Kawasaki GPZ500, die dingen blijven maar rijden...

Ik denk inderdaad dat er door de lange stilstanden vuil in het benzinesysteem zit. Heb al een flesje carb. reiniger gedaan en denk dat ik dat nog een keer ga herhalen. Dat en veel rijden op goede benzine. Gisteren liep ie weer als een zonnetje trouwens, op de reservestand. Ik ga er binnenkort mee naar Limburg voor de vakantie, vanaf de randstad wordt ze in elk geval ook even lekker warm gereden. Ik heb weinig zin en nog minder tijd om de boel uit elkaar te halen, maar als het zo blijft ga ik dat uiteindelijk wél doen :-/
 
Ik heb de oorzaak van de kapotte teller ontdekt. Het was inderdaad de kabel.

Even wat anders. Heeft er iemand toevallig nog een sportuitlaatje liggen voor de gpz ?
 
Ik heb weer wat hoor...sinds een paar dagen hoor ik een gierend geluid vanuit de voorkant. Dacht eerst dat er iets aanliep, maar kan niks vinden, ook geen loopsporen op de band. Die band is 2000km en 2 maanden oud en staat nog op dezelfde 2,5 bar als een paar weken terug. De remschijven zijn even warm, niet heet, dus die zullen niet bijzonder aanlopen. Kan het iets anders zijn dan de wiellagers? Vindt dat alleen erg vroeg, met 22000 km. Vorige motoren heb ik nooit lagers hoeven te vervangen en twee motoren hebben bijna de twee ton aangetikt...
 
Remschijven even warm vind ik niet echt een betrouwbare meting om vast te stellen dat het niet uit je remmen komt. Ik zou even je voorwiel opbokken en even de klauwen er af halen, dan kun je dat echt uitsluiten.
 
Versleten remblokken? Het zijn zwevende klauwen. Als de glijpennen nooit schoongemaakt en gesmeerd zijn, dan kan het zijn dat slechts één van de blokken slijt. Dit heb ik ook wel eens gemist 8)7
KM-telleraandrijving die het aan het begeven is? Of te wel, droog loopt?
 
Ondertussen heb ik de lagers vervangen, maar hij zong nog steeds. Contact gezocht met dealers, zonder remklauwen geluisterd, waarbij niks te horen was,alleen licht kraken van, waarschijnlijk, de km teller. Alle zaken in de buurt hadden het te druk om uit voorzorg de lagers te wisselen, toch eentje bereid gevonden ffies te kijken en te luisteren. Hij denkt aan de remblokken, en stuurde me met een gerust hart naar Limburg. Afgelopen vrijdaggoed aangekomen, het zingen is er nog steeds, maar niet méér. Wel slapende vingers door trillingen boven de 120, die ik me niet zo kan herinneren. Maar dit was mij eerste langere rit, misschien heb ik ze domweg niet eerder opgemerkt, doordat ik niet eerder last van m'n vingers kreeg. Zal wel goed komen dus. Als ik weer thuis komt m de andere remblokken ook maar wisselen, misschien scheelt dat. Nu alleen nog zoeken naar de oorzaak van het hoge verbruik, 1:15 bij 230 km snelweg vindt ik wat overdreven... Ik heb me keurig aan de maximum snelheid gehouden trouwens.
 
1:15 is wel bijzonder met een normale legale rijstijl. In die situatie kom ik nooit onder de 1:20 uit. Met achterlijk sportief rijden en permanent boven de 8.000rpm zakt het inderdaad naar 1:15 tot 1:16.

Staan je carbs synchroon? Is je luchtfilter schoon? Blijft je chokeplunjer hangen? Zomaar even wat simpele controlepunten.

Als je in de buurt van Pijnacker komt, dan mag je wel even langs rijden. Twee paar ogen zien meer dan één paar... Als het je handig lijkt, stuur dan even een persoonlijk bericht.
 
Geen idee of ze helemaal synchroon staan. Ik denk dat het niet heel veel zal schelen, behalve het verbruik loopt ie keurig soepel de laatste tijd. De hikjes die hij had, waarschijnlijk door lange stilstand voor ik m kocht, zijn zo goed als verdwenen. Het luchtfilter en de bougies zijn een maand oud ongeveer, dat zit wel goed. Ik heb een tijd terug op dit forum gelezen dat iemand hetzelfde had met een oude gpz met weinig kilometers, die is met een jaartje een stuk zuiniger gaan lopen doordat vuil en kool werden weggereden. Ik merk echter na een maand of 3 nog geen enkele verbetering. Misschien zitten er wel verkeerde sproeiers in of zo. Na de vakantie maar eens in verdiepen, heb nu toch ook geen gereedschap of zo bij me.
 
1:15 is wel bijzonder met een normale legale rijstijl. In die situatie kom ik nooit onder de 1:20 uit. Met achterlijk sportief rijden en permanent boven de 8.000rpm zakt het inderdaad naar 1:15 tot 1:16.

Staan je carbs synchroon? Is je luchtfilter schoon? Blijft je chokeplunjer hangen? Zomaar even wat simpele controlepunten.

Als je in de buurt van Pijnacker komt, dan mag je wel even langs rijden. Twee paar ogen zien meer dan één paar... Als het je handig lijkt, stuur dan even een persoonlijk bericht.
Bedankt voor je aanbod, ga ik zeker onthouden. Misschien voor na mijn vakantie. Ik woon in Nieuw Vennep, zó ver is Pijnacker nou ook weer niet.
 
Ik heb gister een laser uitlaatje onder de gpz gelegd en ik moet zeggen dat die heerlijk klinkt.
Ik heb er geen killer bij dus hij is wel iets te luid vindt ik. Het kan net niet zegmaar. Misschien laat ik nog wel een killer maken.

Maar het geluid is echt geweldig. Echt een heerlijke tweecilinder roffel.
 
Gisteren mijn motor op gehaald.
Meter maken nadat ik vorige week mijn rijbewijs heb gehaald.

En nog even een paar maanden rijden om door te sparen voor een GSXS of Z1000.

BBA1AF08-8463-4951-83FA-9D34A1FA51BB.jpeg
 
Als er meer mensen het nieuwe model gpz nogal vinden tegenvallen qua zithouding.

Ik heb zelf de risers vervangen voor die van de eerste generatie , je moet wel het gat wat over de voorvorkpoten valt wat groter maken om het te laten passen maar de boutgaten en bevestiging voor het stuur zijn gelijk.

Het stuur komt hierdoor een paar cm omhoog en ook veranderd de hoek iets.

Voor mij maakt dit gek genoeg net het verschil. Ik kreeg hiervoor snel nekpijn en polspijn, dat heb ik nu niet meer.
 
Hoi ik ben nu ook in het bezit van een leuke GPZ500 gebasseerde cafe racer. Ook ik heb een klein probleempje dat al eens eerder is genoemd:

Uit de 2e versnelling schieten wanneer je hem van boven de 6000 toeren terug laat lopen. Rond 3500 toeren schiet hij dan geheid in neutraal.

Blijkbaar is dit een bekend probleem? En wat kan ik hier aan doen?

Blijft trouwens een superleuk motortje voor in de stad.
 
Hoi ik ben nu ook in het bezit van een leuke GPZ500 gebasseerde cafe racer. Ook ik heb een klein probleempje dat al eens eerder is genoemd:

Uit de 2e versnelling schieten wanneer je hem van boven de 6000 toeren terug laat lopen. Rond 3500 toeren schiet hij dan geheid in neutraal.

Blijkbaar is dit een bekend probleem? En wat kan ik hier aan doen?

Blijft trouwens een superleuk motortje voor in de stad.

Versnellingsbak van een 2de generatie erin lepelen, of lekker negeren en niet meer in de 2de versnelling op de motor afremmen. Ik gebruikte de 2de versnelling alleen om op te trekken. Rotondes en dergelijke kun je namelijk prima in de 3 nemen. Moet je alleen wat vlotter gaan :9
 
OK dan gaan we maar negeren. Motor was minder dan 400 euro en rijdt fantastisch en het geluid vind ik ook super.
 
Vraagje ik heb een GPZ uit 89 en waar zit de zekeringen? En waar zit het knipperlicht relais. Die lijkt er mee op gehouden :(
 
Onder je zadel als ik me niet vergis.

Relais aan de rechterkant van je zadel achter je kuip. Als ie daar niet zit, dan moet je links even kijken :+
 
Opgelost, het was dus toch de relais. De nieuwe relais deed het niet omdat de + en - omgedraaid waren. Weer wat geleerd. :)
 
Laatst bewerkt:
Nou ik denk dat ik geen fan wordt van de GPZ. Vandaag was de benzine tank leeg. En ik wou starten, en hij starte steeds moeilijker. En nu start hij helemaal niet meer. Verlichting ed doen het allemaal nog wel. Start motor is gloeiend heet. Iemand een idee? Ik denk een defecte start motor?
 
Terug
Bovenaan Onderaan