien. De ketting heeft dan de neiging om erg op en neer te slaan.

De motor komt oorspronkelijk uit Duitsland en heeft elk jaar een beurt gehad bij een officiële Kawasaki dealer, alle bonnen hiervan zijn netjes bewaard. Hij heeft vorig jaar augustus zijn 24.000 km beurt gehad en daarna nog amper kilometers gemaakt, ik heb hem afgelopen april gekocht.

Dus, lang verhaal kort. Is bovenstaande normaal of is er lets aan de hand met mijn ER6N?

Hoor jullie graag!
Klinkt bekend, mijne komt ook uit duitsland en heb dezelfde ervaring. Nog een oplossing gevonden?


Verder, als ik boven de 7-7.5k toeren kom begint de motor ontiegelijk te zoemen ofzo. Het gonst zo hard in mn helm dat ik dat niet lang volhoud. Eronder geen probleem, erboven wordt het erger maar de andere geluiden (wind etc) worden harder dus wordt t meer overstemd. Voor zover ik kan nagaan in elke versnelling.

Iemand enig idee? Dacht zelf een wiellager, op internet wordt ook wel de kettingspanner genoemd. Betreft een 2009 met ~44kkm.
 
Er zijn drie modellen geweest, 2006 t/m 2008, 2009 t/m 2011 en 2012 t/m 2016.
Bij MCN lees ik wel dat de vering is aangepast voor dat model, dus je hebt kans dat het echt niet gaat passen. Misschien kan je eens een Kawa-dealer bellen en vragen of zij het weten.
 
Vraagje voor de genenen die een aftermarker einddemper op hun ER6 hebben gemonteerd: de originele einddemper komt met twee bouten (een lange en een korte). De einddemper die ik heb gemonteerd kwam met één bout. Kies je dan het beste het voorste of het achterste bevestigingspunt?
 
Er zijn drie modellen geweest, 2006 t/m 2008, 2009 t/m 2011 en 2012 t/m 2016.
Bij MCN lees ik wel dat de vering is aangepast voor dat model, dus je hebt kans dat het echt niet gaat passen. Misschien kan je eens een Kawa-dealer bellen en vragen of zij het weten.

Bedankt.. tis al gelukt. Heb eerst de oem veer gemonteerd op de schokdemper. :)
Met wat huisvlijt en ruim een uurtje later en koffie zat ie erop.

Dus...verlagingsveer aangeboden van hyperpro voor een er6n
 
ik ben op zoek naar wat advies..... even indicatief.

Ik weet een er6-f te koop, is van 2009, geen abs (dacht dat de 2009 altijd abs had?), ongeveer 20.000 km op de teller.
Verlaagd met hyperpro set, en custom over gespoten.
Vraagprijs is 5999,-
Heeft op de foto het frontje met de 2 spitse koplampen zeg maar.

Op de foto's ziet hij er netjes uit, banden kunnen nog wel even mee (achter ziet er beter uit als voor, maar voor zit ook nog een paar mm boven de nokjes)
Tandwiel ziet er op de foto's niet super meer uit, maar kan bedrog zijn (ik ga even uit van een nieuwe tandwiel/ketting set).

de motor staat te ver weg om zomaar even te gaan kijken....

Denken jullie dat die prijs een beetje OK is?
Verkoper vind het feit dat hij professioneel is overgespoten (in een bijzonder kleuren combi) een hoop centen waard (ik persoonlijk niet :P maar ok)

Motor staat niet op Marktplaats ofzo.
 
ik ben op zoek naar wat advies..... even indicatief.

Ik weet een er6-f te koop, is van 2009, geen abs (dacht dat de 2009 altijd abs had?), ongeveer 20.000 km op de teller.
Verlaagd met hyperpro set, en custom over gespoten.
Vraagprijs is 5999,-
Heeft op de foto het frontje met de 2 spitse koplampen zeg maar.

Op de foto's ziet hij er netjes uit, banden kunnen nog wel even mee (achter ziet er beter uit als voor, maar voor zit ook nog een paar mm boven de nokjes)
Tandwiel ziet er op de foto's niet super meer uit, maar kan bedrog zijn (ik ga even uit van een nieuwe tandwiel/ketting set).

de motor staat te ver weg om zomaar even te gaan kijken....

Denken jullie dat die prijs een beetje OK is?
Verkoper vind het feit dat hij professioneel is overgespoten (in een bijzonder kleuren combi) een hoop centen waard (ik persoonlijk niet :P maar ok)

Motor staat niet op Marktplaats ofzo.

Veel te veel geld voor dat bouwjaar en zonder ABS. Kijk eens op motoroccasion.nl en zoek dan op ER-6F vanaf 2009. Dan krijg je vaak nog wat garantie ook. Enige is dat er dan vast geen hyperpro set op zit, maar 6000 eur voor een 13 jaar oude fiets zonder ABS... voor een ER-6F kan dat echt niet. :o
 
Dank @NOSfearatu en @Monomuis voor de snelle reactie.

Ik had hetzelfde gevoel.
Op de genoemde website had ik al gekeken, en ging daardoor hard twijfelen.
Eerst twijfelde ik of er wel een 2009 model is zonder abs, ik dacht dat 2008 het laatste jaar was zonder abs, maar blijkbaar zit ik daar al scheef.
(heb geen verstand van dit type motor hoor, maar mijn vraag is onderdeel van mijn vooronderzoek ;) )

De verkoper zegt dat de spuitklus bijna 2000 euro kostte (zwart zelfs... en dan heb ik het dus niet over de kleur ;) )
En heb het idee dat die persoon dit bedrag keihard optelt bij de werkelijke waarde van de fiets

Een complete hyperpro set is nieuw incl montage nog geen 500 euro dacht ik

Zit ik met een vraagprijs van 2000 euro minder, beter in de werkelijke waarde?
(natuurlijk is het wat de gek er voor geeft, en het kleurtje is niet heel gangbaar en juist wat de reden van interesse is, maar is het zoveel waard?!?! )
 
Dank @NOSfearatu en @Monomuis voor de snelle reactie.

Ik had hetzelfde gevoel.
Op de genoemde website had ik al gekeken, en ging daardoor hard twijfelen.
Eerst twijfelde ik of er wel een 2009 model is zonder abs, ik dacht dat 2008 het laatste jaar was zonder abs, maar blijkbaar zit ik daar al scheef.
(heb geen verstand van dit type motor hoor, maar mijn vraag is onderdeel van mijn vooronderzoek ;) )

De verkoper zegt dat de spuitklus bijna 2000 euro kostte (zwart zelfs... en dan heb ik het dus niet over de kleur ;) )
En heb het idee dat die persoon dit bedrag keihard optelt bij de werkelijke waarde van de fiets

Een complete hyperpro set is nieuw incl montage nog geen 500 euro dacht ik

Zit ik met een vraagprijs van 2000 euro minder, beter in de werkelijke waarde?
(natuurlijk is het wat de gek er voor geeft, en het kleurtje is niet heel gangbaar en juist wat de reden van interesse is, maar is het zoveel waard?!?! )
Werkelijke waarde mag misschien nog wel wat leuker. Leuk dat ie 'm gespoten heeft, maar dat moet toevallig net wel in de kleur zijn die jij graag wil. Ik heb 'm liever in originele kleuren, want waarom is de motor overgespoten, misschien eens schade gehad?

1651497757121.png


Hier heb je er al 2 met ABS en rond dezelfde km-stand of beter en dit zijn dealerprijzen waarmee je vast ook nog wel wat kan spelen. Even los van dat ze misschien rijklaarkosten er bovenop rekenen. Maar als die persoon 6k in z'n hoofd heeft en jij zou 4k bieden, daar gaat ie niet mee akkoord.
 
@NOSfearatu thanks, zal ik even onthouden!
@Monomuis de kleur is nu net de kleur die gewenst is (het is niet voor mij :P ) maar dan nog... is dat dan zoveel waard?
Als wij de motor ooit weg zouden doen, geeft een "kenner" of dealer er minder voor omdat hij niet origineel is.
Is die kleur gespoten puur omdat de huidige eigenaar dat mooi vond (als ik het goed begreep)

Ik wilde gewoon de verkoper uitleggen waarom de vraagprijs eventueel totaal niet reëel is, mochten ze een reëel bod willen dan kan ik daar nog over nadenken.

Een maat van me ging een inruil prijs vragen en die had er nieuwe kappen op gezet (omdat hij die mooi vond), motorzaak zei gelijk: kappen zijn niet de origineel geleverde kleuren combi, en dus is hij minder waard.... ookal zit er dan meer geld in.
Dat is dus bij deze net zo.... verkoper denkt dat hij door die investering ook direct meer waard is, maar dat is niet.
En geloof mij..... de kleur is niet voor iedereen weggelegd :P (als in: mooi roze is niet lelijk)
 
Je zou ook nog een andere ER-6F kunnen wrappen in de gewenste kleur.
klopt!
Heb pas mijn auto laten wrappen (incl openingen, dus als je de deur en kofferklep open doet is hij ook de nieuwe kleur) voor net zo veel als de verkoper in het zwart een motor heeft laten spuiten.....
Heb dat ook tegen mijn vrouw gezegd (motor is voor haar) dat we evt elke motor de gewenste kleur kunnen laten wrappen ofzo.
En als ze het dan beu is, trek je het er ook weer af evt.
 
klopt!
Heb pas mijn auto laten wrappen (incl openingen, dus als je de deur en kofferklep open doet is hij ook de nieuwe kleur) voor net zo veel als de verkoper in het zwart een motor heeft laten spuiten.....
Heb dat ook tegen mijn vrouw gezegd (motor is voor haar) dat we evt elke motor de gewenste kleur kunnen laten wrappen ofzo.
En als ze het dan beu is, trek je het er ook weer af evt.

Lekker wrappen. Bij verkoop is roze wel heel erg specifiek, dan trek je de wrap eraf en is er ineens veel meer animo voor een motor. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan