Kawasaki GPX600R restauratie

25 mrt 2013
72
0
Ootmarsum
Laat ik mij eerst even voorstellen: Dit is een gezamelijk account van mij en mijn vader. Ik mag mijzelf sinds december vorig jaar ook een lid van de tweewieler club noemen en ik heb mijn papiertje januari dit jaar opgehaald. :] Mijn vader rijdt sinds 1974 al motor. Nu had ik een mooie aanbieding van mijn opa, ik kon namelijk zijn gpx600r voor een mooi prijsje overkopen (a 200 euro).

Het is geen europese gpx600r, het is een geimporteerde zx600c uit california. Het emission control system is er al uit gesloopt door (een van de?) vorige eigenaar(s). Het oude beestje is nog in goede staat van buiten af gezien, ~38000km op de teller.

Hij loopt nog niet maar hij ziet er ook onder de kap nog redelijk uit, alleen wat oxidatie hier en daar maar het lijkt op alleen maar tijdelijke cosmetische schade. Ik ben van plan om dit allemaal nog schoon te maken als het weer weer wat beter wordt, maar voor nu is het plan de motor eerst lopende te krijgen.
Ik ben van plan in dit topic updates/vragen te posten over de reparatie.

Tot nu toe is er het volgende aan gedaan:
- Bougies schoongemaakt (waren nogal vies) en vonken weer (ookal zijn het niet mooie vonken)
- Luchtfilterhuis is schoongemaakt en het filter is schoongemaakt en weer ingespoten met filterolie
- Carborateurs zijn nagekeken en schoongemaakt (komt ook benzine uit de kraantjes)
- Het elektrische systeem doet het helemaal
- Alle remmen schoongemaakt + nieuwe remvloeistof + ontlucht
- Banden en velgen schoongemaakt
- Ketting opnieuw uitgelijnd, gespannen, schoongemaakt en opnieuw geolied
- Nieuwe accu erin geplaatst
- 25 Kw ringen erin gezet (best prijzig trouwens voor een paar ringen :/)

Na dit alles eraan gedaan te hebben zitten we eigenlijk vast. Er komt benzine in de carborateurs, de bougies vonken, maar er is geen boem :( Nu weet ik niet zeker of we de tank wel goed hebben aangesloten dus heb ik een aantal foto's genomen van waar ik dacht dat de slangen waren aangesloten. Deze slangen staan niet echt duidelijk in de haynes dus dacht ik dat ik het hier maar zou vragen. Zou iemand die ook een gpx heeft kunnen bevestigen/ontkrachten of de slangen ook daadwerkelijk zo moeten worden aangesloten? Andere tips/truuks zijn natuurlijk ook altijd welkom! :)
Hier zijn de foto's:


(De niet gelabelde slang is een overloop van de koelvloeistof)



edit: 23500 mijl is toch echt ~38000 km en niet 50000 :)
 
Laatst bewerkt:
Heb je veel speling op je pook ??

En heeft ie erg lang stilgestaan ??, dan zou ik hem eens flushen en daarna goede olie erop, dat kan al een wereld van verschil uitmaken.

Ik heb zo'n gpx ook gehad, leuk ding.
Ik heb evt nog een vraagbaak voor je.
 
Heb je veel speling op je pook ??

En heeft ie erg lang stilgestaan ??, dan zou ik hem eens flushen en daarna goede olie erop, dat kan al een wereld van verschil uitmaken.

Ik heb zo'n gpx ook gehad, leuk ding.
Ik heb evt nog een vraagbaak voor je.

Speling lijkt mij normaal, ik maak er zo wel een filmpje van. Hij heeft een jaar of 2 in de schuur gestaan, nieuwe olie is er al in gedaan en ook een keer geflushd... Ik denk dat ik of of dit blok uit elkaar gaan halen en alle pakkingen ervan gaan vervangen, of een nieuw blok kopen.

edit: hier is een filmpje:
 
Laatst bewerkt:
Ik ben gelijk naar dat boek gaan kijken, schrok beetje van de prijs, maar iemand heeft een gebruikt exemplaar op marktplaats en ik ga het boek zo ophalen :P

Van het weekend ga ik meten en hopelijk repareren. 8-)


Het heeft even geduurd eer ik het boek in handen had. Maar de Bobines pri en sec gemeten, deze zijn goed, de pick up coil geeft ook goede waarde, toch maar weer nieuwe bogies voor de zekerheid. als contact aanstaat heb ik netjes 12v primair op bobine.

Maar geen broem ;(

het enigste wat mij nu nog overblijft is het motormanagementsysteem en kijken of de dynamo nog goed werkt. Helaas sleutel ik in de tuin en we weten wat voor een weer het is.
 
Ondertussen heb ik het hele blok vervangen, een hoop werk maar in twee daagjes gedaan. Hij bromt nu mooi, ik heb er al op gereden omdat ik de verzekering en belasting ook heb geregeld en ik kan niets anders zeggen dan wat een prachtig fietsje! Heerlijk licht in de bochten en toch lekker comfortabel. :] Ik ga er zeker nog veel plezier aan beleven! Hier een paar fotootjes :)







Omdat ik veel te weten ben gekomen over de techniek van de motor, wil ik anderen die problemen krijgen met hun gpz/gpx best helpen! Moet je maar gewoon een berichtje hier plaatsen en ik zal mijn best doen!

Het heeft even geduurd eer ik het boek in handen had. Maar de Bobines pri en sec gemeten, deze zijn goed, de pick up coil geeft ook goede waarde, toch maar weer nieuwe bogies voor de zekerheid. als contact aanstaat heb ik netjes 12v primair op bobine.

Maar geen broem ;(

het enigste wat mij nu nog overblijft is het motormanagementsysteem en kijken of de dynamo nog goed werkt. Helaas sleutel ik in de tuin en we weten wat voor een weer het is.

Het motormanagementsysteem was ook bij mij kapot, valt trouwens goed door te meten en te bereiken (onder het zadel). En ja jammer van het weer de laatste paar dagen!
 
Laatst bewerkt:
Probeer eens tijdens het starten wat deodorant in je luchtinlaat te spuiten (spray it like you stole it). Als hij dan wel start is het tijd om de carbu s te kuisen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan