Kawasaki GPZ 550

Voor de gene die nog onderdelen zoeken.

Ik heb hier nog een gpz550 van '83 staan die weg gaat in onderdelen.
Motor is kompleet en rijdend weg gezet.
Alleen is de tank lek hier heb ik een vervanger voor deze is gestraald heeft wat deuken en een paar zodenaamde pinholes maar deze zijn makkelijk dicht te maken.
Dus zoek je nog onderdelen doe effe een berichtje de prijs komen we wel uit.

Mvg Eric
 
Goedenavond allemaal,

Ik ben op zoek naar een originele linkeruitlaat of een complete 4 in 2 uitlaat voor mijn Kawasaki GPZ550 uit 1986.

Wie o wie heeft er een voor mij liggen (liefst in Noord Holland).
 
Hey allemaal, ik was nieuwsgierig of iemand ervaring heeft of iemand kent met het kleppenstellen
en het vervangen van de nokkenasketting van de GPZ 550. Het is bij de huidige monteur voor
mij niet meer op te brengen. Ik weet uit ervaring dat ik aan het eind van de dag minimaal een rooitje
moet neertikken. Ik heb er geen ervaring mee en omdat het klepsteelplaatjes zijn moet bij het wisselen de nokkenassen eruit. Natuurlijk kan dan de distributie erbij gepakt worden en de carb's
erbij synchroon gesteld worden. Hij rijdt prima zoals hij nu is maar de carb's zijn niet synchroon meer.
 
Heb ik wel eens gedaan,je kan ze eerst ook controleren,misschien hoef je niet te stellen.
Vervangen van de ketting heb ik bij revisie gedaan dus dat is anders.

weet niet waar je woont maar anders weet ik misschien wel goedkopere monteur.

john
 
Hey John bedankt voor de input. Idd ik ga eerst maar klepspeling laten meten.
Welke plaats werkt de monteur?
 
ik zag vandaag een gpz400 staan geheel origineel en rood .. mooie staat ook, plm 650 dan heb je hem wel.

Ik ben niet zo zwaar 66kg en 173, ben ook geen scheurneus maar wil er wel eens mee naar ardennen etc kunnen. Evt met licht iemand achterop.
Is een 550 dan een betere aanrader (of de 750) of is een 400 zat ?

Kan me mijn oude cb400n herinneren, dat vind ik echt te klein, slap frame, en niet genoeg fut.
 
op zich ging het vermogen van de CB400n nog wel maar die wegligging was echt niks (slappe vork) en met iemand achterop steeds geslinger.

Kortom: heeft een gpz400 dat ook ? Of is het vermogen van een 550/750 echt een aanrader ?
 
zijn de onderdelen tussen de GPZ400 en GPz550 uit dezelfde jaren uitwisselbaar ?
cq pas het blok van een 550 in een 400 ?
 
Ik heb een Z400J gehad. Mee op vakantie geweest naar het Meer van Genève. En met iemand achterop. Ging prima. Terug via Duitsland en dus de snelweg. Hij slingerde wel af en toe bij 150 per uur. Maar dat lag aan de rugzak van de persoon die achterop zat. Die was aan een kant van het frame afgeschoten. :X Daarna geen problemen meer.
Een Z400 had 44 pk en volgens mij heeft de GPZ er nog iets meer. Alleen de bagage er op kwijtraken is wat lastiger. Maar dat geld voor een 550 ook. (Ik neem aan dat het Unitrakkers betreffen.)
 
De GPZ 400 waar ik mee proef reed stond ook slecht afgesteld. Wellicht met een goede afstelling was hij me wel beter bevallen. De 550 heeft natuurlijk wat meer koppel wat mij wel beviel.
Vergis je niet met een 400 kun je ook veel lol hebben en ze kosten de kop niet.

De gpz400 zou 56 PK aan de krukas moeten hebben en de 550 65pk.
Ik heb zelf 11 jaar lang met een VFR400 gestuurd en daar miste ik het vermogen nooit.


Voordat ik het vergeet...Zijn er nog gegadigden voor een meeting volgende maand?
Zou plaatsvinden in Noordeloos bij Nol.
 
zijn de onderdelen tussen de GPZ400 en GPz550 uit dezelfde jaren uitwisselbaar ?
cq pas het blok van een 550 in een 400 ?

het is bijna dezelfde fiets... Rijwielgedeelte identiek, blok onderbouw eveneens...
De cilinderkop...is anders als ik mijn monteur moet geloven. Maar een blokwissel zou mogelijk moeten zijn.

Verder zag ik aan de voorvork dat de antiduik op 1 poot zat bij de 400 (in tegenstelling tot de 550 met op elke poot 1)
 
56 Pk voor een luchtgekoelde 400 lijkt me een beetje veel. Ik denk eerder 48 pk of zo.
Ik ga er vanuit dat droid1 de "snelle" versie bedoelt van de Z400F. Ergens uit midden van de jaren 80. Dat is de J met Unitrak vering, grof gezegd.
56 Pk past meer bij de watergekoelde GPZ400R/ZZR (en die heeft volgens mij 59 pk).
 
Trouwens, het kleppenstellen is een fluitje van een cent (met een wph erbij). Je moet wel lang kunnen fluiten maar het is best zelf te doen. En bij de Kawa zitten de plaatjes direct onder de nokken (bij de 400J althans). En niet onder busjes zoals bij mijn CB-1.
Ik weet alleen niet meer of je een nokkenaslichter nodig had of dat het met een griptang ook ging.
 
dank voor de commentaren.

Ik woon in Den Haag, Er staan er nu een paar op speurders.
En verder had ik deze 2 gezien.

Deze iets aan de prijs

In gouda (wel eerste eigenaar sinds 2001) maar prijs is wat hoog gezien 66 000 km
http://www.tweedehands.nl/motoren/motoren/kawasaki/kawasaki-gpz-400-174074724.html

En in Eindhoven > ziet er prachtig uit, niet duur en maar 17500 km, klokje rond ? klinkt te mooi om waar te zijn, gemaild met wat vragen 2 dagen geleden en krijg geen antwoord .... ook wel ver weg voor mij wel weinig gelopen !
Motor kopen en verkopen. Vind tweedehands motor of motoren op de grootste motorsite van Nederland


Verder: starten die kawa s slecht als ze koud zijn las ik ergens ? met choken ? is dat irritant, zeg maar net als een SR500 starten of gaat t wel ?
 
56 Pk voor een luchtgekoelde 400 lijkt me een beetje veel. Ik denk eerder 48 pk of zo.
Ik ga er vanuit dat droid1 de "snelle" versie bedoelt van de Z400F. Ergens uit midden van de jaren 80. Dat is de J met Unitrak vering, grof gezegd.
56 Pk past meer bij de watergekoelde GPZ400R/ZZR (en die heeft volgens mij 59 pk).

Ik heb hier een moto73 test liggen uit 1987 en daar wordt 56 pk opgegeven (met unitrack). Beetje surfen op het net kom inderdaad 50 pk tegen. (wel buitenlandse versie)
 
dank voor de commentaren.

Ik woon in Den Haag, Er staan er nu een paar op speurders.
En verder had ik deze 2 gezien.

Deze iets aan de prijs

In gouda (wel eerste eigenaar sinds 2001) maar prijs is wat hoog gezien 66 000 km
http://www.tweedehands.nl/motoren/motoren/kawasaki/kawasaki-gpz-400-174074724.html

En in Eindhoven > ziet er prachtig uit, niet duur en maar 17500 km, klokje rond ? klinkt te mooi om waar te zijn, gemaild met wat vragen 2 dagen geleden en krijg geen antwoord .... ook wel ver weg voor mij wel weinig gelopen !
Motor kopen en verkopen. Vind tweedehands motor of motoren op de grootste motorsite van Nederland


Verder: starten die kawa s slecht als ze koud zijn las ik ergens ? met choken ? is dat irritant, zeg maar net als een SR500 starten of gaat t wel ?


De choke heeft 2 standen. Als het niet te koud is en hij staat een paar dagen still dan is de choke half uitgetrokken voldoende. En anders tussen die 2 standen in.
Beter nooit volledig uitgetrokken. 4000t/m en de nokkenassen slijten als een gek...
 
Laatst bewerkt:
F50 diver: dank voor de tip over de choke, met die 2 standen betekent ook dat sommigen er wellicht niet altijd lekker mee om zijn gegaan, alhoewel het gegier jezelf en de buren !! dan wel zal irriteren.

Wellicht (en dat vind ik altijd wel) is het beter eentje te kopen die zo min mogelijk eigenaren gehad heeft.

Dat vermogen vind ik wel zat, wat maakt dat nu uit, het zal plm 50 pk zijn hoogtoerig ....ach ik ben toch al geen liefhebber van de snelweg

De prijzen liggen wel laag zeg voor deze types !! en dan hebben ze nog weinig gelopen ook ...ssstt !!
Die in gouda heeft 1 eigenaar sinds 2001 (en 66 000) misschien is dat minder erg dan 17 000 in eindhoven met 2 eiganaren maar hij heeft hem sinds okt 2013 ik vraag me dan altijd af waarom ze hem zo snel weer van de hand doen ..

