Kawasaki ER5 '04 Carburateur loopt over

Alapaka

Rookie
28 mrt 2020
14
15
Zoals in de titel aangegeven gaat het om een Kawasaki ER5 uit 2004.

Ik heb helaas moeten constateren dat mijn motor benzine lekt bij het verbindingsrubber tussen luchtfilter en carburateur dit gebeurt zodra ik de motor probeer te starten of brandstofkraan op 'pri' zet. .

Een paar tikken tegen de vlotterbak hebben helaas geen effect gehad dus ik heb de carburateur maar los gehaald.

De vlotternaald vertoont geen schade en sluit goed af ( getest door te blazen op benzine toevoer slang en de vlottergewicht op en neer te bewegen ).

Heeft er iemand een idee wat er nog meer gecontroleerd kan worden?
 

Bijlagen

  • 20200522_172734.png
    20200522_172734.png
    846,3 KB · Weergaven: 23
Ja, doe eens een lijstje met die 20 items?

Overlopen kreeg je in de oorlog de doodstraf voor, dit is dus een serieuze zaak...

Anyway, Rob RD was toevallig ook bezig met een ER5-carburatie, maar er zit inderdaad meer om heen dan je verwacht.
Bij de rubbers tussen de luchtfilters zit geen lek,daar stroomt het gewoon uit. Hou de olie in de gaten, dat daar niet te veel benzine in terecht komt. Ik denk niet dat het uitmaakt voor de werking van de vlotternaald maar er zit een plunjertje in dat meestal vast zit. Kan je losdrukken en dan is het weer over.... Als je er in blaast LIJKT het of ze afsluiten
 
Laatst bewerkt:
Maar zoals je nu meet rust er al gewicht op de vlotternaald en krijg je geen goede meting. Ik hou ze altijd horizontaal, met het scharnierpunt naar boven zodat de vlotter vrij kan bewegen. De metalen lip moet dan net de vlotternaald raken

Waarom geen goede meting?
Vlotter moet dragen op de naald, dat doet de opwaartse druk ook als de vlotterbak gevuld is.
Maar @TS, kun je dit testen buiten de motor.en maak de zitting goed schoon waar de vlotternaald invalt. Je zult t daar toch ergens moeten zoeken als die overloopt..🤔
 
Even een update.

De vlotterhoogte was in orde. Heb het allemaal goed schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Naderhand geen benzine lek meer kunnen constateren.

Zal dan toch ergens een stukje vuil hebben gezeten..
 
Even topic nieuw leven inblazen. Zelfde carburateurs, van zelfde type motor met zelfde problemen.

Revisie setje voor het kraantje ligt klaar. Dat wordt de volgende stap.
Maar het overlopen van de rechtse carburateur was een stuk hardnekkiger dan ik had gehoopt.
Na schoonspoelen met carburateur reiniger en testen of de vlotters goed drijven, bleef het lekken.

Nou, niet dus.
Ik maakte een dikke fout bij het testen. Ik ben alleen maar nog oudere meuk gewend met gewoon een enkele slang uit de tank.

Ik had dus onderstaande plaatjes klaar gezet in dit topic. En lijstje gemaakt van mijn stappen en vragen.
En al typende uiteindelijk zelf het antwoord.

Gewoon ter lering en vermaak dus maar hier mijn sleutel blunder. Voor de mensen die zoeken op er5 carb problemen.

carbs2.jpg

In bovenstaand plaatje de groene busjes, daar dus vooral schoon gespoeld met carburateur reiniger. Vlotters (die witte) even kopje onder gehouden in water, geen belletjes en goed drijven. Daarna goed droog gemaakt. Vlotterpennetjes bekeken, lijken zgan op het oog. Die pinnetjes er in kun je ook soepel in drukken. Terug gemonteerd van zijkant bekeken op het oog allemaal netjes als de vlotter op en neer gaat.
Zo ver geen probleem.

carbs.jpg

Alleen toen dus testen of het goed afsluit nu. En dus niet door op hoop van zegen alles te monteren. Nee laten we slim zijn en een tussenstap doen.
Klein tankje van andere motor erboven met simpel kraantje.
En dat heb ik toen aangesloten op de slang die boven bij die groene binnen komt.... :X

Nou, dan komt het er bij de oranje pijltjes uit dus. En instinker, dus niet bij de linker carburateur.
Maar dat is gewoon simpelweg omdat boven de rechter carburateur de slang recht door gaat. Dus in de linker komen zowat alleen spetters zolang het door valt.

Ik heb dus een hele tijd zitten door zoeken waarom het rechtse vlotter spul niet afsloot :X
Alleen kun je dat niet testen op deze manier. Want de onderste oranje pijl. Dat is de ingang voor de benzine. En dat gaat via de vlotter pennetjes. :P

Bovenste slang is gewoon ontluchting/beluchting ofwel benzine damp samen delen met de benzine tank.

Conclusie, het sluit dus gewoon wel af nu _O-
 
Bovenste slang is gewoon ontluchting/beluchting ofwel benzine damp samen delen met de benzine tank.
Alleen maar beluchting dus. Gaat over luchtfilter huis los naar achteren. Ander open slangetje gaat naar achteren voor ontluchtingspijpje onder in de tank.

Ik was ff gaar gisteren. Ik bedacht dat het misschien op elkaar aansluiten was. Maar dan trekken ze alsnog samen onderdruk uiteindelijk. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan