Kawasaki GPZ500, die dingen blijven maar rijden...

de dynamo heeft een constructie-probleem met de magneten. die zitten nl. in het deksel gelijmd/gekit en willen nog wel eens loslaten, met als gevolg dat je blok naar de knoppen gaat. er is wel een modificatie van (geweest): een magneet in 1 stuk, maar of die nog leverbaar zijn weet ik niet (zou 'm zelf ook graag vervangen). tweedehands moet een nieuwe/andere dynamo wel op het i-net te scoren zijn, denk ik.

vraag terug: ik wil de (auto-)motorolie die nu in mijn blok zit vervangen. ik heb van een lokale motorzaak synthetische olie in de maat 10W40 meegekregen, maar elders op dit forum wordt mij geadviseerd die synthetische olie toch vooral n i e t te gebruiken. wat gebruiken jullie, GPZ-rijders, over het algemeen?
 
trouwens, Michiel: is de GTR1000 een 'goeie' tourfiets? ik zag er vandaag een op het i-net staan, voor weinig. en ik weet van mezelf dat ik meer een tourmotor-rijder ben dan een sportmotor-rijder.
 
Tja, dat is denk ik een kwestie van smaak... Mij bevalt het wel, zolang het niet te warm is. Hou er wel rekening mee dat zo'n ding achterlijk zwaar is ( zowat 300 kg), zeker in vergelijk met een gpztje. Groot voordeel is dat je niet nat wordt zolang je harder dan 80 gaat _O-

O ja, 't is een vrachtwagen, je kan gigantisch veel meenemen 8-)
 
Laatst bewerkt:
Beste GPZrijders. Ik heb vorige maand mijn motorrbw weten te bemachtigen en nu ga ik vanmiddag kijken bij een gpz500 s uit '88. Eigenlijk vooral omdat mijn koekblikje is geclaimd door de vriendin, aangezien de hare niet meer door de APK is gekomen ;( . Eigenlijk wilde ik wat langer doorsparen voor een ander type en daar heb ik mij dan ook vooral op gericht de afgelopen tijd. Nu vroeg ik mij af of iemand mij hier kan vertellen waar ik specifiek op moet letten bij de aanschaf van een GPZ. Ik heb al diverse topics hierover gelezen, maar ik wordt er niet heel veel wijzer van en aangezien ik straks die kant op ga, hoop ik dat hier iemand nog snel wat pointers kan geven. De algemene dingen waar ik op moet letten bij een motor heb ik me al in verdiept, maar het gaat dus om specifieke kwaaltjes van de GPZ.

Zijn er kwaaltjes die veel GPZ'tjes hebben en die ik bij een proefrit kan ontdekken? Alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt. :)
 
Ik zou gaan voor een "bouwjaar" met dubbele schijfremmen vóór en een schijfrem achter.
Alsmede een type met "verwarmde" carburateur. (minder problemen in de winter) Bij de oudere jaren zijn er problemen geweest met de magneten. (lieten los) Als het kan controleren of er een gemodificeerd (verbeterde) versie gemonteerd is.
De doorverbinding van de 2 uitlaatbochten is óók een kwetsbaar punt. (roest/lek)

Veel plezier bij het zoeken. (en het vinden) :)
 
Laatst bewerkt:
Verder zijn ze wel aardig bulletproof ja,
Die wij hebben is onze tweede nog nooit geen problemen met die dingen gehad.
altijd starten ,de onze had bijna 2 jaar stil gestaan en hup lopen dat gekke ding
Is ook te koop.en t nieuwere type bj 95
Als t kan ga absoluut voor t nieuwere model zoals bovenstaand.
 
Bedankt voor de antwoorden op zo een korte termijn. Helaas kreeg ik een afgeraffeld smsje van een halve zin dat het toch niet doorging vanavond, terwijl ik al een uur in de trein zat :( . "prive redenen' nouja, zal wel, kun je dan ook weinig van zeggen want voor hetzelfde geld is er echt wat ernstigs, maar ik vond het knap lullig. Dus deze gpz gaat sowieso niet door. Wel net nog een afspraak gemaakt met een eigenaar van een gpx as zaterdag. Ik ben benieuwd.

Op die nieuwe GPZ heb ik trouwens al een keer gereden, maar daar passen mijn benen niet in de uitsparingen. Ik vind het niet zo erg om een kleine motor te hebben, maar het viel wel erg tegen bij het nm GPZ en ik had gelezen dat dat bij het oude model iets minder van toepassing is, vandaar dat ik die wilde gaan bekijken.
 
Ik heb het oude type, dubbele schijf voor, trommel achter. Qua remmerij werkt dit prima, aangezien ik motogymkhana doe, waarbij met name de achterrem behoorlijk word gebruikt, zie ik niet in waarom je perse achter een schijfrem moet hebben. Ook vind ik het oude type mooier, maar ik heb dan ook geen smaak :P
 
Zal hier ook maar weer eens even regeren!
Wegens dag en nacht werken maar weinig tijd voor de gpz en gezelligheid.. :(

Hoe gaan de zaken hier? :P
 
Vanavond gemerkt dat ik er een koppelingsprobleem bij heb gekregen. Als ik van N naar 1 schakel, schiet de motor naar voren en slaat direct af. Ik heb dan nog niet eens ontkoppeld. Vastgeplakte koppelingsplaten door lang stilstaan icm verkeerde olie?

'Ze blijven maar rijden'...deze rijdt voorlopig niet.
 
Laatst bewerkt:
dat zou wel kunnen: de bedrading naar de sensor toe (lees: stekkertje) ligt los van de sensor en is ingepakt in zwart plakband, als ik het goed heb. in theorie zou ik dus met uitgeklapte standaard kunnen rijden. tenzij de stroomkring waar de sidestand-schakelaar in zit gesloten moet zijn door de sidestand in te klappen, zodat de stroomkring wordt gesloten.

overigens: hoe krijg ik de bougies eruit? lange dop 15 en 16 passen niet, over 13, 14 en 17 nog maar te zwijgen.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruikte altijd de bougiesleutel uit het gereedschapsetje van mijn Zephyr. Maar heb nu een speciale bougiesleutel, kostte maar een paar euro.

Anders zou je FF de maat kunnen opnemen met je nieuwe bougie. Je komt er bij de GPZ makkelijk bij je moet alleen FF het juiste gereedschap hebben. ;)
 
dat zou wel kunnen: de bedrading naar de sensor toe (lees: stekkertje) ligt los van de sensor en is ingepakt in zwart plakband, als ik het goed heb. in theorie zou ik dus met uitgeklapte standaard kunnen rijden. tenzij de stroomkring waar de sidestand-schakelaar in zit gesloten moet zijn door de sidestand in te klappen, zodat de stroomkring wordt gesloten.

overigens: hoe krijg ik de bougies eruit? lange dop 15 en 16 passen niet, over 13, 14 en 17 nog maar te zwijgen.


18 mm bougiedop :)

Proxxon heeft zo'n ding voor een paar euro
 
er zit wel een 'boordgereedschapsetje' bij. zal vandeweek kijken of daar iets tussen zit (dacht het wel). ik moet toch nog aan de Kwaak klussen (koppelingsringen opnieuw monteren, of vervangen met een setje uit een los blokje dat ik nog heb staan)
 
effe bezig met de koppeling: koppelingsringen ruiken nogal verbrand...en zitten ook aan de metalen tussenringen geplakt. lijkt me dus niet goed. andere setje er maar in schuiven.
 
Hallo allemaal,

Ik heb nou sinds 2 jaar een gpz 500 s uit 2001. Nu wil ik een tomtom kopen voor de motor. Zijn er mensen die er ook 1 op hun gpz hebben en hoe hebben jullie hem bevestigd?

mvg,
Jeroen
 
Zijn er mensen die er ook 1 op hun gpz hebben en hoe hebben jullie hem bevestigd?

Ik heb een Tomtom Urban Rider, met bijgeleverde rammount bevestigd aan het remvloeistofreservoirding

dda1e5c4cb03dc5713bda2fd27a6ab8a
 
de dynamo heeft een constructie-probleem met de magneten. die zitten nl. in het deksel gelijmd/gekit en willen nog wel eens loslaten, met als gevolg dat je blok naar de knoppen gaat. er is wel een modificatie van (geweest): een magneet in 1 stuk, maar of die nog leverbaar zijn weet ik niet (zou 'm zelf ook graag vervangen). tweedehands moet een nieuwe/andere dynamo wel op het i-net te scoren zijn, denk ik.

vraag terug: ik wil de (auto-)motorolie die nu in mijn blok zit vervangen. ik heb van een lokale motorzaak synthetische olie in de maat 10W40 meegekregen, maar elders op dit forum wordt mij geadviseerd die synthetische olie toch vooral n i e t te gebruiken. wat gebruiken jullie, GPZ-rijders, over het algemeen?
ik reaageer een beetje laat, bij www.HPI.BE heb ik een paar jaar geleden een rotor gekocht voor 130 euro dacht ik. Werkt prima. Ik heb overigens ook een slecht lopende motor gehad doordat de tankdop ontluchting niet goed werkte. Hele binnenwerk onder de sleutel er uit en geen probleem meer.
Groet
 
dank voor de link. ik ga er eens informeren.

ik heb de koppeling vervangen, en de GPZ rijdt weer. tijdens de winterstop ga ik de rotor en de kopelingsringen vervangen. de koppeling die er nu in zit, doet het wel, maar ik heb geen idee hoe ver versleten die is. vooruitzicht is toch wel dat ik met deze motor voorlopig blijf rijden, en misschien koop ik er een goede/andere motor bij voor de lange(re) ritten (want de Kawa is toch wel een béétje klein en traag..)
 
ik reaageer een beetje laat, bij www.HPI.BE heb ik een paar jaar geleden een rotor gekocht voor 130 euro dacht ik. Werkt prima. Ik heb overigens ook een slecht lopende motor gehad doordat de tankdop ontluchting niet goed werkte. Hele binnenwerk onder de sleutel er uit en geen probleem meer.
Groet

Hé, de mijne is ook 2x op de snelweg stilgevallen met op tankdop ontluchting lijkende problemen (lopen alsof ie zonder benzine komt). Dus dat is een bekend probleem? De tankdop ook maar eens bestuderen morgen als ik handvatverwarming ga monteren (wish me luck ;) )
 
tankdop-ontluchting icm stilvallen heb ik nog niet meegemaakt. wel het stilvallen wegens een lege tank...gelukkig had ik de reserve nog.

geen tankmeter of lichie... :(
 
dank voor de link. ik ga er eens informeren.

ik heb de koppeling vervangen, en de GPZ rijdt weer. tijdens de winterstop ga ik de rotor en de kopelingsringen vervangen. de koppeling die er nu in zit, doet het wel, maar ik heb geen idee hoe ver versleten die is. vooruitzicht is toch wel dat ik met deze motor voorlopig blijf rijden, en misschien koop ik er een goede/andere motor bij voor de lange(re) ritten (want de Kawa is toch wel een béétje klein en traag..)

Traag ? Moet je de overige versnellingen ook eens proberen. :+

Ik rij wel eens op de GPZ van Debsie en voor een 500 twee cilinder vind ik hem best vlot hoor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan