kawasaki gpz 500 lekken waterpomp

28 jul 2017
65
121
Goedemiddag allemaal,

Ik ben bezig met een cafe racer af te maken. Hier zit een blok in van een kawasaki gpz 500.
Nu heb ik het blok helemaal uit elkaar gehad en nagekeken en het eea vervangen wat niet goed was.

Maar nu blijf ik tegen het probleem aan lopen dat bij de waterpomp een lekkage blijft ontstaan.
Zoals je ziet loopt het water over het boutje heen, maar komt echt vanuit de afsluitdeksel van de waterpomp.
IMG_2227.jpg

Ik heb al 2x een nieuwe pakking gekocht en ik weet zeker dat het koelwater is. (smaakt best bijzonder)
Ook heb ik er al een beetje vloeibare pakking aan gedaan maar het ding blijft maar lekken.

Heeft er iemand tips of iets wat ik over het hoofd zie?

IMG_2228.jpg
 
Het kan maar op drie manieren lekken
1# Keerring
2# pakking of pakkingsvlak
3# deksel of carter een scheur in .
Maak je keus en lost op .
Ja weet het is geen kantenklare oplossing zoals de moderne jeugd dat graag zie maar een probleem moet je punt voot punt onderzoeken en dat begint met een lijst van mogelijke oorzaken en deze vink je af na controle .
Succes met het oplossen van je lek
 
Ik ben er as we speak 1 aan het reviseren. Je kunt vloeibare pakking aanbrengen wat je wilt, maar van binnen zijn waarschijnlijk de rubbers gewoon versleten.

Er zit trouwens wel een verklikgaatje in! Bij motorcycle spare parts heb je een nieuw setje.

Als je deze spullen hebt is het in 15 min weer opnieuw in elkaar gezet.
 
Mocht je, na het verwijderen, van de 4 boutjes, de buitenste kap niet los krijgen. Zitten de 2 busjes

Screenshot_20220106-115234_Chrome.jpg
die dus...mooi vast. Die houden de buitenste kap vast aan de achterste kap
rustig met wat smeer middel Inspuiten en proberen los te "wrikken" kijk uit dat de plaat niet scheurt is gevoelig spul.


Zo...als na dit de waterpomp nog steeds lekt! Zal er ergens een barst in zitten en kun je beter een 2e hands pomp kopen.
 
Allereerst dankje voor alle reactie en het meedenken.
Ik heb natuurlijk zelf al het eea gecontroleerd en ook vervangen.

Ook de impeller seal zit al een nieuwe in. Ook heb ik de delen gecontroleerd op vlakheid en eventuele braampjes.
Dit heb ik gecontroleerd om door de delen te monteren zonder pakking en in het donker ff met een zaklampje naar binnen geschenen en zo gekeken of er ergens grote kieren waren. En die zaten er wel, dus alles gedemonteerd en bijgewerkt zodat de vlakken weer netjes dicht zaten.

Ook de slang lekt niet, heb deze een beetje los gehad omdat er wat lucht in bleef zitten en daarom ook een beetje koelvloeistof langs loopt. maar deze is echt dicht.
Je ziet ook heel duidelijk het kleine boutje steeds nat worden als ik deze weer afgenomen heb met een doek.

En verder zitten er geen rubbers in zover ik kan zien, ja in de impeller van de waterpomp maar daar zit ook een nieuwe in.
Alleen ik heb dus net even de filmpjes bekeken, en dus ook het verklik gaatje gevonden. En ik weet waar ik de fout gemaakt heb. Ik had nog een extra o-ring aan de binnenkant van de impeller gedaan. Ik weet ook niet waarom, maar nu weet ik wel dat dit dan voor geen meter afdicht. En het komt ook overeen met de problemen die ik had, bij lopende motor lekken, bij niet draaiende motor geen probleem.

Dus iedereen super bedankt voor de ideeen en informatie, ik ga weer een nieuwe pakking bestellen en laat jullie ff weten of het nu wel gelukt is.

@guzzigek, dankje voor je opsomming van problemen die voor kunnen komen. Alleen ik vind de opmerking over de jeugd wel wat denigrerend, dus hou het positief aub.
 
Laatst bewerkt:
Denigrerend, bedoel je vermoedelijk ;). Aannemende dat dit niks met evt. jeugdige degeneratie te maken heeft, doch slechts een spelvout O-). Wel fijn dat je het ws. euvel gevonden hebt en al helemaal als je idd. even laat weten of het dat ook daadwerkelijk was. Dat laatste word nl. nogal eens nagelaten, waardoor een volgende met een soortgelijk euvel vaak weinig lering uit het verhaal kan trekken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan