Kawasaki ER500 met kuip?

Waarom wil je er eigenlijk een kuip op hebben?

Gewoon uit interesse trouwens.

Ik vroeg me af of dat mogelijk was, en hoe dat er dan uit zou zien. Ben nog redelijk nieuw met motorrijden en alles wat erbij komt kijken. Dus ook puur uit interesse aan het rond kijken wat er voor motoren zijn en wat je er allemaal bij kan kopen. En natuurlijk ben ik ook benieuwd naar de mening van andere (ervaren) motorrijders.
 
Ik vroeg me af of dat mogelijk was, en hoe dat er dan uit zou zien. Ben nog redelijk nieuw met motorrijden en alles wat erbij komt kijken. Dus ook puur uit interesse aan het rond kijken wat er voor motoren zijn en wat je er allemaal bij kan kopen. En natuurlijk ben ik ook benieuwd naar de mening van andere (ervaren) motorrijders.
Aha, naja kennelijk is het mogelijk voor de ER5. Ik zelf hecht weinig waarde aan een kuip. Ik heb een paar maandjes op een leen motor gereden die een halve kuip had. Met regen is het iets prettiger maar nat word je evengoed wel.

Verder is eigenlijk mijn mening: als het er niet op zit, kan het ook niet stuk ;)
 
Ja klopt, alleen de motor die ik kan kopen is van mijn rijschool, dus dat is al een vriendenprijsje en ook een betrouwbare koop ( ik heb totaal geen verstand van technische zaken van een motor) Ik neem aan dat als ik die motor over neem dat hij technisch wel goed in elkaar zit. Lesmotoren worden toch goed onderhouden?

Ja, maar maken wel veel meters. Dat moet wel heel erg een vriendenprijsje zijn dan......
 
Aha, naja kennelijk is het mogelijk voor de ER5. Ik zelf hecht weinig waarde aan een kuip. Ik heb een paar maandjes op een leen motor gereden die een halve kuip had. Met regen is het iets prettiger maar nat word je evengoed wel.

Verder is eigenlijk mijn mening: als het er niet op zit, kan het ook niet stuk ;)

als je vaak langere afstanden rijd is een kuip echt wel lekker, tis net ff wat comfortabeler(vind ik)
 
De eigenaar van de rijschool is ook een kennis van me dus hij zal me niet naaien met een technisch slechte motor, wel heeft de motor kleine blikschade ( her en der een krasje en deukje) maar daar is dan de prijs ook wel naar ( lees: ERG goedkoop! ). Hij kan de motor wel inruilen maar dan zou hij er hetzelfde voor krijgen als dat hij aan mij vraagt. En hij gunt mij de fiets meer.

Ja dat begrijp ik, omdat hij op papier (BOVAG boekje) het geld ervoor zou krijgen.
De dealer is namelijk niet zo happig op lesmotoren omdat..tja hoe zal ik het zeggen.
Van het omvallen wordt de motor niet echt slecht....
 
Ja, maar maken wel veel meters. Dat moet wel heel erg een vriendenprijsje zijn dan......


750 euro vraagt hij ervoor, compleet nagekeken en gebreken gemaakt, banden zijn nog goed, maar er staat wel 80000 km op de teller inderdaad. Is dat een slechte deal dan?
 
Laatst bewerkt:
ik denk dat de meesten een kuip willen voor rijden op de snelweg. even een half uurtje naar je werk en terug kan nog wel met een naked, maar daarna wordt het veel te erg, je vangt al het wind op!
 
De eigenaar van de rijschool is ook een kennis van me dus hij zal me niet naaien met een technisch slechte motor, wel heeft de motor kleine blikschade ( her en der een krasje en deukje) maar daar is dan de prijs ook wel naar ( lees: ERG goedkoop! ). Hij kan de motor wel inruilen maar dan zou hij er hetzelfde voor krijgen als dat hij aan mij vraagt. En hij gunt mij de fiets meer.

Toch benieuwd hoeveel dat zou zijn.

Ik zou namelijk erg lang moeten denken of ik wel zo;n motor zou willen. Er wordt mee gevallen, veel mee gereden in verkeerde versnellingen, enz, enz..

Aan de andere kant: veel er op afschrijven kun je niet meer. En je rijdt dan wel erg voordelig.
 
Hoeveel Km heet dat ding gezien voor dat geld? Opzich kan je voor 750 euro namelijk best een leuke motor vinden als je een beetje geduld hebt. ik ben het namelijk wel redelijk eens met de post boven de jouwe: een lesmotor wordt wel redelijk misbruikt. Hij zal waarschijnlijk niet direct uit elkaar vallen, maar je kan er volgens mij wel vanuit gaan dat het motorblok wat harder is aangepakt dan dat van de gemiddelde brommer in die prijsklasse... :/


Edit: Ik zie net dat hij al 80K gelopen heeft. Voor een ex-lesser met 80.000 Kilometer op de teller zou ik geen 750 euro meer geven. Je moet voor de aardigheid eens op marktplaats en zelfs hier op MF kijken wat je voor dat geld particulier kan vinden. Je moet dan wel zorgen dat je een goede inspectie kan uitvoeren voordat je zo'n ding daadwerkelijk koopt, maar als je dat zelf niet denkt te kunnen heb je vast wel een technisch aangelegde vriend/kennis/oom die daarbij kan helpen.
 
Laatst bewerkt:
Zelfs niet als de motor helemaal is nagekeken bij de dealer waar hij nu ook in onderhoud is?
Mind you, ik ben absoluut geen expert op dit gebied, maar ik zou het waarschijnlijk niet doen. Zo'n dealer kijkt hem na:
Okee, alle goed inspecteerbare dingen blijven (min of meer?) binnen de marges. Maar dan heb je het volgens mij alleen over dingen als lekkende keerringen van de vering, lekkage van het blok, tandwielen en ketting. Verder zullen ze waarschijnlijk even aandachtig naar het blok luisteren om te horen of er tell-tale rateltjes en dergelijke inzitten, maar openmaken zullen ze naar mijn idee niet doen.
Omdat het een ex-lesser is, is het een motor waarop mensen hebben leren koppelen, schakelen en rijden. Dat betekent dat, zoals ook al eerder door anderen is gezegd, dingen als de koppeling, de versnellingsbak en de andere draaiende onderdelen bovengemiddeld op hun donder gekregen hebben gedurende hun 80.000 (tachtigduizend!) kilometer lange leven. Dergelijke onderdelen zijn waarschijnlijk niet meer in een staat zoals je op menig andere motor die je voor 750 euro kan kopen zou kunnen terugvinden. Daarom zou ik in ieder geval zorgen dat er echt goed naar gekeken wordt, door bijvoorbeeld te vragen of je zelf bij de controle van die motorzaak mag zijn. Ook kan je nog proberen met de je rijschoolhouder (de verkoper) een soort garantieregeling op te stellen, waarbij het gaat over echt grote mankementen die binnen een relatief korte periode (paar maanden?) aan het licht komen. Denk hierbij aan de eerder genoemde koppeling, versnellingsbak, of ernstige troubles binnen het blok.

Nogmaals, ik ga niet pretenderen dat ik er op enige manier verstand van heb. Ik baseer me hier enkel op de manier waarop ik het zélf zou aanpakken. Veel succes met de keuze, ik ben benieuwd wat het gaat worden!
 
Ik denk eigenlijk dat je voor die 750 veel leuks koopt eigenlijk, als ie nog goed is tenminste. Dat zul je wel even moeten nakijken.

Je schrijft er in ieder geval nauweljks iets aan af...je rijdt wel wat 'jongs', betrouwbaars en als eerste fietsje lijkt het me geen gek idee. Zeker om wat ervaring op te doen.

Oh, en je hebt een voordeel. Als je een andere motor erbij koopt, heb je gelijk een pekelfietsje voor in de winter ;) Veel verneuken aan het ding kan je toch niet :)
 
agh... 1 ding scheelt... als je je oude lesmotor overneemt hoef je geen proef rit te maken :P.

maar persoonlijk zou ik het niet doen.
ik heb ook gelest op een ER-5 (wel 25kw) maar vond em erg onstabiel... helemaal op snelweg met witte strepen overrijden begon ie helemaal te zwalken.

kheb nu een Gs500e (zonder kuip ;)) maar rijd fantastisch.

denk er goed over na.
80k is best wel veel (zelfs voor 750 pleuries)
 
Laatst bewerkt:
agh... 1 ding scheelt... als je je oude lesmotor overneemt hoef je geen proef rit te maken :P.

maar persoonlijk zou ik het niet doen.
ik heb ook gelest op een ER-5 (wel 25kw) maar vond em erg onstabiel... helemaal op snelweg met witte strepen overrijden begon ie helemaal te zwalken.

kheb nu een Gs500e (zonder kuip ;)) maar rijd fantastisch.

denk er goed over na.
80k is best wel veel (zelfs voor 750 pleuries)

Vind die km.st wel meevallen eigenlijk voor dat geld.
Als je op marktplaats gaat kijken wat een oud gs'je nog moet kosten van 15 jaar oud, durven ze zelfs al veel meer te vragen. En dan zou het ding maar in de 30k gereden hebben bijvoorbeeld. Geloof jij dat?

Maar dan heb je het wel over een motor van ruim 10 jaar ouder waarschijnlijk. Of kijk naar andere oudere motoren...onder de 500 euro vind je vrijwel niets goeds. Dan kan TS dus voor 250 euro flink wat jaren rijden.
 
Nogal verschillende meningen zie ik wel weer :D Ik denk dat ik nog maar eens goed met mijn rij instructeur ga praten over de fiets. Misschien afspreken om hem samen bij de dealer na te laten kijken (een goeie keuring). En misschien kan er nog wel iets van de prijs af.
De voordelen spreken mij namelijk heel erg aan ( Ik ken de motor, ik rij er al een tijdje op, en het is een betrouwbare koop lijkt me, ook heb ik totaal geen afschrijving dus valt de motor een keer dan is het nog geen ramp.) Maar ik besef me ook heel goed dat er wel nadelen aan een ex-lesser zitten. Ik merk wel dat ik veel waarde hecht aan jullie mening/advies! Thanks! Ik zal jullie zeker op de hoogte houden over wat ik precies ga doen met de fiets, en als er nog mensen zijn met een mening hoor ik ze graag!
 
Terug
Bovenaan Onderaan