Zelf heb ik ook weleens een motor met 13 000 km erop gekocht met een kromme klep ... dus km stand zegt ook niet alles vaak
 
en niet alleen was de klep krom maar ook waren de rubbertjes in de tandwieldempertjes vergaan (om de trillingen op te heffen van een twin) dat gebeurt gewoon door de tijd of slechte olie ...
dan heeft die 13 000 gelopen en denk je een mazzeltje te hebben kan alsnog het hele blok open
 
de blokken zijn rumoerig omdat ze luchtgekoeld zijn maar kijk maar even op youtube
voor een impressie.

zo lopen ze normaal..

tsja.....km stand zegt me al jaren niks meer. Mijn Africa Twin kocht ik twee jaar terug met 85000km en deed hem weg met 108000km. Moest alleen een nieuwe achtervelg in en nieuwe voorveren.
 
Probleem is vaak de smering. Als je goedkope olie erin gooit 60000km lang en je ververst
niet op tijd dan kun je het blok van de winter uit mekaar halen. Ik gooi Castrol volsyntheet
erin en het blok ging alleen maar stiller en mooier rondlopen. Er zijn hele discussies gaande
en er zijn genoeg mensen die me zullen tegenspreken maar in de 20 jaar dat ik motor rij
heb ik EEN keer goedkope halfsyntheet van Hein Gericke erin gegooid en er zit 1000km later een gat in de zuiger. (vraag maar aan Arjan)

Zeker bij een hoogtoerig apparaat als een 400 gooi er maar lekker een volsyntheet erin.
Die paar tientjes extra op zo'n goedkope fiets.....

Mijn VFR400 reed ik regelmatig volgas mee en nooit geen problemen.

Nog een belangrijke argument: De GPZ blokken worden HEET!!!! Omdat ze luchtgekoeld
zijn met een (te) kleine oliekoeler..
 
Laatst bewerkt:
Goede vraag van jou: waarom zijn de meeste Gpz400 s uit de jaren 93/94 en zijn de gpz550 10 jaar ouder ?? De 400 s lijken me ook gewoon 10 jaar "te oud" ....
misschien komen ze uit Japan als overschot ?

Zou iemand dit weten ik vraag het me ook af. :?


Hei!
Hier nog een GPZ 400.
Gekocht in blinkende staat met 18k op de teller voor niet al te veel geld bij een motorzaak.
Inmiddels daar 26 van gemaakt en het blinken is wat minder geworden aangezien ik ermee woon/werk. Maar hij rijdt super en relatief zuinig.
Op motormuizen maakt ie geen indruk (zit ik verder niet mee) maar veel niet-motorrijders vinden het een mooie motor.
Valt me op dat veel van die fietsjes in '92 / '93 op kenteken gekomen zijn terwijl ze me van een generatie lijken die 10 jaar ouder is. Iemand er een idee over?
De choke is wel een ding. Het standje: een beetje is nauwelijks te vinden. Jammer, want ik heb 'm bijna altijd nodig. (Zodra het kwik onder de 30gr. komt eigenlijk)
 
De GPZ van de beginjaren tachtig was volgens mijn een Z550 (opgeboorde Z500) met een stuurkuipje. En dus met de rechte achterkant en kleine zijkap. (Net als de Z400J.)

De GPZ 400/550 die jij bedoelt zijn gebaseerd op de Z400/550F serie. Die serie kwam midden jaren tachtig. Wanneer de GPZ400 (F) kwam? Geen idee.
 
Goede vraag van jou: waarom zijn de meeste Gpz400 s uit de jaren 93/94 en zijn de gpz550 10 jaar ouder ?? De 400 s lijken me ook gewoon 10 jaar "te oud" ....
misschien komen ze uit Japan als overschot ?

Zou iemand dit weten ik vraag het me ook af. :?

De GPZ400 is in 1994 in Nederland opnieuw uitgebracht als antwoord op de goedkopere "grijze" importmodellen.

Ik heb een GPZ400 gehad en ben nu in het bezit van een GPZ550 en ik vind er een wezenlijk verschil tussenzitten. De GPZ400 had veel minder kracht dan de GPZ550.
Je moest de GPZ400 echt in de toeren jagen wilde er iets gebeuren (en dan was het nog niet om over naar huis te schrijven), dit is gelukkig bij de GPZ550 wel anders. Ik was daardoor ook heel snel uitgekeken op de GPZ400.
 
Terug
Bovenaan Onderaan