Kawasaki ER5 lekt koelvloeistof

henk-kooij

Rookie
31 jan 2021
28
2
Goeie middag ik heb sinds een week een kawasaki er5 gekocht .em heeft twee jaar stilgestaan . Nu heb ik de carberateur schoongemaakt en de motor loopt weer .nu is er een ander probleem hij lekt koelvloeistof als hij warm word .heeft er iemand ervaring mee of heeft advie groetjes Henk
 
Misschien nog verder kijken waar het vandaan komt. Loopt het onder de koelrib langs, of druipt het over die koelrib heen? De koppakking zit namelijk onder die koelrib.
Gek gezegd kan het zelfs van een lekke slang boven het motorblok vandaan komen, en druipt het via de koelrib naar beneden. Het is dus zaak om eerst echt heel goed te kijken waar het vandaan komt.
De ER-5 heeft dacht ik ook carburateurverwarming via de koelvloeistof. Loop ook dat traject goed na.

De koppakking is wel de eerste verdachte. Als die inderdaad lek is, dan is de vraag waarom deze lek is. De kop en het cilinderblok van een ER-5 (en modellen met hetzelfde type motorblok) staan er om bekend dat ze na een tijdje krom kunnen trekken. Dus de boel uit elkaar halen, laten vlakken, en monteren met nieuwe pakkingen is de beste oplossing.

Ja dat is duur, zelfs als je het zelf doet. Sommige mensen vlakken zelf op een dikke spiegel. Zelf ben ik voorstander om dat te laten doen door een revisiebedrijf. Ieder zijn voorkeur. Als de kop er af ligt en alle kleppen er uit zijn, dan kan je het beste ook meteen de kleppen even opnieuw inslijpen. Voorzie dan ook de kop van nieuwe klepseals. Koop niet de originele, maar gewoon bij een revisiebedrijf een paar passende van een willekeurige auto. Dat is een heel stuk goedkoper dan originele van Kawasaki.
 
Het zou ook je radiatordop kunnen zijn of een o-ring van de thermostaatbehuizing die je blok ingaat. Dit is een wat vreemde constructie die ook erg smerig wordt bij de ER-5. Het is kawasaki part: 670B2014.
Vervangen is niet heel lastig, maar gezien de aanslag op je blok zal hij wel goed vast zitten. Even de koelvloeistof aftappen en de tank demonteren. De boel goed schoonmaken en vervolgens nieuwe o-ringen plaatsen. En natuurlijk je koelsysteem weer ontluchten.
 

Bijlagen

  • Inked08708_1072x0941.0000-0000-2192-2867_LI.jpg
    Inked08708_1072x0941.0000-0000-2192-2867_LI.jpg
    95,6 KB · Weergaven: 8
  • Inked29sm-94dc46c85aa59f191bb0931d278c4410_LI.jpg
    Inked29sm-94dc46c85aa59f191bb0931d278c4410_LI.jpg
    35,9 KB · Weergaven: 10
Begin ermee het motorblok droog en schoon te maken.
Je kunt van die fluoriserende middeltjes kopen die je aan koelvloeistof kunt toevoegen, dan kun je met een blacklight de oorsprong van de lekkage zien.

Dit kan meerdere oorzaken hebben;
- een koelslang/ aansluiting lekt en drupt via de kop naar beneden
- de koppakking lekt via koelkanaal.
Aangezien de motor netjes loopt is de cylinder nog dicht, de pakking lekt op een waterkanaal.

Hoe ziet de motorolie eruit?
Zit er (koel)water in?
 
Terug
Bovenaan Onderaan