Kawasaki GPZ500, die dingen blijven maar rijden...

Klik dan even op het linkje in mijn vorige bericht. Kost net geen 70 euro inclusief verzending en dan heb je net wat meer porrie in de stroomdoos dan normaal :t

En ehm... starten met de Guzzi is natuurlijk vals spelen. Die hebben zo'n achterlijk dikke auto-accu _O-
 
105.000...netjes🙂
Van de week sloeg ie aan en weer af. Ik zet m nog met kabels aan de Guuz. Start ie meteen, zal het toch de accu zijn. En anders verder zoeken...
Blijft ie dan wel lopen? Als de accu stuk is zou je eerder denken dat ie helemaal niet wil starten. Als 'ie wel aanslaat en daarna direct weer uit zou ik toch eerder denken aan wat anders. Misschien je spanningsregelaar? Of massa?
 
Heeft nog iemand van een geslachte GPZ500 vanaf 1994 de radiatorslangen liggen? Vanaf dit bouwjaar zit er een aftakking in de slang met wat klepjes/thermostaat voor de verwarming van de carburateurs. Deze willen in de huidige omstandigheden wel eens bevriezen. Misschien ben ik daardoor met 'pech' langs de kant komen te staan.

In mijn GPZ zitten al aangepaste carburateurs van een ER-5 met de mogelijkheid om deze te verwarmen met koelvloeistof. Dus met de juiste slangen ben ik helemaal blij! Dus laat me aub niet in de kou staan en help me met mijn carbs warm te houden :+_O-
 

Bijlagen

  • GPZ500 vanaf 1994 radiatorslangen.gif
    GPZ500 vanaf 1994 radiatorslangen.gif
    269,2 KB · Weergaven: 9
Dacht dat het startrelais goed was omdat ie wel klikte. Met advies van Youtube toch doorgemeten....ik ga die toch eerst vervangen, dat zijn de kosten ook niet. Accu houdt na opladen zijn stroom goed vast, komt bij starten niet onder 11,8 dus kan het bijna niet zijn geweest. Nog niet aan de Guuz gehad, en ja, daar ligt een fikse accu in. ....is ook n beetje een tractor, but i love that.
 
Nieuw relais heeft polen verkeerd om.....dus oude er weer aan gezet. Nu komt de grap: ik heb de motor in zn 1 gezet . Voor en achteruit geduwd, weer in neutraal gezet...starten....lopen. rijdt weer als n zonnetje....🙃. Ding heeft een eigen wil, geloof ik...
 
Zou er storing kunnen zitten in de schakelaar van de jiffy, of in de schakelaar van je koppelingshandel? Beide moeten functioneren om te "mogen" starten. De combinatie van vrijstandschakelaar, jiffy, koppelingshandel geeft het startrelais vrij.

Aan de andere kant, als één van bovenstaande onderdelen niet werkt, dan zou het startrelais ook niet klikken :? Zulke kleine elektrische storingen zijn altijd erg moeilijk precies te lokaliseren. Succes met de speurtocht!
 
Vanavond heb ik een ander "bolletje" in de koplamp gezet. Mooi bolletje! Door de lens aan de voorkant wordt de bundel meer gefocused. Ook in de koplamp van de GPZ met het geribbelde glas, blijft de bundel erg mooi met bijna geen strooilicht. Het grootlicht is ECHT GROOT (dom dom dom, door de verbazing ben ik vergeten een foto te maken. Doe ik later nog een keer). Edit: nog een plaatje geschoten.

https://images2.imagebam.com/2e/3c/4d/b8edc41365845953.jpg
b8edc41365845953.jpg


https://images2.imagebam.com/fe/98/8f/687b391365853555.jpg
687b391365853555.jpg


https://images2.imagebam.com/96/e8/3f/9f2b511365853563.jpg
9f2b511365853563.jpg
 
Laatst bewerkt:
Voorjaar en rijerijerijemaar.....wilde de bougies eens bekijken, maar zonder de tank etc te verwijderen, is het priegelwerk. Tips?
En: wilde een flexibele bougiesleutel aanschaffen maar de gpz zou een diameter van 18 mm hebben? Laat die nou niet of nauwelijks verkrijgbaar zijn als flexibele b.sleutel:?
 
Heb nog steeds die Bagster liggen.. Wie maakt me los?
 

Bijlagen

  • GPZ500s.jpg
    GPZ500s.jpg
    192,9 KB · Weergaven: 11
  • P1210456.JPG
    P1210456.JPG
    260,5 KB · Weergaven: 11
  • P1210457.JPG
    P1210457.JPG
    338 KB · Weergaven: 9
  • P1210458.JPG
    P1210458.JPG
    144,3 KB · Weergaven: 9
  • P1210459.JPG
    P1210459.JPG
    172,6 KB · Weergaven: 6
  • $_86 (1).jpg
    $_86 (1).jpg
    166,3 KB · Weergaven: 6
  • $_86.jpg
    $_86.jpg
    153,4 KB · Weergaven: 12
Krap drie jaar na het plaatsen van de Chinese remklauwen op de omgebouwde remmen van mijn GPZtje, werd ik nieuwsgierig. Ze remmen erg goed, maar ik vroeg me af of het beter kon. Ik gebruikte nog steeds de remblokken die bij de klauwen geleverd werden. Deze blokken kosten maar 7 euro per set. Nou vroeg ik me af wat er zou gebeuren als ik gesinterde Brembo blokken zou plaatsen van 35 euro per set :? Zou dat het enorme prijsverschil waard zijn?

Het antwoord: JA

De blokken grijpen harder aan (moet je van houden, en dat doe ik) en met minder handkracht is evenveel vertraging te verkrijgen. Als het wat sportiever wordt, dan blijven ze ook meer constant in het remgevoel.

Maar het allerbelangrijkste verschil: ze zijn veiliger!

De Chinese remblokken bleken bij demontage niet meer goed te zijn. Er was nog wel ruim voldoende frictiemateriaal, maar die voering begon los te laten van de stalen plaat. Er bleek corrosie onder het frictiemateriaal te zijn ontstaan. Ik was doordat ik toch nieuwsgierig was naar de Brembo blokken op tijd, anders hadden de remvoeringen een keer spontaan los gelaten van de stalen plaat. Ik wil niet weten wat dan de gevolgen hadden kunnen zijn :]|(

MEO5Y9_o.png
 
Alle vier de remblokken begon het frictiemateriaal van los te komen. Bij één blok heb ik een mes in de groef die ontstaan was gezet om te kijken hoe ver de opening zou gaan. Toen brak meteen het stuk uit zoals op de foto te zien is.

De klauwen zagen er nog goed uit. De rubbers dichten nog goed af. De remzuigers slaan niet aan. De enige corrosie die er op leek te zitten, bleek afkomstig van de remblokken. De zuigers heb ik ook een stuk uit de klauw gepompt om het afdichtvlak te controleren. Er was geen aanslag of pitting te zien.

Hmm, de foto's worden weer eens niet goed weergegeven. Hier is de directe link naar de foto: https://images4.imagebam.com/60/71/6a/MEO5Y9_o.png

MEO5Y9_o.png
 
even een uitstapje van 2t naar 4t en is kwak gpz500s '97.

lijkt volledig stock te zijn met zo'n +25k km en dat is goed want ik wil wat meer rijden en veel minder sleutelen.
ik lees hier wel wat handige dingen van mensen met de R&D kennis over deze kleine twins.

een paar vragen alvast:
- dog bone risers van 3,5 / 4cm en voorvork +_ 1cm hoger zetten (die schuift nu wel wat uit) met eventueel iets meer preload (static sag moet nog goed bekeken worden..): is dan motor nog zo strak te rijden als een stock setup?
Dit alles omdat motor zeer laag is en ik ben niet te klein ..

- dat ding heeft iets van 2t power-valve kick maar dan rond 7k. Waarschijnlijk door de mapping ?
een simpele oplossing voor wat meer koppel onderaan is wat kortere overbrenging en ik dacht aan volgende:
15 / 42
16 / 42
Nou, is 15/42 beetje te kort dan? is bijna 10% korter dan stock (16/41)..

geen ervaring met deze motor dus gewoon handige vragen voor mensen met R&D.

Ciao
 
Hoi Alex, leuk, weer een GPZ-rijder erbij!

De originele stuurgeometrie is zo "lui", dat de GPZ ongestraft en stuk meer op zijn voorwiel gezet kan worden. De motor blijft zo stabiel als hij van fabriek af is, met zijn bami-frame _O- De meeste onrust komt uit de extreem slappe vering vanaf de fabriek. Deze is echt gemaakt voor een Japannertje van 1,60m en 50kg.

Zelf ben ik met motorkleding aan 75kg en 1,80m lang. De voorvorkveren heb ik na wat experimenteren zo'n 60% (!!!) sterker dan origineel gekozen. Dat komt neer op een veerconstante van 0,91kg/mm i.p.v. de originele 0,58kg/mm. In combinatie met 30W voorvorkolie (heel dik) veert dit redelijk. Die dikke olie is eigenlijk een lapmiddel voor de slechte demping in de voorvork. Dunne olie reageert sneller, maar dempt in deze combinatie niet genoeg.

De achterschokbreker heb ik vervangen voor eentje van een Suzuki SV650 2e generatie vanaf 2003, met de witte spiraalveer. Deze schokbreker is 25mm langer dan origineel. De motor komt hierdoor aan de achterkant een heel stuk hoger te staan zonder aan de dogbones te zitten. De spiraalveer is ook al een stuk stijver dan origineel. Daar heb ik jaren mee rond gereden, maar recent heb ik ook die veer gewijzigd.
OEM heeft de Suzuki schokbreker een veer van 7,7kg/mm. Dat is al stijver dan origineel GPZ, maar op maximale veervoorspanning gaf dat alsnog een rider sag van 42mm, met mijn lage persoonlijke gewicht |( Gewenst is 25-30mm rider sag. Daarom is de veer nu vervangen voor eentje met 11,0kg/mm en de demping is door een bedrijf 100% verhoogt t.o.v. de originele Suzuki demping. Dit blijkt in praktijk spartaans sportief te zijn. Geweldige feedback bij illegaal hard door bochten scheuren, maar voor woon-werk-verkeer voor de gemiddelde rijder misschien wat heftig.
Ik zou de veer een volgende keer vervangen voor 10,5kg/mm en de demping 80% verhogen t.o.v. standaard Suzuki.

Door bovenstaande aanpassingen staat de GPZ niet meer zo diep in de veren als ik er op zit. Ook blijft de stuurgeometrie veel meer constant bij hard remmen en hard door de bochten. De voorvork staat nog steeds maximaal door de kroonplaat heen gestoken en de motor is hiermee nog steeds prettig stabiel en vlot in te sturen.

De tandwielverhouding heb ik op 16/42 gehouden, anders schakel ik me wezenloos. De piek rondom de 7.000rpm is bekend. Meer koppel is te winnen door een K&N filter te plaatsen en een extra luchtgat van 25mm diameter te boren in het luchtfilterhuis. De beste plek is tegenover het originele inlaatgat aan de kant van de accubak. Zo komt er geen vuil naar binnen.

Daarbij loont het de moeite om de timing van de nokkenassen uit te klokken en aan te passen. Meestal staat deze te laat door rek op de ketting en (denk ik) fabriekstoleranties. Hierdoor verschuift de piek in het koppel naar nog hogere toerentallen. Optijd zetten of een paar krukasgraden (!!) vroeger verschuift de piek naar lagere toerentallen en geeft meer koppel in de lagere toerentallen. Lees je wel goed in van te voren. Spelen met nokkenassen kan veel kapot maken indien verkeerd uitgevoerd (net zoals eigenlijk alles wat je doet :-)

Bovenstaande in combinatie met een setje naalden van Tovami, het opboren van het vacuümgaatje in de gasschuiven naar 3,25mm, zorgt ervoor dat de motor sneller reageert en meer koppel onderin heeft. Wil je echt meer koppel, plaats dan een inlaatnokkenas van b.v een Vulcan500, de chopper-versie van de GPZ. Zie hier de resultaten na een rondje op de rollerbank.

Zo, dat lijkt me voorlopig wel genoeg informatie ;-) Excuseer mijn enthousiasme O-)
 
dankje ! idd goed R&D, iets 'te goed' want ik wil 'meer rijden en minder sleutelen'.. daar heb ik een scheur vol 2T's.

pas ~100km gereden en kan nog niet goed beoordelen over de ophanging dus dat komt nog.
Eerst even wat hoger zetten en een kortere overbrenging dan (+85kg).
Geen probleem met schakelen, gewent met de 2T's.

Cam's timing is een interessant ding. Er zitten dus geen halfmaantjes in de conus van cam's ?
Want anders kan je de tandwiel niet zomaar voor een graad-of-2* vervroegen..
Dit is een To-Do voor een (grote) servicebeurt met kleppen checken, hopelijk zijn markeer punten te zien met de deksel maar eraf (en geen blok eruit).
Btw: er zijn dus 3 verschillende cam's voor dezelfde motor: gpz, kle en vulkan ?

K&N + wat meer luchtinlaat opening: kan ik proberen (is sowieso altijd de 1ste ding dat ik doe.. ongeacht afstellen later met soms doorgeboorde zuigers en veel &*^%$#$%^&*).

Tovami set gezien, een claim van zogenaamde 'stage 1' tuning? Op de site staat 'een set naalden met setup terplekke' en zag er geen losse setje.

Zeer goede info , mijn dank !
 
Cam timing how-to. En lees daarbij ook goed het bericht wat ik over cam timing plaatste en welke wijzigingen ik toepaste. De tandwielen zijn te verstellen door de gaten van de nokkenaskettingtandwielen uit te vijlen (of frezen) tot een sleuf. Het is wel belangrijk dat de boutjes van de nokkenaskettingtandwielen op het juiste moment en met locktite vast worden gezet.

Er zijn zelfs vier verschillende nokkenassen toegepast die in de GPZ passen. Alle modellen maken gebruik van een blok gebaseerd op dezelfde 500cc twin.

Tovami kan je misschien beter bellen. Dat geeft vaak meer duidelijkheid. Maar een afspraak daar op de bank is ook altijd leuk en leerlzaam.

Tja, zoals gezegd, ik ben wat technisch neurotisch. Ondertussen staat de GPZ op 110.000km waarvan de laatste 40.000km door mij. In die tijd kwam ik wat verbeterpuntjes tegen O-)
 
Prima, dankje voor je uitgebreide info.

Moest een foto van een top-end opzoeken om te zien en begrijpen - nu is het wel duidelijk.
Maar is geen kleine operatie dus moet wachten voor een werkplaats / winter weer combo.
..
alsof kwak van fabriek af was zeer ingeknepen door zo'n 'verkeerde' timing.

Tovami - een idee voor een scheurtripje om motor uit te proberen, weinig bochten / veel verse wind.

110k verbaast me niet, als / wanneer je snapt wat een motor is ..
Dus 'technisch neurotisch' of een tech nerd of een kenner - je weet waar je over hebt.
Heb ik liever dat dan fabriekse specs vs uitlaatjes vs matching colours vs ... wel je weet wel denk ik.

Steeds meer onder de indruk van kwak's design, is een apocalypse (waar we naar toe gaan) model, je kan zelfde motor stoppen in 3-4 verschillende frames, in een boot, wat andere voertuigen / machines.
 
Gister heeft de GPZ500 weer bij Tovami op de bank gestaan. Ik wilde nogmaals het zelfgebouwde 40mm RVS uitlaatbochtenset uitproberen, maar dit keer met een afgesloten balanspijp.
De vorige keer bleek op de rollerbank dat het originele 35mm uitlaatsysteem een prettigere koppelklomme en vermogensafgifte gaf dan het mooi gemaakte 40mm RVS systeem |(
Nu bleek dat wanneer de balanspijp in het 40mm systeem afgesloten wordt, de koppelkromme voor mij nog beter werd. Meer koppel onder in de toeren en pas vanaf 9.000rpm levert deze setup wat in ten opzichte van de originele 35mm bochten.

GPZ500-Tovami-09082021-1.jpg

Zie de legenda boven in het plaatje.
  • De grijze koppelkromme is het 40mm RVS set met balanspijp. Onder in de toeren in deze setup veel minder sterk, maar na 9.000rpm loopt deze wat beter door. Voor mij is dat niet interessant, want met normaal gebruik kom ik daar niet vaak.
  • De blauwe koppelkromme was het originele 35mm set met balanspijp. Dit werkte een stuk beter doordat hij tot 9.000 sterker was.
  • De bruine koppelkromme is het 40mm RVS set met afgesloten balanspijp. Deze werd nog sterker onder in de toeren. Vanaf 7.000rpm is die een fractie minder sterk en na 9.000rpm begint deze set echt af te bouwen.
Het was weer een leerzaam dagje en we hebben lekker gespeeld :t:]
 
Na een jaar lekker gereden te hebben, heb ik een andere sportive Guzzi gekocht. Dat betekent dat de GPZ toch minder buiten komt. Wie er een zoekt: hij mag weg bij een bod van 600 of hoger.
 
Door weer een upgrade te maken aan de remmen, is onderstaande set nu te koop voor een schijntje. Dit houdt in
  • de remklauwen met bijna nieuwe Brembo gesinterde remblokken
  • de benodigde adapterplaten voor de 2e generatie voorvork om de klauwen pas te maken op de 310mm remschijven
  • de remslangen naar de onderste kroonplaat. Hier sloten ze aan op een T-stukje van Aliexpress om daarna met één remslang naar de rempomp te gaan.
  • de radiale rempomp van Adelin, boring 14mm.
Wat niet is inbegrepen en zelf aangeschaft moet worden zijn:
Maar dan heb je ook remmen op je GPZ die vele malen beter zijn dan het origineel! Dus wie maakt me los? Bij mij ligt het alleen maar in de weg en weggooien vind ik zonde.

https://images2.imagebam.com/33/3d/06/de7f541333773286.jpg
de7f541333773286.jpg


https://images2.imagebam.com/1e/a8/2c/f3ceac1333773281.jpg
f3ceac1333773281.jpg
 
Door weer een upgrade te maken aan de remmen,

IMG-20220517-200324994.jpg


Het was hard nodig. Als ik in de Luxemburgse Ardennen achter moderne motoren aanzat, begonnen de vorige remmen te faden. Dat verbaasde me eerlijk gezegd behoorlijk. Dit gebeurde pas nadat ik de vering flink verbeterd heb. Toen was de wegligging zodanig dat de remmen echt tot hun uiterste gebruikt konden worden. De voorvering is bijna 70% stijver geworden, de achtervering zo'n 60%. De demping is aangepast aan de nieuwe veerconstanten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan