Kawasaki ER5 lekt benzine

Mikeiej

Rookie
30 jun 2015
14
0
Nijmegen
Beste mensen,

Afgelopen week heb ik voor een koopje een kawasaki ER5 uit 2003 gekocht. Vandaag kwam ik er na het rijden echter achter dat hij veel benzine lekt. Ik heb zelf heel weinig verstand van motortechniek en vroeg me af of iemand mij kan vertellen wat het probleem kan zijn.

Het lekt uit het zwarte buisje op de foto.


Alvast bedankt
full
 
Laatst bewerkt:
Wouw, die foto mag wel ietsje kleiner hoor, heb geen muurvullende monitor :o

Maar lekkage uit een zwart slangetje? Dat is heel waarschijnlijk de overloop van de carburateurs, sluiten de vlotternaalden niet goed af. Motor heeft lang stil gestaan? Carburateurs eraf en laten reinigen.
 
Wouw, die foto mag wel ietsje kleiner hoor, heb geen muurvullende monitor :o

Maar lekkage uit een zwart slangetje? Dat is heel waarschijnlijk de overloop van de carburateurs, sluiten de vlotternaalden niet goed af. Motor heeft lang stil gestaan? Carburateurs eraf en laten reinigen.

Sorry ik had snel een foto gemaakt.
Hier 2 betere foto's. Ik heb geen idee hoe ik mijn foto's kleiner moet maken... Gaat om gat bij mijn vinger onder.
Motor heeft inderdaad lang stilgestaan dus dat zou goed kunnen.
full
 
Laatst bewerkt:
kosten is moeilijk te voorspellen. soms gaat er op en er af heel soepel en ben je redelijk snel klaar. soms zijn rubbers behoorlijk uitgehard en zit je een hele tijd te prutsen om alles weer gemonteerd te krijgen zonder dat er luchtlekken zijn. maar een uurtje werk ben je zo kwijt en het is voornamelijk een uurtarief klus. veel onderdelen heb je niet nodig.
 
Je kan ook genoeg onderdelen nodig hebben, als er dus wel rubbers kapot zijn of als er een revisiesetje nodig is voor meerdere carburateurs dan loopt het al snel aardig in de papieren..

Maar begin eens met schoonmaken, je kan het zelf proberen maar een eerste keer zonder kennis of ervaring heb je een kans dat je wat sloopt en je leergeld betaald. Lees je hoe dan ook heel goed in, er zijn vele how to's over het schoonmaken van carbs. Perslucht en remmenreiniger zijn de 2 dingen die je nodig hebt.
 
Bedankt voor de reacties, ik denk dat ik het toch maar laat doen en hopen dat het niet teveel kost. Zelf sloop ik het heel waarschijnlijk en dan ben ik nog verder van huis.
Nu moet ik hem alleen nog bij de monteur zien te krijgen zonder hulpmiddelen 😢
 
Ik kan het niet echt duidelijk zien op de foto's, maar dat lijkt mij de afvoer van het luchtfilterhuis. Normaal hoort hier nog een slangetje op dat naar beneden gaat. In jouw geval lopen de carburateurs waarschijnlijk over. Carburateurs er even afhalen, open maken en vlotternaalden en zittingen even nakijken en reinigen. Indien slecht vervangen. Kan trouwens goed zijn dat als de naalden en zittingen vuil zijn, de rest van de carburateurs ook vuil is en deze dus (ultrasoon) gereinigd moeten worden. Check ook even of dit bij stilstaande motor gebeurt, dus als de motor niet draait. In dat geval is je benzinekraan ook om zeep (was bij mij het geval) en loopt de benzine via je cilinders de motor in en mengt zich met de olie.
Succes!
 
Ik kan het niet echt duidelijk zien op de foto's, maar dat lijkt mij de afvoer van het luchtfilterhuis. Normaal hoort hier nog een slangetje op dat naar beneden gaat. In jouw geval lopen de carburateurs waarschijnlijk over. Carburateurs er even afhalen, open maken en vlotternaalden en zittingen even nakijken en reinigen. Indien slecht vervangen. Kan trouwens goed zijn dat als de naalden en zittingen vuil zijn, de rest van de carburateurs ook vuil is en deze dus (ultrasoon) gereinigd moeten worden. Check ook even of dit bij stilstaande motor gebeurt, dus als de motor niet draait. In dat geval is je benzinekraan ook om zeep (was bij mij het geval) en loopt de benzine via je cilinders de motor in en mengt zich met de olie.
Succes!

Hij lekt juist alleen wanneer de motor stil staat. Dit zou dus betekenen dat de benzinekraan kapot is? Ik wil hem naar een monteur brengen maar vraag me af of het verstandig is hem er zo heen te rijden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan