Kawasaki GPZ500, die dingen blijven maar rijden...

Hey!

Mijn vorige bericht op dit forum was van voordat ik een gpz had. Sinds november heb ik er nu ook eentje naar tevredenheid maar nu wil ik eigenlijk voordat ik echt lange stukken ga rijden, deze zomer, wat onderhoud gaan doen. Ik heb dus een paar vraagjes voor de gpz experts die hier vast rond zwerven.

Is er iemand die nog een wp van de tweede versie gpz heeft, dus van na 1994? Ik heb er zelf nu een in het duits van de eerste versie. Heb de nieuwe versie nog niet zo kunnen vinden op het net. Iemand een linkje ofzo?

Ik wil binnenkort ook mijn kleppen gaan stellen. Weet iemand welke onderdelen ik sowieso moet bestellen? Moet bijvoorbeeld de kleppendekselpakking altijd vervangen worden, of kan de oude meestal terug gemonteerd worden?

Als ik dan toch kleppen ga stellen, is er dan onderhoud of inspectie die ik het beste maar meteen ook kan doen gezien dat mijn gpz geboren is in 2001 en ca 65000km op de teller heerft?

Groeten,
Jacob-Jan
 
even kort het oude en nieuwe type zelfde manier van kleppen stellen en speling

je hoeft alleen 2 rubber ringentjes te halen voor je koelvloeistof pijpjes die in het klepdeksel gaan
en koelvloeistof natuurlijk

hier is een HOW TO Valve clearance adjustment - EX-500.com

zelf haal ik de airbox los en de carbs er af ,IPV de kuip los en de tank mound er af

heel irritant die kabels van je carbs die dan in de weg zitten

speling voor de duidelijk heid

(0.18 and 0.23 mm) for the exhaust (front) valves, (0.13 and 0.18 mm) for the intake back
 
Laatst bewerkt:
als iemand nog wat spul zoekt voor 1st type

ik heb nog achter kappen blauw wit/ een beschadigde kuip. koplamp , rest moet ik ffe kijken in de schuur
 
Hier staat nu toch ook een eerste generatie GPZtje in de garage. Gister avond laat heeft deze zijn eerste klappen gemaakt. Bij aanschaf zaten de carb's zo verschrikkelijk dicht, dat hij alleen op remreiniger wilde 'lopen'. De aanschaf was dus een beetje een gok, maar voor 250 euro ook niet meteen een diepte investering. Er zaten namelijk wel splinternieuwe banden en kettingset op.

Voordat er serieus op gereden kan worden, moet er wel nog het een en ander aan gebeuren. De carb's zijn nu gereviseerd met een Pools revisieset (scheelt nogal in prijs) en heel veel schoonmaakazijn van de Wibra. Dat spul lost vast gekoekte benzine wonderbaarlijk goed op. Alleen de stationairsproeiers zaten zo verschrikkelijk dicht, dat ik ze boven een kaars moest verwarmen en met een 0,3mm koperen draadje echt moest door prikken.
De vlotternaalden zaten trouwens zo vast dat ze met een punttang verwijderd moesten worden :+ Deze zaten gelukkig ook in het Poolse kitje.
Alles heeft gelukkig wel nut gehad. Gister de brandschone carbs terug in de motor en alles weer opgebouwd met nieuwe filters etc. Met één druk op de startknop liep de GPZ meteen *O* 8-) :}

Plaatjes volgen later. Eerst nog wat meer achterstallig onderhoud plegen. De remblokken en oliekeerringen zijn uit Engeland binnen. Deze moeten hoognodig vervangen worden!! De voorvork is zo slap als een vaaddoek :? Ik zit stiekem te denken om een voorvorkbrug uit 20mm aluminium te laten waterstraalsnijden. Zijn daar meer geïnteresseerden voor, dat zou de prijs namelijk drukken...

Uit de US of A komt nog een tweede generatie NAK-spanner. De distributie maakt namelijk erg veel herrie en ik begreep dat de oude generatie NAK-spanner nog wel eens de oorzaak kan zijn. Als die er op zit worden de kleppen ook maar meteen gesteld zodat de GPZ daarna gerust weer afgetrapt kan worden }) Als laatste nog synchroniseren en dan hoop ik dat de GPZ wat minder rauw loopt dan nu.

Even wat meer info over de voorvork. Er zit een vork op met 37mm binnenpoten die 164,6mm uit elkaar staan (hart op hart). De diameter van de buitenpoot waar een voorvorkbrug omheen geklemd zou worden, is 56,1mm.
Voordat ik nou ga zitten tekenen en offertes ga aanvragen, weet iemand of hier standaard voorvorkbruggen voor te koop zijn?
 
@ Motorhopper: Thanks voor de info!

Dan ga ik die ringetjes bestellen en dan komende voorjaarsvakantie even een dagje prutsen.

Ooh heeft er iemand nog een rechter stuurhelft over? Ik heb mijn motor om laten vallen en nu is mijn rechter handvat een beetje scheef. Het gaat alleen om het buisje wat dus in de houder gaat. Als ik zo door de parts manual van kawa ga is dit deel hetzelfde voor links en rechts en het oude en het nieuwe model. Voor de duidelijkheid hier de partsmanual van het stuur: Parts Diagram Het gaat dus om deel 4600
3-1390.
Kan iemand mij blij maken met een recht handvat?
 
OOh hey!

Had vergeten te reageren, sorry. Maar ik heb inderdaad ook zwarte clipons.
 
Dat zal niet gaan. Dan heb ik namelijk geen linker stuurhelft meer en dat stuurt enigszins slecht.
 
Hij vraagt juist of iemand hem kan blij maken :-p

Kan ik nog iemand blij maken met een GPZ500 eerste generatie als onderdelenfiets? Ja helaas is dat degene die ik nog maar kort geleden gekocht heb :-( Twee van de magneten in het vliegwiel zijn los gekomen en hebben het blok om zeep geholpen! :r |(

Vanavond heb ik nog 'even' snel een rit van 4 uur gemaakt voor een betaalbaar donorblok. Natuurlijk wel met wat meer kennis, dus voor de aanschaf hebben we ter plekke het dynamodeksel even los gehaald. Het blok was lopend onder een motor vandaan gekomen, maar was wel vier magneten uit het vliegwiel kwijt. Ook een ravage dus _O-

De moed zit heeeeeel diep in mijn schoenen, dus de GPZ mag snel weer weg. Niets persoonlijks, ik heb ook goede ervaringen met zo'n ding gehad. Alleen deze is het opknappen niet waard.

De GPZ heeft nieuwe (16 inch) banden, productiejaar 2014. RVS uitlaatbochten, gereviseerde en afgestelde carburateurs. Eigenlijk is alles gewoon goed, behalve dat blok...
 
Hij vraagt juist of iemand hem kan blij maken :-p

Kan ik nog iemand blij maken met een GPZ500 eerste generatie als onderdelenfiets? Ja helaas is dat degene die ik nog maar kort geleden gekocht heb :-( Twee van de magneten in het vliegwiel zijn los gekomen en hebben het blok om zeep geholpen! :r |(

Vanavond heb ik nog 'even' snel een rit van 4 uur gemaakt voor een betaalbaar donorblok. Natuurlijk wel met wat meer kennis, dus voor de aanschaf hebben we ter plekke het dynamodeksel even los gehaald. Het blok was lopend onder een motor vandaan gekomen, maar was wel vier magneten uit het vliegwiel kwijt. Ook een ravage dus _O-

De moed zit heeeeeel diep in mijn schoenen, dus de GPZ mag snel weer weg. Niets persoonlijks, ik heb ook goede ervaringen met zo'n ding gehad. Alleen deze is het opknappen niet waard.

De GPZ heeft nieuwe (16 inch) banden, productiejaar 2014. RVS uitlaatbochten, gereviseerde en afgestelde carburateurs. Eigenlijk is alles gewoon goed, behalve dat blok...

_O- _O- verdomme idd

me ogen lezen wat ik wil zien :')
 
Hij vraagt juist of iemand hem kan blij maken :-p

Kan ik nog iemand blij maken met een GPZ500 eerste generatie als onderdelenfiets? Ja helaas is dat degene die ik nog maar kort geleden gekocht heb :-( Twee van de magneten in het vliegwiel zijn los gekomen en hebben het blok om zeep geholpen! :r |(

Vanavond heb ik nog 'even' snel een rit van 4 uur gemaakt voor een betaalbaar donorblok. Natuurlijk wel met wat meer kennis, dus voor de aanschaf hebben we ter plekke het dynamodeksel even los gehaald. Het blok was lopend onder een motor vandaan gekomen, maar was wel vier magneten uit het vliegwiel kwijt. Ook een ravage dus _O-

De moed zit heeeeeel diep in mijn schoenen, dus de GPZ mag snel weer weg. Niets persoonlijks, ik heb ook goede ervaringen met zo'n ding gehad. Alleen deze is het opknappen niet waard.

De GPZ heeft nieuwe (16 inch) banden, productiejaar 2014. RVS uitlaatbochten, gereviseerde en afgestelde carburateurs. Eigenlijk is alles gewoon goed, behalve dat blok...

ik heb alleen een 2002 model met 17 k te koop

moet dus even de linker stuur helft vervangen door die was om getikt |(

voor de rest :]

dit is hem http://www.speurders.nl/overzicht/g..._prijs=&max_prijs=&order_direction=&order_by=
 
Laatst bewerkt:
Sja, het ding doet wat ie doen moet. Valt verder weinig te melden ;)

Motorhopper, zou je de dempers evt los willen verkopen? Zo ja, voor ongeveer hoeveel (pb'tje mag ;) )
Kan hiero in A'dam wel wat herrie gebruiken met die suicidale idioten op de weg...
 
Veel nieuw volk zie ik, laatste keer op het forum was 10 december, haha!
de GPZ uit 1987 blijft toch nog iedereen verbazen.. na 3 maanden, gewoon startknopje drukken en lopen als nieuw! Snel is ie alleen niet meer zo..
 
Dat kreng van mij wil nog steeds niet. Sinds ik hem gekocht heb, heb ik er nog geen kilometer mee gereden :] Helaas houdt drukte op werk me ervan om verder te gaan, dus elke middag en nacht sta ik de TTR aan te trappen. Ook leuk 8-) 's middags tussen de file's door laveren en 's nachts lekker in mijn eentje terug bleren })

Ondertussen zit er een ander blok in met 20.000 op de teller. Het vliegwiel was nog heel, maar heb ik preventief vervangen voor een nieuwere variant van na '94. Hiervoor moesten wel de nokken voor de ontstekingssensor afgeveild worden.
De NAKS is vervangen voor een nieuwere variant van een KLE650 die blokkeert. Handig voor wanneer de veer in de NAKS zijn kracht begint te verliezen. Kleppen ook maar meteen gesteld, want naast de motorfiets is dat een stuk gemakkelijker dan in de motorfiets. Carbs voor de tweede keer gereviseerd. Het eerste revisiesetje uit Polen bleek uit niet zo benzinebestendig rubber te bestaan ;( Het vlotterniveau moet alleen nog 'nat' afgesteld worden en dan kunnen ze er weer in.

Op de enige vrije dag in de week blijft er helaas weinig tijd over om te sleutelen, dus het zal nog wel even duren. Wordt vervolgd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan