Kawasaki GPX600 R Koelprobleem

HansAkke

Rookie
5 mei 2016
6
0
Heemstede
Ik heb sinds enkele dagen een Kawa GPX600 R van 1995 die niet loopt. Als project gekocht. Nu kwam ik bij het strippen van de kuip er achter dat er vrijwel geen koelvloeistof meer inzit. Ik kan op de slangen geen lekkage sporen vinden maar op de cilinderkoppen zit vrij bovenin aan beide zijden een rond gaatje, Uit het gaatje aan de rechterzijde is kennelijk koelvloeistof of iets dergelijk gekomen er zit namelijk een bruine aanslag van waterlek sporen op. Aan de linker zijde van het blok is dat aanzienlijk minder. Weet iemand wat dat voor openingen zijn, ik kan in de handboeken geen aanwijzing vinden. Heeft iemand trouwens een lumineus idee hoe je die bougies er uit krijgt? Moet je daar een speciale bougie sleutel voor hebben of is er een kunstje. Ik heb een heel stel sleutel maar ze zijn allemaal te dik of te kort.
 
Bijvoorbeeld deze:

B400959



https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-pijpsleutel-18/19-mm/p/B400959

Ik weet niet of het de goeie maat is voor jouw gpz :)
 
Laatst bewerkt:
Gaatjes aan de zijkanten van de kop zijn inderdaad afvoergaten, de buizen die ik bedoel gaan vaak lekken na het loshalen als de o-ringen niet worden vervangen.
 
De gaatjes in de kop zijn inderdaad afwaterings gaatjes. Zelfs de bougie die er erg roestig uitzag kon ik er uit krijgen met een bougiesleutel die ik bij Motoport Uithoorn voor € 6,95 op de gok had gekocht. Als, en ik zeg als die waterkanalen in de kop kapot zouden zijn wat ik niet mag hopen zijn daar dan behalve de al gesignaleerde water sporen nog andere symptomen van?
Het was eiegenlijk alleen bij de van achter af gezien, de meest rechtse bougie, dat is nr. 4 als ik het goed heb.
 
Ik heb ook een gpx600, als ze in de regen op de zijstandaard staat, blijft er altijd wat water staan aan de rechterkant bij bougie 3 en 4. (loopt langs de kuip en tank zo op het kleppendeksel) Aan de linkerkant loopt het dan gewoon naar beneden, maar aan de rechterkant blijft het in een soort van kommetje staan; je kunt dan voordat je wegrijdt, de motor een beetje naar rechts leunen en dan lopen er vaak wat druppels uit het rechter afwateringsgaatje.
(Ik heb dus bij het rechter afwateringsgaatje ook wel eens een roestig spoor gezien, nu doe ik er gewoon altijd een motorhoes omheen als ze buiten staat en als het mooi droog is sputtert ze ook niet meer zo vaak :) )
 
Aangezien je een niet lopende motor hebt gekocht, kan er heel wat anders aan de hand zijn dan problemen met koelwater; ik zoe gewoon het koelwater bij de radiateurdop controleren, misschien heb je alleen gezien dat er niet veel in het expansietankje zat, maar dat hoeft niet direct een probleem te zijn.
Ik zou de motor gewoon systematisch van a tot z controleren, of alles naar behoren is; dus tank checken (kraantje even losmaken en benzinefiltertje eventueel schoonmaken), verse benzine erin en als hij op "on" of "res" staat en je zuigt aan de vacuumslang (dunne slang van de benzinekraan) moet er benzine uitstromen (uit de dikke slang van de benzinekraan), dan carbs schoonmaken, kleppen stellen en synchroniseren. Accu, bougies/kabels/doppen ook checken en misschien ben ik nog wel een paar dingen vergeten als het dan nog niet wil lopen. :P
 
Dank je wel sniwr, ik ben inderdaad bezig om het hele spul te controleren, hij is op dit moment helemaal gestript. Ik ga stap voor stap alles bij langs. Ik heb in iederb geval geen vonk op de bougies, dus dat in ieder geval zoeken en meten.
 
Mooi om te horen dat het weer loopt. :Y

Als de motor soms niet lekker loopt, is het altijd slim om dat gebeuren even door te meten; bobine secundaire kant 13.5-16.5 kOhm plus twee bougiedoppen van 5 kOhm moet dan maximaal 26.5 kOhm weerstand hebben, is het meer, dan is er vaak een oud Ngk dopje wat een veel te hoge weerstand heeft (of de kabel zit niet lekker vastgeschroefd).

Bij mijn Gpx heb ik er maar nieuwe kabels, doppen en bougies ingezet. :9
 
Laatst bewerkt:
De massa kabel is schoon is gelijk met de nieuwe accu gedaan. Bedankt voor de tip. Vanmiddag even een eerste keer gereden. Was er wel het weertje voor. Weliswaar kort maar wel weer even heel lekker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan