Kawasaki GPZ500, die dingen blijven maar rijden...

Heb nog steeds die Bagster liggen.. Wie maakt me los?

Er moet toch iemand zijn die deze vrijwel nieuwe Bagster op zijn Kawa wil hebben?
 

Er moet toch iemand zijn die deze vrijwel nieuwe Bagster op zijn Kawa wil hebben?
Jammer dat de kleur totaal niet past bij mijn GPZ….
 
Bizar hoe weinig response er op GPZ-onderdelen is. Ik denk dat de topictitel echt van toepassing is: die dingen blijven maar rijden :]:Y:]

Niemand interesse in een upgrade voor de remmen?!?!
Denk dat ze vooral in het Oostblok blijven rijden ;). Ik zie ze hier nooit meer eigenlijk.
 
Denk dat ze vooral in het Oostblok blijven rijden ;). Ik zie ze hier nooit meer eigenlijk.
Ik heb er net een paar weken terug eentje gekocht!
92A3465F-A19C-4F26-81CC-014A98151293.jpeg
 
Mooi exemplaar! Leuk om een mooie originele eerste serie voorbij te zien komen.

Ben je bekend met de paar zwakke punten van de eerste serie? Als je lang gebruik wil maken van deze motor dan loont het de moeite om je te verdiepen in de magneten van het vliegwiel en de nokkenaskettingspanner.
 
Mooi exemplaar! Leuk om een mooie originele eerste serie voorbij te zien komen.

Ben je bekend met de paar zwakke punten van de eerste serie? Als je lang gebruik wil maken van deze motor dan loont het de moeite om je te verdiepen in de magneten van het vliegwiel en de nokkenaskettingspanner.
Dankje…ben er ook blij mee.
Rijdt erg lekker.

Ja ik ben bekend met de zwakke punten, maar hij is net nagekeken door de motorzaak en heeft net een grote beurt gehad.
Ik hoor geen rare geluiden en motor heeft net 27.000km gelopen.
Maar ik hou de boel in de gaten om hem zo lang mogelijk lopend te houden!
 
Volgens mij heb ik het hier ook al eerder gevraagd, maar heeft iemand nog interesse in een remklauw voor een 500?
(97 model). Volgens mij voor de achterzijde.
 

Er moet toch iemand zijn die deze vrijwel nieuwe Bagster op zijn Kawa wil hebben?
Schopje!
 
Gewoon omdat het kan ben ik de cartridges van de vering van een Honda Pan European 1300 aan het pas maken voor de GPZ. De vering van de GPZ wordt hierdoor een heel stuk geavanceerder. De ingaande- en uitgaande demping kunnen nu onafhankelijk van elkaar worden getuned door het aanpassen van de shim stacks. Hiervoor moet de voorvork wel elke keer uit elkaar, dus niet via stelschroefjes aan de buitenkant.

Gemodificeerde cartridge van de Honda in losse onderdelen.
IMG-20240319-171922994.jpg


Het kostte wel wat werk met een draaibank, maar nu de cartridge eenmaal pas is gemaakt en in elkaar zit, is het in deze vorm plug&play.
IMG-20240318-182912197.jpg


De originele GPZ veren hebben een veerconstante van 0.59kg/mm en een lengte van 433mm. Door ze in te korten naar 319mm krijgen deze veren een nieuwe veerconstante van 0.80kg/mm (0.59/0.80 x 433 = 319). De laatste winding stook ik roodheet om hem daarna plat te drukken. Met de verfföhn verwarm ik deze een tijdje op zo'n 200 graden in de hoop dat hij niet te hard en bros wordt. In het verleden is deze laatste winding wel eens afgebroken na dezelfde aanpassing.
IMG-20240319-161852023.jpg


Na het temperen van de laatste winding wordt de bovenkant vlak geslepen, haaks op de richting van de veer. Zo zit deze zo recht mogelijk in de veerpoot.
IMG-20240319-162743317.jpg


De cartridges moet ik nu nog inbouwen. Daarna is het een tijdje gaan rijden en dan bepalen in welke richting de shim stacks getuned moeten worden in overleg met Hyperpro :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan