Kawasaki ER6N (2010) lekt koelvloeistof na rit

chaozz

Rookie
16 aug 2020
13
2
Mijn Kawasaki ER6N (2010) werd afgelopen week tijdens een rit merkbaar te warm. Thuis aangekomen zag ik dat het koelvloeistof niveau onder het minimale niveau zat en dus heb ik dit aangevuld.

Een volgende rit op zo'n warme zomeravond koelde de motor weer goed voor mijn gevoel. Toen ik de motor echter thuis weer op zijn plek wilde parkeren merkte ik dat er onder de motor een plas koelvloeistof ontstond. Naar mijn idee kwam het ergens onder uit de motor.

Ik heb daarna de motor naar een motorgarage gebracht. Deze hebben alles nagekeken en kwamen tot de conclusie dat alles in orde was. Hun reden voor het uitvloeien van de vloeistof was dat ik hem teveel had aangevuld met koelvloeistof. Prima. Weer wat geleerd (ik had hem keurig tot de F aangevuld).

Gisteren toen ik vanuit de garage via een afspraak 's nachts naar huis reed was het lekker afgekoeld en reed ik naar huis. Thuis aangekomen hoorde ik een borrelend geluid nabij het expansievat van de koelvloeistof. Het kookte. En jawel hoor, de motor liet weer een spoor van vloeistof achter op mijn pad.

Ik heb een foto bijgevoegd.

Nu is de vraag, waarom lekt mijn motor na iedere warme rit vloeistof onder uit mijn motor? Kan het last? En wat kan ik er aan doen?
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-08-16 at 14.57.42.jpeg
    WhatsApp Image 2020-08-16 at 14.57.42.jpeg
    452,4 KB · Weergaven: 8
Als je het niet kan zien hoeft dat niet perse zo te zijn. Het is vloeistof dus het loopt naar het laagst mogelijke punt. Het kan net zo goed ergens bij een slangvan de radiator oid lekken, maar het loopt naar het laagst mogelijke punt voordat het op de grond valt.

Ik zou zelf nog eens goed zoeken aangezien je bij een motor alle componenten kan zien zitten. Dan wel als je de kuipen eraf haalt.

Als ik de hoeveelheid op de foto zie dan moet je iets kunnen vinden lijkt mij.

Je hoorde het borrelen. Dat lijkt mij een mooi beginpunt om naar te zoeken. Starten en kijken en luisteren zonder kuipen is de moeite niet op deze warme zondagmiddag.
 
"Merkbaar te warm", hoe warm is dat?
Kijk in het instructieboekje.
Er hoeft niets aan de hand te zijn: als het expansievat te vol zit, kan het overlopen. Nu dat 2 keer gebeurd is, is het niveau misschien goed en loopt het geen derde keer meer over.
 
Laatst bewerkt:
Als het erg warm weer is kan het ook raadzaam zijn om de motor na aankomst enkele minuten stationair te laten lopen. Dan kan hij zijn, tijdens het rijden geproduceerde, warmte nog even kwijt met draaiende fan.
 
Als bij mijn motor de fan draaide als ik thuis kwam. Zette ik hem uit via de dodemansknop zodat de fan nog even bleef draaien tot dat die uit ging. Zette wel het licht uit.
 
Als bij mijn motor de fan draaide als ik thuis kwam. Zette ik hem uit via de dodemansknop zodat de fan nog even bleef draaien tot dat die uit ging. Zette wel het licht uit.
Het is ook wel handig als de motor blijft lopen, dan draait de waterpomp ook. De motor produceert stationair draaiend ook warmte, maar minder dan rijdend.
 
Gewoon als je thuis komt en de fan draait lekker de motor uitzetten en op zichzelf laten koelen.

Temperatuur loopt iets op bij stilstand maar gaat snel genoeg zakken.

Je hoeft het niet te overdrijven natuurlijk.
 
Zojuist een rit gedaan met de zijkappen eraf, zodat ik bij thuiskomst kon zien waar het lekte. Even een stukje snelweg en wat B-wegen.

Bij thuiskomst de motor uitgezet. Daarna hoor ik meteen het koelvloeistof reservoir borrelen, en spuit het onder uit de motor. Ik heb nu ook gevonden waaruit het spuit. Hij gooit het onder eruit via een slangetje (zie foto).

Dat gebeurt dus als ik de motor meteen uitzet. Ik zal het morgen proberen de motor te laten draaien bij thuiskomst zodat hij kans krijgt om te koelen.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-08-16 at 16.57.51.jpeg
    WhatsApp Image 2020-08-16 at 16.57.51.jpeg
    93,8 KB · Weergaven: 10
  • WhatsApp Image 2020-08-16 at 16.58.10.jpeg
    WhatsApp Image 2020-08-16 at 16.58.10.jpeg
    367 KB · Weergaven: 7
Ik zou eerst eens beginnen het bijvullen van de koelvloeistof en het controleren of de dop op de radiator wel helemaal vast zit. Hij gooit het uit de overloop.
 
Zojuist een rit gedaan met de zijkappen eraf, zodat ik bij thuiskomst kon zien waar het lekte. Even een stukje snelweg en wat B-wegen.

Bij thuiskomst de motor uitgezet. Daarna hoor ik meteen het koelvloeistof reservoir borrelen, en spuit het onder uit de motor. Ik heb nu ook gevonden waaruit het spuit. Hij gooit het onder eruit via een slangetje (zie foto).

Dat gebeurt dus als ik de motor meteen uitzet. Ik zal het morgen proberen de motor te laten draaien bij thuiskomst zodat hij kans krijgt om te koelen.
Ik verwacht dat stationair koelen niet werkt. Je hebt dan geen rijwind waardoor hij dan minder goed koelt.

Controleer voor je gaat rijden ook even of je radiateur wel vol zit.

De radiateur dop is vaak een overdruk ventiel. Als de koelvloeistof warm wordt, dan zet hij uit. De dop houdt dat binnen. Hierdoor komt er druk op je koelsysteem. Door de druk wordt het kookpunt verhoogd. Je koelvloeistof kan dus warmer dan 100 graden worden. Ook doordat koelvloeistof geen water is. Hierdoor kan de radiateur meer warmte uitstralen.

Als de radiateurdop het koelsysteem niet op druk kan houden gaat de koelvloeistof al op een lagere temperatuur koken.

Als je er water in doet dan gaat hij ook eerder koken.

Succes.
 
Er hoeft niets aan de hand te zijn: als het expansievat te vol zit, kan het overlopen. Nu dat 2 keer gebeurd is, is het niveau misschien goed en loopt het geen derde keer meer over.

Dat wil ik best geloven, maar zodra hij onder alles eruit heeft gegooid is het koelvloeistof niveau in het reservoir meteen ver onder de L (low) gezakt. Volgens het onderhoudsboekje moet dat niveau tussen de L en F zijn.

Ik zou eerst eens beginnen het bijvullen van de koelvloeistof en het controleren of de dop op de radiator wel helemaal vast zit. Hij gooit het uit de overloop.

Ik ben geen techneut, dus kun je dit toelichten? Het lekt zeker niet uit de radiator, maar uit die slang op de foto. Wat moet ik precies controleren bij de dop op de radiator zelf.

---------------
NB: Ik heb de garage 70 euro betaald om het na te kijken, maar het "probleem" is gebleven. Maandag maar even bellen.
 
Ik ben geen techneut, dus kun je dit toelichten? Het lekt zeker niet uit de radiator, maar uit die slang op de foto.
Als de druk in het koelsysteem te hoog wordt kan het weg via de dop. Bij een bepaalde druk moet die open gaan, zodat er wat KVS afgelaten kan worden naar het expansievat. Ik vermoed dat de slang waar het bij jou uit komt de overloop van het expansievat is.
 
Het lijkt er op dat het systeem niet op druk kan komen en daardoor gaat de koelvloeistof koken voordat de temperatuur wordt bereikt waarbij normaal gesproken de ventilator aan moet slaan. De symptomen die TS beschrijft (borrelend geluid, flinke hoeveelheid koelvloeistof die er via de overloop van het expansiereservoir uitgegooid wordt) wijzen daar ook op. Het feit dat er alleen koelvloeistof lekt via het overloopslangetje en nergens anders laten eigenlijk alleen de radiateurdop over als boosdoener, ik zou even controleren of de dop er juist op zit (2x90° draaien als je hem vast draait, soms zit er een borgschroefje in dat je eerst los moet draaien) en of de radiateuropening waar de dop op afdicht nog wel vlak is. De dop vervangen kan ook geen kwaad, die zijn niet zo duur, maar dat is zinloos als de radiateuraansluiting waar de dop op afsluit niet vlak is.
 
als hij er elke keer vloeistof uit gooit vermoed ik dat er lucht in het systeem zit. dan kan het systeem geen druk op bauwen en dan wordt het kookpunt te laag waardoor het systeem gaat koken als er geen rijwind meer is.
wat ook goed kan is dat de dop van de radiateur met daarin de drukregelaar niet meer goed werkt.
het eerste om te controleren is kijken of er lucht onder de radiateur dop zit (dat hoort niet dat moet helemaal vol zitten met vloeistof. als het probleem zich als nog voor doet moet er gecontroleerd worden of de druk waarbij de radiateur dop open gaat voor afvoeren van te veel vloeistof (tijdens opwarmen) en het weer terug aanzuigen bij te weinig vloeistof (afkoelen) wel bij de juiste druk gebeurd.
en verder met Master Tommy
 
Dat wil ik best geloven, maar zodra hij onder alles eruit heeft gegooid is het koelvloeistof niveau in het reservoir meteen ver onder de L (low) gezakt. Volgens het onderhoudsboekje moet dat niveau tussen de L en F zijn.



Ik ben geen techneut, dus kun je dit toelichten? Het lekt zeker niet uit de radiator, maar uit die slang op de foto. Wat moet ik precies controleren bij de dop op de radiator zelf.

---------------
NB: Ik heb de garage 70 euro betaald om het na te kijken, maar het "probleem" is gebleven. Maandag maar even bellen.
In dat geval zou ik ook gewoon bellen en terug gaan. Opletten dat je niet weer mag dokken. Sommige garages \ dealers nemen zomaar een loopje met je en voor je het weet gaan ze op goed geluk dingen vervangen en blijft je aan de gang.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-08-17 at 12.33.18.jpeg
    WhatsApp Image 2020-08-17 at 12.33.18.jpeg
    87,9 KB · Weergaven: 7
  • WhatsApp Image 2020-08-17 at 12.33.18 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2020-08-17 at 12.33.18 (1).jpeg
    109,3 KB · Weergaven: 4
  • WhatsApp Image 2020-08-17 at 12.33.19.jpeg
    WhatsApp Image 2020-08-17 at 12.33.19.jpeg
    137,4 KB · Weergaven: 4
  • WhatsApp Image 2020-08-17 at 12.33.19 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2020-08-17 at 12.33.19 (1).jpeg
    92,4 KB · Weergaven: 4
Laatst bewerkt:
Ik heb de radiatordop eraf geschroefd. De rubber ring is nog in goed staat en de veer werkt (heel stug). Iemand vroeg nog of het mooi vlak was bij de radiotor zelf, en zo te zien is dat zo.

Heeft het zin om een nieuwe dop te zoeken, of liever terug naar de garage die niets kon vinden?

Ik zie ze op eBay, maar dan moet ik een maand wachten: 1.3BAR RADIATOR CAP FOR ALL JAPAN CARS &MOTOR BIKES Fit/HONDA/YAMAHA/KAWASAKI | eBay

Deze passen vermoed ik ook: Radiator doppen
Ik zou in elk geval niet een goedkoop imitatieonderdeel monteren, dat is vragen om problemen.
Een Kawasaki dealer (je weet wel, zo'n zaak die nieuwe motoren verkoopt) kan waarschijnlijk zo'n dop binnen enkele dagen leveren.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan