Kawasaki GPZ500, die dingen blijven maar rijden...

tonnetje

Die hard MF'er
5 dec 2007
324
0
drenthe
bij deze maar eerst hier te koop gezet zoals vorige eigenaar

UNIEK!!!!!
KMSTAND 9800km aantoonbaar

GPZ500S
bjr 1993
kleur metalic blue/white/
ivm met niet lekker met armen kunnen zitten op de motor
ben off road motor gewend vandaar weer te koop heb er 200km mee gereden sinds aanschaf motor is perfect
olie en filter vervangen
prijs rond de 900,00 euro
bij interesse pm met telefoonnummer bel ik zsm op
motor staat bij hoogeveen in de buurt
inruil/ruil naked bike met normaal stuur of een offroad met bijbetaling van mijn kant is mogelijk!
moet wel indezelfde staat als de gpz zijn!
greetz teun
 
Laatst bewerkt:
17 apr 2016
102
0
24
Delft
Gefeliciteerd en succes met de verkopen!

Hoe heb je de carburateurs gereinigd? Ik ben begonnen met mn pa aan zn moto guzzi cali 3 die al 15 jaar stil staat en daar zit flink wat aanslag op zo ongeveer alles in de carbs. Wasbenzinebadje hebben we al geprobeerd maar heeft weinig effect.
 

Paul Z

Die hard MF'er
5 apr 2015
559
0
39
Ede
De GPZ staat weliswaar in de verkoop, maar toch... De carbs hadden toch nog wel wat last van wat hick-ups door terugkerend vuil. Het lange stilstaan met maar een klein beetje benzine heeft de binnenkant van de tank geen goed gedaan. Uitspoelen levert een hoop bruine drab op.

Dus krijgt de tank een goede inwendige schoonmaakbeurt en een mooie nieuwe epoxylaag aan de binnenkant. Het is weer een klusje, maar de motor is verder te goed om ook net dit dingetje er niet meer bij te doen.
 
3 mei 2006
123
0
Op de GPZ heb ik nu op advies van het Amerikaanse forum een aan-aan schakelaar tussen de koelwatertemperatuursensor (KWT) en de olietemperatuursensor (OT) gezet. Zo kan ik op het dashboard lekker wisselen tussen de twee temperaturen. En met leuk resultaat!
Ik verwachtte dat de KWT snel zou oplopen tot het moment waarop de thermostaat zou gaan openen, rond de 80 graden. Ook verwachtte ik dat het nog veeel langer zou duren voordat de OT op bedrijfstemperatuur zou zijn. Het blijkt nu andersom!
De olietemperatuur is na zo'n 15-20km rond de 80 graden en loopt op naar 90 graden waar hij redelijk stabiel blijft. Op een hele warme dag met continu 130km/u rijden loopt de OT op tot 100 graden.
De KWT blijft enorm achter en komt met moeite op de waarde van 80 graden. De thermostaat heb ik al een keer gecontroleerd en functioneerde naar behoren. Ik heb het gevoel dat het koelwatersysteem gewoon erg overbemeten is.

Verder geprikkeld heeft de GPZ nu ook een oliedrukmeter op het dashboard. Samen met de olietemperatuurmeter was dit ook weer een leuk leermomentje voor me.
Met koude olie vliegt de oliedruk meteen tot aan de waarde van het overdrukventiel. Op mijn niet gekalibreerde compressor heb ik deze ingesteld op 5,5 Bar (zie pagina 13). Op de niet gekalibreerde oliedrukmeter wordt dan 7,4 Bar aangegeven. Ik moet nog maar een keer een testopstelling maken om deze te calibreren...
Alles leuk en wel, maar wanneer de olie warm wordt, loopt de druk toch veel meer terug dan ik dacht. In mijn hoofd zou de oliedruk op kruissnelheid met 6000rpm toch nog wel richting de waarde van het overdrukventiel moeten gaan. In praktijk loopt deze bij een bedrijdstemperatuur van 90 graden toch terug naar 3,4 Bar.

Opzich is het geen probleem. Volgens de werkplaatshandboeken zou de pomp bij 4000rpm nog 2,4-3,2 Bar moeten leveren. Dat doet hij ook. De blokken hebben sowieso de reputatie om met normaal onderhoud best de 100.000km te kunnen halen zonder revisie. Voor mij is het vooral een uitprobeersel wat ik later ook wil toepassen op de motor die ik eigenlijk veel leuker vindt, mijn Guzzi.
Op die motor wil ik (ooit...) dezelfde waarden gaan meten en dan diverse technieken stap voor stap gaan toepassen en meten wat het effect is. Zowel in de cilinderkoppen als in het smeersysteem. Pin me er verder niet op vast, de Guzzi is een project dat al 6 jaar duurt :$



Na de aanpassing heb ik de GPZ ook nog gesynchroniseerd. Dit met een erg goedkoop apparaat naar voorbeeld elders op internet voor het synchroniseren van de carburateurs. Een paar oude sproeiers die ik nog had slingeren van mijn oude Suzuki DR800 dienen als dempers.

Het was wel nodig en de motor loopt duidelijk soepeler.



 

Jeroen12

MF veteraan
14 jun 2001
5.010
0
57
Nieuwegein
Bezoek Site
Lekker bezig Rammelende Bak :Y

Ik heb ff een veel eenvoudiger probleem...
Hoe was het ook al weer met het verwisselen van het koplampje?
Kan ik daar zo bij, of moet ik wat meer tijd reserveren om bijv de kuip eraf te halen?
Heb het lampje al eens verwisselt, maar da's weer ff geleden :$
 
Laatst bewerkt:

Eerf

MF veteraan
19 sep 2006
2.451
0
Amersfoort
D'r staat inmiddels al de hele week een witte GPZ500 langs de Oostvaardersdijk (Lelystad) geparkeerd. Iemand van hier die zijn/haar motor kwijt is?
 
3 mei 2006
123
0
Wbt de witte GPZ, de volgende keer even het kenteken onthouden en intikken op RDW.NL. Dan zie je snel genoeg of deze als gestolen staat geregistreerd.

De koplamp vervangen kan volgens mij theoretisch zonder het verwijderen van de kuip. Aan de onderkant van de kuip, boven je voorwiel, zit een apart 'luikje' welke je kan verwijderen. Je werkt wel in het 'donker', maar met wat handigheid kan je dan bij de achterkant van de koplamp.
 
17 apr 2016
102
0
24
Delft
Ik heb een vraagje: laatst heb ik mn carbs eraf gehad om mn begrenzer te installeren en nu loopt mn gashendel stroef en is het stukje veilige speling weg. De kabels zijn niet los geweest en liggen ook niet bekneld (getest zonder tank). Iemand een idee?
 
17 apr 2016
102
0
24
Delft
Inmiddels weer naar gekeken en geconcludeerd dat t probleem ligt bij het huis/kapje waar de hendel in draait. Zonder kapje draait ie soepel, met kapje blijft ie hangen. Iemand die dit probleem hetkent?
 
3 mei 2006
123
0
Zijn de kabels ook niet aan de kant van de carburateurs los geweest?

Als ze niet bij de carbs of bij het handvat los zijn geweest dan kan het zijn dat door het werken aan de carb ze naast hun rondsel bij de carb terecht zijn gekomen. Misschien heb je wat moeten trekken en wrikken en valt daardoor de buitenkabel niet meer precies op de plek waar hij hoort. Gewoon goed kijken en logisch nadenken.

Als de kabels wel los zijn geweest bij de carburateurs, dan kan het zijn dat ze ook in het handvat van hun plek zijn geschoten doordat de kabels even genoeg ruimte kregen om rond te gaan zwerven. Ook hier geld weer gewoon goed kijken en logisch nadenken. Het werkte goed voordat je begon, dan er kan nooit iets heel ernstigs of moeilijks aan de hand zijn.
 
17 apr 2016
102
0
24
Delft
Bedankt voor je reactie.

Kabels zijn niet los geweest. Heb gekeken aan de kant van de carbs en daar ziet alles er nog netjes uit. Heb het kapje waar de hendel in draait aan het stuur lost gehad en zonder dat kapje draait 'ie soepel. Zodra ik het kapje vastschroef loopt hij aan, heb het een paar keer geprobeerd en gebeurt telkens weer.

Heb nu een ander handvat (handvatverwarming geïnstalleerd) en hij blijft aanlopen bij draaien. Hypothese is nu dat de metalen cilinders aan het uiteinde van de kabel (voor borging in de gashendel) tegen het kapje schuren en hij daarom niet soepel loopt. Nog geen oplossing bedacht hiervoor.
 
3 mei 2006
123
0
Als er niets is gewijzigd aan het draaiende gedeelte van het gashandvat en de kabels niet zijn los geweest, waarom zouden dan de kabelnippels nu ineens niet meer in het gashandvat passen?

Vaak moet je simpel denken in zulke gevallen. Wat zijn je wijzigingen ten opzichte van het laatste moment waarop het nog werkte?

- carbs los gehad zonder de kabels te ontkoppelen om de restrictors te plaatsen. Wat heb je hiervoor wel los gehaald en hoe werkt zo'n restrictor? Ik ben hier niet bekend mee.

- handvatverwarming geplaatst. Wat heb je hiervoor precies gedaan? Ik heb handvatverwarming gezien waarbij alleen de handvatrubbers vervangen worden. Bij andere handvatverwarmingen wordt het hele draaiende gedeelte in het gashandvat vervangen. Welke is bij jou van toepassing?

Als je alleen het handvatrubber hebt vervangen kan het zijn dat, zoals Pluzrx beschrijft, deze aanloopt tegen de knoppenkast. De andere kant van het gashandvat is vaak open. Het kan ook zijn dat deze net te ver over de stuurhelft is geschoven. Hierdoor kan dan het rubber op het uiteinde juist weer voor stroef lopen zorgen.

Als je handvatverwarming hebt waarbij het hele draaiende gedeelte in het gashandvat wordt vervangen, dan heb je groot kans dat deze helemaal niet goed in de knoppenkast past waar hij in draait. In dat geval raad ik je sterk aan om dat ding met een grote boog in de prullenbak te gooien! Het knoppenkastje op je stuur en het draaiende gedeelte horen echt bij elkaar om alles goed te laten lopen en kan niet zomaar vervangen worden voor iets anders.
 
Laatst bewerkt:
17 apr 2016
102
0
24
Delft
Oke laat ik het stap voor stap langslopen wellicht dat we dan tot een oplossing kunnen komen. Zou mooi zijn!

Begrenzer installeren:

- Tank eraf om bij de carbs te kunnen

- carbs eraf om de begrenzer erop te schroeven, niks los gehaald van de carbs

- begrenzer is een beugeltje aan de buitenkant van de carb waar het buitenste gedeelte van de gasklep tegenaan komt, waardoor je gas dus niet helemaal open kan

- Carbs er weer op, tank er op.

Resultaat: begrensde motor die prima start, rijdt, etc. Maar dus wel met een stroef lopende gashendel zonder het veilige stukje speling.

Toen wilde ik laatst hier nog ff naar kijken want dacht dat de kabels misschien niet goed onder de tank door liepen. Tank eraf en nog steeds een stroef lopende gashendel.

Volgende "upgrade": Handvatverwarming

- Hiervoor moesten eerste de oude handvatten eraf, knoppenkast aan gashendelkant open gemaakt.

- even gekeken of de gashendel nu wel soepel liep (had niet gedacht dat dat zo zou zijn maar wel dus).

- voor dit probleem is de verdere installatie van de hvv niet zo interessant dus die laat ik even achterwege.

Dus: hoe kan het, zonder dat ik ook maar iets veranderd heb aan de gaskabel/-hendel, dat de gashendel stroef loopt met de knoppenkast dichtgeschroefd en soepel loopt met 1 helft van de knoppenkast los. (uiteraard wel met mn hand de kabels in de knoppenkast gehouden zodat de buitenkabels niet meebewogen)
 
Laatst bewerkt:

*Jan*

ZRX 1100 R
2 dec 2010
11.798
50
57
Apeldoorn
m n glazen bol weet t zo verder ook niet meer, t enige wat je nog zou kunnen proberen om de tonnetjes er ff weer uit te halen en opnieuw te monteren,misschien zijn ze gedraaid of wat
 
17 apr 2016
102
0
24
Delft
m n glazen bol weet t zo verder ook niet meer, t enige wat je nog zou kunnen proberen om de tonnetjes er ff weer uit te halen en opnieuw te monteren,misschien zijn ze gedraaid of wat
haha nou iig bedankt voor t meedenken! Volgende week ga ik weer naar mn pa (daar staat mn motor) dus dan zal ik eens even wat dingetjes proberen. hopelijk bedenk ik ondertussen een oplossing :P
 
Laatst bewerkt: