Kawasaki GPZ500, die dingen blijven maar rijden...

Werk je in het centrum van A'dam? In de buurt van de wallen? :+
Daar zie ik nl altijd zo eentje staan...
 
Met Motorhopper zat ik even in een privédiscussie te ouwehoeren over zijn GPZtje. Nou rollen daar allerlei andere onderwerpen uit die misschien voor de rest ook leuk is. Dus even kopiëren en plakken en dan ouwehoeren we hier vrolijk verder *D


[+] Rammelende Bak
Geplaatst op woensdag 21 januari 2015 10:45

Wie weet wat het wordt. Ik moet altijd mezelf inhouden, anders maak ik het weer veel gekker dan de bedoeling is. Zo valt me op dat de remmerij en heel de voorkant van zo'n latere 500 een stuk meer solide er uit ziet. Overzetten op een oude versie... En op ex-500.com las ik al wat over het vervangen van de achterschokbreker voor eentje van een tweede generatie SV650. Handen die jeuken :-p

Eerst eens rustig naar een goedkope GPZ kijken, dan zien we wel weer. Je hoort het inderdaad vast op het forum.

Groeten, Peter.


--------------------------------------------------------------------------------


[+] Motorhopper
Geplaatst op woensdag 21 januari 2015 10:54

ja ik heb 2 schijven ipv van 1 en een schijf achter ipv een trommel
ik had het oude type 2 jaar terug ook

ook de vering en voorvork is beter op de nieuwe
over de 17 inch wielen nog niet gesproken meer keuze in banden

ow een sv 650 lijkt me ook wel grappig is dat plug en play ?


--------------------------------------------------------------------------------


[+] Motorhopper
Geplaatst op woensdag 21 januari 2015 11:48

ben zelf ook even gaan google en je moet wat dingen aanpassen bij de sv650 veer
bij een ninja 300 veer niet

je hebt me aan het denken gezet hehe


--------------------------------------------------------------------------------


[+] Rammelende Bak
Geplaatst op woensdag 21 januari 2015 11:58

Bijna, er zijn kleine aanpassingen nodig. Als je wat gereedschap hebt, dan kom je er aardig mee weg. Alles staat precies uitgelegd op de volgende pagina: http://www.ex-500.com/wiki/index.php?title=Upgrading_the_Suspension#Modifying_Rear_Suspension

Er wordt gesproken over springrate. Origineel voor een EX zou 300# zijn. Daarmee bedoelen ze 300 pound per inch. Deel dat door 56, en je krijgt kg per mm. De springrate van de SV 650 van na 2003 is 430#. Als je een schokbreker van voor 2003 hebt, dan heeft die een springrate van 500#. Dat is wel heel stug voor ene GPZtje, tenzij je zelf erg volumieus bent...

In het kort komt het er op neer dat je twee gaten moet uitboren. Een kolomboor en goede machineklem is aan te raden. De dogbones moeten met ringetjes iets naar buiten worden gebracht omdat de schokbreker van de SV een bredere spiraalveer heeft.
De schokbreker is iets langer. De motor zal aan de achterkant ruim 1 inch (25,4mm) hoger komen te staan. De motor staat daardoor iets meer op zijn neus. Met een originele balhoofdhoek van 27 graden kan dat mijn inziens geen kwaad. Hij zal er alleen maar scherper van gaan sturen. Mocht dat niet gewenst zijn, dan kan je gaan spelen met de lengte van de dogbones.

Zoals je ziet, ik kan het nooit laten om heel veel te lezen over de motor die ik op het oog hebt. Als je verder op de Wiki van EX-500.com gaat lezen, dan staat er een prachtig overzicht met een schat aan informatie!

Groeten, Peter.


--------------------------------------------------------------------------------


[+] Rammelende Bak
Geplaatst op woensdag 21 januari 2015 12:02

Klopt, als je bij de link die ik gegeven heb iets naar beneden scrolt, dan staat daar ook de schokbreker van de nieuwe generatie Ninja 250 besproken. Deze is maar een fractie langer (5/16 inch = 8mm) maar de springrate is 510#. Dit wordt aangeraden voor rijders van ruim 100 kilo (inclusief uitrusting). Zie het overzichtje in de gegeven link.

Succes met puzzelen. Zelf vind ik het gelukkig heerlijk om in al die informatie te duiken ;-p

Groet, Peter.


--------------------------------------------------------------------------------


[+] Rammelende Bak
Geplaatst op woensdag 21 januari 2015 12:10

Leuk leesvoer over de Ninja 250 schokbreker met exacte aanduiding welke je nodig hebt: http://www.ex-500.com/index.php/topic,61001.0.html


--------------------------------------------------------------------------------


[+] Motorhopper
Geplaatst op woensdag 21 januari 2015 12:36

bedankt voor de info
ja ik weeg maar 70 kilo dus dan valt die ninja 300 veer al af

niet dat ik ergens last van heb nu kwa vering het blijft een woon werk motor
voor de fun ritjes pak ik de gsr 750 . daar ga ik eerst betere vering op zetten voor het betere bochten werk

wat ik je wel aanraad is de FOG airbox mod voor de gpz
dan heeft die een beter midden gebied en heb je niet ineens die schock bij 7000 toeren en zit er wat meer leven in onderin ook


--------------------------------------------------------------------------------


[+] Motorhopper
Geplaatst op woensdag 21 januari 2015 12:38

je krijgt een wat gelijkmatigere powerband dus ipv 1000-4000- ( DIP 5000-6700) en dan los bij 7000
nu merk je bijna niks van die dip


--------------------------------------------------------------------------------


[+] Rammelende Bak
Geplaatst op woensdag 21 januari 2015 13:00

Ik had er iets over gelezen. Wat ik me kan herinneren was het niet zo spannend. Een extra gat met een diameter van 1 inch en de mengselschroef 2,5 slagen uitdraaien (vanaf helemaal gesloten). Bij het lezen kon ik me eigenlijk niet voorstellen dat dat zoveel uit zou maken.

Bij aanschaf van een GPZtje zal ik sowieso eerst groot onderhoud plegen (tot en met klepspeling). Mooie gelegenheid om meteen overbodige troep te verwijderen als dat er in zit (emissiesystemen) en die FOG-mod toe te passen. Ik heb er al zin in :-D

Achteraf had dit net zo goed publiek kunnen staan (afgezien van mijn budget) want er staat aardig wat in voor anderen om van te leren...


--------------------------------------------------------------------------------


[+] Motorhopper
Geplaatst op woensdag 21 januari 2015 13:11

je kan het even goed posten praten we daar verder

--------------------------------------------------------------------------------
 
Zo, geregeld *O*

Wat ik mij nog afvraag, heb jij zelf ook die FOG airbox modificatie toegepast? Is dat zo simpel als ik eerder had gelezen en merk je er werkelijk wat van?
 
ja ik heb het zelf ook gedaan vandaar :) een mooiere power band krijg je
die kick bij 7000 voel je minder maar dat is eigenlijk het uit de DIP komen bij 6700

op youtube staan wat filmpjes van mensen die gaan rijden na de fog mod te hebben toegepast en er weg van zijn :P
 
gister uit me werk wil ik naast een auto gaan staan op het moment dat ik er naast wilde gaan staan gooit die idiot hem uit het niets in ze achteruit bam ik omver.hij bekende wel meteen schuld gelukkig.
ik zeg waarom ga je in godsnaam achteruit .... jaa ik wilde toch maar rechtdoor.in plaats van te keren gooit die hem achteruit.....
het is een vlucht heuvel tussen de weg en de trambaan vandaar dat ik er naast ging staan

de schade valt mee me clipon is wat krom en de koppeling hendel ook. De achterkant heeft me valblok opgevangen gelukkig.

zelf alleen een beurs scheenbeen,en een kut humeur
 
Balen MH. Ik zag 'm weer staan, dus hij's nog wel rijdbaar ;)
Zelf ben ik 2x onderuitgegaan in A'dam met de mijne. Wordt je idd niet vrolijk van...
 
Nope, ik moet op het Rokin zijn. Als ik niet met de motor ga, neem ik de metro naar Waterlooplein en loop het laatste stukkie.
 
Omdat mijn GPZ500s de deur uit is heb ik nu iets over...

Tail-risers voor een 2e generatie GPZ500s, die de kont tussen de 30-40mm omhoog laten komen, met deze dogbones kon mijn middenbok nog aan de grond komen.

Iemand interesse om deze voor een schappelijke prijs over te nemen ?
 
Nope, ik moet op het Rokin zijn. Als ik niet met de motor ga, neem ik de metro naar Waterlooplein en loop het laatste stukkie.

Die van mij stond tot een jaar terug regelmatig aan de Oudezijds kolk. Dus ook in die buurt. Nooit een andere GPZ gezien daar eerlijk gezegd B|

hmm hoezo onderhouds gevoelig ? alles is super simpel en zat onderdelen voor een prijs van niks

gebruik hem als woonwerk hok idiaal en ook wel als toer fiets soms

Dat klopt wel, maar elke 6.000 km een beurt vind ik best onderhoudsgevoelig. Dat betekende voor mij elke 3 maanden olie verversen.
(wat ie overigens zelf ook deed)

Daarbij had ik met die van mij toch nog wel eens wat. Maar wellicht komt dat ook door de kilometerstand van 125.000 bij verkoop.
 
Die van mij stond tot een jaar terug regelmatig aan de Oudezijds kolk. Dus ook in die buurt. Nooit een andere GPZ gezien daar eerlijk gezegd B|Dat klopt wel, maar elke 6.000 km een beurt vind ik best onderhoudsgevoelig. Dat betekende voor mij elke 3 maanden olie verversen.
(wat ie overigens zelf ook deed)

Daarbij had ik met die van mij toch nog wel eens wat. Maar wellicht komt dat ook door de kilometerstand van 125.000 bij verkoop.

elke motor die ik heb gehad moest om de 6000 vandaar
1200 cc s tot 600jes maakte niet uit
 
vind het toch wel interessant wat je allemaal moet vervangen rond de 120 K
hoe was de staat van de gpz nog , helemaal op of kon je nog wel door tot de 200 k ?
 
Aannemend dat je het tegen mij hebt:

Tja, ik vond het op zich wel meevallen eigenlijk.
Remmen zijn bij 80.000/85.000 gereviseerd en de remleidingen begonnen uit te zetten bij het remmen. Deze heb ik rond de 100.000 vervangen voor staal.

Wel begon het blokje wat meer olie te verbruiken, zo'n 1 op 2.500.

Meest irritante vond ik toch wel onderhoud aan de ketting (waar ik overigens toch een respectabele 55.000 mee heb gereden), wekelijks bijvullen van de olie en steeds maar weer krom trekkende schijven en (daardoor?) excessieve slijtage aan remblokken. En uiteraard steeds meer dolgedraaide boutjes en moertjes. Maar ik reed er dan ook gerust mee door de pekel en zooi.

Rijd nu rond op een Hond Deauville. Oersaai maar verder ideaal om mee naar mijn werk te rijden.
 
Laatst bewerkt:
Aannemend dat je het tegen mij hebt:

Tja, ik vond het op zich wel meevallen eigenlijk.
Remmen zijn bij 80.000/85.000 gereviseerd en de remleidingen begonnen uit te zetten bij het remmen. Deze heb ik rond de 100.000 vervangen voor staal.

Wel begon het blokje wat meer olie te verbruiken, zo'n 1 op 2.500.

Meest irritante vond ik toch wel onderhoud aan de ketting (waar ik overigens toch een respectabele 55.000 mee heb gereden), wekelijks bijvullen van de olie en steeds maar weer krom trekkende schijven en (daardoor?) excessieve slijtage aan remblokken. En uiteraard steeds meer dolgedraaide boutjes en moertjes. Maar ik reed er dan ook gerust mee door de pekel en zooi.

Rijd nu rond op een Hond Deauville. Oersaai maar verder ideaal om mee naar mijn werk te rijden.

dat valt idd nog mee . wel raar dat je schijven steeds krom trokken maja
dan weet ik dat mijne er nog een poos tegen aan kan :)
 
Hey mede GPZ'ers

Ik rij een gpz500s uit 87 met zowel voor als achter 16'' velgen.
Kunnen jullie me een type band aanraden voor ww-verkeer (ook door regen)?
Ik kan van bridgestone bt45 alleen voorbanden vinden in de geschikte maten.
Weten jullie een webshop voor bt45 achterband of een ander type band die geschikt is voor deze fiets?
 
michelin nemen bt45 is troep

Ik heb altijd BT45 banden, diverse andere geprobeerd, deze bevallen het best met alle weersomstandigheden (muv Pirelli sportdemon als het droog is).

@Smoelwerkje,

Achter heb ik altijd de 130-90X16 TL 67V BT45R, voor de 110-90X16 TL 59V BT45F.

@ Jeroen12 en motorhopper, hij heeft het oude type, passende banden is dan wat lastiger :P
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan